کار آفرینی پاره وقت

کار آفرینی پاره وقتبسیاری از افراد شغل ثابت دارند اما همیشه به فکر کار آفرینی پاره وقت هستند، به دلیل اینکه کارآفرینی یک قدم بسیار بزرگ است و ممکن است با شکست یا مشکلات مواجه شود، افراد ترجیح می دهند که شغل ثابت خود را حفظ کنند.

البته که کارآفرینی پاره وقت مشکلات و شلوغی های خود را دارد، این نوع کارآفرینان باید چند موضوع را در نظر داشته باشند:

مدیریت زمان، باید یاد بگیرید بدون بهانه تراشی به کسب و کار خودتان و شغل ثابت تان رسیدگی کنید، برنامه ریزی طولانی مدت و دقیق، رویداد های مهم را تعیین کنید.

ایده ای را برای شروع کسب و کارتان انتخاب کنید که ثبات طولانی تری داشته باشد، در مورد رقبا و یا خدماتی که قرار است ارائه دهید تحقیق کنید، سود کسب و کارتان را پس انداز کنید، اگر کسب و کارتان خوب پیش نرفت یا کند پیش رفت صبور باشید، در مورد اهداف و مقصدتان انعطاف پذیر باشید.

 حتما از کارآفرینان دیگر مشاوره بگیرید، اگر بعد از شنیدن صحبت‌ های موافقان و مخالفان متوجه شدید که ریسک این کار بسیار بالاست، احتمالاً باید شغل روزانه و تمام وقت خود را مدت بیشتری حفظ نمایید.

اما دست از تلاش بر ندارید چرا که زندگی به سبک کارآفرینان بسیار لذت‌ بخش‌ تر است حتی اگر پاره وقت باشد.

چرا کارآفرینی پاره وقت ؟

کارآفرینی پاره وقت یکی از کارهای بسیار پر رونق است. تعداد بالایی از جوانان و بزرگسالان وقت آزاد خود را به ایجاد یک کسب و کار جدید یا کسب درآمد اضافی صرف می کنند.

اگر چه بعضی از کارآفرینان نیمه وقت فقط می خواهند به هدف های کوتاه مدت خود برسند، اما برخی نیز به دلایل دیگری شرکت های وقت آزاد را تاسیس می کنند.

برای مثال برخی بر این باورند که راه اندازی یک کار در اوقات فراغت خطرات کم تری نسبت به کسب و کار تمام وقت دارد.

 جیمز، بنیانگذار یک شرکت سرمایه گذاری در بریتانیا، می گوید: “بزرگترین کاری که مردم را از شروع کسب و کار در بریتانیا باز می دارد ، ترس از شکست است.” “شروع یک کار نیمه وقت روشی عالی برای از بین بردن این ترس است.”

جیمز که نویسنده ی کتاب « کار از ساعت ۵ تا ۹ : نحوه ی شروع یک کسب و کار در اوقات فراغت» است. درادامه می گوید: شما می توانید هر نوع کسب و کاری را در اوقات فراغت خود شروع کنید”.  وی در کتاب خود ۶۰ نوع کسب و کار را نام برده است ؛ از فروختن بند کفش گرفته تا فروختن سوسیس!!!

 

موفقیت کسب و کار پاره وقت

امروزه به لطف فناوری بسیاری از موانع سنتی برای شروع یک کسب و کار نیمه وقت کاهش کاهش پیدا کرده است.

تجارت الکترونیک روشی عالی برای راه اندازی یک کسب و کاراست. زیرا بار بزرگی را بر دوش فردی که آن را اداره و اجرا می کند، نمی گذارد. یک وب سایت تجارت الکترونیک خوب می تواند فروش خوبی داشته باشد و در عین حال شما می توانید کار روزانه و اصلی خود را انجام دهید.

اما از آنجا که اداره ی یک شرکت در اوقات فراغت می تواند خسته کننده باشد، عاقلانه است تا چیزی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. اگر شما از آن کار  لذت ببرید راحت تر  برای کار کردن در اوقات فراغت انگیزه پیدا خواهید کرد.

