مالکیت فکری
حقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از فعالیت ها و محصولات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار را حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده ی آن اعطاء می نماید.
از منظر مدیریت مالی، دارایی به دو بخش مشهود و نا مشهود تقسیم می شود. دارایی مشهود شامل ساختمانها و زمین، ماشینآلات، و دارایی های نامشهود یا غیر فیزیکی شامل حق ثبت اختراعات، علامات تجاری، کپیرایت، سرقفلی و شهرت برند می باشند.
امکان دارد این سوال مطرح شود که چرا ما صحبت از دارایی نامشهود در مورد یک کتاب و یا یک اختراع میکنیم در حالی که این ها قابل رویت و لمس هستند؟ پاسخ این سوال این است که هنگام صدور سند مالکیت دارایی های مشهود، آنها قابل رویت هستند و بر اساس شواهد سند مالکیت صادر می شود اما یک اختراع در هنگام صدور سند مالکیت امکان دارد هنوز نمونه سازی نشده باشد و یا نمونه در حد آزمایشگاهی باشد. دولت ها با استفاده از حقوق مالکیت فکری این امکان را می یابند که صاحبان این قبیل دارایی ها را مورد حمایت قرار دهند. حمایت از حقوق مالکیت فکری باعث گسترش فعالان حوزه های مختلف آن خواهد شد.
چرا نیازمند مالکیت فکری هستیم؟
تصور کنید شما خودرویی را از کارخانه خریداری می کنید. آن خود رو را در جلوی منزل خود پارک می کنید و زمانی که به محل پارک کردن خودرو مراجعه می کنید متوجه می شود که شخص دیگری می خواهد از خودرو شما استفاده کند.
در این حالت مالکیت شما برای استفاده از این خودرو نقض شده است. حال اگر شما نتوانید از طریق مراجع قانونی دارایی خود را بازپس بگیرید، دیگر برای خرید خودرو اقدام نخواهید کرد و این کار را به دیگران نیز توصیه خواهید نمود و این امر باعث می شود شرکت خودرو ساز، فروش خود را از دست بدهد و کسب و کار خود را متوقف کند.
حال همین مثال را در مورد تولید دارایی های فکری بررسی می کنیم. تصور کنید شخصی (تولید کننده) ایده جدیدی در مورد یک محصول که مشکلی را از کاربر حل می کنید دارد. سرمایه گزاری این ایده را از ایده پرداز می خرد و تولید می کند. حال اگر افراد دیگر اجازه داشته باشند بدون پرداخت حق مالکیت فکری، محصول جدید را تولید و به بازار عرضه کنند، سرمایه گزار دیگر رغبتی برای مشارکت در تولید ایده های جدید ندارد و در نتیجه ایده پرداز نیز انگیزه ای برای تولید ایده های جدید پیدا نخواهد کرد.
هدف کلی مقوله مالکیت فکری این است که حقوق مادی و معنوی کلیه افرادی که در زنجیره خلق تا تجاری سازی یک محصول نوآورانه فعال هستند حفظ شده و این امر موجب افزایش ثروت آفرینی از طریق نوآوری گردد. با توجه به سیاست های کلی کشور در خصوص توسعه ی تولید و صادرات محصولات با فناوری برتر توجه به حقوق مالکیت فکری (Intellectual Property) در بعد ملی و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.
