نحوه تنظیم شرح و توصیف اختراع

شرح و توصیف اختراع

جهت ثبت اظهارنامه ی اختراع لازم است فایلی حاوی شرح و توصیف اختراع را روی سایت اداره ی ثبت اختراعات آپلود نمایید. فایل ارسالی طبق بند ج ماده ی 6 قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1386 باید دارای ویژگی های ذیل باشد. چنانچه پس از مطالعه ی مطالب ذیل سوالی برایتان ایجاد شد میتوانید به تالار گفتگوی سایت نوفن مراجعه کرده مطالب موجود را مطالعه و یا سوال خود را مطرح و پاسخ را دریافت نمایید.

 

 

بند ج ماده 6 قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1386 :

در تنظیم شرح و توصیف اختراع و سایر ضمائم اظهارنامه، کشورها سعی می کنند حتی الامکان از نظر شکلی قواعد خود را با هم یکسان نمایند و در خصوص توصیف اختراع یک سری معیارهای مشترک برای تنظیم آن در نظر گرفته اند که به تفصیل با توجه به آیین نامه اجرایی قانون 1386به بیان آن می پردازیم.

ماده 10 آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 در خصوص نحوه تنظیم توصیف اختراع مقرر می دارد؛ شرح و توصیف اختراع باید صریح و همراه با جزئیات کامل و مشتمل بر نکات زیر باشد :

 

 

الف- عنوان اختراع :

در پیاده سازی و تنظیم توصیف نخست عنوان اختراع که ترجیحاً بین 3 تا 10 کلمه است باید در شروع شرح و توصیف اختراع ذکر شود. عنوان اختراع اولین چیزی است که مخاطب با آن برخورد میکند و باید به سادگی تشخیص دهد که ماهیت فنی اختراع چیست. در عنوان اختراع بهتر است حداقل یکی از مهمترین مزایا یا مهمترین نوآوری در رسیدن به مزیت های اختراع را درج کنید. از کلمات مخفف، نام تجاری، عبارات کیفی (بهترین، بیشترین، مهمترین، جدید، اختراع، طراحی، ساخت، نوین، چند منظوره) و مانند آن در نام اختراع استفاده نکنید. در عنوان اختراع باید ذکر شود که موضوع اختراع به دستگاه، فرآیند و یا فرآورده مرتبط است.

 

 

ب- زمینه فنی اختراع مربوط (BACKGROUND OF ART یا FILED OF THE INVENTION ) :

زمینه فنی اختراع قلمرو فنی و موضوع اصلی اختراع را مشخص می کند. اختراعات اعم از اینکه مربوط به فرآیند یا فرآورده باشد نوآوری تکنیکی و زمینه فنی آن ممکن است یکی از شاخه های علم مانند مکانیک، الکترونیک، شیمی، متالوژی، برق، سلاحها، فیزیک، بیوتکنولوژی، مواد زیستی، شیمی آلی، فناوری اطلاعات کشاورزی و …. باشند که مخترع باید درابتدا زمینه فنی اختراع مربوط را در حد یک یا دو جمله بیان نماید. در نتیجه مشخص شدن زمینه فنی اختراع، اداره ثبت اختراع حوزه فنی را جهت جستجو تعیین خواهد کرد. دقت کنید زمانی که حوزه فنی اختراع خود را مشخص می کنید باید به زمینه فنی موجود که قبلا در صنعت مرتبط وجود داشته در ارتباط با اختراع خود اشاره نمایید.

 

 

ج- مشکل فنی :

بطور کلی اختراع به معنی ارائه راه حل نوآورانه برای حل یک مشکل فنی در صنعت است که در قالب فرآیند یا فرآورده متجلی می شود و متقاضی در وهله اول باید بیان نماید که پس از تفکر و تدبر به یک مشکل فنی در رشته ای از صنعت پی برده و برای حل آن مشکل فنی راه حل نوآورانه ای ارائه نموده تا به ذهن مخاطب و کارشناس بررسی کننده برسد که اختراع موضوعیت دارد و ادعاها درصورت تحقق سایر شرایط می تواند اختراع محسوب شود فلذا متقاضی باید ابتدا مشکل فنی که وجود آن موجب نیاز به اختراع شده و اهداف اختراع در جهت رفع مشکل فنی مذکور را بیان کند تا قابلیت اختراعی بودن موضوع محقق شود. این بخش را بایست در حداکثر یک پاراگراف تهیه نمایید

 

 

د- دانش فنی پیشین :