 

برنامه ریزی برای کسب و کار پاره وقت

برای بیشتر شدن شانس موفقیت، با یک ذهنیت حرفه ای به کسب و کار نیمه وقت خود نگاه کنید.

یک برنامه کسب و کار برای اهداف خود تنظیم کنید. طوری که قابل دستیابی باشند. مطمئن باشید که اهداف خود را با مقدار زمانی که  دارید،  تطبیق می دهید.

اگر کسب و کار نیمه وقت شما  چیزی است که شما را هیجان زده می کند، مراقب باشید که اجازه ندهید  قضاوت و منطق شما را تحت تاثیر قرار دهد. شما به شور و شوق و اعتماد به نفس نیاز دارید. اما باید واقع بین باشید. به همه چیز از همه ی ابعاد فکر کنید.

در نظر گرفتن افراد در اطراف خود

اکثر کسب و کار های وقت آزاد از خانه اداره می شوند. برای اطمینان از اینکه کار را به شکل موثری انجام می دهید، فاصله بین خانه و زندگی کاری خود را حفظ کنید.

یک  فضای اختصاصی را در خانه برای اجرا و اداره ی کسب و کار مشخص کنید. به این ترتیب، هنگامی که از کار روزانه خود بازمی گردید، قبل از رفتن به فضای کسب و کار، می توانید کمی استراحت کنید. این کار باعث می شود تا چارچوب ذهنی آرام و درستی داشته باشید.

با این حال، داشتن حمایت و درک خانواده تان نیز بسیار مهم است. کسب و کار نیمه وقت شما باید بر آنها تأثیر بگذارد.

از نظر برخی اصطلاح ” ترکیب زندگی کاری “بیش از ” تعادل کار و زندگی ” مهم است. با کمی انعطاف پذیری، کسب و کار و خانواده تان می توانند به راحتی با هم ترکیب شوند.

در نهایت، ارزشمند ترین دارایی شما  زمان است . روی صرف زمان برای انجام دادن آنچه که دوست دارید ، تمرکز کرده و مابقی را برون سپاری کنید.

 

برون سپاری کسب و کار پاره وقت

شما می توانید برخی وظایف  از قبیل حسابداری، مدیریت، سفارش و بازاریابی را برون سپاری کنید. در صورتی که نیاز به رسیدگی درخواست های مشتری در طول روز داشته باشید، یک خدمات دفتری مجازی را امتحان کنید.

به جز آنچه که گفته شد، برون سپاری ضروری نیست. برخی کارها را شما و یا اعضای خانواده  می توانند بدون ایجاد تاثیر منفی انجام دهند.

 

ضرورت حمایت کارفرما

موفق ترین کسب و کار پاره وقت پشتیبانی و حمایت کارفرمای مالک کسب و کار را دارد.

اکثر کارفرمایان از اینکه کارکنانشان کارآفرینی پاره وقت داشته باشند، خوشحال می شوند. اگر توضیح دهیدکه چگونه مهارت هایی که در کسب و کار خود توسعه داده اید می تواند در کار روزانه نیز مفید باشد، موافقت و خوشحالی کارفرما نیز بیشتر خواهد بود.

همیشه قرارداد کاری خود را بررسی کنید. چرا که  ممکن است شما را از کار در یک بخش مشابه منع کند، مخصوصا اگر چالش قبلی در این بین وجود داشته باشد.

 

تغییر کسب و کار نیمه وقت به تمام وقت

همه ی صاحبان  کسب و کارهای نیمه وقت نمی خواهند که یک کسب و کار تمام وقت ایجاد کنند. اما اگر شرکت شما قصد چنین کاری داشته باشد چه؟

ابتدا باید به دو سوال اساسی پاسخ دهید. اول از همه، آیا تامین مالی و سرمایه کافی وجود دارد؟ اگر کسب و کار نیمه وقت درآمد کافی برای شما دارد، این فکر عالی است.

دوم آنکه، قلب تان چه می گوید؟ بسیاری از صاحبان کسب و کارهای نیمه وقت به این نکته در قلبشان می رسند که کسب و کار تنها زمانی می تواند بیشترین فایده را داشته باشد که تمام وقت باشد.