جابجایی مسافران بین شهری با استفاده از اتوبوس‌های خودران

جابجایی مسافران بین شهری با استفاده از اتوبوس‌های خودران

جابجایی مسافران بین شهری با استفاده از اتوبوس‌های خودران 733 403 نوفن حامی البرز

 

دو شرکت فناوری در آمریکا برای اولین بار از استفاده از اتوبوس‌های خودران برای جابجایی و انتقال مسافر بین شهری خبر داده‌اند.

دو شرکت نیوفلایر و رباتیک ریسرچ می‌گویند اتوبوس‌های خودران Xcelsior می‌توانند بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سفرهای کوتاه بین شهری مورد استفاده قرار بگیرند.

همکاری این دو شرکت برای تولید اتوبوس‌های خودران از می سال ۲۰۱۹ آغاز شد و سال گذشته از اتوبوس‌های یادشده به طور آزمایشی برای انتقال مسافر استفاده شد. این اتوبوس‌های تمام برقی هم از امنیت مناسبی برخوردارند و هم می‌توانند روند جابجایی مسافر بین شهری را متحول کرده و موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه مسافران و شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات شوند.

برای ارائه این خدمات در مسیرهای طولانی ضروری است زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل و جاده‌ها نیز به روز شود و به نظر می‌رسد تا رسیدن به این مرحله هنوز راه نسبتاً طولانی در پیش است.

از جمله دیگر فناوری‌های مورد استفاده در این اتوبوس‌ها می‌توان به سیستم هشدار وجود مانع در نقاط کور، سیستم تسهیل پارک اتوبوس، سیستم برخورد از تصادم و سیستم‌های پیشرفته ارتباطی اشاره کرد.

اتوبوس‌های خودران مذکور مجهز به دوربین‌های متعدد، سیستم‌های راداری پیشرفته، جی پی اس و رادار هستند و با استفاده از همین ابزار مدلی سه بعدی از محیط اطراف و موانع مختلف خلق می‌کنند.

این اتوبوس ۱۲.۵ متری ۴۰ صندلی برای مسافران دارد و برای افراد ویلچر سوار نیز دو محل خاص در نظر گرفته شده است. با یک بار شارژ باتری اتوبوس یادشده می‌تواند مسافتی ۳۶۰ کیلومتری را طی کند.

دانشمندان استرالیایی روشی جدید برای بررسی سلول‌های میکروسکوپی، بافت‌ها و سایر نمونه‌های شفاف کشف کردند. این روش با تقویت یک روش تصویربرداری قدیمی تقریبا ۱۰۰ ساله به دست آمده است.

محققان دانشگاه لا تروب(La Trobe) طی یک همکاری چهار ساله برای “نمایان کردن ناپیداها” از نانوموادی که به طور خاص طراحی شده بودند، استفاده کردند تا میزان حساسیت طیف نمایی میکروسکوپی را افزایش دهند؛ روشی معمول در تصویربرداری که دانشمندان برای مطالعه‌ گونه‌های زیستی از آن استفاده می‌کنند.

این کشف که در مجله‌ “نیچر فتونیک” منتشر شده برای گروه وسیعی از دانشمندان مفید خواهد بود و می‌تواند به پیشبرد تحقیقات در زمینه‌ درک و تشخیص بیماری‌ها کمک کند.

پروفسور “برایان ابی”(Brian Abbey) که رئیس این پروژه در دانشگاه لا تروب است، می‌گوید: این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا تغییرات جزئی در ساختار و ترکیب اجسام نازک نانو و یا شفاف را تشخیص دهند تا به این ترتیب ویژگی‌ها و ساختار اصلی آن‌ها پس از قرارگیری زیر میکروسکوپ قابل مشاهده باشد. ویژگی‌هایی که با روش‌های قبلی قابل تشخیص نبودند، اکنون به لطف روش میکروسکوپی که دکتر “اوگنیو بالاور”(Eugeniu Balaur)، نویسنده‌ اصلی و محقق ارشد “لا تروب” ساخته است، قابل مشاهده هستند.

طیف نمایی میکروسکوپی یک روش نوری است که می‌تواند برای تولید تصاویری با کنتراست بالا از نمونه‌های شفاف مورد استفاده قرار گیرد. این روش اولین بار در سال ۱۹۳۴ توسط “فریتس زرنیک”(Frits Zernike)، فیزیکدان برنده جایزه نوبل اختراع شد.

این تحقیقات به ما این امکان را داده است که مراحل اولیه فرآیندهای تخریبی بیماری‌های تخریب عصبی مثل مالتیپل اسکلروزیس(MS) را عمیق‌تر شناسایی کنیم.

پروفسور “ابی” می‌گوید: این روش به دانشمندان اجازه می‌دهد تا سلول‌ها را در حالت طبیعی و بدون نیاز به علامتگذاری و رنگ زدن بررسی کنند. در نتیجه، ساختار و عملکرد آنها و حتی پویایی آن‌ها را می‌توان بهتر درک کرد. ما اکنون تجهیزاتی برای دستکاری مواد در مقیاس نانو داریم. نانوموادی که اختصاصی طراحی شده‌اند باعث ایجاد جهشی بزرگ به سمت جلو در زمینه‌ تصویربرداری با کیفیت و با کنتراست بالا شدند. اساس این تحقیقات فعالیت‌های زرنیک بوده است.

دکتر “ژاکلین اوریان”(Jacqueline Orian)، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه “لا تروب” و از محققان این تحقیقات می‌گوید: گروه در تلاش است تا این تحقیقات را ترجمه کرده و برای استفاده به دست تمام دانشمندان سراسر جهان برساند. او همچنین گفت: یکی از کاربردهای این روش ارزیابی داروهای مناسب برای ترمیم سیستم عصبی و غشای اطراف آنها به نام میلین است.

این پروژه با همکاری محققان مرکز سرطان پیتر مک کالوم(Peter McCallum)، دانشگاه ملبورن، دانشگاه ملی استرالیا و آزمایشگاه‌های تحقیقات مرکزی جنوا(Genova) انجام شد.

 

منبع: خبرگزاری مهر