زیست‌حسگرهای طلایی برای تشخیص به موقع بیماری ها

زیست‌حسگرهای طلایی برای تشخیص به موقع بیماری ها

زیست‌حسگرهای طلایی برای تشخیص به موقع بیماری ها 733 403 نوفن حامی البرز
زیست‌حسگرهای طلایی برای تشخیص به موقع بیماری ها

زیست‌حسگرهای طلایی برای تشخیص به موقع بیماری ها

 

پژوهشگران استرالیایی، زیست‌حسگرهایی از طلای متخلخل ابداع کرده‌اند که می‌توانند نشانه‌های بیماری را زودتر از بقیه روش‌ها تشخیص دهند.

پژوهشگران “دانشگاه کوئینزلند”(UQ) استرالیا، زیست‌حسگرهایی ابداع کرده‌اند که در آنها طلای متخلخل نانومهندسی شده به کار رفته است. این زیست‌حسگرها می‌توانند نشانه‌های ابتدایی بیماری را به صورت موثرتری تشخیص دهند و به بهبود نتایج درمان بیمار کمک کنند.

بیشتر روش‌های تشخیصی، معمولا از مواد پرهزینه‌ای استفاده می‌کنند و استفاده از آنها نیز به زمان و هزینه قابل توجهی نیاز دارد اما این گروه پژوهشی، زیست‌حسگرهایی ارزان‌تر با عملکرد سریع‌تر و فوق‌العاده حساس ابداع کرده‌اند.

“مصطفی کمال مسعود”(Mostafa Kamal Masud)، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کوئینزلند و از پژوهشگران این پروژه گفت: هیجان‌انگیزترین نکته در مورد پژوهش ما این است که برخی از محدودیت‌های کنونی مرتبط با تشخیص ابتدایی بیماری‌ها را از بین می‌برد. این روش تشخیصی جدید، امکان شناسایی مستقیم ریز آران‌ای مربوط به بیماری را فراهم می‌کند که تا پیش از این ممکن نبود.

وی افزود: این روش، به خصوص برای بیمارانی مهم است که در مراحل ابتدایی بیماری‌هایی مانند سرطان به سر می‌برند و میزان قابل تشخیصی از زیست‌نشانگرهای دیگر را ندارند اما شاید میزان قابل تشخیصی از زیست‌نشانگر ریز آران‌ای در بدن آنها وجود دارد.

روشی که برای ابداع این لایه‌های متخلخل مهندسی شده به کار رفته است، فرصت جدیدی را برای پژوهش در مورد مواد نانومتخلخل و توسعه فناوری آن فراهم می‌کند.

پژوهشگران، این پلتفرم را نانومهندسی کردند تا نمونه‌های خون، ادرار، بزاق و پلاسما را از طریق سطحی پوشیده از یک لایه طلا که میلیون‌ها منفذ کوچک دارد، مورد بررسی قرار دهند.

این گروه پژوهشی، توسعه پلتفرم خود را ادامه می‌دهند و در نظر دارند که در پنج سال آینده، آن را در اختیار پزشکان قرار دهند.

پروفسور “یوسوکه یامااوچی”(Yusuke Yamauchi)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پزشکان قادر خواهند بود تا نمونه کوچکی از مایعات بدن بیمار را بگیرند و فورا به آزمایش بیماری بپردازند. هزینه این روش تقریبا حدود یک چهارم هزینه سایر روش‌های تشخیصی است.

به گفته پژوهشگران، استفاده از این روش، بسیار ساده است و به خصوص می‌تواند برای نواحی دورافتاده و کشورهای در حال توسعه که تشخیص سریع و به موقع عفونت‌های ویروسی در آنها مهم است، کارآمد باشد.

نیروی هوایی آمریکا از آزمایش «خودروی پرنده» سبک وزنی خبر داده است که به زودی می‌تواند به ناوگان نیروی هوایی آمریکا اضافه شود؛ این خودرو برای حمل یک مسافر از ۱۸ روتور (چرخانه) استفاده می کند.

این خودروی پرنده که «هگزا» نامیده می شود، توسط شرکت LIFT Aircraft مستقر در تگزاس ساخته شده است و تنها گنجایش حمل یک مسافر را دارد.

این وسیله نقلیه توسط اهرمک (جوی استیک) کنترل می شود و توسط یک سیستم اتوپالوت (خلبان خودکار) کار می کند که به گفته سازنده هگزا، هدایت آن را از هدایت هواپیمای سنتیکوچک ایمن تر می سازد.

هگزا یک خودروی پرنده سبک وزن به وزن ۴۳۲ پوند (۱۹۵.۹۵ کیلوگرم) است که توسط ۱۸ روتور (چرخانه) مستقل حرکت می کند و سرنشین آن نیازی به داشتن گواهینامه خلبانی ندارد.

نیروی هوایی آمریکا این خودروی پرنده را در «کمپ مابری»، پایگاهی در نزدیکی «آستین» واقع در تگزاس آزمایش کرد.

این پرواز آزمایشی در بخشی از پروژه Agility Prime انجام شد؛ پروژه Agility Prime، مشارکت میان شرکت های خصوصی هوایی با نیروی هوایی آمریکاست که هدف آن افزودن خودروهای پرنده به ناوگان ارتش نیروی هوایی آمریکا و تسریع در معرفی آنها به بازار مصرف اعلام شده است.

پروژه Agility Prime بر اساس رقابت هایی اجرا می شود که طی آن تمام شرکت های علاقه مند می توانند تحولات خود را به نیروهای هوایی ارائه دهند و در صورت پیروزی با دریافت پول و سفارش، به سایت های آزمایش و گواهینامه های ایمنی و هوایی دسترسی پیدا می کنند.

شرایط اساسی برای شرکت در این رقابت به این صورت اعلام شده است که نیروی هوایی آمریکا به یک نوع هواپیمای «eVTOL» نیاز دارد که بتواند سه تا هشت سرباز را حمل کند و برد پروازش بیش از ۱۶۱ کیلومتر باشد و حداقل یک ساعت با سرعت بیش از ۱۶۱ کیلومتر پرواز کند.

علاوه بر این، ماشین پرواز می تواند از راه دور به صورت خودکار یا به طور مستقیم توسط خلبان کنترل شود. گفته می شود اگر همه این موارد طبق پلان پیش برود، تا سال ۲۰۲۳ نیروهای هوایی آمریکا چند مورد از این خودروهای پرواز را خریداری می کند.

 

منبع: ایسنا