
هواپیمایی انگلیس قصد دارد برای تسهیل جابجایی معلولان از ویلچرهای برقی خودران استفاده کند و این کار را در فرودگاه جان اف کندی آغاز کرده است.
افراد معلول با نشستن بر روی این ویلچرها میتوانند بدون نیاز به مساعدت افراد دیگر به طور خودکار به سمت گیت های پرواز حرکت کنند.
در صورت ثمربخش بودن ارائه این خدمات در فرودگاه جان اف کندی، دامنه این کار به دیگر فرودگاهها تسری مییابد و ویلچرهای یادشده از فناوری شناسایی موانع برخوردار هستند و میتوانند عابران دیگر و اشیای گوناگون را شناسایی کنند تا جلوی برخورد با آنها گرفته شود.
ویلچرهای برقی خودران در فرودگاهها
ویلچرهای برقی خودران برای حرکت به سمت دیگر مقاصد نیز قابل برنامه ریزی هستند و یک نمایشگر نیز بر روی آنها کار گذاشته شده است که آنها بعد از به مقصد رساندن هر مسافر معلول برای سوار کردن مسافران بعدی فراخوانده میشوند که ارزش هر یک از این ویلچرها ۴۰۰۰ دلار برآورد شده است.
قرار است در آینده نزدیک این خدمات در فرودگاه هیتروی لندن نیز ارائه شوند و هزینه ارائه این خدمات به مدت ۵ سال در این دو فرودگاه ۸.۳ میلیارد دلار خواهد بود.
پژوهشگران “دانشگاه پنسیلوانیا” در پروژه جدید خود، نوعی ربات دریایی ابداع کردهاند که هزینه کمتری نسبت به رباتهای دیگر دارد و تنها با یک موتور کار میکند.
پژوهشگران “دانشگاه پنسیلوانیا” (UPenn)، نوعی قایق رباتیک طراحی کردهاند که میتوان از آن برای بررسی اقیانوسها یا انجام دادن عملیات دریایی استفاده کرد و این ربات دریایی ارزان قیمت موسوم به “مودبوت”(Modboat) میتواند تنها با استفاده از یک موتور در آب شنا کند.
“گدالیا نیژنیک”(Gedaliah Knizhnik)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ایده اصلی این پروژه، از پژوهشی به دست آمده که در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود و از آنجا که در آزمایشگاه من، رباتهای ارزان قیمت مورد بررسی قرار میگیرند فورا از این ایده استقبال شد و ما تجربه کار با رباتهای دریایی را داشتیم؛ در نتیجه این فرصت خوبی بود تا آن را گسترش دهیم.
هدف بلند مدت این پژوهش، ابداع تعداد قابل توجهی از قایقهای رباتیک است که میتوانند کارها را به صورت گروهی انجام دهند. این پژوهش، نخستین گام در این مسیر به شمار میرود و میتواند به طراحی رباتهای دریایی کمک کند که هم کارآمد و هم مقرون به صرف هستند.
مدبوت، طراحی سادهای دارد و میتواند به صورت موثر به حرکت کردن در آب بپردازد. این ربات، از یک بدنه اصلی و دو باله تشکیل شده و میتواند تنها با استفاده از یک موتور حرکت کند.
نیژنیک ادامه داد: ربات ما، به خوبی رباتهای دیگر شنا نمیکند اما طراحی منحصر به فرد آن فقط با استفاده از یک موتور انجام شده است؛ در صورتی که معمولا رباتها حداقل به دو موتور نیاز دارند. این طراحی موجب میشود که هزینه ساخت ربات، کمتر باشد و امکان تولید تعداد قابل توجهی از آنها فراهم شود. بدین ترتیب، شنای ضعیف رباتها نیز جبران خواهد شد.
هدایت این ربات در یک جهت خاص، با تنظیم سرعت آن امکانپذیر میشود تا بدین ترتیب ربات بتواند بدن خود را به چپ یا راست بچرخاند و یا میزان حرکت بالهها را هنگام شنا تغییر دهد.
پژوهشگران، ربات خود را در مجموعهای از آزمایشها مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که این ربات میتواند عملکرد خوبی داشته باشد.
