یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان

یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان

یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان 733 403 نوفن حامی البرز

یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان

 

محققان گوگل الگوریتمی توسعه دادند که یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان را نشان می دهد.

شکی نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور ربات‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا خواهند کرد اما از نکات حائز اهمیت این موضوع این است که عملکرد آن‌ها به‌نحوی باشد که مفید باشند (یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان).

همچنان استفاده از ربات‌ها با چالش‌هایی همراه است که از میان آن‌ها می‌توان به رفت و آمد ربات‌ها بدون دخالت انسان اشاره کرد ولی علم و فناوری به اندازه‌ای پیشرفت کرده که الگوریتم‌ها به یک ربات اجازه می‌دهند که راه رفتن و طریقه حرکت را بیاموزند و البته باید اذعان کرد این فرآیند پیچیده بوده و به ورودی انسانی زیادی نیاز دارد. مثلا یک مشکل این است که ممکن است ربات بیفتد (یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان).

در این راستا محققان گوگل توانستند فرآیند یادگیری ربات‌ها را به روشی ساده‌تر تبدیل کنند که محققان گوگل با تغییر در الگوریتم‌های موجود موفق شدند به یک ربات چهار پا آموزش دهند که راه رفتن به جلو و عقب را یاد بگیرد و چرخش کند.

یادگیری راه رفتن ربات ها توسط خودشان

تمامی این فرآیند یادگیری در عرض تنها چند ساعت و توسط خود ربات انجام شد. البته در مرحله اول، محققان این کارها را با الگوسازی محیطی انجام دادند.

پس از آن محققان به آموزش ربات در محیط واقعی پرداختند و از آنجا که در دنیای واقعی موانع طبیعی وجود دارد، ربات می‌تواند سریع‌تر با محیط و پله‌ها و زمین‌های ناهموار سازگار شود.

قبل از اینکه ربات بیاموزد راه برود، الگوریتم‌ها در یک ربات مجازی و در یک محیط مجازی آزمایش شد تا به ربات واقعی آسیبی وارد نشود.

با سیستم ساخت محققان گوگل، ربات توانست از روش آزمون و خطا استفاده کند تا در نهایت یاد بگیرد بدون نیاز به دخالت انسان در سطوح مختلف حرکت کند. به این ترتیب، ربات‌ها عملکرد مناسب‌تری دارند و کارآمدتر می‌شوند.

شهری در نروژ وجود دارد که نور خود را از آینه‌های غول‌پیکر دریافت می‌کند، در حالی که این آینه‌ها در واقع بخشی از یک اثر هنری هستند، اما زندگی ساکنان این شهر را تغییر داده‌اند.

برای اکثر ما در جهان، نور خورشید به عنوان یک استاندارد در زندگی روزمره ما وجود دارد. خورشید تنظیم کننده طبیعی زمان، انرژی بخش و روشنی‌بخش روزهای ما است. اگرچه ممکن است تابش هر روزه نور خورشید برای اکثر مردم عادی باشد، اما مکان‌هایی در زمین وجود دارند که روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت خورشید بر آنها نمی‌تابد و یا حتی در طول سال تابش نور خورشید را دریافت نمی‌کنند.

شهر ترومسو(Tromsø) در نروژ در فاصله ۲۰۰ مایلی شمال حلقه قطب شمال قرار دارد و از نوامبر تا ژانویه هر سال، خورشید در این شهر طلوع نمی‌کند. در حالی که اگر کمی به جنوب بیایید، به شهر “ریوکان”(Rjukan) می‌رسید و با شهری عجیب و غریب مواجه می‌شوید که خورشید بر آن نمی‌تابد و مردمان آن در نیمی از سال بدون نور خورشید زندگی می‌کنند.

شهر یا شهرک ریوکان در یک دره عمیق بین دو کوه قرار دارد و ۶ ماه از سال خورشید را نمی‌بیند. البته دلیل این امر آن نیست که خورشید در این منطقه بر فراز افق قرار نمی‌گیرد، بلکه به این دلیل است که ریوکان زندگی خود را در سایه کوه‌های اطراف خود می‌گذراند و توسط این دو کوه احاطه شده است.

این شهر در تاریخ خود همیشه در این سایه‌های افسرده‌کننده قرار داشته است، تا زمانی که آینه‌های غول‌پیکری در این شهر نصب شدند که میدان شهر را روشن کنند.

افراد محلی این آینه‌ها را “Solspeilet” به معنی “آینه خورشید” می‌نامند. این آینه‌ها مجموعه‌ای از سه آینه غول پیکر تحت کنترل رایانه هستند که خورشید را ردیابی می‌کنند و مرکز شهر را روشن می‌کنند.

این آینه‌ها در ارتفاع ۴۵۰ متری بالاتر از سطح شهر نصب شده‌اند و هر ۱۰ ثانیه با حرکت خورشید تنظیم می‌شوند.

