کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی 733 403 نوفن حامی البرز

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

 

ماسک “C-Thru” نام یک مجموعه کلاه ایمنی آتش‌نشانان شامل کلاه و ماسک مخصوص آتش‌نشانی است که مجهز به یک دوربین حرارتی و یک نمایشگر “هاد”(HUD) یا نمایشگر سر بالا است تا دید حرارتی را در اختیار آتش‌نشانان قرار دهد.

تیم‌های آتش‌نشانی مجبور به حمل وسایل به شکل دستی به منظور کمک به آنها در شرایط سخت و محیط‌های پر از دود هستند تا اینکه یک شرکت آمریکایی به نام “Qwake” با فراهم کردن دید حرارتی در یک صفحه نمایش “هاد” واقع در جلوی چشم آتش‌نشانان و درون ماسک تنفسی آنها به کمک آنها آمده است.

این فناوری موسوم به “C-Thru” که تداعی‌گر معنی دیدن از میان چیزی است متشکل از یک شیشه کوچک و شفاف “هاد” است در درون ماسک تنفسی و جلوی چشم‌ آتش‌نشان و یک دوربین حرارتی بیرون از کلاه ایمنی آتش‌نشانان است.

“هاد”(HUD) نمایشگری فرانما است که اطلاعات را در جلوی دید و منظر بیننده، بدون اینکه بیننده مجبور باشد، جایی دیگر را بنگرد، نمایش می‌دهد. نمایشگرهای سربالا در آغاز برای هواپیماهای نظامی طراحی شده بودند، ولی هم‌اکنون در هواپیماهای تجاری، تانک‌ها و وسائل دیگر از جمله خودروها و به تازگی در سیستم‌های ایمنی آتش‌نشانی نیز استفاده می‌شوند.

این فناوری حتی اگر اتاق تاریک و پر از دود باشد نیز به آتش‌نشان امکان می‌دهد به خوبی ماموریت خود را انجام دهد. هنگامی که این سیستم توسط آتش‌نشانان کالیفرنیایی در یک ماموریت آتش‌نشانی آزمایش شد، آتش‌نشانان گفتند که با استفاده از “C-Thru” نه تنها می‌توانستند قربانیانی را که در جستجوی آنها بودند، بیابند، بلکه سطح نمایش جزئیات شگفت‌آور بوده است.

منبع تغذیه نمایشگر این سیستم ایمنی آتش‌نشانی (کلاه ایمنی آتش‌نشانان)، یک دوربین حرارتی در قسمت بیرونی ماسک است که از طریق الگوریتم هوش مصنوعی و شناسایی لبه‌ها و اشکال در محیط کار می‌کند. افراد، مواد و وسایل مختلف که دارای حرارت متفاوت هستند، در نظر آتش‌نشان به رنگ سبز نشان داده می‌شوند.به نظر می‌رسد این سیستم هنوز در مرحله نمونه اولیه قرار دارد، اگرچه نمونه اولیه نسبتاً پیشرفته‌ای است.

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

بی‌شک آتش‌نشانان منتظر عرضه این سیستم هستند، هر چند که سازمان‌های آتش‌نشانی منتظر هستند تا ببینند برای خرید این فناوری نسل جدید چقدر باید هزینه کنند.

یک شرکت چینی از تولید گوشی جان سخت تازه ای به نام دوگی خبر داده که در صورت ضربات شدید و رها شدن زیر شیر آب باز هم به خوبی کار می‌کند.

این گوشی اندرویدی اس ۹۵ پرو نام دارد و اجزای مستحکم کننده آن به صورت ماژولار طراحی شده اند و به راحتی از آن جدا شده یا به آن اضافه می‌شوند.

گوشی یادشده را می‌توان به مدت چهار ساعت در عمق سه متری آب نگه داشت و بدون آنکه مشکل خاصی برایش ایجاد شود و همچنین اگر این گوشی را هزاران بار از ارتفاع حدوداً دو متری بر روی یک سطح سیمانی بیندازید که هیچ بخشی از آن نشکسته و آسیب نمی بیند.این گوشی دارای باتری ۵۱۵۰ میلی آمپری است. اما امکان نصب یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری اضافی هم بر روی آن وجود دارد. همچنین با افزودن یک بلندگوی اضافی به این گوشی می‌توان از آن برای پخش صدا با قدرت بیشتر استفاده کرد.

