تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن

تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن

تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن 733 403 نوفن حامی البرز

تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن

 

پژوهشگران آمریکایی نوعی دریچه مصنوعی قلب ابداع کرده‌اند که می‌تواند با افزایش سن بیمار قطر خود را تغییر دهد (تطبیق دریچه مصنوعی قلب).

برای کودکانی که با “نقص مادرزادی قلب” (CHD) به دنیا می‌آیند تطبیق دریچه مصنوعی قلب که جریان خون را حفظ می‌کنند و یک روش لازم و دشوار به شمار می‌روند که کاشت این ابزار در قلب، نه تنها به جراحی نیاز دارد، بلکه باید هر چند سال یک بار و با رشد بدن کودکان، مراحل پرخطر این روش تکرار شوند.

پژوهشگران “بیمارستان کودکان بوستون” (Boston Children’s Hospital) برای برطرف کردن این مشکل، نوعی دریچه مصنوعی قلب طراحی کرده‌اند که می‌تواند بدون نیاز به جراحی‌های تهاجمی، تنظیم شود و قطر خود را تغییر دهد.

براساس گزارش “انجمن قلب آمریکا” (AHA)، از هر 1000 نوزاد، 9 نفر با نقص مادرزادی قلب به دنیا می‌آیند. این مشکل می‌تواند به بروز ناهنجاری در دیواره‌های قلب، رگ‌ها و عروق مجاور و یا دریچه‌هایی منجر شود که جریان خون را در این اندام تنظیم می‌کنند (تطبیق دریچه مصنوعی ).

هنگامی که یک کودک با نقص مادرزادی قلب به دنیا می‌آید، جراحان می‌توانند دریچه‌های مصنوعی را در قلب او بگذارند تا عملکرد درست آن بازگردانده شود اما این دریچه‌ها، قطر ثابتی دارند و به همین دلیل باید هر بار جایگزین و تنظیم شوند. به گفته پژوهشگران بیمارستان کودکان بوستون، کسانی که پیش از دو سالگی، دریچه‌های مصنوعی را دریافت می‌کنند، حداقل پنج بار پیش از رسیدن به بزرگسالی، به جراحی قلب باز نیاز خواهند داشت تا دریچه‌ها جایگزین شوند.

پژوهشگران در این بررسی، دریچه‌های موجود در رگ‌های عمیق پا را مورد بررسی قرار دادند که می‌توانند حتی با انبساط رگ‌ها در واکنش به حجم سنگین خون، جریان خون را حفظ کنند.

تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن

این گروه پژوهشی، دریچه‌های مصنوعی خود را در آزمایشگاه و روی مدل‌های حیوانی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که دریچه‌ها می‌توانند براساس فشار و میزان متفاوت جریان خون تنظیم شوند. پژوهشگران باور دارند که این دریچه‌ها در انسان نیز قابلیت تنظیم شدن را دارند و با حداقل تهاجم همراه هستند.

“سوفی هافربرث” (Sophie Hofferberth)، سرپرست این پژوهش گفت: رگ‌ها تقریبا 70 درصد حجم خون را با خود حمل می‌کنند. ابعاد رگ می‌تواند با توجه به حالت بدن تغییر کنند و دریچه‌ها نیز کار خود را ادامه می‌دهند. ما با تقلید از این قابلیت دریچه‌های طبیعی قلب انسان، دریچه‌هایی طراحی کرده‌ایم که ابعاد آنها قابل برنامه‌ریزی است تا با رشد بدن سازگار شوند و کنترل جریان خون را از دست ندهند.

“پدرو دل نیدو” (Pedro del Nido)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما امیدواریم که بتوانیم این ابزار جدید را به سرعت به آزمایش‌های بالینی وارد کنیم. اگر نتایج پیش‌بالینی ما نتیجه خوبی در آزمایش‌های انسانی داشته باشند، تحول قابل توجهی ایجاد خواهند کرد.

محققان با استفاده از دی‌سولفید مولیبدن، دستگاه لایه‌نازک انعطاف‌پذیری ساخته اند که می‌تواند حرکت سیالات نظیر حرکت آب درون لوله‌ها را به الکتریسیته تبدیل کند که این مولد برای تامین نیاز انرژی ادوات اینترنت اشیا مناسب است.
برای تامین انرژی ادوات در اینترنت اشیا می‌توان از انرژی طبیعی موجود در پدیده‌های پیرامون استفاده کرد به طوری که نور، گرما یا لرزش‌های محیطی را به الکتریسیته تبدیل کرد، این فناوری به کاهش اثرات زیست‌محیطی کمک می‌کند و می‌توان از آن برای تولید انرژی موردنیاز برای ادوات مختلف در طولانی‌مدت استفاده کرد و به طوری که نیاز به باتری و شارژر نباشد.