البته گفته می‌شود پیش از آنکه “آندرسن” به این رؤیا تحقق ببخشد و این پروژه را در سال ۲۰۱۳ اجرایی کند، این ایده در واقع متعلق به یکی از مشهورترین ساکنان ریوکان موسوم به مهندس “سام اید” بوده است. بیش از یک قرن پیش، این صنعتگر مشهور این ایده را داشت که آینه‌های غول پیکری را بر روی کوه نصب کند تا نور طبیعی را برای زندگی ساکنان این شهر به ارمغان آورد، اما فناوری این کار هنوز وجود نداشت و اجرایی کردن آن عملی نبود.

این آینه‌ها در سال ۲۰۱۳ نصب شده‌اند و از آن زمان تاکنون گردشگران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. آنها ایده “مارتین آندرسن” هنرمندی بوده‌اند که به این شهر نقل مکان کرده بود و تحمل کمبود نور خورشید را نداشت. وی مقامات محلی را متقاعد کرد که این آینه‌ها را با هزینه حدود ۸۰۰ هزار دلار بسازند و چهره این شهر را برای همیشه تغییر داد.

وی در عوض یک وسیله نقلیه کابلی را در سال ۱۹۲۸ ترتیب داد تا مردم محلی بتوانند برای دیدن نور خورشید از آن استفاده کنند.

آینه‌های به کار رفته در این پروژه ۵۰ متر مربع مساحت دارند اما با همین اندازه مساحتی حدود ۲۰۰ متر مربع را در مرکز شهر روشن می‌کنند. اگرچه این نور در تمام شهرک پخش نمی‌شود، اما این آینه‌ها نیمی از سال که خورشید بر این شهر نمی‌تابد، ظاهری طبیعی به آن می‌دهد و ریوکان را از تاریکی مطلق و روشنایی مصنوعی نجات می‌دهد.

بسیاری از مردم در ابتدا با هزینه این پروژه مشکل داشتند و آن را هدر دادن پول می‌دانستند، اما وقتی دیدند این آینه‌ها باعث جذب گردشگر می‌شود، از آن استقبال کردند و این شهر هم‌اکنون به عنوان یک جاذبه گردشگری برجسته در نروژ برشمرده می‌شود و بازدید کننده‌ها را که مایل به دیدن مرکز شهر آینه‌ای هستند، از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

بنابراین به دلیل جغرافیای خاص، ریوکان از طریق مهندسی‌های خلاقانه و نصب آینه‌های غول پیکر تحت کنترل رایانه در کوه‌های اطراف، تابش آفتاب را در مرکز خود دریافت می‌کند.

 

