ساخت حافظه‌ای که با برق و نور کار می‌کند

ساخت حافظه‌ای که با برق و نور کار می‌کند

ساخت حافظه‌ای که با برق و نور کار می‌کند 733 403 نوفن حامی البرز

 

محققان ژاپنی برای نخستین بار ابزاری برای ذخیره داده ساخته اند که نگارش و قرائت اطلاعات از روی آن با استفاده از برق ممکن است ولی می‌توان با تابش نور داده‌های موجود در آن را هم خواند.

قرائت اطلاعات ذخیره شده بر روی حافظه‌های رایانه‌ها، گوشی‌ها و غیره با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی صورت می‌گیرد، اما به تازگی فناوری جدیدی برای رمزگشایی و قرائت داده‌ها با استفاده از نور ابداع شده است.

بدین منظور چراغ‌های ال ای دی به آر رم‌ها افزوده شده تا حافظه‌های جدیدی به نام حافظه‌های متصاعد کننده نور یا ال ای ام ها شکل بگیرد. قرائت داده‌های ذخیره شده بر روی این حافظه‌ها با چک کردن خاموش و روشن بودن چراغ‌های ال ای دی انجام می‌شود. این فناوری زمینه را برای قرائت سریع و ایمن حجم زیادی از اطلاعات فراهم می‌آورد.

داده‌های دیجیتال در قالب بیت‌های صفر و یک ذخیره می‌شوند. در حافظه‌های فلاش ذخیره داده‌ها بر روی ترانزیستورها انجام می‌شود و در رم‌های جدید مقاومتی یا آر رم، ذخیره و قرائت داده‌ها با تغییر جریان برق صورت می‌گیرد. محققان فناوری RRAM را با فناوری دیگری ترکیب کرده اند که قرائت داده‌ها را با نور ممکن کند.

برای تولید حافظه‌های یادشده از ساختار پروسکایت استفاده شده که یک ماده معدنی کریستالی با خواص الکتریکی و نوری چشمگیر است و به طور فزاینده ای در سلول‌های خورشیدی و سایر دستگاه‌های تولید کننده انرژی مورد استفاده قرار گرفته است. پروسکایت مذکور از سرب سزیم برومید (CsPbBr۳) تشکیل شده و به دو بخش مختلف تقسیم می شودکه یکی از آنها به عنوان بخش RRAM برای نگارش و قرائت اطلاعات با استفاده از برق عمل می‌کند، در حالی که بخش دوم پالس های نوری را منتقل می‌کند که نشان می‌دهد داده‌ها در حال نوشتن یا پاک شدن از طریق رنگ‌های مختلف اعم از سبز یا آبی هستند. این فناوری می‌تواند صنعت رمزگذاری داده‌ها را نیز متحول کند.

محققان سوئیسی برای اولین بار موفق به تولید نوعی کامپوزیت شده اند که در صورت تحمل فشار بیش از حد تغییر رنگ می دهد و کاربردهای گسترده ای در صنعت هوافضا خواهد داشت.

کامپوزیت مذکور از لایه‌های متناوب و چند لایه تشکیل شده که یکی از آنها نسخه‌ای مصنوعی از مرواریدی است که به مادر مروارید مشهور است و متشکل از صفحات کربنات کلسیم است که بر استحکام پوسته‌های ظاهراً نرم این کامپوزیت می‌افزاید.

شناسایی به موقع وارد آمدن فشار بیش از حد به مواد کامپوزیتی در صنایعی مانند هوافضا اهمیت زیادی دارد و حالا ماده کامپوزیتی تازه‌ای تولید شده که تغییر رنگ و درخشش آن در زیر نور ماورا بنفش قابل تشخیص است.

همچنین در این محصول از صفحات اکسید آلومینیوم تراز شده استفاده شده است که از طریق مخلوطی از رزین اپوکسی و ذرات اکسید تیتانیوم به یکدیگر متصل می‌شوند.

ماده دیگر این مجموعه یک پلیمر پلاستیکی است که حاوی مولکول‌هایی به نام مکانیفور است. اگرچه این کامپوزیت معمولاً در صورتی که در زیر نور ماورا بنفش دیده شود به رنگ صورتی روشن است، اما در صورت تحمیل فشار به رنگ بنفش درخشان درمی‌آید. افزایش فشار میزان این درخشش را بیشتر می‌کند.

 

منبع:خبرگزاری مهر