محققان دانشگاه ناگویا و دانشگاه کیوشو روی انرژی ناشی از حرکت ناچیز سیالات متمرکز شده‌اند و آن‌ها دستگاهی ساختند که می‌تواند بیش از ۵ ولت برق را مستقیم از حرکت یک قطره مایع ایجاد کند.

انرژی حاصل از جریان‌های ناچیز مایعات در محیط‌های مختلف نظیر لوله‌های کارخانه‌ها و دستگاه‌های میکروسیالی قابل استفاده است اما تاکنون به‌صورت موثری روی این فناوری کار نشده است، محققان نشان داده‌اند که یک ورق گرافنی می‌تواند از حرکت سیال برق تولید کند، با این وجود ولتاژ خروجی آن محدود به ۰٫۱ ولت است که برای تامین انرژی ادوات الکترونیکی کافی نیست.

این دستگاه که از یک فیلم نازک انعطاف‌پذیر ساخته شده، هنگامی که قطرات آب روی سطح بالای آن به حرکت درمی‌آیند، برق تولید می‌کند،انتظار می‌رود که این فناوری بتواند برای دستگاه‌هایی که انرژی خود را تامین می‌کنند استفاده شود؛ برای مثال، از این فناوری می‌توان در حسگرهای نظارت بر کیفیت فاضلاب‌های کارخانه‌ها استفاده کرد.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که می‌توان از دی‌سولفید مولیبدن به جای گرافن استفاده کرد و در نهایت ژنراتوری ساخت که امکان تولید بیش از ۵ ولت برق از قطرات سیال را دارا است.

این نانوژنراتور به قدری انعطاف‌پذیر است که می‌توان آن را روی سطوح منحنی نصب کرد. بنابراین، این نانوژنراتور را می‌توان در ادوات اینترنت اشیا به کار برد.

 

