یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان

یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان

یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان 733 403 نوفن حامی البرز

یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان

 

محققان گوگل الگوریتمی توسعه دادند که یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان را نشان می دهد.

شکی نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور ربات‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا خواهند کرد اما از نکات حائز اهمیت این موضوع این است که عملکرد آن‌ها به‌نحوی باشد که مفید باشند (یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان).

همچنان استفاده از ربات‌ها با چالش‌هایی همراه است که از میان آن‌ها می‌توان به رفت و آمد ربات‌ها بدون دخالت انسان اشاره کرد ولی علم و فناوری به اندازه‌ای پیشرفت کرده که الگوریتم‌ها به یک ربات اجازه می‌دهند که راه رفتن و طریقه حرکت را بیاموزند و البته باید اذعان کرد این فرآیند پیچیده بوده و به ورودی انسانی زیادی نیاز دارد. مثلا یک مشکل این است که ممکن است ربات بیفتد (یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان).

در این راستا محققان گوگل توانستند فرآیند یادگیری ربات‌ها را به روشی ساده‌تر تبدیل کنند که محققان گوگل با تغییر در الگوریتم‌های موجود موفق شدند به یک ربات چهار پا آموزش دهند که راه رفتن به جلو و عقب را یاد بگیرد و چرخش کند.

یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان

تمامی این فرآیند یادگیری در عرض تنها چند ساعت و توسط خود ربات انجام شد. البته در مرحله اول، محققان این کارها را با الگوسازی محیطی انجام دادند.

پس از آن محققان به آموزش ربات در محیط واقعی پرداختند و از آنجا که در دنیای واقعی موانع طبیعی وجود دارد، ربات می‌تواند سریع‌تر با محیط و پله‌ها و زمین‌های ناهموار سازگار شود.

قبل از اینکه ربات بیاموزد راه برود، الگوریتم‌ها در یک ربات مجازی و در یک محیط مجازی آزمایش شد تا به ربات واقعی آسیبی وارد نشود.

با سیستم ساخت محققان گوگل، ربات توانست از روش آزمون و خطا استفاده کند تا در نهایت یاد بگیرد بدون نیاز به دخالت انسان در سطوح مختلف حرکت کند. به این ترتیب، ربات‌ها عملکرد مناسب‌تری دارند و کارآمدتر می‌شوند.

شهری در نروژ وجود دارد که نور خود را از آینه‌های غول‌پیکر دریافت می‌کند، در حالی که این آینه‌ها در واقع بخشی از یک اثر هنری هستند، اما زندگی ساکنان این شهر را تغییر داده‌اند.

برای اکثر ما در جهان، نور خورشید به عنوان یک استاندارد در زندگی روزمره ما وجود دارد. خورشید تنظیم کننده طبیعی زمان، انرژی بخش و روشنی‌بخش روزهای ما است. اگرچه ممکن است تابش هر روزه نور خورشید برای اکثر مردم عادی باشد، اما مکان‌هایی در زمین وجود دارند که روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت خورشید بر آنها نمی‌تابد و یا حتی در طول سال تابش نور خورشید را دریافت نمی‌کنند.

شهر ترومسو(Tromsø) در نروژ در فاصله ۲۰۰ مایلی شمال حلقه قطب شمال قرار دارد و از نوامبر تا ژانویه هر سال، خورشید در این شهر طلوع نمی‌کند. در حالی که اگر کمی به جنوب بیایید، به شهر “ریوکان”(Rjukan) می‌رسید و با شهری عجیب و غریب مواجه می‌شوید که خورشید بر آن نمی‌تابد و مردمان آن در نیمی از سال بدون نور خورشید زندگی می‌کنند.

شهر یا شهرک ریوکان در یک دره عمیق بین دو کوه قرار دارد و ۶ ماه از سال خورشید را نمی‌بیند. البته دلیل این امر آن نیست که خورشید در این منطقه بر فراز افق قرار نمی‌گیرد، بلکه به این دلیل است که ریوکان زندگی خود را در سایه کوه‌های اطراف خود می‌گذراند و توسط این دو کوه احاطه شده است.

این شهر در تاریخ خود همیشه در این سایه‌های افسرده‌کننده قرار داشته است، تا زمانی که آینه‌های غول‌پیکری در این شهر نصب شدند که میدان شهر را روشن کنند.

افراد محلی این آینه‌ها را “Solspeilet” به معنی “آینه خورشید” می‌نامند. این آینه‌ها مجموعه‌ای از سه آینه غول پیکر تحت کنترل رایانه هستند که خورشید را ردیابی می‌کنند و مرکز شهر را روشن می‌کنند.

این آینه‌ها در ارتفاع ۴۵۰ متری بالاتر از سطح شهر نصب شده‌اند و هر ۱۰ ثانیه با حرکت خورشید تنظیم می‌شوند.