نیژنیک افزود: ساخت رباتهای مقرون به صرفه، کمتر امکانپذیر میشود زیرا تجهیزات مورد نیاز برای ساخت آنها، هزینه بالایی دارند. ما در این پژوهش نشان دادهایم که چگونه میتوان طراحی منحصر به فردی را برای ساخت ربات در نظر گرفت تا به ابزاری کاربردی تبدیل شود.
حال که در این پژوهش نشان دادهایم رباتی با این طراحی میتواند به خوبی کار و شنا کند، باید به این فکر باشیم تا آن را در مکانهای مورد نظر خود به کار بگیریم. ما در حال حاضر تلاش میکنیم تا ربات را در مسیرهای خاصی هدایت کنیم و آن را برای وظایفی مانند قرار دادن حسگر و اندازهگیری به کار ببریم.
منبع: خبرگزاری مهر
دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:
![]()
یک استارتاپ ایتالیایی با استفاده از نانوذرات، فیلم لایه نازکی ساخته است که میتوان آن را روی پنجرهها استفاده کرد و با این کار به تولید انرژی کمک کرد (پنجرههای خورشیدی با کمک نانوذرات). شرکت گلس توپاور استارتاپ ایتالیایی فناوری متمرکز کننده نور خورشید را ارائه داده است که میتوان آن را در عناصر ساختمان نظیر پنجرهها استفاده کرد، در این فناوری از نانوذرات موسوم به کروموفور استفاده شده است که به لطف مهندسی مناسب، فرایند جذب و انتشار
محققان دانشگاه گلاسگوی اسکاتلند موفق به ابداع ساعت هوشمند ی شدهاند که از عرق بدن کاربر نیرو میگیرد. هنگامی که مردم در مورد انرژی تجدیدپذیر صحبت میکنند، عرق بدن چیزی نیست که به ذهن خطور کند، اما به نظر میرسد که این فرآیند طبیعی بدن در واقع قادر به تامین انرژی دستگاههای ردیابی تناسب اندام و حتی شاید ساعت هوشمند نیز باشد. محققان دانشگاه گلاسگو در اسکاتلند یک فناوری ابداع کردهاند که میتواند از عرق بدن به جای باتریهای
شرکت ال جی از طراحی یک سیستم کنترل عبور (دستگاه کارت زنی کارکنان) مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داده که با استفاده از فناوری تشخیص چهره کارکنان ادارات را شناسایی میکند. سیستم یادشده در حین عبور کارمندان و ورود آنها به ادارات هویت آنها را شناسایی و زمان عبور و مرور آنها را ثبت میکند و از معطلی افراد در برابر دربهای ورودی برای کارت زدن جلوگیری میکند (دستگاه کارت زنی کارکنان ادارات با هوش مصنوعی). این سیستم به
یک استارتاپ آمریکایی که مدیریت آن را دکتر "نیما گلشریفی"، دانشمند ایرانی بر عهده دارد، میگوید در حال کاری روی نوعی باتری است که قدرت آن از ضایعات هستهای تامین میشود و دوام بالایی دارد. یک استارتاپ حوزه انرژی موسوم به "NDB" که دکتر "نیما گلشریفی"(Nima Golsharifi)، دانشمند ایرانی، مدیرعامل آن است، ادعا میکند که به پیشرفتهایی در فناوری باتری دست یافته و نوعی باتری ابداع کرده است که با قطعات کوچک ضایعات هستهای کار میکند. به گفته NDB،
شرکت امنیت سایبری« کاسپراسکای» انگشتری ابداع کرده که می توان تولید اثر انگشت مصنوعی را با آن انجام داد. این اثر انگشت برای باز کردن قفل موبایل و تایید پرداخت آنلاین کاربرد دارد و فاش شدن آن نیز مانند اطلاعات بیومتریک فرد خطرناک نیست.این انگشتر با پرینتر سه بعدی ساخته می شود و هدف از تولید آن راهی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بیومتریک افراد است. تولید اثر انگشت مصنوعی توسط نوعی انگشتر اثر انگشت واقعی را نمی توان