بطورکلی مخترع از دانشهای مختلفی که در جامعه وارد حوزه قلمرو عمومی مالکیت شده است استفاده نموده و با این دانش پایه زمینه ایجاد و خلق اختراعات و فناوریهای نو را فراهم می آورد بدین ترتیب متقاضی باید دانش فنی پیشین و سابقه پیشرفت هایی که در رابطه با اختراع ادعایی وجود دارد را بیان نماید به نحوی که برای درک و جدید بودن اختراع کفایت کند پس واضح است که بیان عملکردهای مختلف دانش فنی پیشین و ارزیابی و سنجش آن می تواند به نوعی مبین و روشنگر دانش گذشته باشد و با بررسی دانش موجود به نوآور بودن اختراع پی برد و بطورکلی بیان دانش فنی پیشین برای احراز گام ابتکاری الزامی است و گستره دانش فنی پیشین شامل اطلاعات عمومی و اسناد مکتوب و غیر مکتوب به زبانهای مختلف می تواند باشد .

توجه داشته باشید نحوه معرفی سوابق یا ارجاعات در اظهارنامه اختراع، متفاوت از سبک آدرس دهی به ارجاعات در مقاله نویسی یا تنظیم پایان نامه های دانشگاهی می باشد. بدین معنی که سوابق اختراع در متن توصیف اختراع و بصورت تک تک ذکر می شوند نه به شکل فهرست وار و مانند اینها.

برخی از منابعی که میتوان اظهارنامه ها یا پتنت های ثبت شده را در آن ها جستجو کرد به شرح زیر می باشد.

  1. http://ipm.ssaa.ir/Search-Invention
  2. http://patentscope.wipo.int
  3. https://worldwide.espacenet.com
  4. http://www.uspto.gov/patents/process/search/index.jsp
  5. https://patents.google.com
  6. http://www.freepatentsonline.com/search.html
  7. https://www.lens.org/lens/

ه- شرح مختصر / مفصل اختراع:

در شرح و توصیف اختراع مخترع باید به طور روشن و گویا دانش موجود خود را افشا نماید و به گونه ای دانش موجود خود را تشریح کند که هرکس دارای مهارت فنی عادی، بدون ابتکار خاصی، قادر باشد با بازخوانی دانش موجود اختراع مورد نظر را بسازد و این شرح اختراع باید دقیق و کافی و بطور یکپارچه بیان شود تا افشا کافی و مؤثر و شرط ساخت اختراع (ENABLING) به طور کامل محقق شود و بیان دانش موجود و ارایه راه حل برای مشکل فنی موجود باید بطور مؤثر و کافی تشریح و توصیف شود.

برای اختراعاتی که موضوع آنها فرایند جدید و یا یک مواد جدید (فرمولاسیون) باشد می توانید به توضیح مواد به کار رفته، نسبت مواد در ترکیب، چگونگی انجام فرآیند و سایر توضیحات بپردازید.

 

و- توضیح اشکال، نقشه ها (درصورت وجود) :

برای فهم ارتباطِ عناصر و درک دیداری موضوع اختراع و اجزای طرح و نحوه عملکرد آن وجود اشكال، نقشه ها ، نمودارها و … می باشد

برای این منظور نقشه ها و تصاویر را در فایلی جداگانه قرار میدهیم. دقت کنید که هیچگونه عکس و یا تصویری در فایل شرح اختراع نباید درج گردد. و ملزم به جمع کردن این موارد در فایلی جداگانه  با نام (نقشه) هستید. موارد موجود در فایل نقشه براساس موضوع عبارتند از: پلان ها و نما های فنی، نمودارها،فرمولاسیون ها، تصاویر، نقشه های انفجاری، جداول، نمودار فرآیندی، واکنش ها و … . این نقشه ها باید به صورتی باشند که یک متخصص در آن زمینه بتواند اختراع را درک و ارتباط اجزای آن را دریابد و تعبیه این بند به نوعی در راستای افشای کامل و موثر اختراع است. همچنین ارجاع به شماره هایی که برای بیان ویژگی های اختراع در نقشه آمده است الزامی است. نقشه ها باید به صورت فنی ترسیم شوند که در بیشتر موارد نیاز به نرم افزار های مختلف طراحی و نقشه کشی است.

