مالکیت فکری

مالکیت فکری

مالکیت فکریحقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از فعالیت ها و محصولات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار را حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده ی آن اعطاء می نماید.

از منظر مدیریت مالی، دارایی به دو بخش مشهود و نا مشهود تقسیم می شود. دارایی مشهود شامل ساختمان‌ها و زمین، ماشین‌آلات، و دارایی های نامشهود یا غیر فیزیکی شامل حق ثبت اختراعات، علامات تجاری، کپی‌رایت، سرقفلی و شهرت برند می باشند.

امکان دارد این سوال مطرح شود که چرا ما صحبت از دارایی نامشهود در مورد یک کتاب و یا یک اختراع میکنیم در حالی که این ها قابل رویت و لمس هستند؟ پاسخ این سوال این است که هنگام صدور سند مالکیت دارایی های مشهود، آنها قابل رویت هستند و بر اساس شواهد سند مالکیت صادر می شود اما یک اختراع در هنگام صدور سند مالکیت امکان دارد هنوز نمونه سازی نشده باشد و یا نمونه در حد آزمایشگاهی باشد. دولت ها با استفاده از حقوق مالکیت فکری این امکان را می یابند که صاحبان این قبیل دارایی ها را مورد حمایت قرار دهند. حمایت از حقوق مالکیت فکری باعث گسترش فعالان حوزه های مختلف آن خواهد شد.

چرا نیازمند مالکیت فکری هستیم؟

تصور کنید شما خودرویی را از کارخانه خریداری می کنید. آن خود رو را در جلوی منزل خود پارک می کنید و زمانی که به محل پارک کردن خودرو مراجعه می کنید متوجه می شود که شخص دیگری می خواهد از خودرو شما استفاده کند.
در این حالت مالکیت شما برای استفاده از این خودرو نقض شده است. حال اگر شما نتوانید از طریق مراجع قانونی دارایی خود را بازپس بگیرید، دیگر برای خرید خودرو اقدام نخواهید کرد و این کار را به دیگران نیز توصیه خواهید نمود و این امر باعث می شود شرکت خودرو ساز، فروش خود را از دست بدهد و کسب و کار خود را متوقف کند.

حال همین مثال را در مورد تولید دارایی های فکری بررسی می کنیم. تصور کنید شخصی (تولید کننده) ایده جدیدی در مورد یک محصول که مشکلی را از کاربر حل می کنید دارد. سرمایه گزاری این ایده را از ایده پرداز می خرد و تولید می کند. حال اگر افراد دیگر اجازه داشته باشند بدون پرداخت حق مالکیت فکری، محصول جدید را تولید و به بازار عرضه کنند، سرمایه گزار دیگر رغبتی برای مشارکت در تولید ایده های جدید ندارد و در نتیجه ایده پرداز نیز انگیزه ای برای تولید ایده های جدید پیدا نخواهد کرد.

هدف کلی مقوله مالکیت فکری این است که حقوق مادی و معنوی کلیه افرادی که در زنجیره خلق تا تجاری سازی یک محصول نوآورانه فعال هستند حفظ شده و این امر موجب افزایش ثروت آفرینی از طریق نوآوری گردد. با توجه به سیاست های کلی کشور در خصوص توسعه ی تولید و صادرات محصولات با فناوری برتر توجه به حقوق مالکیت فکری (Intellectual Property) در بعد ملی و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.

 

