بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد

بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد

بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد 733 403 نوفن حامی البرز

بازوبندی که پیشرفت "ام‌اس" را به دقت زیر نظر می‌گیرد

 

محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که برای تعیین تغییرات کوچک و کوتاه مدت در رابطه با عملکردهای حرکتی و قدرت عضلات مفید است (بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد).

برای مردمی که از بیماری “ام‌اس” (MS) رنج می‌برند، سنجش چگونگی نوسان وضعیت آن‌ها در دوره‌های زمانی کوتاه، امری دشوار است.

در یک پژوهش جدید، محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که در این زمینه ابداع شده است و می‌تواند تغییرات ظریفی که شاید پنهان بمانند را شناسایی کند.

به طور معمول، پیشرفت بیماری ام‌اس از طریق ارزیابی‌های گاه‌ به گاه و در کلینیک‌های درمانی ردیابی می‌شود.

این بدان معناست زمانی‌که بیمار دچار مشکل شد و یا در وضعیت خود بهبود پیدا کرد، مورد سنجش قرار می‌گیرد و در نتیجه ممکن است میان تغییراتی که اتفاق افتاده‌اند و هرگونه پاسخ برای درمان آن‌ها، فاصله زمانی ایجاد شود.

در این راستا، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه “کالیفرنیا، سن‌دیگو” به فکر بررسی یک محصول موجود در بازار افتادند که تحت عنوان ” MYO-band” معروف است.

این بازوبند (بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد) در ابتدا برای کنترل حرکات دستگاه‌های الکترونیکی ساخته شده و روی بازو بسته می‌شود.

بازوبند ” MYO-band” مجهز به شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و الکترودهای سطحی نوار عصب و عضله است که پالس‌های الکتریکی اعصاب را از طریق پوست تشخیص می‌دهند.

بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد

بازوبند مذکور روی ۱۱۷ بیمار مبتلا به ام‌اس و ۳۰ فرد سالم آزمایش شده است و در آزمایشاتی که روزانه کمتر از ۵ دقیقه زمان لازم داشت تا این افراد بازوبند را روی بازو یا ماهیچه ساق پا ‌بستند و به ترتیب با انگشتان دست و پای خود ۲۰ ضربه زدند.

اطلاعات حاصل از این آزمایش برای تجزیه و تحلیل به صورت بی‌سیم به یک رایانه انتقال یافت.

برنامه‌ریزی شده که مطالعات وسیع‌تری در این حوزه انجام شود و از نرم‌افزارهای تخصصی‌تر در این حوزه کمک گرفته شود.

در مقایسه با روش‌های بالینی با استانداردهای برتر، محققان دریافتند که این دستگاه برای تعیین تغییرات کوچک و کوتاه مدت در رابطه با عملکردهای حرکتی و قدرت عضلات، قابل اطمینان است(بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد).

“جنیفر گریوز”(Jennifer Graves)، محقق ارشد این پژوهش اظهار کرد: در حال حاضر، ما اقدامات قابل توجهی برای تعیین پیشرفت بیماری ام‌اس نداریم.

وی ادامه داد: توسعه این دستگاه‌ها به ما کمک می‌کند که به جای ۳ تا ۵ سال، طی ۶ تا ۱۲ ماه روند پیشروی بیماری ام‌اس را ارزیابی کنیم.

پژوهشگران انگلیسی اخیرا اظهار کرده‌اند فناوری واقعیت مجازی می‌تواند به بیماران کمک کند تا عملیات فیزیوتراپی را در خانه به درستی انجام دهند.

پژوهشگران “دانشگاه واریک” انگلیس اخیرا اظهار کرده‌اند افراد می‌توانند با کمک فناوری واقعیت مجازی عملیات فیزیوتراپی را در خانه انجام دهند.

پژوهشگران اظهار کرده‌اند با ترکیب فناوری واقعیت مجازی و ضبط حرکت سه‌بعدی می‌توان تمرینات فیزیوتراپی را در خانه انجام داد.

تمرین‌های فیزیوتراپی که در حال حاضر برای برخی افراد تجویز می‌شود را بیماران می‌بایست به طور منظم در خانه انجام دهند و تمریناتی که باید انجام دهند را نیز در کلینیک مخصوص به آنها آموزش می‌دهند اما این موضوع که افراد پس از آموزش در کلینیک می‌بایست تمرینات را در خانه انجام دهند کمی آنها را نگران می‌کند؛ چراکه فکر می‌کنند ممکن است تمرینات خود را به درستی و صحیح انجام ندهند.

فیزیوتراپی (Physiotherapy) یا فیزیک‌درمانی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است که در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود.

