ویلچرهای برقی خودران در فرودگاه‌ها

ویلچرهای برقی خودران در فرودگاه‌ها

ویلچرهای برقی خودران در فرودگاه‌ها 733 403 نوفن حامی البرز

ویلچرهای برقی خودران در فرودگاه‌ها

 

هواپیمایی انگلیس قصد دارد برای تسهیل جابجایی معلولان از ویلچرهای برقی خودران استفاده کند و این کار را در فرودگاه جان اف کندی آغاز کرده است.

افراد معلول با نشستن بر روی این ویلچرها می‌توانند بدون نیاز به مساعدت افراد دیگر به طور خودکار به سمت گیت های پرواز حرکت کنند.

در صورت ثمربخش بودن ارائه این خدمات در فرودگاه جان اف کندی، دامنه این کار به دیگر فرودگاه‌ها تسری می‌یابد و ویلچرهای یادشده از فناوری شناسایی موانع برخوردار هستند و می‌توانند عابران دیگر و اشیای گوناگون را شناسایی کنند تا جلوی برخورد با آنها گرفته شود.

ویلچرهای برقی خودران در فرودگاه‌ها

ویلچرهای برقی خودران برای حرکت به سمت دیگر مقاصد نیز قابل برنامه ریزی هستند و یک نمایشگر نیز بر روی آنها کار گذاشته شده است که آنها بعد از به مقصد رساندن هر مسافر معلول برای سوار کردن مسافران بعدی فراخوانده می‌شوند که ارزش هر یک از این ویلچرها ۴۰۰۰ دلار برآورد شده است.

قرار است در آینده نزدیک این خدمات در فرودگاه هیتروی لندن نیز ارائه شوند و هزینه ارائه این خدمات به مدت ۵ سال در این دو فرودگاه ۸.۳ میلیارد دلار خواهد بود.

پژوهشگران “دانشگاه پنسیلوانیا” در پروژه جدید خود، نوعی ربات دریایی ابداع کرده‌اند که هزینه کمتری نسبت به ربات‌های دیگر دارد و تنها با یک موتور کار می‌کند.

پژوهشگران “دانشگاه پنسیلوانیا” (UPenn)، نوعی قایق رباتیک طراحی کرده‌اند که می‌توان از آن برای بررسی اقیانوس‌ها یا انجام دادن عملیات دریایی استفاده کرد و این ربات دریایی ارزان قیمت موسوم به “مودبوت”(Modboat) می‌تواند تنها با استفاده از یک موتور در آب شنا کند.

“گدالیا نیژنیک”(Gedaliah Knizhnik)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ایده اصلی این پروژه، از پژوهشی به دست آمده که در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود و از آنجا که در آزمایشگاه من، ربات‌های ارزان قیمت مورد بررسی قرار می‌گیرند فورا از این ایده استقبال شد و ما تجربه کار با ربات‌های دریایی را داشتیم؛ در نتیجه این فرصت خوبی بود تا آن را گسترش دهیم.

هدف بلند مدت این پژوهش، ابداع تعداد قابل توجهی از قایق‌های رباتیک است که می‌توانند کارها را به صورت گروهی انجام دهند. این پژوهش، نخستین گام در این مسیر به شمار می‌رود و می‌تواند به طراحی ربات‌های دریایی کمک کند که هم کارآمد و هم مقرون به صرف هستند.

مدبوت، طراحی ساده‌ای دارد و می‌تواند به صورت موثر به حرکت کردن در آب بپردازد. این ربات، از یک بدنه اصلی و دو باله تشکیل شده و می‌تواند تنها با استفاده از یک موتور حرکت کند.

نیژنیک ادامه داد: ربات ما، به خوبی ربات‌های دیگر شنا نمی‌کند اما طراحی منحصر به فرد آن فقط با استفاده از یک موتور انجام شده است؛ در صورتی که معمولا ربات‌ها حداقل به دو موتور نیاز دارند. این طراحی موجب می‌شود که هزینه ساخت ربات، کمتر باشد و امکان تولید تعداد قابل توجهی از آنها فراهم شود. بدین ترتیب، شنای ضعیف ربات‌ها نیز جبران خواهد شد.

هدایت این ربات در یک جهت خاص، با تنظیم سرعت آن امکان‌پذیر می‌شود تا بدین ترتیب ربات بتواند بدن خود را به چپ یا راست بچرخاند و یا میزان حرکت باله‌ها را هنگام شنا تغییر دهد.

