ثبت اختراع ایران

ثبت اختراع ایران

ثبت اختراع ایراننوآورانی که استراتژی ثبت اختراع آنها بر این است که اختراع خود را در ایران مورد حمایت قرار دهند می توانند اظهارنامه ی ثبت اختراع خود را به اداره ثبت اختراع ایران واقع در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زیر مجموعه ی قوه قضاییه ارائه دهند. این اداره در کشور فقط یک دفتر دارد که در حال حاضر در ضلع شمالی پارک شهر، در تهران واقع است.

در تعیین استراتژی ثبت اختراع باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا طرح من به عنوان اختراع قابل ثبت است؟
  • چرا بايد اختراع خود را ثبت کنم؟
  • چه چيزی را بايد ثبت کنم؟
  • چه وقت اختراع خود را ثبت کنم؟
  • کجا اختراع خود را ثبت کنم؟

 

سایت اداره ثبت اختراعات

تقریبا تمامی خدمات اداره ثبت اختراعات ایران به صورت غیر حضوری انجام می شود و نوآوران از سراسر کشور می توانند بسیاری از مراحل ثبت اختراع خود را از طریق پایگاه اطلاع رسانی این مرکز به آدرس http://iripo.ssaa.ir انجام دهند.

نوآوران با مراجه به این پایگاه می توانند از خدمات جستجوی اختراعات پیشین و همچنین ثبت اختراع بهره مند گردند. از آنجا که نظام ثبت اختراع در ایران نظام بررسی ماهیتی (ماهوی) می باشد، این اداره با توجه به زمینه فنی اختراع، مخترع را به یکی از مراکز علمی و پژوهشی کشور جهت اخذ استعلام شرایط ثبت اختراع معرفی خواهد نمود. در مراحل پایانی ثبت اختراع، متقاضی باید جهت تشکیل پرونده فیزیکی به اداره ثبت مراجعه کرده و گواهی ثبت اختراع خود را دریافت کند.

 

هزینه ثبت اختراع

هزینه های ثبت اختراع در ایران بسیار پایین تر از کشورهای دیگر است و بخشی از آن در طول 20 سال اعتبار گواهی ثبت اختراع از مخترع دریافت میشود. هزینه ثبت اختراع برای متقاضیان حقیقی و حقوقی متفاوت است. از دیگر هزینه های میتوان به هزینه درج آگهی در روزنامه رسمی کشور اشاره کرد . مرجع استعلام که به پیشنهاد شما یا توسط اداره ثبت اختراعات معرفی خواهد شد نیز جهت بررسی شرایط ماهوی اختراع هزینه ای را دریافت میکند. این هزینه را میتوانید از مراجع مربوطه سوال کنید.

 

ثبت نام در اداره ثبت اختراعات

جهت ثبت اظهارنامه اختراع باید یک اکانت کاربری بسازید که مراحل آن به شرح زیر است:

ابتدا وارد سایت به آدرس http://iripo.ssaa.ir بشوید و از منو اصلی گزینه “ثبت نام متقاضی / ورود اعضا” را انتخاب کنید.

 

ثبت اختراع ایران

 

سپس در صفحه ورود به سایت، از منوی سمت راست، گزینه “ثبت نام” را انتخاب کنید:

 

ثبت اختراع ایران ثبت نام

 

در برگه اول صفحه ثبت نام میتوانید نوع متقاضی را انتخاب کنید.چنانچه متقاضیان چند نفر، اعم از حقیقی یا حقوقی هستند، کلیه افراد باید مراحل ثبت نام را به صورت جداگانه انجام دهند. سپس یک نفر با اکانت کاربری خود وارد میشود و بقیه اعضا را به پرونده اضافه میکند.

 

ثبت نام کاربر اختراع

از آنجا که اطلاع رسانی کلیه مراحل ثبت به صورت پیامک انجام میشود، باید حتما عضو سرویس ارسال پیامک اداره ثبت باشید. برای این کار باید عدد 5 را به شماره 201212 ارسال کنید. هر شخص یا شرکت فقط کافی است یک بار ثبت نام کند و کلیه پرونده های قبلی و جدید را در همان سامانه می تواند مدیریت کند. چنانچه قبلا ثبت نام کرده اید فقط کافی است به بخش “فراموشی رمز عبور” مراجعه کنید و اطلاعات ثبت نام خود را بازیابی نمایید.

 

در مرحله بعد می باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.