یک استارتاپ آمریکایی با شرکت "مگنیکس" برای ساخت بزرگترین هواپیمای هیدروژنی جهان همکاری می کند. شرکت "یونیورسال هیدروژن" که یک استارتاپ سوخت لجستیکی جدید است، پروژه ای برای تولید یک هواپیمای هیدروژنی شروع کرده است که بزرگترین هواپیماهای هیدروژنی جهان خواهد شد. این شرکت که در لس آنجلس آمریکا مستقر است، قرار است فناوری خود را بر روی هواپیمای "Q300" که یک هواپیمای 56 نفره است و با نام "Dash-8" نیز شناخته می شود، آزمایش کند. این هواپیما به
آیفون تصویری که اتفاقات قبل از زدن زنگ را نشان میدهد همراه با چند خوشامدگویی جدید، امکان نمایش اتفاقات قبل از فشردن زنگ درب در سری 3 از زنگ یا آیفون تصویری "دوربل"(Doorbell) ساخت شرکت "رینگ"(Ring) فراهم خواهد شد. شرکت "رینگ"(Ring) که متعلق به شرکت آمازون است، برنامههای خود را برای سری جدید آیفونهای تصویری را اعلام کرده است. سری جدید آیفون تصویری این شرکت موسوم به "سری 3" نوید چند ارتقای قابل توجه را میدهد (آیفون تصویری که
در شرایطی که بسیاری از شرکتهای سازنده گوشیهای هوشمند در اندیشه تولید گوشیهایی با نمایشگرهای تاشو هستند، اپل قصد تولید آیفون لوله شونده را دارد. بر اساس حق اختراعی که اپل در آمریکا به ثبت رسانده این شرکت ایده تولید آیفون با نمایشگر تاشو را دنبال نمیکند و قصد دارد آیفونی روانه بازار کند که نمایشگر و بدنه آن مثل لوله جمع میشود (آیفون لوله شونده). آیفون لوله شونده حمل و نقل آن را نیز سادهتر کرده و موجب
سبک زندگی مدرن ما با نشستن زیاد همراه است و اگرچه میزهای ایستاده موسوم به «استند دسک»(standing desk) میتوانند گزینههای سالمتری باشند، اما مشکلات خاص خود را دارند. میز جدید «ارگو دسک»(Ergo Desk) هر دو گزینه را ترکیب میکند و گزینه سوم را ارائه میدهد که میز خوابیده برای کاهش کمردرد مزمن است. میزهای رایج قرنهاست که گزینههای پیشفرض برای مدارس و ادارات بودهاند. میزهای ایستاده اخیرا محبوبیت پیدا کردهاند، اما آنقدر که به نظر میرسد، جدید نیستند. افراد مشهوری
لمس اشیا در دنیای واقعی شرکت "Teslasuit" دستکش جدیدی ساخته است که امکان لمس اشیا در دنیای واقعی (واقعیت مجازی) را توسط کاربر فراهم میکند. جای یک دستکش که امکان لمس اشیا در دنیای واقعی (واقعیت مجازی) فراهم کند، برای یک تجربه کاملاً غوطه ور در واقعیت مجازی(VR) چیزی است که هنوز به طور گسترده در دسترس نیست و حالا دستکش ابداعی شرکت "Teslasuit" میتواند بازخورد لمسی را در تجربههای واقعیت مجازی در اختیار کاربران قرار دهد و به
حسگر ی با استفاده از فیلم حاوی نانوذرات ساخته شدهاست که به دانشمندان کمک میکند تا حرکات پیچیده دست را رصد کند. یک گروه تحقیقاتی موفق به ساخت حسگری شدند که قادر به ثبت حرکات بدن انسان از فاصله دور است. این حسگر که حاوی لایهای بسیار نازک است، دور دست پیچیده شده و با حرکات ۵ انگشت، بهصورت زنده قادر است تا حرکات اصلی را همانند یک آیینه شبیهسازی کند. این فناوری به یک شبکه نرونی یادگیری عمیق
ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریختهگری دایکست ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریختهگری دایکست: تسلا در ادامه نوآوریهای عجیبوغریب خود روشی جدید و کاملاً ابتکاری را برای تولید بدنه خودرو ارائه داده که این امکان را در زمانی کوتاهتر و با هزینه بسیار کمتر، فراهم مینماید که برای ساخت فریم یا چهارچوب بدنه خودرو، از تکنیک «دایکست» یا «ریختهگری تحتفشار» استفاده شده که میتواند فرآیندهای سنتی مونتاژ قطعات، از طریق جوش دادن و پرچ کردن را، به میزان