استراتژی ثبت اختراع

استراتژی ثبت اختراع

استراتژی ثبت اختراع

استراتژی ثبت اختراع

استراتژی ثبت اختراع مشخص می کند که مخترع قبل از ارائه تقاضای تشکيل پرونده ثبت اختراع، بايد پاسخ چه سوالاتی را برای خود مشخص کرده باشد. سوالات زیر حداقل مطالبی است که باید نسبت به آن تصمیم بگیرید.

آیا طرح من به عنوان اختراع قابل ثبت است؟

چرا بايد اختراع خود را ثبت کنم؟

چه چيزی را بايد ثبت کنم؟

چه وقت اختراع خود را ثبت کنم؟

کجا اختراع خود را ثبت کنم؟

 

آیا طرح من به عنوان اختراع قابل ثبت است؟

اولین سوال این است که آیا ایده جدیدی که به ذهن مخترع خطور کرده است به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت می باشد یا خیر. جهت یافتن پاسخ این سوال مطلب درج شده در دانشنامه سایت نوفن در خصوص شرایط ثبت یک ایده به عنوان اختراع را مطالعه فرمایید.

 

چرا بايد اختراع خود را ثبت کنم؟

اما در خصوص این که چرا باید اختراع خود را ثبت کنیم، اگر بخواهیم اختراع را تولید کرده و یا نوآوری خود را به فروش برسانیم، باید جهت ثبت آن اقدام کنیم. در صورتی که بخواهیم اختراع را با سرمایه گذاری شخصی تولید کنیم، اولا امکان دارد حق اختراع شخص دیگری را نقض کنیم دوما امکان دارد شخص دیگری محصول ما را بدون اجازه تولید کند.

از سوی دیگر چنانچه بخواهیم نسبت به جذب سرمایه گذار یا فروش نوآوری اقدام کنیم، کمتر کسی حاضر می شود بر روی طرحی که مالکیت آن مشخص نیست سرمایه گذاری کند.

 

چه چيزی را بايد ثبت کنم؟

به طور معمول اختراع از ترکیب چند فناوری موجود و یا ارتقاء فناوری تشکیل می شود. آن چیزی که شما باید تقاضای ثبت آن را بدهید، نوآوری اضافه شده به یک محصول یا فرآنید موجود است. همان چیزی که باعث شده است یک مشکل برطرف شود و یا قابلیت جدیدی به محصول پیشین اضافه گردد. اگر از یک کارشناس جهت تهیه مدارک ثبت اختراع مشاوره بگیرید، پاسخ کاملی در خصوص ایده شما ارائه خواهد داد.

 

چه وقت اختراع خود را ثبت کنم؟

این سوال بسیار مهم ی است که دقیقا چه زمانی باید نسبت به ارائه اظهارنامه اختراع اقدام کرد. به طور خلاصه به محض آن که از انجام و عملکرد نوآوری اطمینان حاصل کردید، می توانید برای ثبت اظهارنامه اختراع اقدام کنید. اما باید نسبت به ساخت نمونه اولیه نیز اقدام کرده باشید چرا که قطعا تغییراتی در ایده اولیه رخ خواهد داد.

از سوی دیگر نباید هیچ گونه افشای عمومی قبل از ثبت اظهارنامه انجام دهید. این شامل حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، انتشار مقاله، تولید و فروش اختراع و نمونه های مشابه است.

 

کجا اختراع خود را ثبت کنم؟

این موضوع که اختراع خود را در کجا ثبت کنید به این بستگی دارد که آیا اختراع شما در همه جای دنیا قابلیت تولید وفروش را دارد یا اینکه فقط کشورهای خاصی هدف ان هستند.

برای مثال  اگر اختراع شما در خصوص موتور خودرو میباشد فقط در کشورهایی باید حمایت گردد که تولید کننده ی خودرو هستند اما درصورتی که محصولی که اختراع کرده اید از لوازم جانبی خودرو باشد در همه ی کشورها باید حمایت شود.

از آنجایی که هزینه ی ثبت اختراع در کلیه ی کشور ها برای مخترع مستقل بسیار زیاد است بهترین گزینه برای بدست آوردن حمایت بین المللی ثبت در معاهده ی همکاری ثبت اختراع  PCT میباشد.

جهت اطلاع از مزیت های این معاهده بخش مزایای معاهده ی همکاری ثبت اختراع PCT  را مطالعه فرمایید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.

 

بی فایدهبدمتوسطخوبعالی تعداد کل: 6 ، میانگین:5,00 5
Loading...

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:

نمایش موضوع 1 (از 24 کل)
نمایش موضوع 1 (از 24 کل)