البته گفته می‌شود پیش از آنکه “آندرسن” به این رؤیا تحقق ببخشد و این پروژه را در سال ۲۰۱۳ اجرایی کند، این ایده در واقع متعلق به یکی از مشهورترین ساکنان ریوکان موسوم به مهندس “سام اید” بوده است. بیش از یک قرن پیش، این صنعتگر مشهور این ایده را داشت که آینه‌های غول پیکری را بر روی کوه نصب کند تا نور طبیعی را برای زندگی ساکنان این شهر به ارمغان آورد، اما فناوری این کار هنوز وجود نداشت و اجرایی کردن آن عملی نبود.

این آینه‌ها در سال ۲۰۱۳ نصب شده‌اند و از آن زمان تاکنون گردشگران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. آنها ایده “مارتین آندرسن” هنرمندی بوده‌اند که به این شهر نقل مکان کرده بود و تحمل کمبود نور خورشید را نداشت. وی مقامات محلی را متقاعد کرد که این آینه‌ها را با هزینه حدود ۸۰۰ هزار دلار بسازند و چهره این شهر را برای همیشه تغییر داد.

وی در عوض یک وسیله نقلیه کابلی را در سال ۱۹۲۸ ترتیب داد تا مردم محلی بتوانند برای دیدن نور خورشید از آن استفاده کنند.

آینه‌های به کار رفته در این پروژه ۵۰ متر مربع مساحت دارند اما با همین اندازه مساحتی حدود ۲۰۰ متر مربع را در مرکز شهر روشن می‌کنند. اگرچه این نور در تمام شهرک پخش نمی‌شود، اما این آینه‌ها نیمی از سال که خورشید بر این شهر نمی‌تابد، ظاهری طبیعی به آن می‌دهد و ریوکان را از تاریکی مطلق و روشنایی مصنوعی نجات می‌دهد.

بسیاری از مردم در ابتدا با هزینه این پروژه مشکل داشتند و آن را هدر دادن پول می‌دانستند، اما وقتی دیدند این آینه‌ها باعث جذب گردشگر می‌شود، از آن استقبال کردند و این شهر هم‌اکنون به عنوان یک جاذبه گردشگری برجسته در نروژ برشمرده می‌شود و بازدید کننده‌ها را که مایل به دیدن مرکز شهر آینه‌ای هستند، از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

بنابراین به دلیل جغرافیای خاص، ریوکان از طریق مهندسی‌های خلاقانه و نصب آینه‌های غول پیکر تحت کنترل رایانه در کوه‌های اطراف، تابش آفتاب را در مرکز خود دریافت می‌کند.

 

