تحولی در ساخت گجتهای پوشیدنی با چاپگر سه بعدی

تحولی در ساخت گجتهای پوشیدنی با چاپگر سه بعدی

تحولی در ساخت گجتهای پوشیدنی با چاپگر سه بعدی 733 403 نوفن حامی البرز

 

گروهی از محققان ایرانی روشی نوین برای چاپ سه بعدی ساختار بیوالکترونیک انعطاف پذیر همراه منبع انرژی یکپارچه را فراهم می کند که این ابداع تحولی را در ساخت گجتهای پوشیدنی به وجود می آورد.

افزایش تقاضا برای گجت های پوشیدنی به تحقیقاتی گسترده در زمینه ساخت دستگاه‌های بیوالکترونیک در مقیاس ریز منجر شده است.

ابرخازن ها به دلیل مزایایی از جمله چرخه عمر طولانی، تراکم بالای انرژی و سرعت تخلیه شارژ سریع به عنوان منبع انرژی الکتریکی مناسب در نظر گرفته شده‌اند.

برای اطمینان از عملکرد و قابلیت دستگاه‌های پوشیدنی بیوالکترونیکی، باید آنها را با سیستم‌های ذخیره انرژی مستقل و داخلی یکپارچه کرد تا به این ترتیب از فرایند شارژ مکرر از منابع خارجی جلوگیری شود.

از سوی دیگر قابلیت کوچک سازی، سازگاری زیستی و زیست تجزیه پذیری از ملزومات اصلی برای ابرخازن های قابل کاشته به حساب می آیند. چاپ ۳ بعدی دستگاه‌های بیوالکترونیکی قابل کشت می‌تواند این ملزومات را فراهم کند.

اما این فرایند چاپ سه بعدی دستگاه‌های الکترونیکی با استفاده از مواد فعلی چالش برانگیز به شمار می‌آید زیرا خواص فیزیکی شیمیایی این مواد پایین‌تر از سطح بهینه است.

در همین راستا گروهی از محققان با همکاری محسن اکبری، علی خادم حسینی و ایمان نوشادی براساس پلیمرهای زیستیBIL یک پلتفرم جدید مواد ابداع کرده‌اند که هنگامیکه در برابر نور قرار می‌گیرد یک هیدروژل الکترولیت می‌سازد.

در فرایند پرینت سه بعدی زیستی از این نوع الکترلیت های پلیمری و مخلوط گرافن هیدروژل لاپونیت بهینه شده (GH-L) به عنوان الکترود استفاده و یک ریز ابرخازن با ساختاری سازگار با محیط زیست و قابل کشت، ساخته شد.

این پلتفرم جدید مواد، امکان چاپ سه بعدی ساختارهای بیوالکترونیک انعطاف پذیر با منبع برق یکپارچه را فراهم می‌کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا یک سرپوش هوشمند برای قلم انسولین تایید کرده که حدس و گمان درباره تعیین دوز دقیق این دارو را برای افراد مبتلا به دیابت کمتر می کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا یک سیستم سرپوش هوشمند برای قلم‌های انسولین تأیید کرده است. این سیستم که «بیگ فوت یونیتی» ( Bigfoot Unity )نام دارد با یک سامانه رصد مستمر گلوکز خون (iCGM) یکپارچه می‌شود تا توصیه‌هایی درباره دوزبندی انسولین فراهم کند.

در حال حاضر «بیگ فوت یونیتی» فقط از سیستم مانیتورینگ مستمر قند خون به نام FreeStyle Libre 2 Flash Glucose Monitoring System پشتیبانی می‌کند. این دستگاه برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ طراحی شده که روزانه چند دوز انسولین تزریق می‌کنند.

به گفته شرکت «بیگ فوت بیومدیکال»، این تنها سیستم پشتیبانی از تعیین دوز انسولین با تأیید سازمان غذا و دارو است که پیام‌های هشدار افت قند خون نیز ارسال می‌کند. این سیستم کمک می‌کند تا حدس و گمان درباره انسولین مورد نیاز بدن بیماران به حداقل برسد. همچنین اگر بیماران تزریق یک دوز انسولین را فراموش کنند، سرپوش هوشمند به آنها هشدار می‌دهد. علاوه بر آن هنگامیکه مقدار گلوکز کمتر از ۵۵ml/dL باشد، پیام هشدار ارسال می‌شود.

نمایشگرهای سرپوش هوشمند دوز انسولین پیشنهادی را همراه مقدار گلوکز نشان می‌دهند.

سازمان غذا و دارو مجوز استفاده از این سیستم را برای بیماران ۱۲ ساله و بزرگ‌تر صادر کرده است. به گفته شرکت تولید کننده این در هوشمند با تمام قلم‌های انسولین در آمریکا همخوانی دارد.

 

منبع: خبرگزاری مهر