اتصال به بلوتوث و وای‌فای با لباس هوشمند

اتصال به بلوتوث و وای‌فای با لباس هوشمند

اتصال به بلوتوث و وای‌فای با لباس هوشمند 733 403 نوفن حامی البرز

اتصال به بلوتوث و وای‌فای با لباس هوشمند

 

پژوهشگران “دانشگاه ملی سنگاپور” لباس هوشمندی ابداع هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند امکان اتصال به بلوتوث و وای‌فای را برای کاربر فراهم کند .

ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت‌ها و حسگرهای هوشمندی که ضربان قلب را بررسی می‌کنند و در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند.

این ابزار برای افرادی که نگران سلامت و تناسب اندام خود هستند و بسیار ارزشمند هستند اما به نظر می‌رسد پژوهشگران “دانشگاه ملی سنگاپور”(NUS)، فناوری‌های پوشیدنی را به سطح کاملا جدیدی انتقال داده‌اند (اتصال به بلوتوث و وای‌فای).

با پیشرفت سریع فناوری‌های پوشیدنی و افزایش کمال داده‌هایی که آنها انتقال می‌دهند، نیاز به ابداع روشی برای اتصال یکپارچه و کارآمد این دستگاهها برای همه به خصوص کسانی که همزمان از بیش از یک دستگاه استفاده می‌کنند، به موضوع مهمی تبدیل شده است.

پژوهشگران در پروژه خود، لباس‌های هوشمندی ابداع کردند که می‌توانند کاربر را به یک صفحه مدار انسانی تبدیل کنند و اتصال بین دستگاه‌های پوشیدنی او را افزایش دهند.

“جان هو”(John Ho)، استادیار دانشگاه ملی سنگاپور و سرپرست این پروژه گفت: گروه پژوهشی ما، یک بافت هوشمند ابداع کرده است که می‌تواند امواج رادیویی مانند بلوتوث و وای‌فای را روی سطح لباس هدایت کند.

بافت رسانای این لباس می‌تواند یک شبکه حسگر بی‌سیم تشکیل دهد که موجب می‌شود ابزار بتوانند به انتقال داده‌ها با سیگنالی بپردازند که 1000 بار قوی‌تر از فناوری‌های معمول است.

اتصال به بلوتوث و وای‌فای با لباس هوشمند

امواج رادیویی بلوتوث و وای‌فای که تقریبا همه حسگرهای بدنی برای اتصال به تلفن‌های همراه و ابزار الکترونیکی پوشیدنی از آنها استفاده می‌کنند، معمولا هنگام انتشار، از همه جهت‌ها خارج می‌شوند و به از دست رفتن بیشتر انرژی می‌انجامند. نتیجه این شرایط، کاهش چشمگیر کارآیی ابزار پوشیدنی به دلیل مصرف بیشتر باتری آن است که فقط برای برقراری ارتباط با ابزار دیگر صورت می‌گیرد.

دکتر “لی پیو مان”(Lee Pui Mun)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نوارهای بیرونی لباس، مانند مسیری برای امواج سطحی عمل می‌کنند تا آنها را به صورت بی‌سیم در اطراف بدن بگرداند؛ در حالی که نوارهای داخلی لباس، از انتشار سیگنال به سوی بدن کاربر پیشگیری می‌کنند.

ماده مورد استفاده در این لباس، از الیاف فولاد ضد زنگ ساخته شده‌ که با دوختن یا چسب پارچه، به سطح بیرونی لباس متصل می‌شوند. قسمت داخلی این لباس نیز از نوارهای رسانای بی‌سیم تشکیل شده است.

بدین ترتیب، انرژی بیشتری از سیگنال‌ها در بدن متمرکز می‌شود و به همه جهت‌ها نمی‌رود؛ در نتیجه تجهیزات الکترونیکی که در مجاورت این نوارها قرار دارند، انرژی کمتری را به کار می‌برند و می‌توانند سیگنال‌های ضعیف‌تر را شناسایی کنند.

محققان دستگاهی ابداع کرده اند که از رطوبت هوا برق تولید می کند. این دستگاه می تواند در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته کار کند.

محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست دستگاهی ساخته اند که با استفاده از بخار آب از هوا برق تولید می کند. این دستگاه که «ایر ژن» نام گرفته حاوی سیم های پروتئینی بسیار ریزی است که با دریافت بخار آب از اتمسفر برق تولید می کنند.

این دستگاه ۲ الکترود را به نانوسیم های پروتئینی متصل می کند. این نانوسیم های پروتئینی توسط نوعی باکتری به نام ژئو باکتر(geobacter )تولید می شوند. باکتری های مذکور غیر آلاینده، تجدید پذیر و کم هزینه هستند.