منبع: ایسنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

هفتمین جشنواره ایده‌های برتر استان البرز   هفتمین جشنواره ایده‌های برتر و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازاراستان البرز همزمان با بزرگداشت هفتۀ پژوهش و فناوری در استان البرز در آذر ماه 1399 در استان البرز برگزار خواهد شد. یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره شناسایی، معرفی و تجلیل از ایده‌های برتر در هفتمین جشنواره ایده‌های برتر استان البرز است. معرفی هفتمین جشنواره و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان البرز همزمان با بزرگداشت هفتۀ پژوهش و
  مایکروسافت در یک پروژه جدید با استفاده از هدست واقعیت افزوده به افراد دچار اختلال بینایی کمک می کند (کمک به نابینایان)، در محاوره های گروهی راحت شرکت کنند و فردی که سخن می گوید و جهت صدا را شناسایی کنند. محققان مایکروسافت در یک پروژه جدید نمونه اولیه از یک هدست واقعیت افزوده جدید ساخته اند که به افراد دچار اختلالات بینایی کمک می‌کند تا گفتگو و محاوره را ردیابی کنند. این طرح که «پروژه توکیو» نام دارد
پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا و مؤسسه تحقیقاتی شرکت هوندا یک دست رباتیک با حسگرهای شبیه به پوست انسان توسعه داده‌اند. دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا و مؤسسه تحقیقاتی هوندا در بیانیه‌ای اعلام کردند که یک حسگر نرم انقلابی ایجاد کرده‌اند که از پوست انسان تقلید می‌کند. این حسگر بسیار حساس، هوشمند و قابل کشش، آماده است تا نحوه تعامل ماشین‌ها با جهان را تغییر دهد. این حسگر نرم که کاربردهای بی‌شماری را ارائه می‌دهد، هم از نظر حساسیت و هم از
کلاه‌کاسکت‌های هوندا مجهز به دوربین و رادار کلاه‌کاسکت‌های هوندا مجهز به دوربین و رادار: یکی از ایده‌های عمده برای ایمن‌سازی حرکت موتورسیکلت‌ها در جاده، استفاده از کلاه‌کاستی است که مجهز به دوربین پشتی، آینه و یا رادار باشد. اگرچه این فناوری توجه زیادی را در به خود جلب نموده است با این وجود به دلایل مالی، تجاری‌سازی و استفاده وسیع از آن، با محدودیت‌هایی مواجه بوده است. در کنار این چالش بزرگ هوندا با اختراع جدید خود قصد دارد تا
  گروهی از محققان مؤسسه اس آر آی در کالیفرنیا با استفاده از یک کایت زیرآبی توانسته‌اند از جذر و مد آب دریا برای تولید برق استفاده کنند. اجرای این طرح تحقیقاتی با استفاده از بودجه ۴.۲ میلیون دلاری وزارت انرژی آمریکا و پس از سه سال با همکاری دانشگاه برکلی به نتیجه رسیده است. انتظار می‌رود از این فناوری تولید برق زیرآبی در آینده برای تأمین انرژی مورد استفاده زیردریایی‌ها نیز استفاده شود. منابع انرژی تجدیدپذیر در دهه‌های اخیر
  (موبایل بدون پورت و دکمه) اپل حق اختراع جدیدی از یک موبایل ثبت کرده که نمایشگر آن دور دستگاه می پیچد و همچنین هرگونه دکمه و پورت در بخش های کناری این دستگاه حذف شده است. حق امتیاز اختراع جدید اپل نشان می دهد آیفون جدید احتمالا بدنه ای کاملا شیشه ای و نمایشگری بدون لبه دارد که کناره های دستگاه را از چهار جهت می پوشاند که علاوه بر آن هیچ نشانی از پورت یا دکمه در بخش
  محققان انگلیسی از تولید نمونه اولیه یک گوشواره خبر داده‌اند که با اتصال به لاله گوش و ارسال امواج رادیویی می‌تواند میزان قند خون افراد را اندازه بگیرد. اندازه‌گیری مداوم میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع اول معمولاً از طریق سوراخ کردن نوک انگشت انجام می‌شود که در درازمدت به عملی خسته کننده و دردآور مبدل می‌شود ، اما فناوری‌های جدید می‌توانند این روند را راحت تر کنند. گوشواره کنترل کننده میزان قند خون ابزاری است که
  شرکت "اپل" پتنت جدیدی را برای یک لپ‌تاپ تاشو به ثبت رساند که لولای آن می‌تواند مانند ورقه‌های کاغذ خم شود. در پتنت این لپ‌تاپ تاشو آمده که می‌تواند از یک تکه ماده تشکیل شود. لولا لپ‌تاپ هم مسطح بوده و بر خلاف طراحی خشن همه لپ‌تاپ‌ها می‌تواند به آرامی خم شود. این طراحی جدید با قرارگیری لایه‌های قابل خم شدن و نازک امکان‌پذیر می‌شود. هر کدام از این لایه‌ها می‌توانند اتصالات بین اجزاء موجود در دو طرف لپ‌تاپ
  یک پرینتر جیبی برای چاپ عکس های موبایل به بازار عرضه شده است. شرکت پولاروید به تازگی یک پرینتر جیبی به نام Hi-Print عرضه کرده که می تواند عکس های موبایل را در کمتر از یک دقیقه در ابعاد ۲.۳ در ۳.۴ اینچ چاپ کند. این عکس ها را می توان به در کمد، لبه لپ تاپ، کوله پشتی یا در دفتر خاطرات چسباند. همچنین کاربر با کمک اپلیکیشن مربوطه می تواند فیلتر، روکش ها، قاب و متن را
  نور مرئی در طبعیت اهمیت زیادی دارد. این نور توسط چشم انسان قابل رویت است و یکی از شدیدترین نورهایی است که از خورشید منتشر می‌شود و به سطح زمین می‌رسد و عنصری اساسی برای فرآیندهای زیستی زیربنای حیات است. تولید نور مرئی منسجم مانند نور لیزر که برای مدت کوتاهی شدت می‌گیرد، کار دشواری است. این گروه برای تولید نور مرئی در مقیاس زمانی فمتوثانیه از لیزر صنعتی که در اکثر آزمایشگاه‌ها وجود دارد، استفاده کردند. آن‌ها دریافتند
  الکترودهای جدیدی که در «مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن» ابداع شده‌اند، می‌توانند امکان نظارت مستمر بر قلب را به شکل ساده‌تری فراهم کنند. پژوهشگران نوعی الکترود فوق نازک، ضد آب و بدون ژل را برای نظارت مستمر بر قلب ابداع کرده‌اند که نسبت به دستگاه‌های موجود در بازار، راحتی بیشتر و تحریک پوست کمتری دارد و در عین حال فعالیت الکتریکی قلب را به صورت دقیق اندازه‌گیری می‌کند. نظارت بر قلب به مرور زمان برای تشخیص دادن ضربان غیر طبیعی،
  یک دستگاه کنترل کیفیت هوا موسوم به "BREATHE Smart ۲" دستگاهی قابل حمل است که سطح آلودگی هوا را در لحظه نشان می‌دهد. آلودگی و ذرات معلق در هوا در همه جا وجود دارند و هوایی را که ما تنفس می‌کنیم برای سلامتی ما خطرناک می‌کنند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، تعداد قربانیان ناشی از آلودگی هوا در جهان هر ساله ۴.۲ میلیون نفر است. بنابراین تردیدی نیست که باید به هر نحو از خود در برابر این خطر