رونمایی از خودروی پرنده با ۴ پروانه

رونمایی از خودروی پرنده با ۴ پروانه

رونمایی از خودروی پرنده با ۴ پروانه 733 403 نوفن حامی البرز

 

شرکت جنرال موتورز از دو طرح اولیه رونمایی کرده که یکی از آنها یک تاکسی پرنده با ۴ پروانه و دیگری خودروی خودران لوکسی است که با صوت کاربر و حرکات دست فعال می شود.

شرکت جنرال موتور در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی ۲۰۲۱ از یک تاکسی پرنده با برند کادیلاک رونمایی کرد.

طرح اولیه این خودرو نشان دهنده یک وسیله نقلیه است که به طور عمودی از زمین بلند می‌شود و فرود می‌آید و ظرفیت یک سرنشین را دارد. همچنین بالاترین سرعت آن ۵۶ مایل بر ساعت است.

این خودروی پرنده دارای ۴ پروانه است که یک موتور برقی ۹۰ کیلووات ساعتی دارد. وسیله نقلیه مذکور افراد را از روی سقف ساختمان‌ها سوار می‌کند و وی را به نزدیک ترین ایستگاه در نظر گرفته شده نسبت به مقصدش پیاده می‌کند.

علاوه بر آن جنرال موتورز سعی دارد علاوه بر آسمان یک خودروی لوکس دو نفره نیز برای جاده‌ها بسازد. این شرکت از طرح اولیه یک خودروی مربع شکل به نام وسیله نقلیه خودران شخصی کادیلاک (PAV) رونمایی کرد که فضای داخلی آن شبیه لیموزین است اما راننده‌ای پشت فرمان وجود ندارد.

یک نمایشگر نیز داخل کابین وجود دارد که اطلاعات بیومتریک مسافران موارد دیگری مانند آب و هوا و زمان تخمینی رسیدن به مقصد نشان می‌دهد.

داخل خودرو حسگرهای زیستی به کار رفته در صندلی‌ها علائم حیاتی سرنشینان را رصد می‌کنند. سیستم خودرو با صوت راننده و حرکات دست او فعال می‌شود. البته وسیله نقلیه خودرو پنجره‌ای ندارد و به جای آن یک شیشه عظیم روی سقفش به چشم می‌خورد که تا بخش پشت خودرو امتداد می‌یابد.

پس از رونمایی ویدئویی این طرح‌ها، ارزش سهام این شرکت ۸.۸ درصد رشد کرد و ارزش بازاری شرکت به حدود ۷۰ میلیارد دلار رسید. هر دو این وسیله نقلیه نوآورانه بخشی از «پروتفولیو هالو» کادیلاک هستند اما مشخص نیست تولید آنها چه زمان آغاز می‌شود.

پژوهشگران آمریکایی، نوعی چسب جراحی ابداع کرده‌اند که می‌تواند درد ناشی از زخم جراحی را کاهش دهد و جایگزین خوبی برای مواد افیونی آرامبخش باشد.

گروهی از پژوهشگران “دانشگاه دوک”(Duke University) آمریکا، نوعی چسب جراحی قابل تجزیه زیستی ابداع کرده‌اند که آرام‌بخش‌های غیر افیونی را تا چند روز مستقیما روی زخم منتشر می‌کند و سپس، حل می‌شود.

این برچسب پلیمری، به انتشار کنترل‌شده دارویی می‌پردازد که آنزیم موسوم به “COX-2” را متوقف می‌کند. این آنزیم، به بروز درد و التهاب منجر می‌شود.

بکر و گروهش، یک وام دو میلیون دلاری از ایالت اوهایو دریافت کردند تا به بررسی مدیریت غیرافیونی درد بپردازند. این پژوهش، اقدامی برای مبارزه با سوءمصرف مواد به شمار می‌رود.

“متیو بکر”(Matthew Becker)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما مشغول ساختن لایه‌های ضد میکروبی بودیم که فکر کردیم شاید بتوان داروهای ضد درد یا بیهوش‌کننده‌ها را در این لایه‌ها گذاشت. بدین ترتیب نیازی نیست که داروهای افیونی تجویز شوند.

بکر ادامه داد: بیشتر پلیمرهایی که در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، متورم می‌شوند و همه چیز یک باره بیرون می‌آید اما این پلیمر، به آرامی از بین می‌رود و می‌توان دوز آرام‌بخش و طول عمر آن را به سادگی با تغییر دادن سطح و ضخامت کنترل کرد. این لایه تقریبا مانند یک تکه کاغذ است.

وی افزود: اگر بتوانید درد را تا چهار یا پنج روز با این برچسب کنترل کنید و مجبور به استفاده از دیگر داروهای کنترل‌کننده درد نباشید، نه تنها از برخی عوارض جانبی و خطر اعتیاد در امان هستید، بلکه می‌توانید درمان را در جایی که به آن نیاز دارید، متمرکز کنید.

بررسی‌های صورت گرفته روی موش‌ها نشان داد که آرامبخش‌ به جای حل شدن در پلاسمای در حال گردش، در بافت‌های نزدیک به برچسب باقی می‌ماند.

بکر گفت: این برچسب باید بتواند امکان مدیریت درد را تا سه یا چهار روز فراهم کند که دوره مهمی برای درد پس از جراحی به شمار می‌رود. این برچسب را می‌توان در مواردی مانند سزارین و جراحی‌های کودکان به کار برد که پزشکان و بیماران تمایل دارند از قرار گرفتن در معرض مواد افیونی خودداری کنند.

این پژوهش، در “Journal of Controlled Release” به چاپ رسید.

 

منبع: خبرگزاری مهر