منبع: ایسنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  یک شرکت کره ای رباتی مجهز به نور فرابنفش برای ضدعفونی کردن اشیا و اماکنی ساخته که دسترسی به آنها سخت است. ال جی یک ربات ضدعفونی کننده در کره جنوبی رونمایی کرده که هدف آن کاهش شیوع کووید۱۹ است. ربات ال جی برای ضدعفونی کردن اشیا و محیط هایی استفاده می شود که دسترسی به آنها سخت است. شرکت کره ای تصمیم دارد از آن برای ضدعفونی کردن هتل ها، بیمارستان ها و مدارس استفاده کند. این ربات
  محققان دانشگاه "پنسیلوانیا" می‌گویند، تزریق نانوذرات به زانوهای دچار آرتروز می‌تواند به کند شدن تخریب غضروف‌ها کمک کند. آرتروز یک وضعیت دردناک، ناتوان کننده و نسبتاً شایع است که کند کردن یا متوقف کردن آن دشوار است، بنابراین گزینه‌های درمانی عمدتا به کاهش درد محدود می‌شوند. اما یک مطالعه جدید بر روی موش‌ها اکنون نشان داده است که تزریق نانوذرات به زانو تحت عنوان نانودرمانی می‌تواند تخریب غضروف‌ها را کند کند. آرتروز(Osteoarthritis) بیماری بسیار شایعی است که در تمام
  یک پایه مانیتور با لامپ ضدعفونی کننده پی سی برای فروش عرضه شده که مجهز به لامپ اشعه مافوق بنفش است و می تواند دستگاه ها را در ۱۰ دقیقه ضدعفونی کند. با توجه به شیوع ویروس کرونا در چین فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در این کشور راکد شده و از سوی دیگر فروش ماسک و گجت های مخصوص استرلیزه کردن رونق گرفته است. شرکت شیائومی نیز در این اواخر در پلتفرم خرده فروشی «شیائومی یوپین» چند لامپ
  بیماری‌های پوستی، نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. اگرچه درمان‌های گوناگونی برای بیماری‌های پوستی ارائه شده‌اند اما بسیاری از این درمان‌ها، موثر نیستند و عوارض جانبی بسیاری به همراه دارند. اگر درمانی ارائه شود که نیاز به تزریق را برطرف کند و عوارض جانبی را کاهش دهد، دیگر جای نگرانی در این مورد وجود نخواهد داشت. پژوهشگران آمریکایی دریافتند که با کمک ذراتی که به ستاره شباهت دارند، می‌توان بیماری‌های پوستی را بدون درد درمان
  یک شرکت چینی اسب رباتیکی برای کودکان طراحی کرده که می تواند به طور خودران حرکت کند و افراد و اشیا را بشناسد. استارت آپ خودرویی چین به نام Xpeng یک ربات تک شاخ طراحی کرده که کودکان می‌توانند سوار آن شوند. این ربات که «اژدهای کوچک سفید» نام دارد مجهز به یک سیستم هوش مصنوعی است تا مانورهای خودران انجام دهد، روی سطوح مختلف مسیریابی کند و افراد و اشیا را بشناسد. همچنین اسب رباتیک واکنش احساسی هوشمند
  محققان با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از دستبندهای طبی دریافتند با استفاده از الگوی اختلال خواب افراد می‌توان ابتلای آن‌ها به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا را پیش‌بینی کرده (ساعت هوشمند برای تشخیص عفونت ویروسی) و پیش از انتقال بیماری به سایرین، به آن‌ها هشدار داد؛ این روش برای تشخیص کووید-۱۹ نیز موثر است. در تحقیقات دانشگاه میشیگان واقع در آمریکا اطلاعات مربوط به الگوی خواب داوطلبانی که عمدا به نوعی ویروس آنفلوآنزا آلوده شده بودند و
    محققان روشی نوین برای افزایش سختی فلزات ابداع کرده اند که در آن نانوذرات سازنده تحت فشار به یکدیگر می چسبند. محققان دانشگاه براون روشی جدید برای ساخت فلزات بسیار سخت ابداع کرده‌اند. این گروه نانو ذراتی ابداع کرده‌اند که به دلیل نوع فراوری شیمیایی تحت نیروی فشار معتدل به یکدیگر می‌چسبند. به طور معمول سختی فلز با استفاده از روش‌های تولیدی مانند کوبیدن چکش، خم کردن یا پیچاندن سخت‌تر می‌شود. اما در تحقیق جدید پژوهشگران از روش
  خودکاری که تمام نمی‌شود یک قلم موسوم به «اُمگا» با نوکی از جنس یک آلیاژ فلزی خاص و بدنه آلومینیومی "آندیزه"(anodized) شده به گونه‌ای طراحی شده است که نیازی به جوهر برای نوشتن ندارد. ما در عصری زندگی می‌کنیم که ارتباطات دیجیتال به شکل وسیعی جای جوهر را گرفته است و تغییری که بدون شک زندگی را در دنیای پرسرعت امروزی که در آن ایمیل جای نامه‌نگاری را گرفته است، آسان می‌کند (خودکاری که تمام نمی‌شود). اما با این
  شرکت جنرال موتورز از دو طرح اولیه رونمایی کرده که یکی از آنها یک تاکسی پرنده با ۴ پروانه و دیگری خودروی خودران لوکسی است که با صوت کاربر و حرکات دست فعال می شود. شرکت جنرال موتور در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی ۲۰۲۱ از یک تاکسی پرنده با برند کادیلاک رونمایی کرد. طرح اولیه این خودرو نشان دهنده یک وسیله نقلیه است که به طور عمودی از زمین بلند می‌شود و فرود می‌آید و ظرفیت یک سرنشین را
  دانشگاه هاروارد با همکاری شرکت سونی ربات جراح کوچک جدیدی را تولید کرده اند که با الهام از هنر اوریگامی قادر به انجام جراحی‌های پیشرفته است. ربات یادشده که مینی آر سی ام نام دارد ابعادی به اندازه نصف یک توپ تنیس دارد و وزن آن هم از چند صد گرم فراتر نمی‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ربات در مقایسه با ابزار دیگر جراحی که به طور دستی کنترل می‌شوند تا ۶۸ درصد دقیق‌تر است و می‌تواند با دقت
  شرکت "سونی" پتنت جدیدی را برای دسته کنترل‌ بازی به ثبت رساند که با استفاده از "واقعیت مجازی" حرکات را کنترل می‌کند. پتنت جدید شرکت "سونی" مربوط به دسته کنترل‌ بازی واقعیت مجازی است که حاوی چند حسگر است که از کنترل‌های حرکتی پشتیبانی می‌کند. همچنین این دسته کنترل‌ بازی دارای حسگرهایی است که می‌تواند به طور خودکار، موقعیت انگشت کاربر را تشخیص دهد. این کنترل‌کننده بازی با دستگاه‌های بازی خانگی قابل استفاده خواهد بود و حرکات دست کاربر
حسگر جدید اثر انگشت در آیفون شرکت اپل در حال تلاش برای توسعه فناوری نوستالژیک و مشهور حسگر اثر انگشت است. این فناوری جدید اپل، مبتنی بر صفحه‌ نمایش آیفون بوده و نیاز به تعبیه یک کلید و سنسور خاص خارج از صفحه نمایش، نخواهد داشت. اپل نخستین شرکتی نیست که گوشی‌های هوشمند خود را مجهز به این امکان داخل صفحه‌ نمایش می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد که فناوری معرفی شده توسط اپل، موفقیتی قابل ملاحظه را نسبت به نمونه‌های