اگر نقشه ها و یا تصاویر و … از یک عدد بیشتر باشند، هر کدام  باید شماره گذاری شوند و همچنین، اجزاءِ نقشه ها و تصاویر هم شماره یا علامت گذاری شوند. در نظر داشته باشید که اجزاء و قطعات یکسان در نماهای مختلف باید دارای شماره یا علامت یکسان باشند. اجزا هر نقشه که شماره گذاری شده اند باید در همین بخش (شرح نقشه) توضیح داده شوند.

 

 

ز-  مزایای اختراع :

از مقایسه دانش فنی و راه حلهای پیشین برای حل مشکل فنی با دانش و راه حل های ابداعی موجود مزایای اختراع قابل استخراج و فهم خواهد بود و بیان مزایای اختراع و تشریح آن سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و صنعتگران را فرصت خواهد داد تا تکنولوژی مورد ادعا را ارزیابی نموده، و درصد توفیق آن در بازار کسب و کار را بیشتر درک نمایند.

 

 

ح- روش اجرایی برای به کارگیری اختراع :

در برخی از قوانین ملی کشورها علاوه بر بیان و توصیف کامل اختراع برای افشای مؤثر اختراع متقاضی باید بهترین روش جرایی اختراع را نیز توصیف نماید و در آئین نامه به جای بهترین روش اجرایی عبارت حداقل یک روش اجرایی برای بکارگیری اختراع بکار رفته است که متقاضی باید آن را توضیح دهد.

 

 

ت- کاربرد صنعتی اختراع (در صورتی که ماهیت اختراع گویای این امر نباشد) :

کاربرد یا کاربردهای صنعتی اختراع در صورتی که ماهیت اختراع گویای این امر نباشد باید ذکر شود و درصورت عدم ذکر صریح کاربرد صنعتی در این قسمت و عدم کفایت و گویا بودن این امر در اختراع می تواند زمینه استفاده یا سوءاستفاده از این حق را در آینده برای افراد سودجو و رقبا فراهم آورد. تنظیم صحیح توصیف اختراع باید با تمرین و توجه به آموزش های ارائه شده در منبع معتبر باشد.

 

فایل نمونه شرح اختراع

اداره ثبت اختراعات فایل نمونه شرح اختراع را جهت استفاده کاربران ارائه داده است که در لینک زیر میتوانید آن را دانلود کنید:

فایل نمونه شرح اختراع

فایل راهنمای تکمیل شرح اختراع

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.

 