دیگر مطالب مرتبط

آئين‌نامه نشان های جغرافيايی      فصل اول ـ كليات آئين‌نامه نشان های جغرافيايی  ماده 1 در آئين‌نامه نشان های جغرافيايی اصطلاحات به كار برده شده داراي معانی زير مي‌باشند : الف ـ قانون : منظور از قانون، قانون حمايت از نشانه‌های جغرافيایی مصوب 1383/11/07 مجلس شورای اسلامی می باشد. ب ـ مرجع ثبت : مرجع ثبت در اين آئين‌نامه اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک كشور می باشد. ج ـ استفاده كننده مجاز
ارتقاع اختراع شاید یکی از انتقاداتی که مخترعین به نظام ثبت اختراع می گیرند این باشد که امکان ثبت یک اختراع تکمیلی برای اختراعی که قبلا ثبت شده است وجود دارد.این بدان معناست که ارتقاع اختراع شما می تواند توسط شخص دیگری صورت گیرد. اما در صورت رعایت اصول نظام بررسی اختراعات (examination)  حقی از هیچ کدام از طرفین ضایع نخواهد شد،به این صورت که چنانچه شما نوآوری انجام داده باشید که از اجزاء a+b+c  تشکیل شده باشد وشخص دیگری
جستجو اختراعات ثبت شده در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT یکی از بهترین منابع جستجو رایگان اختراعات سایت patentscope که مربوط به اختراعات منتشر شده در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT و برخی دیگر از کشورهای مهم میباشد است. این وب سایت که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO راه اندازی شده است بجز اختراعات ثبت شده در PCT، امکان جستجو در میلیون ها سند اختراع اظهار یا ثبت شده در کشورهای  Argentina, Korea, Russian Federation,  Singapore, EPO (European Patent
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
روز جهانی مالکیت فکری سازمان جهانی مالکیت  فکری(معنوی) یا وایپو که یکی از سازمان‎های زیر‎مجموعه سازمان ملل متحد است، با هدف پیشبرد حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف و ارائه راه‎کارهای جهانی در این مورد تاسیس شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی در این سازمان تصمیم گرفته شد که سالانه روزی را به ‎عنوان روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهند. ۲۶ اوریل که در واقع روز اجرایی شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ است به عنوان روز
مالکیت فکری در چاپ سه بعدی به باور بسیاری از متخصصین، چاپ سه بعدی تقریباً بر تمامی انواع مالکیت فکری نظیر کپی رایت، پتنت، طراحی های صنعتی و حتی نشانه های جغرافیایی تأثیر می گذارد. نحوه پوشش فناوری چاپ سه بعدی توسط قوانین فعلی مالکیت فکری  با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی میتوان تمام اشیاء را فارق از داشتن  یا نداشتن مجوز کپی نمود، که این امر از نگرانی های اصلی در زمینه ی کپی رایت است.حال سوال این
تحلیل پتنت عبارت است از استفاده از اطلاعات اختراعات ثبت شده در دنیا در جهت پیشبرد برنامه ها، کمک به فرایند تصمیم گیری و آگاهی از جدیدترین مباحث در حوزه خاصی از فناوری. مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از تحلیل پتنت صنایع و شرکت های خصوصی، سیاست گذاران کلان و مدیران و از سوی دیگر محققان و دانشگاهیان می باشند.   از آنجا که اختراعات ثبت شده در دنیا دارای اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی هستند یکی از مهم‌ترین منبع اطلاعات محسوب می‌شوند
حق تقدم اختراع کنوانسیون پاریس حق تقدم اختراع کنوانسیون پاریس به مخترعان اجازه می دهد اختراعی را که در یک کشور ثبت کرده اند، در کشور های دیگر نیز ثبت کنند و از تاریخ اولین اظهارنامه، مورد حمایت قرار گیرند. این بدان معنا است که چنانچه مخترع 1 در کشور الف  و در تاریخ 1399/1/1 اختراع خود را اظهارنامه کرده باشد و مخترع 2 در کشور ب پس از این تاریخ همان اختراع را اظهارنامه کند، در صورتی که مخترع
کارآفرینی دیجیتال، این عبارت از به‌کارگیری فناوری های دیجیتال در قلب کسب‌و‌کار و استفاده از ویژگی های این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است.   نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کارآفرینی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در کارآفرینی واژه اقتصادی جدید به مرور رواج یافته و چشم انداز تازه ای را نمایان می کند که باعث گسترش فناوری اطلاعات می شود. فراموش نکنیم که آموزش کارآفرینی دیجیتال چه نقش مهمی در رسیدن به چشم

 

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه میتوانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:
[bbp-single-tag id=222]