منبع: ایسنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  شرکت "کانن" یک حق اختراع جدید را به ثبت رسانده است که نمایانگر یک دوربین با لنزهای قابل تعویض چرخشی است که می‌تواند با لنزهای RF این شرکت کار کند. شرکت کانن(Canon) حق اختراعی را ثبت کرده است که اولین بار توسط پایگاه "Canon News" مشاهده شد و یک دوربین دستی را نشان می‌دهد که ترکیبی از طراحی دوربین جیبی شبیه به "Osmo Pocket" و سری RF لنزهای بدون آینه آن است. این دوربین از مکانیزم چرخشی برخوردار است
  بررسی تب یکی از علائم اصلی کووید-۱۹: محققان می‌گویند: اطلاعات جمع آوری شده از دمای بدن توسط دستگاه های پوشیدنی که روی انگشت قرار می‌گیرند نشان می‌دهد که این دستگاهها می‌توانند برای بررسی تب که یکی از علام اصلی کووید-۱۹ و آنفلوانزا است، مورد استفاده قرار گیرند. محققان نتایج تحقیقات خود را در مقاله‌ای تحت عنوان "امکان کنترل مستمر تب با استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی" در ۱۴ دسامبر در مجله Scientific Reports منتشر کردند. محققان دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو
  آینه هوشمند ساخت شرکت "لولولب" موسوم به "لومینی پی‌ام" یک آینه هوشمند است که علاوه بر کاربرد اصلی خود، توصیه‌های مربوط به مراقبت هرچه بهتر از پوست را به کاربران ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ یک استارتاپ به نام "لولولب"(Lululab) دستگاهی به نام "لومینی"(Lumini) را به نمایشگاه CES آورد که سیستمی بود که از یک دوربین چند طیفی برای ضبط و ثبت و تجزیه و تحلیل ویژگی‌های صورت کابر استفاده می‌کرد. سپس یک الگوریتم مجهز به هوش مصنوعی از
  گروهی از محققان ایرانی روشی نوین برای چاپ سه بعدی ساختار بیوالکترونیک انعطاف پذیر همراه منبع انرژی یکپارچه را فراهم می کند که این ابداع تحولی را در ساخت گجتهای پوشیدنی به وجود می آورد. افزایش تقاضا برای گجت های پوشیدنی به تحقیقاتی گسترده در زمینه ساخت دستگاه‌های بیوالکترونیک در مقیاس ریز منجر شده است. ابرخازن ها به دلیل مزایایی از جمله چرخه عمر طولانی، تراکم بالای انرژی و سرعت تخلیه شارژ سریع به عنوان منبع انرژی الکتریکی مناسب
  شرکت چینی "دی‌جی‌آی" یک طرح ابتدایی برای ابداع یک وسیله نقلیه مجهز به دوربین ( پتنت آفرود دوربین‌دار ) ارائه داده است. شرکت چینی "دی‌جی‌آی" (DJI)، از نام‌های پیشرو در عرصه ساخت پهپادهای مجهز به دوربین است و در این زمینه شرکت‌های کمی وجود دارند که تلاش کرده‌اند یک وسیله نقلیه دوربین دار زمینی ارائه دهند اما دی‌جی‌آی سعی دارد در این مسیر حرکت کند و حق ثبت اختراع را برای یک وسیله نقلیه جاده‌ای که به دوربین مجهز
  دانشگاه هاروارد با همکاری شرکت سونی ربات جراح کوچک جدیدی را تولید کرده اند که با الهام از هنر اوریگامی قادر به انجام جراحی‌های پیشرفته است. ربات یادشده که مینی آر سی ام نام دارد ابعادی به اندازه نصف یک توپ تنیس دارد و وزن آن هم از چند صد گرم فراتر نمی‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ربات در مقایسه با ابزار دیگر جراحی که به طور دستی کنترل می‌شوند تا ۶۸ درصد دقیق‌تر است و می‌تواند با دقت
  پژوهشگران استرالیایی، زیست‌حسگرهایی از طلای متخلخل ابداع کرده‌اند که می‌توانند نشانه‌های بیماری را زودتر از بقیه روش‌ها تشخیص دهند. پژوهشگران "دانشگاه کوئینزلند"(UQ) استرالیا، زیست‌حسگرهایی ابداع کرده‌اند که در آنها طلای متخلخل نانومهندسی شده به کار رفته است. این زیست‌حسگرها می‌توانند نشانه‌های ابتدایی بیماری را به صورت موثرتری تشخیص دهند و به بهبود نتایج درمان بیمار کمک کنند. بیشتر روش‌های تشخیصی، معمولا از مواد پرهزینه‌ای استفاده می‌کنند و استفاده از آنها نیز به زمان و هزینه قابل توجهی نیاز دارد
  یک شرکت هلندی، نوعی زیردریایی ابداع کرده است که می‌تواند امکان اکتشاف در عمق ۱۰۰ متری را فراهم کند. شاید یک وسیله نقلیه که قابلیت حرکت در عمق ۱۰۰ متری آب را دارد، امکان اکتشاف در دریاهای عمیق را به سادگی فراهم کند. زیردریایی‌ها، اختراعات عجیبی هستند و امکان اکتشاف در دریاهای عمیقی را فراهم می‌کنند که انسان توانایی رفتن به آنها را ندارد. در هر حال، تاکنون اینکه هر شخص‌، زیردریایی مخصوص به خود را داشته باشد، امر
ایمپلنت بسیار ریزی که از کوری جلوگیری می کند ایمپلنت بسیار ریزی که از کوری جلوگیری می کند: یک ایمپلنت کوچک مخصوص افراد مبتلا به آب سیاه ابداع شده که فشار چشمی آنان را به طور مداوم اندازه گیری می کند. به این ترتیب بیمار می تواند در خانه بیماری خود را کنترل کند. هنگامیکه فردی دچار آب سیاه(گلوکوما) است همیشه این خطر وجود دارد که فشار ناشی از تجمیع مایع در چشم فرد به اعصاب بینایی او آسیب برساند
  یک مخترع به نام "الن پن" به امید اینکه مردم بیشتری را به زدن ماسک تشویق کند، یک تفنگ ساخته است که ماسک شلیک می‌کند. ماسک‌ها یکی از راه های مؤثر در مبارزه با شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ هستند، اما هنوز بسیاری از مردم در برابر پوشیدن آنها مقاومت می کنند. با وجود اینکه ماسک زدن در طولانی مدت ناراحت کننده و آزار دهنده است، اما عدم استفاده از ماسک در واقع یک خطر برای سایر جامعه است.
  گفته می‌شود فناوری جدیدی که یک فانوس را با آب‌نمک روشن می‌کند از فانوس‌های خورشیدی قابل اطمینان‌تر است و در موارد اضطراری نیز می‌تواند از ادرار استفاده کند! یک استارتاپ کلمبیایی موسوم به "ای-دینا"(E-Dina) که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند، یک فانوس بی‌سیم به نام "واتر لایت"(WaterLight) تولید کرده است که آب‌نمک را به برق تبدیل می‌کند و از قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به لامپ‌های خورشیدی برخوردار است. ضمن اینکه در شرایط اضطرار می‌تواند از ادرار نور تولید
  از سال ۱۹۹۸تاکنون بیش از ۸۰۰ کودک در ایالات متحده به دلیل آنکه والدینشان فراموش کرده‌اند آنها را از خودرو خارج کنند، جان خود را از دست داده‌اند، حال استارتاپ ایتالیایی "Filo" یک سیستم هشدار دهنده کودک مبتنی بر بلوتوث با نام "تاتا" (Tata) ایجاد کرده است که برای جلوگیری از این حوادث ناگوار طراحی شده و در داخل یا روی صندلی ماشین قرار می‌گیرد. نکته خوب این است که کاربران تنها یک هشدار دریافت نخواهند کرد. اولین هشدار