دوربین اصلی این گوشی با دقت ۴۸ مگاپیکسل طراحی شده و دارای قدرت زوم اپتیکی ده برابر است.

وزن این گوشی بدون متعلقات اضافی ۲۸۵ گرم است و یک دسته تاشو بازشونده نیز در پشت آن نصب شده تا بتوان از آن برای مشاهده فیلم و عکس استفاده کرد. از جمله دیگر امکانات این گوشی می‌توان به سیستم عامل اندروید ۹، پردازنده هشت هسته‌ای Helio P۹۰، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، دو سیم کارت و هشت گیگابایت رم اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

حسگر جدید اثر انگشت در آیفون شرکت اپل در حال تلاش برای توسعه فناوری نوستالژیک و مشهور حسگر اثر انگشت است. این فناوری جدید اپل، مبتنی بر صفحه‌ نمایش آیفون بوده و نیاز به تعبیه یک کلید و سنسور خاص خارج از صفحه نمایش، نخواهد داشت. اپل نخستین شرکتی نیست که گوشی‌های هوشمند خود را مجهز به این امکان داخل صفحه‌ نمایش می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد که فناوری معرفی شده توسط اپل، موفقیتی قابل ملاحظه را نسبت به نمونه‌های
  محققان روشی نوین ابداع کرده اند تا بتوان با کمک دوربین موبایل و یادگیری عمیق ابتلا به دیابت نوع دوم را در افراد شناسایی کرد. گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند می توان با استفاده از دوربین موبایل دیابت نوع دوم را تشخیص داد. روش به کار گرفته شده در این تحقیق نیازمند هیچ گونه سخت افزار اضافی غیر از دوربین موبایل نیست و هم اکنون می تواند با دقت بیش از ۸۰ درصد دیابت را شناسایی
شرکت مایکروسافت یک رایانه جدید نوری ساخته است که می‌تواند هوش مصنوعی را ۱۰۰ برابر سریع‌تر و کارآمدتر اجرا کند. به گزارش ایسنا، رایانه نوری آنالوگ مایکروسافت که با نور کار می‌کند، می‌تواند هوش مصنوعی را ۱۰۰ برابر سریع‌تر اجرا کند و وظایف بهینه‌سازی را بهتر انجام دهد. به نقل از آی‌ای، بخش «مایکروسافت ریسرچ» یا «تحقیقات مایکروسافت» نمونه اولیه رایانه‌ای را ساخته است که به الکترون‌هایی که از سیلیکون عبور می‌کنند، متکی نیست، بلکه به پرتوهای نور متکی است.
  دانشمندان از تولید نمونه اولیه یک باتری با چاپگر سه بعدی خبر داده‌اند که انعطاف بالایی دارد و تراکم انرژی آن ده برابر بیشتر از باتری‌های لیتیومی است. این باتری با توجه به ضخامت کم و انعطاف بالا می‌تواند کاربردهای زیادی در صنایع و حرفه‌های مختلف داشته باشد. برای حل این مشکل کاتد جدیدی با ترکیب مس و نقره با همکاری شرکت زدپاور تولید شد. این کاتد دارای روکشی از اکسید سرب است که پایداری و هدایت الکتروشیمیایی باتری
  در فرودگاه بین المللی هنگ کنگ اتاقکی مخصوص ضدعفونی کردن افراد به طور آزمایشی نصب شده که ویروس ها و باکتری های مختلف از جمله کووید۱۹ را در ۴۰ ثانیه از بین می برد (از بین رفتن کرونا در ۴۰ ثانیه). یک اتاقک ضدعفونی در فرودگاه بین المللی هنگ کنگ آزمایش می شود که میکروب ها از جمله از بین رفتن کرونا در ۴۰ ثانیه. فرودگاه هنگ کنگ نخستین مکان در دنیا است که از اتاقک های پاکسازیCLean Tech
