روز جهانی مالکیت فکری

روز جهانی مالکیت فکریروز جهانی مالکیت فکری

سازمان جهانی مالکیت  فکری(معنوی) یا وایپو که یکی از سازمان‎های زیر‎مجموعه سازمان ملل متحد است، با هدف پیشبرد حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف و ارائه راه‎کارهای جهانی در این مورد تاسیس شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی در این سازمان تصمیم گرفته شد که سالانه روزی را به ‎عنوان روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهند. ۲۶ اوریل که در واقع روز اجرایی شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ است به عنوان روز جهانی مالکیت فکری انتخاب شد.
هر‎ساله کشورهای عضو WIPO جشن روز مالکیت فکری را برای گسترش فرهنگ احترام به مالکیت فکری و حمایت از ایده پردازان برگزار می‎کنند. از سال ۲۰۰۰ میلادی وایپو، شعارهای مختلفی را برای این روز اختصاص میدهد.

 

روز جهانی مالکیت فکری

روز جهانی مالکیت معنوی با محوریت ورزش

وایپو  روز IP سال 2019 را با محوریت ورزش برگزار کرد. در این دوره نقش حفاظت از دارایی های فکری در گسترش ورزش مورد بررسی قرار گرفته است.

 

زنان در نوآوری و خلاقیت

شعار سال 2018 وایپو برای روز جهانی مالکیت معنوی (غکری) “تغییر توازن: زنان در نوآوری و خلاقیت” در نظر گرفته شده است. این شعار با هدف پرداختن به نقش زنان در خلاقیت، کنجکاوی و شجاعت که باعث تغییر و خلق آینده جدید برای مردم دنیا شده انتخاب گردیده است.

دیگر مطالب مرتبط

دروس‌ دانشگاهی کارآفرینی دروس‌ دانشگاهی کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی و گرایشهای آن این رشته دارای 18 واحد درس اصلی (9 درس 2 واحدی) به شرح زیر می باشد: تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت استراتژیک کارآفرینی.   دروس تخصصی8 واحد: دروس تخصصی بر اساس گرایش موردنظر تعیین می شود.   دروس تخصصی
مالکیت فکری در چاپ سه بعدی به باور بسیاری از متخصصین، چاپ سه بعدی تقریباً بر تمامی انواع مالکیت فکری نظیر کپی رایت، پتنت، طراحی های صنعتی و حتی نشانه های جغرافیایی تأثیر می گذارد. نحوه پوشش فناوری چاپ سه بعدی توسط قوانین فعلی مالکیت فکری  با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی میتوان تمام اشیاء را فارق از داشتن  یا نداشتن مجوز کپی نمود، که این امر از نگرانی های اصلی در زمینه ی کپی رایت است.حال سوال این
نشان جغرافيایی نشان جغرافیایی نشانه‌ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه ی جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن به واسطه ی آن منطقه ی جغرافیایی می‌باشد، بکار می رود. بطور عام، یک نشان جغرافیایی شامل نام و محل منشاء کالاهاست. اینکه آیا یک نشانه به عنوان نشان جغرافیایی عمل می‌کند بستگی به قانون ملی و آگاهی مصرف کننده دارد.   قانون‌ حمايت‌ از نشانه‌های جغرافيایی فصل‌ اول‌ - تعاريف‌ ماده‌ 1 اصطلاحات‌ به‌كاربرده‌ شده‌ در
اولین کارگاه مالکیت فکری و حمایت بین المللی از اختراعات در هتل فلسطین بغداد در راستای تفاهم نامه موسسه نوفن حامی البرز با انجمن اختراعات و نوآوران عراق برگزار شد. این رویداد که برای اولین بار در عراق برگزار شد با حمایت دانشگاه الکتاب و پشتیبانی وزیر آموزش و پژوهش علمی آقای دکتر (قصی السهیل) در تاریخ 15 اسفند 1397 (28 فوریه) و با حضور تعدادی از مسؤولین وزارت آموزش و پژوهش عالی، مسئولین برخی از دانشگاه ها، مبتکران و
معاهده همکاری ثبت اختراع PCT معاهده همکاری ثبت اختراع  PCT یا Patent Cooperation Treaty یک پیمان بین المللی است که بر اساس آن امکان حمایت از اختراع ثبت شده در این معاهده، در کلیه ی کشور های عضو تنها با ارائه یک اظهارنامه وجود دارد. به زبان ساده، مخترعی که در این معاهده اظهارنامه خود را ثبت کند، می تواند در کلیه ی کشورهای عضو، ثبت اختراع ملی را بر اساس همین اظهارنامه و با توجه به حق تقدم اولین افشاء
ثبت اختراع ایران نوآورانی که استراتژی ثبت اختراع آنها بر این است که اختراع خود را در ایران مورد حمایت قرار دهند می توانند اظهارنامه ی ثبت اختراع خود را به اداره ثبت اختراع ایران واقع در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زیر مجموعه ی قوه قضاییه ارائه دهند. این اداره در کشور فقط یک دفتر دارد که در حال حاضر در ضلع شمالی پارک شهر، در تهران واقع است. در تعیین استراتژی ثبت اختراع باید
استارتاپ چیست؟   استارتاپ چیست؟ می توان در ادبیات ساده اینطور گفت که هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیریم. استارتاپ چیست؟ اگر چه در تعریف بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در
ثبت اختراع یا انتشار مقاله کدام اول باید انجام شود؟ پژوهشگران منابع مالی و غیر مالی بسیاری را صرف انجام تحقیقات و پژوهش ها میکنند و امکان دارد تعدادی از آنها تبدیل به دستاوردها و فناوری های نو گردد که پیش از این در دنیا سابقه نداشته است. محققان با هدف این که در دنیا اولین محققی باشند که آن دستاورد را معرفی میکند، این نتایج را به سرعت در مقالات علمی ملی و بین المللی منتشر و به آن
کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگی‌شان دارند. تفاوت آن‌ها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوت‌ها بیشتر از خواسته‌ها و رویاهای آن‌هاست. این تفاوت‌ها به عادات یا رموز نهایی برنمی‌گردد. تفاوت آن‌ها به نیروی قابل سنجشی برمی‌گردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب می‌شود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آن‌ها پدیدار
بسیاری از افراد شغل ثابت دارند اما همیشه به فکر کار آفرینی پاره وقت هستند، به دلیل اینکه کارآفرینی یک قدم بسیار بزرگ است و ممکن است با شکست یا مشکلات مواجه شود، افراد ترجیح می دهند که شغل ثابت خود را حفظ کنند. البته که کارآفرینی پاره وقت مشکلات و شلوغی های خود را دارد، این نوع کارآفرینان باید چند موضوع را در نظر داشته باشند: مدیریت زمان، باید یاد بگیرید بدون بهانه تراشی به کسب و کار خودتان
گزارش وایپو از ثبت اختراع بین المللی2017 سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO گزارشی را از فعالیت کشور ها در حوزه ثبت اختراع در سال 2017 منتشر کرده است که طبق این آمار برای اولین بار تعداد کل اظهارنامه های ثبت اختراعات جهان از مرز سه میلیون ثبت اختراع گذشته است. طبق گزارش وایپو از ثبت اختراع، این تعداد اظهارنامه ثبت اختراع نسبت به سال 2016 بیش از 8 درصد افزایش داشته است. رتبه بندی کشورها در آمار وایپو در این