 

اطلاعات شخصی در اداره ثبت اختراعات

از آنجا که شماره ملی، نام، شماره شناسنامه، نام پدر و تاریخ تولد به صورت لحظه ای از سامانه ثبت احوال استعلام میشود، در وارد کردن آنها دقت کنید. همچنین شماره موبایل متقاضی می باید به نام خود شخص باشد، در غیر این صورت ثبت نخواهد شد. همچنین کد پستی خود را دقیق وارد کنید، چرا که در این سامانه امکان وارد کردن آدرس را ندارید و آدرس از روی کد پستی شناسایی خواهد شد.

 

در مرحله بعد باید کپی شناسنامه و کارت ملی خود را در یک صفحه قرار بدید و در فرمت PNG یا JPG یا JPEG آپلود نمایید.

مدارک هویت متقاضی ثبت اختراع

 

در برگه بعد متقاضی ثبت اختراع باید شماره موبایل و پست الکترونیک خود را تایید کند.

 

تایید موبایل ثبت نام ثبت اختراع

 

پس از این مرحله کد شناسایی به موبایل شما ارسال خواهد شد و پس از آن برگه اقرار نامه صادر شده را جهت تایید “گواهی امضای الکترونیکی” چاپ نموده و به یکی از دفاتر اسناد رسمی شهر خود ببرید. پس از دریافت اطلاعات مربوطه به سامانه وارد شوید و اطلاعات گواهی امضای الکترونیک را وارد کنید تا اکانت کاربری شما تایید گردد.

 

در مورد ساخت اکانت کاربری در سایت اداره ثبت اختراعات میتوانید فیلم زیر را نیز مشاهده فرمایید:

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.

 

شرایط ثبت یک ایده به عنوان اختراع

شرایط ثبت اختراع در اکثر کشور های دنیا یکسان است، اینکه مخترع ایده ی خود را در کدام کشور ثبت کند بستگی به استراتژی ثبت اختراع او دارد. بطور کلی جهت این که یک ایده به عنوان اختراع ثبت شود و به طور کامل حمایت گردد باید دارای شرایط زیر باشد:

  • جدید بودن
  • گام ابتکاری
  • کاربرد صنعتی

شرط جدید بودن اختراع به این معنا است که نوآوری ادعا شده قبلا به هیچ شکل افشاء عمومی نشده باشد. به معنای دقیق تر یعنی قبل از تاریخ اظهارنامه اختراع به هیچ شکل دیگر مانند مقاله، نمایشگاه، تولید انبوه و … برای عموم فاش نشده باشد. دقت کنید که تفاوتی ندارد که افشا انجام شده توسط خود مخترع انجام شده باشد یا شخص دیگر. با توجه به مطالب بالا دانشجویان و پژوهشگران نیز باید توجه داشته باشند که چنانچه تحقیق انجام گرفته منتج به محصول جدید می گردد، قبل اقدام جهت چاپ در مقالات ابتدا باید در اداره ثبت اختراعات اظهارنامه گردد.

 

وحدت اختراع

بر اساس اصل ” وحدت اختراع ” ادعاهای اظهار شده فقط باید مرتبط به یک اختراع یا گروهی از اختراعات مرتبط به یکدیگر باشد به نحوی که یک مفهوم کلی از اختراع واحد را تشکیل دهد. قوانین بسیاری از کشور ها به متقاضی ثبت اختراع اجازه می دهد که گروهی از ادعاهای مربوط به اختراعاتی که ارتباط آنها یک مفهوم کلی از یک اختراع واحد را تشکیل میدهد در یک اظهارنامه به ثبت برسانند.

برای مثال چنانچه اختراعی در مورد دوربین موبایل و همچنین نوآوری در مورد تاچ اسکرین موبایل انجام شده باشد، به عنوان یک اختراع قابل ثبت نمی باشد. چنانچه کارشناس اداره ثبت اختراع ادعاهای مطرح شده را خلاف اصل وحت اختراع تشخیص دهد، آنها را بررسی نکرده و از متقاضی میخواهد که ادعاهای اضافه خود را حذف و یا در اظهارنامه دیگری تقاضا کند.