فناوران یکی از استارت‌آپ‌ها با بهره‌گیری از الکترولیت‌های جامد پلیمری حاوی نانوساختارهای فلز-آلی، راهکاری نوآورانه برای غلبه بر محدودیت‌های باتری‌های متداول یون لیتیوم ارائه دادند و این نوآوری می‌تواند آینده خودروهای برقی و دستگاه‌های قابل حمل را تحت تاثیر قرار دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از ستاد نانو، جهان امروز به سرعت در حال حرکت به سمت حمل‌ونقل پایدار و انرژی‌های پاک است. در این میان، باتری‌های یون لیتیوم به‌عنوان قلب تپنده وسایل نقلیه الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی جایگاهی ویژه
  یک شرکت روسی مشغول آزمایش نمونه اولیه تاکسی پرنده ای است که قابلیت حمل دو نفر یا بار را دارد. شرکت روسی «هاورسافت» تاکسی پهپاد هاور را در ماه جاری میلادی آزمایش کرده است. این وسیله نقلیه می‌تواند مسافر و محموله را حمل و جابه جا کند. این پهپاد تاکسی پرنده به اندازه یک خودروی صندوق دار معمولی (۵ در ۱.۶ متر) است و می‌تواند با یک بار شارژ مسافت ۱۰۰ کیلومتر را طی کند.هاور نیازمند باند مخصوص پرواز
  یکی از شهرهای کشور انگلیس با مشارکت شرکت هیوندای در پروژه‌ای که هدف آن توسعه زیرساخت‌های عدم انتشار کربن است، میزبان اولین فرودگاه نسل بعدی وسایل نقلیه هوایی برقی و خودران خواهد بود. طی چند سال اخیر محبوبیت خودروهای پرنده افزایش یافته است و حتی شرکت‌های شهیری مانند "بوئینگ" و "پورشه" به دنبال تولید این وسایل نقلیه هستند. اکنون شهری در انگلیس در حال آماده شدن برای میزبانی از اولین فرودگاه جهان مخصوص خودروهای پرنده است. یک استارتاپ انگلیسی
  جت پکی ابداع شده که مجهز به فناوری خودران است و می تواند با سرعت ۳۰ مایل بر ساعت حرکت کند. شرکت «ماوریک اویشین» (Maverick Aviation) جت پکی به نام «ماوریک جت پک» ابداع کرده که می‌تواند با حداکثر سرعت ۳۰ مایل برساعت حرکت کند. این دستگاه تا ۲۰۲۲ میلادی آماده خواهد بود. دستگاهی که در این شرکت ساخته شده، برخلاف جت پک های موجود که نیازمند آموزش‌های زیاد هستند، دارای سیستم خودران است.جت پک با فناوری خودران ابداع
  شرکت "اپل" به طراحی‌های غیر معمول برای ساخت رایانه "مک" شناخته شده است ولی جدیدترین پتنت این شرکت برای ساخت رایانه رومیزی خود از همه مدل‌ها چشم‌گیرتر خواهد بود و اپل متقاضی ثبت پتنتی برای طراحی ساخت رایانه "آی‌مک" شده است که کلیت بدنه آن از یک‌تکه ورقه شیشه‌ای خمیده تشکیل می‌شود. قسمتی هم در پشت رایانه قرار دارد و اجزای پردازنده را نگه می‌دارد که سبب نگه داشتن رایانه در این طراحی جدید می‌شود. بخشی در مرکز پایین رایانه
  محققان هنگ‌کنگ موفق به تولید یک چشم مصنوعی شدند که در آینده می‌تواند بینایی را برای نابینایان به ارمغان آورد. سالهاست که دانشمندان روی ساخت چشم‌های مصنوعی کار می‌کنند ولی تقلید از شکل و رفتار یک چشم واقعی در این چشم‌های مصنوعی کاری دشوار بوده است. محققان دانشگاه "علم و فناوری هنگ‌کنگ" یک چشم سایبورگ ساختند که عملکرد و ساختار آن ویژگی‌های مشترک زیادی با همتای انسانی خود دارد. این چشم که می‌تواند نیروی خود را از انرژی خورشید
    ارتش ایالات متحده در جستجوی دستیابی به بالگردهای عمودپرواز برقی بی سر و صدا است که همانطور که از نامش پیداست، در عین برقی و بی صدا بودن، قادر به بلند شدن و فرود عمودی نیز باشد. ارتش آمریکا در تلاش است تا خصوصیات صوتی هواپیماهای عمودپرواز(eVTOL) و موتورهای محوری آن را به عنوان بخشی از تلاش برای دستیابی به بالگردهای بیصدا و سری، بهتر بشناسد. بالگردهای عمودپرواز مزایای بسیاری دارند، اما یکی از اشکالات بارز آنها صدای