دیگر مطالب مرتبط
![]()
جنبههای کاربردی و اجرایی کارآفرینی از جنبه های کاربردی و اجرایی کارآفرینی می توان به مهمترین بخش آن یعنی آموزش اشاره کرد. یکی از ابزارهای عمده توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال، آموزش است بویژه درسطح تحصیلات عالی. دستاوردهای دانشگاهها از دو راه فعالیتهای جامعه را تحت تأثیر قرارمی دهد. ابتدا با ارائه خدمات آموزشی که موجب رشد سرمایه انسانی می شود، سپس به عنوان یک مرکز تحقیقاتی در قالب مراکز تحقیق و توسعه، که امکان بکارگیری سایر دستاوردهای جدید علمی
دروس دانشگاهی کارآفرینی دروس دانشگاهی کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی و گرایشهای آن این رشته دارای 18 واحد درس اصلی (9 درس 2 واحدی) به شرح زیر می باشد: تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت استراتژیک کارآفرینی. دروس تخصصی8 واحد: دروس تخصصی بر اساس گرایش موردنظر تعیین می شود. دروس تخصصی
استارتاپ چیست؟ استارتاپ چیست؟ می توان در ادبیات ساده اینطور گفت که هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر میگیریم. استارتاپ چیست؟ اگر چه در تعریف بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینهها شکل گرفتهاند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره میشود که استارت آپ باید در
مزایای معاهده همکاری ثبت اختراع PCT مزایای معاهده همکاری ثبت اختراع PCT به چند بخش مختلف تقسیم می شود. در حال حاضر فقط به برخی از مزایای آن برای مخترعان اشاره می کنیم. مزایای معاهده همکاری ثبت اختراع PCT برای مخترع : 1- افزایش مدت زمان حق تقدم به 30 ماه : مدت زمان استفاده از امتیاز حق تقدم بر طبق کنوانسیون پاریس 12 ماه است. اما چنانچه مخترع اختراع خود را در این معاهده ثبت کند این مدت
ثبت اختراع ایران نوآورانی که استراتژی ثبت اختراع آنها بر این است که اختراع خود را در ایران مورد حمایت قرار دهند می توانند اظهارنامه ی ثبت اختراع خود را به اداره ثبت اختراع ایران واقع در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زیر مجموعه ی قوه قضاییه ارائه دهند. این اداره در کشور فقط یک دفتر دارد که در حال حاضر در ضلع شمالی پارک شهر، در تهران واقع است. در تعیین استراتژی ثبت اختراع باید
در ذیل آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات درج شده است که دستورالعمل مراحل ثبت اختراع در ایران را مطرح میکند. آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات دارای هشت فصل و 66 ماده است که اداره ثبت اختراعات موظف است بر طبق آن اظهارنامه های ثبت اختراع را پیگیری کند. آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات فصل اول : تسليم اظهارنامه ماده 2 ثبت اختراع مستلزم تسليم اظهارنامه به مرجع ثبت است. ماده 3 اظهارنامه ثبت اختراع بايد در سه نسخه
مالک و مخترع در اظهارنامه اختراع تفاوت مخترع با مالک چیست؟ قبل از تکمیل کردن اظهارنامه اختراع، بهتر است بدانید که " تفاوت مخترع با مالک چیست؟". شخص یا اشخاصی که نوآوری را انجام داده اند، در سند ثبت اختراع، مخترع نامیده می شوند که الزاما باید شخص حقیقی باشد و امکان واگذاری آن وجود ندارد. اما شخصی که از انتفاع مالی اختراع بهره مند می شود مالک اختراع نامیده می شود که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی بوده
ادعانامه اختراع ادعانامه اختراع پشتوانه حقوقي و اولين و مهمترين مدرك در قضاوت نوآوري و ويژگي های فني جديد كار مخترع است. در واقع ادعاها حیطه و گستره ی اختراع منظور را مرزبندی می کنند. در ادعانامه نبايد به مزايای حاصل از اختراع و یا به طرز عملکرد و شیوه ی استفاده از اختراع اشاره گردد بلكه بايد با شماره گذاري ترتيبي، قابليت هاي نوآورانه و ويژگي ها و تكنيك هاي فني نوین بکار رفته در آن بیان شوند. جهت
معاهده همکاری ثبت اختراع PCT معاهده همکاری ثبت اختراع PCT یا Patent Cooperation Treaty یک پیمان بین المللی است که بر اساس آن امکان حمایت از اختراع ثبت شده در این معاهده، در کلیه ی کشور های عضو تنها با ارائه یک اظهارنامه وجود دارد. به زبان ساده، مخترعی که در این معاهده اظهارنامه خود را ثبت کند، می تواند در کلیه ی کشورهای عضو، ثبت اختراع ملی را بر اساس همین اظهارنامه و با توجه به حق تقدم اولین افشاء
علامت تجاری علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/ بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها یا اشخاص متمایز نماید. در بررسی تاریخچه ی حقوق مالکیت صنعتی ایران ملاحظه میکنیم که در سال ۱۳۰۴ اولین قانون حمایت از حقوق مالکیت فقط در زمینه ی حمایت از علائم تجارتی در ایران به تصویب رسیده است. قانون جاری مربوط به سال 1368 می باشد. به منظور بالا بردن شانس موفقیت
پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری
در ادامه میتوانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید: