مالکیت فکری
حقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از فعالیت ها و محصولات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار را حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده ی آن اعطاء می نماید.
از منظر مدیریت مالی، دارایی به دو بخش مشهود و نا مشهود تقسیم می شود. دارایی مشهود شامل ساختمانها و زمین، ماشینآلات، و دارایی های نامشهود یا غیر فیزیکی شامل حق ثبت اختراعات، علامات تجاری، کپیرایت، سرقفلی و شهرت برند می باشند.
امکان دارد این سوال مطرح شود که چرا ما صحبت از دارایی نامشهود در مورد یک کتاب و یا یک اختراع میکنیم در حالی که این ها قابل رویت و لمس هستند؟ پاسخ این سوال این است که هنگام صدور سند مالکیت دارایی های مشهود، آنها قابل رویت هستند و بر اساس شواهد سند مالکیت صادر می شود اما یک اختراع در هنگام صدور سند مالکیت امکان دارد هنوز نمونه سازی نشده باشد و یا نمونه در حد آزمایشگاهی باشد. دولت ها با استفاده از حقوق مالکیت فکری این امکان را می یابند که صاحبان این قبیل دارایی ها را مورد حمایت قرار دهند. حمایت از حقوق مالکیت فکری باعث گسترش فعالان حوزه های مختلف آن خواهد شد.
چرا نیازمند مالکیت فکری هستیم؟
تصور کنید شما خودرویی را از کارخانه خریداری می کنید. آن خود رو را در جلوی منزل خود پارک می کنید و زمانی که به محل پارک کردن خودرو مراجعه می کنید متوجه می شود که شخص دیگری می خواهد از خودرو شما استفاده کند.
در این حالت مالکیت شما برای استفاده از این خودرو نقض شده است. حال اگر شما نتوانید از طریق مراجع قانونی دارایی خود را بازپس بگیرید، دیگر برای خرید خودرو اقدام نخواهید کرد و این کار را به دیگران نیز توصیه خواهید نمود و این امر باعث می شود شرکت خودرو ساز، فروش خود را از دست بدهد و کسب و کار خود را متوقف کند.
حال همین مثال را در مورد تولید دارایی های فکری بررسی می کنیم. تصور کنید شخصی (تولید کننده) ایده جدیدی در مورد یک محصول که مشکلی را از کاربر حل می کنید دارد. سرمایه گزاری این ایده را از ایده پرداز می خرد و تولید می کند. حال اگر افراد دیگر اجازه داشته باشند بدون پرداخت حق مالکیت فکری، محصول جدید را تولید و به بازار عرضه کنند، سرمایه گزار دیگر رغبتی برای مشارکت در تولید ایده های جدید ندارد و در نتیجه ایده پرداز نیز انگیزه ای برای تولید ایده های جدید پیدا نخواهد کرد.
هدف کلی مقوله مالکیت فکری این است که حقوق مادی و معنوی کلیه افرادی که در زنجیره خلق تا تجاری سازی یک محصول نوآورانه فعال هستند حفظ شده و این امر موجب افزایش ثروت آفرینی از طریق نوآوری گردد. با توجه به سیاست های کلی کشور در خصوص توسعه ی تولید و صادرات محصولات با فناوری برتر توجه به حقوق مالکیت فکری (Intellectual Property) در بعد ملی و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.
دیگر مطالب مرتبط
![]()
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
نشان جغرافيایی نشان جغرافیایی نشانهای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه ی جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن به واسطه ی آن منطقه ی جغرافیایی میباشد، بکار می رود. بطور عام، یک نشان جغرافیایی شامل نام و محل منشاء کالاهاست. اینکه آیا یک نشانه به عنوان نشان جغرافیایی عمل میکند بستگی به قانون ملی و آگاهی مصرف کننده دارد. قانون حمايت از نشانههای جغرافيایی فصل اول - تعاريف ماده 1 اصطلاحات بهكاربرده شده در
افشاء اختراع براساس بند هـ ماده 4 قانون ثبت اختراعات ایران چنانچه اختراعی در هر کجای دنیا از طریق کتبی یا شفاهی قبل از تاریخ اظهارنامه افشاء عمومی شده باشد شرط جدید بودن اختراع را از دست داده و قابل ثبت نخواهد بود. یکی از رایج ترین نحوه افشاء انتشار مقاله است که متاسفانه پژوشگران کشورمان عجله بسیار زیادی برای انتشار نتیجه تحقیقات شان توسط مقاله دارند درحالی که چنانچه تحقیق انجام شده قابلیت ثبت به عنوان اختراع را دارد،
کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگیشان دارند. تفاوت آنها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوتها بیشتر از خواستهها و رویاهای آنهاست. این تفاوتها به عادات یا رموز نهایی برنمیگردد. تفاوت آنها به نیروی قابل سنجشی برمیگردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب میشود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آنها پدیدار
برای این که بتوانید شخصا کسب کاری را راه اندازی و مدیریت کنید، لازم است شرایط شخصی کارآفرین را دارا باشید. وجود این شرایط در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر فراوانی دارد. درصورتی که برخی از این شرایط را ندارید، بهتر است برای کسب آنها تلاش کنید و یا در صورت عدم موفقیت، آن مسئولیت را به افراد معتمد دیگر واگذار کنید. - مرحله اول ارزیابی شخصیتی: • آیا کارآفرینی برای شما ساخته شده است ؟ طبیعی است
شرح و توصیف اختراع جهت ثبت اظهارنامه ی اختراع لازم است فایلی حاوی شرح و توصیف اختراع را روی سایت اداره ی ثبت اختراعات آپلود نمایید. فایل ارسالی طبق بند ج ماده ی 6 قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1386 باید دارای ویژگی های ذیل باشد. چنانچه پس از مطالعه ی مطالب ذیل سوالی برایتان ایجاد شد میتوانید به تالار گفتگوی سایت نوفن مراجعه کرده مطالب موجود را مطالعه و یا سوال خود را مطرح و پاسخ را دریافت نمایید.
گزارش وایپو از ثبت اختراع بین المللی2017 سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO گزارشی را از فعالیت کشور ها در حوزه ثبت اختراع در سال 2017 منتشر کرده است که طبق این آمار برای اولین بار تعداد کل اظهارنامه های ثبت اختراعات جهان از مرز سه میلیون ثبت اختراع گذشته است. طبق گزارش وایپو از ثبت اختراع، این تعداد اظهارنامه ثبت اختراع نسبت به سال 2016 بیش از 8 درصد افزایش داشته است. رتبه بندی کشورها در آمار وایپو در این
کارآفرینی دیجیتال، این عبارت از بهکارگیری فناوری های دیجیتال در قلب کسبوکار و استفاده از ویژگی های این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است. نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کارآفرینی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در کارآفرینی واژه اقتصادی جدید به مرور رواج یافته و چشم انداز تازه ای را نمایان می کند که باعث گسترش فناوری اطلاعات می شود. فراموش نکنیم که آموزش کارآفرینی دیجیتال چه نقش مهمی در رسیدن به چشم
فرآیند ثبت اختراع در ایران زمانی که ایده ای به ذهن شخص می رسد، باید فرآیند ثبت اختراع را برای تبدیل ایده به دارایی فکری سپری کند. پس از این که یک ایده برای برطرف کردن مشکلی در صنعت به ذهن شخص می رسد در اولین اقدام باید سابقه افشاء آن ایده را بررسی کند. این بررسی به این معنا نیست که در سایت های تولید کننده محصول به دنبال کالای تولید شده بگردد. جستجو ابتدا باید از سایت های
وقتی در مورد اصول موفقیت در کار آفرینی صحبت می کنیم، اولین مواردی که به ذهن همه می رسد شجاعت و خطر پذیری است. بسیاری از افراد ایده های خوبی دارند، اما یا سرمایه اولیه ندارند و یا ترس از دست دادن سرمایه خود را دارند. اما کار آفرینان موفق از چاشنی شجاعت استفاده می کنند و می خواهند هر طور شده کسب و کاری راه اندازی کنند و علاوه بر در آمد بالا انگیزه هایی چون پیشرفت جامعه یا
روز جهانی مالکیت فکری سازمان جهانی مالکیت فکری(معنوی) یا وایپو که یکی از سازمانهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد است، با هدف پیشبرد حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف و ارائه راهکارهای جهانی در این مورد تاسیس شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی در این سازمان تصمیم گرفته شد که سالانه روزی را به عنوان روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهند. ۲۶ اوریل که در واقع روز اجرایی شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ است به عنوان روز
پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری
در ادامه میتوانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:
[bbp-single-tag id=222]