 

دیگر مطالب مرتبط

جستجو اختراعات ثبت شده در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT یکی از بهترین منابع جستجو رایگان اختراعات سایت patentscope که مربوط به اختراعات منتشر شده در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT و برخی دیگر از کشورهای مهم میباشد است. این وب سایت که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO راه اندازی شده است بجز اختراعات ثبت شده در PCT، امکان جستجو در میلیون ها سند اختراع اظهار یا ثبت شده در کشورهای  Argentina, Korea, Russian Federation,  Singapore, EPO (European Patent
روز جهانی مالکیت فکری سازمان جهانی مالکیت  فکری(معنوی) یا وایپو که یکی از سازمان‎های زیر‎مجموعه سازمان ملل متحد است، با هدف پیشبرد حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف و ارائه راه‎کارهای جهانی در این مورد تاسیس شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی در این سازمان تصمیم گرفته شد که سالانه روزی را به ‎عنوان روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهند. ۲۶ اوریل که در واقع روز اجرایی شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ است به عنوان روز
ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO اداره ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO یک روش درخواست یکنواخت برای مخترعان و شرکت های خصوصی را برای حفاظت از ثبت اختراع در 38 کشور اروپایی فراهم می کند. این مجتمع اجرایی سازمان ثبت اختراع اروپا است و تحت نظارت شورای اداری قرار دارد.   راه های محافظت از اختراع در اتحادیه اروپا در حال حاضر، در اتحادیه اروپا برای محافظت از یک اختراع یا فناوری، دو راه پیش روی متقاضیان قرار دارد: «ثبت اختراع ملی در یک کشور خاص»
معاهده همکاری ثبت اختراع PCT معاهده همکاری ثبت اختراع  PCT یا Patent Cooperation Treaty یک پیمان بین المللی است که بر اساس آن امکان حمایت از اختراع ثبت شده در این معاهده، در کلیه ی کشور های عضو تنها با ارائه یک اظهارنامه وجود دارد. به زبان ساده، مخترعی که در این معاهده اظهارنامه خود را ثبت کند، می تواند در کلیه ی کشورهای عضو، ثبت اختراع ملی را بر اساس همین اظهارنامه و با توجه به حق تقدم اولین افشاء
در ذیل آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات درج شده است که دستورالعمل مراحل ثبت اختراع در ایران را مطرح میکند. آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات دارای هشت فصل و 66 ماده است که اداره ثبت اختراعات موظف است بر طبق آن اظهارنامه های ثبت اختراع را پیگیری کند.   آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات فصل اول : تسليم اظهارنامه   ماده 2 ثبت اختراع مستلزم تسليم اظهارنامه به مرجع ثبت است.   ماده 3 اظهارنامه ثبت اختراع بايد در سه نسخه
آئين‌نامه نشان های جغرافيايی      فصل اول ـ كليات آئين‌نامه نشان های جغرافيايی  ماده 1 در آئين‌نامه نشان های جغرافيايی اصطلاحات به كار برده شده داراي معانی زير مي‌باشند : الف ـ قانون : منظور از قانون، قانون حمايت از نشانه‌های جغرافيایی مصوب 1383/11/07 مجلس شورای اسلامی می باشد. ب ـ مرجع ثبت : مرجع ثبت در اين آئين‌نامه اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک كشور می باشد. ج ـ استفاده كننده مجاز
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
شرح و توصیف اختراع جهت ثبت اظهارنامه ی اختراع لازم است فایلی حاوی شرح و توصیف اختراع را روی سایت اداره ی ثبت اختراعات آپلود نمایید. فایل ارسالی طبق بند ج ماده ی 6 قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1386 باید دارای ویژگی های ذیل باشد. چنانچه پس از مطالعه ی مطالب ذیل سوالی برایتان ایجاد شد میتوانید به تالار گفتگوی سایت نوفن مراجعه کرده مطالب موجود را مطالعه و یا سوال خود را مطرح و پاسخ را دریافت نمایید.
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از
ثبت اختراع ایران نوآورانی که استراتژی ثبت اختراع آنها بر این است که اختراع خود را در ایران مورد حمایت قرار دهند می توانند اظهارنامه ی ثبت اختراع خود را به اداره ثبت اختراع ایران واقع در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زیر مجموعه ی قوه قضاییه ارائه دهند. این اداره در کشور فقط یک دفتر دارد که در حال حاضر در ضلع شمالی پارک شهر، در تهران واقع است. در تعیین استراتژی ثبت اختراع باید
ثبت اختراع آمریکا ثبت اختراع آمریکا برای مخترعانی پیشنهاد می شود که تصور میکنند اختراع آنها در این کشور خریدار دارد و یا محصول آنها فروخته خواهد شد. ثبت اختراع در آمریکا فقط حمایت از اختراع در این کشور را به ارمغان خواهد آورد. اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا United States Patent and Trademark Office که با نام مخفف USPTO معروف است دفتر ثبت اختراعات کشور آمریکا می باشد که در الکساندریا، ویرجینیا واقع می باشد.

 

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:

نمایش موضوع 1 (از 41 کل)
نمایش موضوع 1 (از 41 کل)