«ژان یائو» یکی از محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست در این باره می گوید: ما در واقع از هوا برق تولید می کنیم. ایرژن می تواند در ۲۴ روز و ۷ روز هفته انرژی پاک تولید کند.

این دستگاه قابلیت تولید برق در مناطقی با رطوبت کم ( مانند صحرای آفریقا) را نیز دارد و می تواند انرژی دستگاه های کوچک الکترونیکی را تامین کند.

در انتهای این فیلم یک الکترود قرار دارد. همچنین الکترودی کوچکتر که فقط بخشی از فیلم را می پوشاند، روی آن قرار می گیرد. سوراخ های بسیار ریز بین نانوسیم ها شرایطی به وجود می آورد که جریان الکتریسیته بین دو الکترود تولید می شود.

ایرژن نیازمند نور خورشید یا باد نیست. این دستگاه برای تولید برق نیازمند یک فیلم نازک با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون از نانوسیم های پروتئینی است تا باکتری مورد نیاز را تولید کند.

محققان در مرحله بعد تصمیم دارند وصله های کوچکی تولید کنند که از فناوری ایرژن استفاده می کند و در دستگاه های دیگر نصب می شود و به این ترتیب می توان برق مورد نیاز گجت های پوشیدنی مانند مانیتورهای سلامتی و ساعت های هوشمند را تامین کرد و در نتیجه نیاز به باتری از بین می رود.

فناوری جدید را نه تنها در موبایل، ساعت های هوشمند و گجت های پوشیدنی دیگر می توان استفاده کرد، بلکه در حوزه های پزشکی و انرژی های تجدید پذیر نیز کاربرد دارد.

 