دیگر مطالب مرتبط

هر فعالیت و حتی کارهای روزمره ساده نیاز به برنامه ریزی دارد  برنامه ریزی برای کارآفرینی از اهمیت زیادی برخوردار است و در چگونه پیمودن مسیر موفقیت در کارآفرینی نقش بسیار مهمی دارد. یک کارآفرین موفق برای اینکه خودش را در مسیر موفقیت قرار دهد، به دو روش برای کارآفرینی برنامه ریزی می کند. برنامه ریزی کوتاه مدت و برنامه ریزی بلند مدت و این اصول موفقیت در کار آفرینی است. در هر کسب و کاری ممکن است با عوامل
فرآیند ثبت اختراع در ایران زمانی که ایده ای به ذهن شخص می رسد، باید فرآیند ثبت اختراع را برای تبدیل ایده به دارایی فکری سپری کند. پس از این که یک ایده برای برطرف کردن مشکلی در صنعت به ذهن شخص می رسد در اولین اقدام باید سابقه افشاء آن ایده را بررسی کند. این بررسی به این معنا نیست که در سایت های تولید کننده محصول به دنبال کالای تولید شده بگردد. جستجو ابتدا باید از سایت های
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از
شرایط ثبت یک ایده به عنوان اختراع شرایط ثبت یک ایده به عنوان اختراع در اکثر کشور های دنیا یکسان است، اما در برخی کشورها مانند آمریکا شرایط کمی متفاوت می باشد. اینکه مخترع ایده ی خود را در کدام کشور ثبت کند بستگی به استراتژی ثبت اختراع او دارد. بطور کلی جهت این که یک ایده به عنوان اختراع ثبت شود و به طور کامل حمایت گردد باید دارای شرایط زیر باشد: جدید بودن گام ابتکاری کاربرد صنعتی افشاء کامل
روز جهانی مالکیت فکری سازمان جهانی مالکیت  فکری(معنوی) یا وایپو که یکی از سازمان‎های زیر‎مجموعه سازمان ملل متحد است، با هدف پیشبرد حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف و ارائه راه‎کارهای جهانی در این مورد تاسیس شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی در این سازمان تصمیم گرفته شد که سالانه روزی را به ‎عنوان روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهند. ۲۶ اوریل که در واقع روز اجرایی شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ است به عنوان روز
اولین کارگاه مالکیت فکری و حمایت بین المللی از اختراعات در هتل فلسطین بغداد در راستای تفاهم نامه موسسه نوفن حامی البرز با انجمن اختراعات و نوآوران عراق برگزار شد. این رویداد که برای اولین بار در عراق برگزار شد با حمایت دانشگاه الکتاب و پشتیبانی وزیر آموزش و پژوهش علمی آقای دکتر (قصی السهیل) در تاریخ 15 اسفند 1397 (28 فوریه) و با حضور تعدادی از مسؤولین وزارت آموزش و پژوهش عالی، مسئولین برخی از دانشگاه ها، مبتکران و
قانون ثبت اختراعات در ذیل قانون ثبت اختراعات کشور ایران مصوب 7/8/1386 درج شده است. در ادامه این قانون، قوانین مربوط به طرحهاي صنعتي و علائم تجاري و همچنین آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات نیز می باشد که در اینجا درج نشده است.   ماده1  اختراع نتيجه فكر فرد يا افراد است كه براي اولين بار فرآيند يا فرآورده‌اي خاص را ارائه مي‌كند و مشكلي را دريك حرفه‌، فن‌، فناوري‌، صنعت و مانند آنها حل مي‌نمايد.   ماده2 اختراعي قابل
تحلیل پتنت عبارت است از استفاده از اطلاعات اختراعات ثبت شده در دنیا در جهت پیشبرد برنامه ها، کمک به فرایند تصمیم گیری و آگاهی از جدیدترین مباحث در حوزه خاصی از فناوری. مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از تحلیل پتنت صنایع و شرکت های خصوصی، سیاست گذاران کلان و مدیران و از سوی دیگر محققان و دانشگاهیان می باشند.   از آنجا که اختراعات ثبت شده در دنیا دارای اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی هستند یکی از مهم‌ترین منبع اطلاعات محسوب می‌شوند
برای این که بتوانید شخصا کسب کاری را راه اندازی و مدیریت کنید، لازم است شرایط شخصی کارآفرین را دارا باشید. وجود این شرایط در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر فراوانی دارد. درصورتی که برخی از این شرایط را ندارید، بهتر است برای کسب آنها تلاش کنید و یا در صورت عدم موفقیت، آن مسئولیت را به افراد معتمد دیگر واگذار کنید.   - مرحله اول ارزیابی شخصیتی: • آیا کارآفرینی برای شما ساخته شده است ؟ طبیعی است
حقوق مالکیت صنعتی در بعد ملی اولین قانون ایران در خصوص حقوق مالکیت صنعتی "قانون علامت صنعتی و تجارتی" مصوب 1304 می باشد این قانون در 18 ماده تصویب شده بود از نظر مقررات مربوط به ضمانت اجرایی قدرت چندانی نداشته است. آیین نامه اجرایی آن هم تدوین نشد اما در قانون "علائم تجاری و اختراعات" و آیین نامه اجرایی آن که در سال 1310 به تصویب رسیده بود درخصوص ضمانت اجرای حقوق مالکیت صنعتی به لحاظ زمان تصویب ناشناخته
وقتی در مورد اصول موفقیت در کار آفرینی صحبت می کنیم، اولین مواردی که به ذهن همه می رسد شجاعت و خطر پذیری است. بسیاری از افراد ایده های خوبی دارند، اما یا سرمایه اولیه ندارند و یا ترس از دست دادن سرمایه خود را دارند. اما کار آفرینان موفق از چاشنی شجاعت استفاده می کنند و می خواهند هر طور شده کسب و کاری راه اندازی کنند و علاوه بر در آمد بالا انگیزه هایی چون پیشرفت جامعه یا
شاخص جهانی نوآوری گزارشی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می­شود و در آن به رتبه‌بندی کشورها از منظر نوآوری می­‌پردازد. در گزارش سال 2018 وایپو، عملکرد نوآوری 130 کشور بر اساس 80 شاخص مورد بررسی قرار گرفته است و موضوع این گزارش (GII 2018 theme: "Energizing the World with Innovation") تقویت انرژی جهان با نوآوری قرار داده شده است. بر اساس پیشبینی های ذکر شده در این گزارش، رشد مصرف انرژی جهان در سال 2040

 

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:

نمایش موضوع 1 (از 41 کل)
نمایش موضوع 1 (از 41 کل)