شناسایی کروناویروس با ابداع تراشه‌های تشخیصی مبتنی بر کریسپر

شناسایی کروناویروس با ابداع تراشه‌های تشخیصی مبتنی بر کریسپر

شناسایی کروناویروس با ابداع تراشه‌های تشخیصی مبتنی بر کریسپر 733 403 نوفن حامی البرز

شناسایی کروناویروس با ابداع تراشه‌های تشخیصی مبتنی بر کریسپر

 

پژوهشگران دانشگاه‌های “هاروارد” و “ام.آی.تی” با همکاری “پردیس ثابتی” دانشمند ایرانی، فناوری جدیدی برای شناسایی کروناویروس ارائه داده‌اند که بر فناوری کریسپر مبتنی است و چندین تراشه را شامل می‌شود.

پژوهشگران “دانشگاه هاروارد” (Harvard University) و دانشگاه “ام.آی.تی” (MIT) با همکاری “پردیس ثابتی” استاد دانشگاه هاروارد، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص مولکولی مبتنی بر کریسپر کمک کند. این فناوری، تراشه‌هایی را شامل می‌شود که می‌توانند هزاران آزمایش را به صورت خودکار انجام دهند. این تراشه‌ها می‌توانند یک نوع از ویروس را در بیش از ۱۰۰۰ نمونه شناسایی کنند و در عین حال به بررسی ویروس‌های متفاوتی از جمله کروناویروس بپردازند.

شاید این فناوری موسوم به ” CARMEN”، روزی بتواند به پیشرفت پروژه‌های مربوط به سلامت عمومی کمک کند.

ثابتی گفت: گسترش کروناویروس، اهمیت ابداع ابزاری با سرعت و حساسیت بالا را برای تشخیص و نظارت بر ابتلا در جامعه نشان می‌دهد. نیاز برای ابزار نوین تشخیص و به کار گرفتن گسترده آن در جوامع، تاکنون به این اندازه ضروری نبوده است.

پژوهشگران برای ساخت یک پلتفرم آزمایشی با ظرفیت مورد نظر، از ریزسیالاتی استفاده کردند که در سال ۲۰۱۸ ابداع شده بودند و سپس تراشه‌هایی را ابداع کردند که بزرگتر از تلفن همراه هستند.

“کامرون مایهرولد” (Cameron Myhrvold)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ابزار تشخیصی مبتنی بر کریسپر، ابزار جالبی است که قابلیت برنامه‌ریزی و حساسیت بالایی دارد و استفاده از آن نیز بسیار ساده است. این ابزار می‌تواند به تشخیص در مقیاس گسترده منجر شود و به پزشکان کمک کند که از امکان ابتلای بیماران به ویروس آگاه شوند تا بتوانند بیماری را با سرعت بیشتری درمان کنند و افراد بیشتری را مورد بررسی قرار دهند.

این فناوری، امکان انجام دادن بیش از ۴۵۰۰ آزمایش را روی یک تراشه فراهم می‌کند و می‌تواند نمونه‌های مربوط به هر بیمار را با استفاده از رمزهای فلورسنت نشان دهد. ظرفیت این فناوری با افزودن تراشه‌های بیشتر، افزایش می‌یابد.

شرکت ان ویدیا از تولید یک دستگاه ارزان قیمت و قابل حمل تنفس مصنوعی خبر داده که مونتاژ آن نیز بسیار ساده است و می‌تواند جان بیماران مبتلا به کرونا را نجات دهد.

ان ویدیا هزینه تولید این دستگاه را تنها چندصد دلار دانسته و تصریح کرده ساخت دستگاه یادشده با سرعت بسیار بالا ممکن است و با صرف چند دقیقه وقت می‌توان مونتاژ آن را به پایان رساند. در نهایت دستگاه یادشده به یک نمایشگر ساده متصل می‌شود و در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ان ویدیا این دستگاه را در عرض چند هفته تولید کرده است. دستگاه یادشده دارای دو بخش اصلی است که یکی دریچه‌ای برقی و متعلقات آن و دیگری یک میکروکنترلر برای هدایت اکسیژن و مدیریت دستگاه است.

تولید انبوه دستگاه تنفس مصنوعی ان ویدیا در نهایت ۳۰۰ دلار هزینه در بر دارد و بسیاری از بخش‌های آن با استفاده از چاپگرهای سه بعدی قابل تولید است. در صورتی که بدین منظور برنامه ریزی دقیق‌تری انجام شود امید می‌رود قیمت نهایی این دستگاه حتی به زیر ۱۰۰ دلار سقوط کند. این در حالی است که دستگاه‌های عادی تنفس مصنوعی بیش از ۲۰ هزار دلار قیمت دارند.

سازمان غذا و داروی آمریکا در حال حاضر در حال بررسی نقاط ضعف و قوت آن است تا مجوز نهایی استفاده از آن را صادر کند. آمریکا بعد از شیوع گسترده ویروس کرونا با کمبود جدی دستگاه‌های تنفس مصنوعی مواجه شده است.

 

منبع: ایسنا