منبع: ایسنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  پژوهشگران "دانشگاه توهوکو "(Tohoku University) ژاپن در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه لنزهای تماسی شده اند که قابلیت خود مرطوب کنندگی دارند. دانشمندان دانشگاه توهوکو ژاپن در مطالعه اخیرشان که در مجله "Advanced Material Technologies" منتشر شد که خبر از توسعه لنز تماسی با استفاده از اشک پشت پلک را مرطوب می‌کند، داده‌اند. هنگامی که افراد از لنزهای تماسی استفاه می‌کنند چشم آنها خشک می‌شود و اغلب منجر به موارد جدی مانند سندرم خشکی چشم می‌شود و این موضوع
  محققان دانشگاه "شهر" هنگ‌کنک در مطالعه اخیرشان از توسعه پچ‌های میکروسوزنی یخی خبر داده‌اند که می‌توان توسط آن دارو را به بدن بیماران ارسال کرد. هیچ کس استفاده از سوزن را دوست ندارد اما باید گفت گاهی چاره‌ای جز استفاده از آن برای ارسال دارو نیست اما پچ‌های میکروسوزنی که اخیرا به عنوان یک جایگزین بدون درد در حال ظهور هستند می‌توانند گزینه مناسبی باشند. اکنون محققان دانشگاه شهر هنگ کنگ نسخه جدیدی از این فناوری را ساخته‌اند که
موتورسیکلت برقی دوستدار محیط زیست موتورسیکلت برقی دوستدار محیط زیست: یک شرکت خودروسازی، موتورسیکلت برقی ساخته که هیچ گونه آلودگی‌ای تولید نمی‌کند. موتور سیکلت برقی ساخت این شرکت اسپانیایی که "سیت"( SEAT) نام دارد، می‌تواند در هفته ۱۰۰ مایل را با صرف هزینه‌ی تقریبی یک پوندی سپری کند. این موتورسیکلت برقی در پاسخ به نیاز روزافزون مردم برای مسافرت‌های شهری و بدون تولید آلودگی ساخته شده است و قدرت موتور این وسیله نقلیه ۱۱ کیلو وات بر ساعت است که
  ایو رسی بال هایی ساخته که به انسان قدرت پرواز می دهد ( پرواز توسط بالهای جت ) . برای پرواز با بال، فرد باید از هواپیما یا بالگرد می پرید و حالا سیستم عمودپرواز خودرانی برای بال ها ابداع شده است. «ایو رسی»، خلبان سوئیسی و مردی که با بال های جتی پرواز می کند به تازگی ویدئوی جدیدی منتشر کرده است که برای پرواز لازم نیست از هواپیما یا بالگرد پایین بپرد و اکنون می تواند با
  مهندسان یک شرکت انگلیسی نمونه اولیه واگن قطاری را توسعه داده اند که ظرفیت ۶۰ نفر را دارد و با گاز زیستی حرکت می کند. گروهی از مهندسان شرکت «اولترالایت ریل پارتنرز» معتقدند قطارها به جای گازوئیل می توانند با گاز تولید شده از زباله های انسانی، حیوانی و همچنین غذاهای دورریز حرکت کنند. آژانس تأمین بودجه تحقیقات «Innovate UK» در انگلیس با پرداخت ۶۰ هزار پوند از این طرح پشتیبانی کرده است. البته این دومین کمکی است که
  گروهی از محققان چینی روش جدیدی برای تولید برق بر مبنای چکیدن آب بر روی سطوح مختلف ابداع کرده اند که می‌تواند چترهای عادی را در زمان بارش باران به ژنراتور مبدل کند (تولید برق از آب باران). دانشمندان چینی یک ژنراتور جدید و باریک و دارای بهره وری فراوان تولید کرده‌اند که با چکیدن تنها یک قطره باران بر روی آن انرژی لازم برای روشن کردن صد لامپ کوچک ال ای دی فراهم می‌شود. تا به امروز از
لباسی برای شنیدن موسیقی لباسی برای شنیدن موسیقی: به نقل از دیلی میل، به تازگی گجت پوشیدنی ابداع  شده که صوت را به احساسی قابل درک برای افراد ناشنوا تبدیل می کند. به تازگی گجت پوشیدنی ابداع شده که صوت را به احساسی قابل درک برای افراد ناشنوا تبدیل می کند که این لباس ساوند شرت(Sound Shirt )نام دارد و در حقیقت نوعی پارچه است که در آن ۱۶ حسگر تعبیه شده است. این حسگرها احساس های مرتبط با موسیقی
  محققان با الهام از یکی از سریع ترین پرنده جهان ، رباتی ۲۶ گرمی توسعه داده اند که با سرعت ۸متر برثانیه پرواز می کند. گروهی از محققان بین المللی یک پهپاد ۲۶ گرمی توسعه داده اند که می تواند بال بزند و مانند یک «بادخورک» پرواز کند و در آسمان شیرجه بزند. به همین دلیل چنین پهپادی از کوادکوپترهای فعلی کارآمدتر است (پهپاد با الهام از سریع ترین پرنده جهان). محققان با الهام از یکی از سریع ترین
  شرکت سامسونگ تصمیم دارد شیشه تاشو سامسونگ را خود تولید کند. این روند در آینده به کاهش قیمت موبایل های تاشو منجر می شود. شرکت سامسونگ برای کاهش قیمت موبایل های تاشو تصمیم دارد شیشه های مخصوص این دستگاه ها را خودش تولید کند. تاکنون این شرکت از ذخایر شیشه های شرکت خواهر خود( سامسونگ دیسپلی) برای ساخت موبایل های تاشو استفاده کرده است. اما اگر برنامه های سامسونگ طبق روال پیش برود، پیش بینی می شود قیمت موبایل
سازمان جهانی مالکیت فکری در روز 22 آبان ماه میزبان یک وبینار درباره بهترین شیوه مشارکت جوانان در فناوری سبز خواهد بود. این وبینار نوآوران جوان فناوری سبز و متخصصان جهانی در زمینه توانمندسازی جوانان و نوآوری پایدار از جمله دانشگاه فناوری فدرال سوئیس (EPFL) ، مجمع جهانی اقتصاد و ... را گرد هم خواهد آورد.   دبیر کل جدید وایپو آقای Daren Tang نیز در این سخنرانی خواهند داشت. اسامی بقیه سخنرانان و برنامه وبینار به شرح زیر می
  شرکت "اپل" به طراحی‌های غیر معمول برای ساخت رایانه "مک" شناخته شده است ولی جدیدترین پتنت این شرکت برای ساخت رایانه رومیزی خود از همه مدل‌ها چشم‌گیرتر خواهد بود و اپل متقاضی ثبت پتنتی برای طراحی ساخت رایانه "آی‌مک" شده است که کلیت بدنه آن از یک‌تکه ورقه شیشه‌ای خمیده تشکیل می‌شود. قسمتی هم در پشت رایانه قرار دارد و اجزای پردازنده را نگه می‌دارد که سبب نگه داشتن رایانه در این طراحی جدید می‌شود. بخشی در مرکز پایین رایانه
  پژوهشگران سوئیسی سعی دارند نوعی ماسکی از جنس تیتانیوم ارائه دهند که قابلیت از بین بردن ذرات کروناویروس را داشته باشد. یکی از راه‌های مقابله با همه‌گیری کروناویروس، استفاده از ماسک‌ است که در حال حاضر یک کار اجباری به شمار می‌رود. اگرچه نمی‌توان تاثیر ماسک‌ها را در کاهش گسترش کووید- ۱۹ زیر سوال برد اما افزایش استفاده از ماسک می‌تواند پیامدهای منفی نیز به همراه داشته باشد. ماسک‌های غیرقابل تجزیه که از لایه‌های پلاستیکی پلی‌پروپیلن ساخته شده‌اند، می‌توانند