لنزهای چرخشی ” کانن “

لنزهای چرخشی ” کانن “

لنزهای چرخشی ” کانن “ 733 403 نوفن حامی البرز
لنزهای چرخشی " کانن "

لنزهای چرخشی ” کانن “

 

شرکت “کانن” یک حق اختراع جدید را به ثبت رسانده است که نمایانگر یک دوربین با لنزهای قابل تعویض چرخشی است که می‌تواند با لنزهای RF این شرکت کار کند.

شرکت کانن(Canon) حق اختراعی را ثبت کرده است که اولین بار توسط پایگاه “Canon News” مشاهده شد و یک دوربین دستی را نشان می‌دهد که ترکیبی از طراحی دوربین جیبی شبیه به “Osmo Pocket” و سری RF لنزهای بدون آینه آن است.

این دوربین از مکانیزم چرخشی برخوردار است که به حسگر و لنز اجازه می‌دهد تا به راحتی بین جهت روبرو و سلفی جابجا شوند.

این واقعیت که نمایشگر همیشه در مقابل شما قرار دارد نیز باعث می‌شود که هنگام تصویربرداری تسلط بیشتری داشته باشیم.

این طرح هنگام استفاده مزایای مختلفی را نسبت به دوربین‌های سنتی ارائه می‌دهد. برجسته‌ترین آنها این است که شما مجبور نیستید دست خود را بپیچانید یا کج کنید تا به درستی خود را در قاب عکس قرار دهید.

مزیت دیگر این است که می‌توان با استفاده از این دوربین، از شیشه فول فریم کانن استفاده کرد که فرصت‌هایی را برای ثبت برخی عکس‌های سینمایی فراهم می‌کند.

البته این طراحی بدون اشکال هم نیست. یکی از این موارد این است که محل قرارگیری لنز(آن قسمت که در عکس اول با حرف P نشان داده شده است) در جهت عکس‌های سلفی غیرقابل استفاده می‌شود و این برای دوربینی که برای ساخت “ولاگ” طراحی شده باشد، ایده آل نیست، چرا که اکثر میکروفون های خارجی از طریق آن به دوربین متصل می‌شوند.

همچنین در اسناد کانن اشاره‌ای به پشتیبانی از “گیمبال” نشده است، به این معنی که هرگونه تثبیت تصویر باید توسط بدن فرد و از طریق لنز ارائه شود.

استفاده از شیشه تمام قاب کانن نیز قابل تامل است. لنزهای RF ارزان‌ترین(یا مقرون به صرفه‌ترین) لنزهایی نیستند که می‌توان خریداری کرد و اینکه دوربین حاصل به احتمال زیاد جیبی نخواهد بود.

مانند همه حق اختراعات ثبت شده، این محصول نیز ممکن است به یک محصول تجاری تبدیل نشود. با این حال همانطور که “Canon News” اشاره کرد، این شرکت پنج حق اختراع ثبت شده جداگانه مربوط به این طرح را ثبت کرده است که نشان می‌دهد حداقل در مورد ایده ساخت آن جدی است.

“آژانس فضایی اروپا”، نمونه کوچکی از یک مریخ‌نورد را طراحی کرده است تا علاقمندان به ماموریت‌های اکتشافی مریخ بتوانند از آن استفاده کنند.

یکی از مریخ‌نوردهای برنامه “اگزومارس”(ExoMars) موسوم به “روزالیند فرانکلین”(Rosalind Franklin)، یک همتای جوان‌تر موسوم به “اگزومای”(ExoMy) دارد. طرح ابتدایی و نرم‌افزار این نسخه کوچک به صورت رایگان در دسترس قرار دارد تا همه بتوانند اگزومای خود را پس از چاپ سه‌بعدی، سرهم‌بندی و برنامه‌ریزی کنند.

علاقمندان سراسر جهان در حال حاضر، مریخ‌نوردهای اگزومای خود را می‌سازند. چاپ سه‌بعدی بخش‌های ساختاری اگزومای که از نشاسته گیاهی قابل تجزیه زیستی ساخته شده‌اند، حدود دو هفته زمان می‌برد.

اگزومای شش چرخ، در “آزمایشگاه رباتیک سیاره‌ای” (planetry robotics laboratory) در “آژانس فضایی اروپا”(ESA) طراحی شده است که پلتفرم‌های متحرک و سیستم‌های هدایت را برای پشتیبانی ماموریت‌های اکتشاف سیاره‌ای ابداع می‌کند.

این مریخ‌نورد که قد آن به ۴۲ سانتی‌متر می‌رسد، ویژگی‌های اصلی همتای دو متری خود را دارد و یک دریل، پنل‌های خورشیدی و یک دوربین را شامل می‌شود. همچنین این مریخ‌نورد، یک صورت خندان، دهان و یک کلاه دارد.

اگزومای به “ارابه واگن” یا “بوژی”(bogie) نیز مجهز است که به آن امکان می‌دهد تا از موانع بلند عبور کند و چرخ‌های خود را محکم روی زمین نگه دارد.

هر کدام از چرخ‌ها، موتور خود را دارد و آج چرخ‌ها، به برجستگی‌هایی مجهز است تا به کشش آنها در زمین‌های ناهموار کمک کند.

 

منبع: ایسنا