پژوهشگران، ربات خود را در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که این ربات می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

نیژنیک افزود: ساخت ربات‌های مقرون به صرفه، کمتر امکان‌پذیر می‌شود زیرا تجهیزات مورد نیاز برای ساخت آنها، هزینه بالایی دارند. ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که چگونه می‌توان طراحی منحصر به فردی را برای ساخت ربات در نظر گرفت تا به ابزاری کاربردی تبدیل شود.

حال که در این پژوهش نشان داده‌ایم رباتی با این طراحی می‌تواند به خوبی کار و شنا کند، باید به این فکر باشیم تا آن را در مکان‌های مورد نظر خود به کار بگیریم. ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا ربات را در مسیرهای خاصی هدایت کنیم و آن را برای وظایفی مانند قرار دادن حسگر و اندازه‌گیری به کار ببریم.

منبع: خبرگزاری مهر

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  باتری‌های روی – هوا ظرفیت کمی برای ذخیره سازی انرژی دارند و از سوی دیگر شارژ آنها ساده نیست و به طور مکانیکی صورت می‌گیرد. اما یک تحول مهم در این زمینه رخ داده است. محققان آلمانی ترکیبی جدید از روی - هوا را برای تولید باتری‌های مذکور به کار گرفته‌اند که بهره‌وری و قابلیت شارژ مجدد باتری‌های یادشده را افزایش می‌دهد. مشکل این باتری‌ها آن است که آند روی پس از اکسید شدن کاملاً مصرف شده و این
  دو محقق پس از شش سال تلاش موفق به طراحی و ایجاد پیراهنی که مجهز به فناوری "لایت لیس"(Light Lace) است، شده‌اند. "راب شفرد"(Rob Shepherd) خالق فناوری "لایت لیس" گفت: آن پیراهن‌ها نور را از خود عبور می‌دهند و هنگامی که آنها را بکشید یا فشار دهید می‌توانید شدت خروجی نور را تغییر دهید. شفرد سال‌ها وقت خود را صرف ایجاد این فناوری کرد و در همین سال‌ها نیز "ایلیدا سامیلگیل"(Ilyada Samilgil) از دانشگاه کرنل با او همکاری می‌کرد
  یک استارتاپ آمریکایی با شرکت "مگنیکس" برای ساخت بزرگترین هواپیمای هیدروژنی جهان همکاری می کند. شرکت "یونیورسال هیدروژن" که یک استارتاپ سوخت لجستیکی جدید است، پروژه ای برای تولید یک هواپیمای هیدروژنی شروع کرده است که بزرگترین هواپیماهای هیدروژنی جهان خواهد شد. این شرکت که در لس آنجلس آمریکا مستقر است، قرار است فناوری خود را بر روی هواپیمای "Q300" که یک هواپیمای 56 نفره است و با نام "Dash-8" نیز شناخته می شود، آزمایش کند. این هواپیما به
  دیگر برای پیش بینی وضعیت آب و هوا نیازی به اطلاع رسانی سازمان هواشناسی ندارید لذا می توانید از یک ابزار دقیق مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنید. همزمان با افزایش هوشمندی منازل، استفاده از اپلیکیشن های پیش بینی وضعیت آب و هوا نیز منسوخ خواهد شد و افراد می توانند در منازلشان ایستگاه های هواشناسی ساده و دقیق تاسیس کنند. وضعیت آب و هوا را در خانه پیش بینی کنید محصول جدیدی که بدین منظور در آمریکا تولید
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در نشست هم‌اندیشی مدیران گروه شناختی مراکز دانشگاهی کشور در تهران، از راه‌اندازی پایگاه ملی داده‌های شناختی برای سازماندهی داده‌ها در کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، عطاءاله پورعباسی اظهار کرد: ایجاد زیست‌بومی فعال از علم، فناوری و نوآوری در حوزه‌های شناختی از اهداف این ستاد است تا ضمن ارتقای پژوهش‌های ملی، به بهبود کیفیت زندگی، آموزش و حفظ و ارتقای سلامت شناختی جامعه کمک شود. وی تصریح کرد: توسعه دانش شناختی، تهیه و