ترکیب فناوری واقعیت مجازی با ضبط حرکت سه‌بعدی به افراد اجازه می‌دهد تا حرکات واقعی را به صورت دقیق روی یک آواتار که در یک محیط مجازی قابل مشاهده است، انجام دهند و محققان طی این مطالعه تحقیق کردند تا دریابند که آیا افراد قادرند به طور دقیق و هماهنگ با آواتار حرکات خود را در یک محیط مجازی انجام دهند یا خیر.

آنها از شرکت‌کنندگان خواستند تا با یک آواتار که از طریق هدست واقعیت مجازی مشاهده می‌شود، قدم بردارند و در همین حین هنگامی‌که شرکت‌کنندگان مطلع نبودند، محققان به طرز ظریفی سرعت یکی از مراحل آواتار را کند یا تند کردند تا دریابند آیا شرکت کنندگان قادر به تنظیم حرکات خود با سرعت آواتار هستند یا خیر، که پس از بررسی‌ها آنها دریافتند افراد قادر به انجام این کار شدند و پژوهشگران دریافتند پزشکان می‌توانند توسط این روش بر تمرین‌های بیماران که در خانه انجام می‌دهند، نظارت کنند.

 

منبع: ایسنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

موتورسیکلت برقی ۹۹ اسب بخار یک موتورسیکلت برقی با ۹۹ اسب بخار جدید با استفاده از سیستمی نوین که انرژی ترمز خود را جمع آوری می کند تا پیمایش وسیله نقلیه با یکبار شارژ را به ۱۸۰ مایل برساند و در این حالت پیمایش آن ۵۰ درصد بیش از موتورسیکلت های برقی وجود در بازار خواهد بود. موتورسیکلت برقی با ۹۹ اسب بخار Nawa Racer نام دارد و در نمایشگاه CES۲۰۲۰ میلادی نمایش داده می شود. یک شرکت فرانسوی Nawa
  مایکروسافت در یک پروژه جدید با استفاده از هدست واقعیت افزوده به افراد دچار اختلال بینایی کمک می کند (کمک به نابینایان)، در محاوره های گروهی راحت شرکت کنند و فردی که سخن می گوید و جهت صدا را شناسایی کنند. محققان مایکروسافت در یک پروژه جدید نمونه اولیه از یک هدست واقعیت افزوده جدید ساخته اند که به افراد دچار اختلالات بینایی کمک می‌کند تا گفتگو و محاوره را ردیابی کنند. این طرح که «پروژه توکیو» نام دارد
  آیفون تصویری که اتفاقات قبل از زدن زنگ را نشان می‌دهد همراه با چند خوشامدگویی جدید، امکان نمایش اتفاقات قبل از فشردن زنگ درب در سری 3 از زنگ یا آیفون تصویری "دوربل"(Doorbell) ساخت شرکت "رینگ"(Ring) فراهم خواهد شد. شرکت "رینگ"(Ring) که متعلق به شرکت آمازون است، برنامه‌های خود را برای سری جدید آیفون‌های تصویری را اعلام کرده است. سری جدید آیفون تصویری این شرکت موسوم به "سری 3" نوید چند ارتقای قابل توجه را می‌دهد (آیفون تصویری که
  یک کلید ضد میکروب فلزی آنتی میکروبیال برای دوری از لمس اشیایی نظیر عابر بانک‌ها که به طور بالقوه می‌توانند آلوده باشند، ساخته شده است. اجتناب از لمس برخی از سطوح هنگام بیرون آمدن از خانه و حاضر شدن در ملاء عام دشوار است. صفحه نمایش‌های لمسی در فروشگاه‌ها، دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی، صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز یا حتی دستگیره درها و غیره؛ همه ما هر روزه در معرض تماس با سطوح بالقوه آلوده هستیم. این ابزار موجب عدم لمس
  یک اختراع جدید منجر به نمک‌زدایی یا شیرین کردن ارزان و کارآمدتر آب می‌شود که می‌تواند با مدیریت آب شیرین به حل معضل آب در این سیاره کمک کند. محققان دانشگاه "تگزاس در آستین" و دانشگاه ایالتی "پن"(Penn) فرآیند جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند رایج‌ترین مشکلاتی را که در شیرین‌سازی آب وجود دارد، حل کند. همه چیز در این فرآیند مربوط به غشاهای نمک‌زدا است. نمک‌زدایی یا شیرین کردن آب(Desalination or desalination) اشاره به هر یک از چند فرآیندی
