روز جهانی مالکیت فکری

روز جهانی مالکیت فکریروز جهانی مالکیت فکری

سازمان جهانی مالکیت  فکری(معنوی) یا وایپو که یکی از سازمان‎های زیر‎مجموعه سازمان ملل متحد است، با هدف پیشبرد حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف و ارائه راه‎کارهای جهانی در این مورد تاسیس شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی در این سازمان تصمیم گرفته شد که سالانه روزی را به ‎عنوان روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهند. ۲۶ اوریل که در واقع روز اجرایی شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ است به عنوان روز جهانی مالکیت فکری انتخاب شد.
هر‎ساله کشورهای عضو WIPO جشن روز مالکیت فکری را برای گسترش فرهنگ احترام به مالکیت فکری و حمایت از ایده پردازان برگزار می‎کنند. از سال ۲۰۰۰ میلادی وایپو، شعارهای مختلفی را برای این روز اختصاص میدهد.

 

روز جهانی مالکیت فکری

روز جهانی مالکیت معنوی با محوریت ورزش

وایپو  روز IP سال 2019 را با محوریت ورزش برگزار کرد. در این دوره نقش حفاظت از دارایی های فکری در گسترش ورزش مورد بررسی قرار گرفته است.

 

زنان در نوآوری و خلاقیت

شعار سال 2018 وایپو برای روز جهانی مالکیت معنوی (غکری) “تغییر توازن: زنان در نوآوری و خلاقیت” در نظر گرفته شده است. این شعار با هدف پرداختن به نقش زنان در خلاقیت، کنجکاوی و شجاعت که باعث تغییر و خلق آینده جدید برای مردم دنیا شده انتخاب گردیده است.

دیگر مطالب مرتبط

کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگی‌شان دارند. تفاوت آن‌ها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوت‌ها بیشتر از خواسته‌ها و رویاهای آن‌هاست. این تفاوت‌ها به عادات یا رموز نهایی برنمی‌گردد. تفاوت آن‌ها به نیروی قابل سنجشی برمی‌گردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب می‌شود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آن‌ها پدیدار
مالکیت فکری حقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از فعالیت ها و محصولات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار را حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده ی آن اعطاء می نماید. از منظر مدیریت مالی، دارایی به دو بخش مشهود و نا مشهود تقسیم می شود. دارایی مشهود شامل ساختمان‌ها و زمین، ماشین‌آلات، و دارایی های نامشهود یا غیر فیزیکی شامل حق
در صورتی که ایده پرداز شرایط ثبت یک ایده به عنوان اختراع را بررسی کرده و از قابلیت ثبت ایده خود اطمینان پیدا کرده باشد، باید جهت تشکیل پرونده در اداره ثبت اختراعات و تسلیم اظهارنامه اختراع اقدام کند. حمایت از اختراع از تاریخ ثبت اظهارنامه است و به همین جهت تغییرات چندانی در اظهارنامه اختراع نمیتوان داد. کلیه مراحل ثبت اظهارنامه و پیگیری های آتی به صورت الکترونیکی بر روی سایت اداره ثبت مالکیت های صنعتی انجام میشود. جهت
ثبت اختراع آمریکا ثبت اختراع آمریکا برای مخترعانی پیشنهاد می شود که تصور میکنند اختراع آنها در این کشور خریدار دارد و یا محصول آنها فروخته خواهد شد. ثبت اختراع در آمریکا فقط حمایت از اختراع در این کشور را به ارمغان خواهد آورد. اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا United States Patent and Trademark Office که با نام مخفف USPTO معروف است دفتر ثبت اختراعات کشور آمریکا می باشد که در الکساندریا، ویرجینیا واقع می باشد.
ثبت بين المللی براساس موافقتنامه و پروتكل مادريد   با نگرشی بر تاريخچه ی كنوانسيون پاریس درخصوص حمايت از مالكيت صنعتی در می يابيم كه به منظور حمايت از علائم تجارتی در سطح بين المللی به موجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقی يا حقوقی) مي بايست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات كشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون با پرداخت هزينه های متفاوت و صرف زمان طولانی، توديع نمايد.  به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين
کسب و کار کوچک (Small business) اندازه کسب و کارها به شیوه های مختلفی سنجیده می شود و با توجه به معیار ها می توان تعیین کرد که کسب و کار کوچک است یا خیر. موارد زیر تنها بعضی از معیارهای سنجش ابعاد کسب و کار هستند : بر اساس تعداد کارکنان بر اساس گردش مالی سالانه یا میزان درآمد سالانه بر اساس تعداد مشتریان بر اساس سرمایه گذاری اولیه بر اساس سن کسب و کار گاهی یک کسب و
گزارش وایپو از ثبت اختراع بین المللی2019 سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO گزارشی را از فعالیت کشور ها در حوزه مالکیت فکری در سال 2019 منتشر کرده است که فقط به اطلاعات اختراعات محدود نمی شود. این گزارش شامل موارد زیر می باشد: مجموع اظهارنامه های ثبت شده و رشد آن نسبت به سال 2018 سهم قاره ها از اظهارنامه های ثبت شده کل اظهارنامه های اختراع ثبت شده 10 دفتری که بیشترین اظهارنامه ثبت اختراع را دریافت کرده اند
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
هر فعالیت و حتی کارهای روزمره ساده نیاز به برنامه ریزی دارد  برنامه ریزی برای کارآفرینی از اهمیت زیادی برخوردار است و در چگونه پیمودن مسیر موفقیت در کارآفرینی نقش بسیار مهمی دارد. یک کارآفرین موفق برای اینکه خودش را در مسیر موفقیت قرار دهد، به دو روش برای کارآفرینی برنامه ریزی می کند. برنامه ریزی کوتاه مدت و برنامه ریزی بلند مدت و این اصول موفقیت در کار آفرینی است. در هر کسب و کاری ممکن است با عوامل
مزیت ثبت اختراع ایران مزیت ثبت اختراع ایران مانند همه کشورها دارای ابعاد مختلفی است. به طور کلی ثبت اختراع در یک کشور موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می گردد و پس از ثبت نهایی به مالک اختراع اجازه بهره برداری از نتایج نوآوری داده می شود. پس از ثبت و اعطاء گواهي ثبت اختراع به مالک و مخترع ،بر طبق قانون  به دو شکل از ثبت اختراع حمایت می شود: ۱- حمایت ایجابی که به