  محققان دانشگاه دوک برای اولین بار ترانزیستوری تولید کرده‌اند که با چاپگر تهیه می‌شود و به طور کامل قابل بازیافت است. برای تولید این ترانزیستور از قطعات سلولزی در ابعاد نانو استفاده شده که با استفاده از تفاله چوب و گیاهان تولید شده اند و با محیط زیست کاملاً سازگار هستند. محققان برای استخراج جوهر قابل چاپ از این سلولزهای نانو آنها را به شکل بلورهای نمکی درآوردند و در نهایت یک جوهر عایق به دست آوردند که با
  ماسک "C-Thru" نام یک مجموعه کلاه ایمنی آتش‌نشانان شامل کلاه و ماسک مخصوص آتش‌نشانی است که مجهز به یک دوربین حرارتی و یک نمایشگر "هاد"(HUD) یا نمایشگر سر بالا است تا دید حرارتی را در اختیار آتش‌نشانان قرار دهد. تیم‌های آتش‌نشانی مجبور به حمل وسایل به شکل دستی به منظور کمک به آنها در شرایط سخت و محیط‌های پر از دود هستند تا اینکه یک شرکت آمریکایی به نام "Qwake" با فراهم کردن دید حرارتی در یک صفحه نمایش
  از سال ۱۹۹۸تاکنون بیش از ۸۰۰ کودک در ایالات متحده به دلیل آنکه والدینشان فراموش کرده‌اند آنها را از خودرو خارج کنند، جان خود را از دست داده‌اند، حال استارتاپ ایتالیایی "Filo" یک سیستم هشدار دهنده کودک مبتنی بر بلوتوث با نام "تاتا" (Tata) ایجاد کرده است که برای جلوگیری از این حوادث ناگوار طراحی شده و در داخل یا روی صندلی ماشین قرار می‌گیرد. نکته خوب این است که کاربران تنها یک هشدار دریافت نخواهند کرد. اولین هشدار
  محققان دانشگاه "تسینگهوا" در چین موفق به ساخت ربات کوچکی شده اند که می‌تواند زخم معده را با چاپ سلول‌های زیستی بر روی زخم، درمان کند. زخم های باز روی دیواره معده در صورت عدم درمان می‌توانند به مشکل بزرگی بدل شوند و گاهی به عمل جراحی نیاز دارند. با این وجود، در آینده نه چندان دور ممکن است یک ربات کوچک بتواند سلول های جدیدی را درون بدن بر روی این زخم ها "زیست چاپ"(bioprint) کند. در حالی
فناوران یکی از شرکت‌های داروساز یک داروی تخصصی برای بیماران مبتلا به فیبروز ریوی که پیش از این درمانی برای آن در کشور نبود، تولید و به بازار عرضه کردند و به گفته آنها این دارو می‌تواند دسترسی بیماران را افزایش دهد و هزینه درمان را نسبت به نمونه‌های وارداتی و قاچاق تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد. به گزارش ایسنا، فیبروز ریوی یکی از بیماری‌های پیشرونده و نادر ریوی است که در آن بافت ریه به‌تدریج دچار زخم و سفتی می‌شود
  گروهی از محققان مؤسسه اس آر آی در کالیفرنیا با استفاده از یک کایت زیرآبی توانسته‌اند از جذر و مد آب دریا برای تولید برق استفاده کنند. اجرای این طرح تحقیقاتی با استفاده از بودجه ۴.۲ میلیون دلاری وزارت انرژی آمریکا و پس از سه سال با همکاری دانشگاه برکلی به نتیجه رسیده است. انتظار می‌رود از این فناوری تولید برق زیرآبی در آینده برای تأمین انرژی مورد استفاده زیردریایی‌ها نیز استفاده شود. منابع انرژی تجدیدپذیر در دهه‌های اخیر
  یکی از شرکت‌های تولیدکننده تایر در جهان از گرافن برای تولید تایر دوچرخه استفاده کرده است و به ادعای این شرکت استفاده از گرافن موجب افزایش مقاومت تایرها شده است. شرکت گودیر (Goodyear) یکی از تولیدکنندگان برجسته تایر در جهان با یک تایر جدید دوچرخه که با استفاده از فناوری‌نانو تولید شده وارد بازار دوچرخه شد و این تایر تقویت شده با فناوری‌نانو برای استفاده در مسابقه‌های مختلف طراحی شده است. این شرکت بعد از ۴۴ سال، در سال