  محققان دانشگاه KU Leuven واقع در بلژیک توانستند برای اولین بار در جهان با استفاده از یک ایمپلنت که در حلزون گوش کار گذاشته می‌شود، امواج مغزی را به صورت مستقیم ثبت کنند. این امواج مغزی نشان‌دهنده کیفیت شنوایی شخص هستند و ثبت و مطالعه آن‌ها امکان تولید تجهیزات کمکی هوشمند برای بهبود شنوایی را فراهم می‌کند. ایمپلنت حلزون گوش برای احیای حس شنوایی اشخاص دچار ناشنوایی کاربرد دارد. این ایمپلنت‌ها توسط متخصصان و با کمک شخص کاربر به‌گونه‌ای
  شرکت "کانن" یک حق اختراع جدید را به ثبت رسانده است که نمایانگر یک دوربین با لنزهای قابل تعویض چرخشی است که می‌تواند با لنزهای RF این شرکت کار کند. شرکت کانن(Canon) حق اختراعی را ثبت کرده است که اولین بار توسط پایگاه "Canon News" مشاهده شد و یک دوربین دستی را نشان می‌دهد که ترکیبی از طراحی دوربین جیبی شبیه به "Osmo Pocket" و سری RF لنزهای بدون آینه آن است. این دوربین از مکانیزم چرخشی برخوردار است
با تولید یک پلیمر رسانای انعطاف‌پذیر و استفاده از آن در سلول خورشیدی آلی، منعطف‌ترین سلول خورشیدی جهان ساخته شد. این سلول خورشیدی را می‌توان تا ۴۰ درصد حالت اولیه کشید. با رشد سریع بازار ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن، سلول‌های خورشیدی ارتجاعی که می‌توانند تحت فشار نیز کار کنند، به عنوان منبع انرژی مورد توجه قرار گرفته است. برای ساخت چنین سلول‌های خورشیدی، لازم است که لایه فعال نوری آن‌ها که نور را به برق تبدیل می‌کند، ضمن داشتن خاصیت
بهبود زخم پای دیابتی با کفی هوشمند بهبود زخم پای دیابتی با کفی هوشمند: محققان انستیتوی فناوری استیونس واقع در نیوجرسی آمریکا، کفی هوشمندی را ساختند که مانع ایجاد زخم در پای افراد مبتلا به دیابت می‌شود.حس اندام‌ها در بیماران مبتلا به دیابت دچار اختلال می‌شود و به همین علت بیماران دیابتی در برابر زخم‌های احتمالی پا آسیب‌پذیر هستند. درمان چنین زخم‌ بسیار دشوار است و ممکن است این زخم‌ها منجر به قطع عضو بیمار شوند. اما کفی هوشمند جدید
  پژوهشگران آمریکایی نوعی دریچه مصنوعی قلب ابداع کرده‌اند که می‌تواند با افزایش سن بیمار قطر خود را تغییر دهد (تطبیق دریچه مصنوعی قلب). برای کودکانی که با "نقص مادرزادی قلب" (CHD) به دنیا می‌آیند تطبیق دریچه مصنوعی قلب که جریان خون را حفظ می‌کنند و یک روش لازم و دشوار به شمار می‌روند که کاشت این ابزار در قلب، نه تنها به جراحی نیاز دارد، بلکه باید هر چند سال یک بار و با رشد بدن کودکان، مراحل پرخطر
  از سال ۱۹۹۸تاکنون بیش از ۸۰۰ کودک در ایالات متحده به دلیل آنکه والدینشان فراموش کرده‌اند آنها را از خودرو خارج کنند، جان خود را از دست داده‌اند، حال استارتاپ ایتالیایی "Filo" یک سیستم هشدار دهنده کودک مبتنی بر بلوتوث با نام "تاتا" (Tata) ایجاد کرده است که برای جلوگیری از این حوادث ناگوار طراحی شده و در داخل یا روی صندلی ماشین قرار می‌گیرد. نکته خوب این است که کاربران تنها یک هشدار دریافت نخواهند کرد. اولین هشدار
  محققان دانشگاه مونیخ از تولید ربات‌های خودرانی خبر داده اند که می‌توانند زباله‌های سرگردان در اقیانوس را جمع آوری کنند. تولید این ربات با بودجه اتحادیه اروپا انجام شده است. سیستم یادشده قرار است به خصوص در سواحل پرتردد و توریستی مورد استفاده قرار بگیرد که از جمله مراکز اصلی تولید زباله و انتقال آنها به اقیانوس‌ها محسوب می‌شوند. استفاده از پهپاد هوایی به منظور افزایش دقت این سیستم در زمان جمع‌آوری زباله‌ها صورت می‌گیرد. ربات‌های سطحی مجهز به