نابودی میکروب‌ها توسط ربات خودران در بیمارستان‌های چین

نابودی میکروب‌ها توسط ربات خودران در بیمارستان‌های چین

نابودی میکروب‌ها توسط ربات خودران در بیمارستان‌های چین 733 403 نوفن حامی البرز

نابودی میکروب‌ها توسط ربات خودران

 

نابودی میکروب‌ها توسط ربات خودران : مقامات بهداشتی چین با استفاده از ربات‌های خودران در بیمارستان‌های درگیر با بیماری کرونا توانسته اند ۹۹ درصد باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در آنها را نابود کنند.

پاکسازی محیط‌های بیمارستانی توسط نیروی انسانی و دست ضمن آنکه دقت پایینی دارد، ممکن است موجب انتقال عفونت به افراد و بیماری افراد شود. اما استفاده از ربات هم دقت و سرعت این فرایند را بالا می‌برد و هم از تلفات جانی نیروهای انسانی می‌کاهد.

چین در برخی بیمارستان‌های خود و به خصوص بیمارستان‌های پذیرش کننده مبتلایان به ویروس کرونا از رباتی خودران به نام یو وی دی استفاده کرده تا از این طریق تمامی بخش‌های آنها را به طور کامل پاکسازی و ضدعفونی کند.

ربات‌های مذکور از سه هفته قبل در چین برای نابودی ویروس‌ها و باکتری‌ها و به خصوص ویروس کرونا به کار گرفته شده اند و قبل از هر چیز به بیمارستان‌های ووهان فرستاده شدند. چین قصد دارد ۲۰۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی خود را با استفاده از ربات‌ها و از جمله این ربات ضدعفونی کند.

ربات یادشده که توسط محققان دانمارکی ساخته شده، با تاباندن اشعه ماورای بنفش در محیط‌های مختلف قادر به از بین بردن ۹۹ درصد از ویروس‌ها و باکتری هاست. ربات یادشده که عرض زیادی ندارد و به حسگرهای متعددی برای شناسایی موانع و مسیریابی مجهز است، بدون نیاز به دخالت انسان مسیر از قبل برنامه ریزی شده را طی می‌کند و باحضور در هر اتاق بیمارستان با تاباندن اشعه ماورا بنفش در عرض چند دقیقه فرایند پاکسازی را تکمیل می‌کند (نابودی میکروب‌ها توسط ربات خودران).

پاکسازی هر اتاق دربسته با استفاده از این ربات بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و ربات برای افزایش دقت بین یک تا دو دقیقه در شش جهت مختلف در هر اتاق حرکت می‌کند.

ناسا حسگری ساخته است که به دلیل حساسیت بالا می‌تواند سطح کورتیزول را در عرق فضانوردان شناسایی و از روی آن میزان اضطراب را مشخص کند.
فضانوردان در ماموریت‌های فضایی طولانی مدت به مریخ به طور مستمر در معرض پرتوی با دز پایین قرار می‌گیرند. نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که این تابش می تواند مشکلاتی را در مغز موش‌های آزمایشگاهی ایجاد کند که به اختلال در یادگیری و حافظه و بروز اضطراب در آن‌ها منجر می‌شود.

پژوهشگران با استناد به نتایج یک پژوهش این طور استنباط کردند که از هر پنج فضانوردی که برای انجام ماموریت کیهانی به اعماق فضا فرستاده می‌شوند یک نفر اضطراب را تجربه می‌کند، از هر سه نفر یک نفر با اختلال حافظه دست به گریبان بوده و در مجموع همه این فضانوردان در تصمیم‌گیری با مشکل مواجه می‌شوند، مهارتی که در ماموریت‌های فضایی به مریخ که در آن ارتباطات با زمین با حداکثر بیست دقیقه تاخیر انجام می‌شود، ضروری است (نابودی میکروب‌ها توسط ربات خودران).

نتایج این پژوهش نیاز به تدبیر اقدامات ایمنی را برای حفاظت از فضانوردانی که به ماموریت های طولانی مدت اعزام می‌شوند، برجسته می‌کند.

اما هم اکنون ناسا حسگری ساخته که در آن از ساختار‌های سه بعدی گرافنی استفاده شده‌است. این حسگر به دلیل حساسیت بالا می‌تواند سطح کورتیزول را در عرق فضانوردان شناسایی و از روی آن سطح اضطراب را مشخص کند.

ناسا برای سنجش میزان اضطراب فضانوردان اقدام به ساخت حسگری از جنس گرافن کرده است. سازمان فضایی آمریکا به لطف حسگر جدید خود که در آن از گرافن استفاده شده‌است می‌تواند سطح کورتیزول را در عرق بدن فضانوردان اندازه‌گیری کند و با این کار میزان اضطراب آن‌ها را تعیین کند.

این ابزار که یک حسگر گرافنی است با پلاستیک ساخته شده که در آن ساختار‌های سه بعدی گرافنی با حفره‌های بسیار کوچک وجود دارد به طوری که عرق بدن می‌تواند در این منافذ به دام افتد.

در این حفره‌های بسیار کوچک، از آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی بدن که نسبت به کورتیزول حساس هستند استفاده شده‌است؛ بنابراین، این حسگر قادر است تا سطح کورتیزول را در عرق بدن شناسایی کند. نتایج این پروژه در نشریه Matter به چاپ رسیده است.

از آنجایی که ابعاد این حفره‌ها بسیار کوچک و مساحت سطحی گرافن بسیار بالا است، موجب می‌شود که حساسیت این حسگر به حد قابل توجهی افزایش یابد به طوری که می‌توان با استفاده از آن مواد موجود در عرق بدن را در غلظت‌های بسیار کم شناسایی کرد.

وی گائو از محققان این پروژه که در موسسه فناوری کالیفرنیا نیز فعالیت دارد درباره این فناوری می‌گوید: هدف ما توسعه یک سامانه قابل پوشیدن است که می‌تواند داده‌های چند مدلی از جمله نشانه‌های حیاتی و همچنین اطلاعات زیست‌نشانگر‌های مولکولی برای جمع‌آوری دقیق اطلاعات درباره اضطراب را به‌دست آورد. این آنالیز تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد، آزمایش خون حداقل یک تا دو دقیقه طول می‌کشد که برای آن نیاز به تعیین سطح فشار خون است. اما در تعیین اضطراب، زمان بسیار اهمیت دارد. بیماران مبتلا به افسردگی نسبت به افراد سالم یک الگوی شبانه‌روزی متفاوت از کورتیزول دارند.

 

منبع: خبرگزاری مهر