نحوه تنظیم شرح و توصیف اختراع

شرح و توصیف اختراع

جهت ثبت اظهارنامه ی اختراع لازم است فایلی حاوی شرح و توصیف اختراع را روی سایت اداره ی ثبت اختراعات آپلود نمایید. فایل ارسالی طبق بند ج ماده ی 6 قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1386 باید دارای ویژگی های ذیل باشد. چنانچه پس از مطالعه ی مطالب ذیل سوالی برایتان ایجاد شد میتوانید به تالار گفتگوی سایت نوفن مراجعه کرده مطالب موجود را مطالعه و یا سوال خود را مطرح و پاسخ را دریافت نمایید.

 

 

بند ج ماده 6 قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1386 :

در تنظیم شرح و توصیف اختراع و سایر ضمائم اظهارنامه، کشورها سعی می کنند حتی الامکان از نظر شکلی قواعد خود را با هم یکسان نمایند و در خصوص توصیف اختراع یک سری معیارهای مشترک برای تنظیم آن در نظر گرفته اند که به تفصیل با توجه به آیین نامه اجرایی قانون 1386به بیان آن می پردازیم.

ماده 10 آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 در خصوص نحوه تنظیم توصیف اختراع مقرر می دارد؛ شرح و توصیف اختراع باید صریح و همراه با جزئیات کامل و مشتمل بر نکات زیر باشد :

 

 

الف- عنوان اختراع :

در پیاده سازی و تنظیم توصیف نخست عنوان اختراع که ترجیحاً بین 3 تا 10 کلمه است باید در شروع شرح و توصیف اختراع ذکر شود. عنوان اختراع اولین چیزی است که مخاطب با آن برخورد میکند و باید به سادگی تشخیص دهد که ماهیت فنی اختراع چیست. در عنوان اختراع بهتر است حداقل یکی از مهمترین مزایا یا مهمترین نوآوری در رسیدن به مزیت های اختراع را درج کنید. از کلمات مخفف، نام تجاری، عبارات کیفی (بهترین، بیشترین، مهمترین، جدید، اختراع، طراحی، ساخت، نوین، چند منظوره) و مانند آن در نام اختراع استفاده نکنید. در عنوان اختراع باید ذکر شود که موضوع اختراع به دستگاه، فرآیند و یا فرآورده مرتبط است.

 

 

ب- زمینه فنی اختراع مربوط (BACKGROUND OF ART یا FILED OF THE INVENTION ) :

زمینه فنی اختراع قلمرو فنی و موضوع اصلی اختراع را مشخص می کند. اختراعات اعم از اینکه مربوط به فرآیند یا فرآورده باشد نوآوری تکنیکی و زمینه فنی آن ممکن است یکی از شاخه های علم مانند مکانیک، الکترونیک، شیمی، متالوژی، برق، سلاحها، فیزیک، بیوتکنولوژی، مواد زیستی، شیمی آلی، فناوری اطلاعات کشاورزی و …. باشند که مخترع باید درابتدا زمینه فنی اختراع مربوط را در حد یک یا دو جمله بیان نماید. در نتیجه مشخص شدن زمینه فنی اختراع، اداره ثبت اختراع حوزه فنی را جهت جستجو تعیین خواهد کرد. دقت کنید زمانی که حوزه فنی اختراع خود را مشخص می کنید باید به زمینه فنی موجود که قبلا در صنعت مرتبط وجود داشته در ارتباط با اختراع خود اشاره نمایید.

 

 

ج- مشکل فنی :

بطور کلی اختراع به معنی ارائه راه حل نوآورانه برای حل یک مشکل فنی در صنعت است که در قالب فرآیند یا فرآورده متجلی می شود و متقاضی در وهله اول باید بیان نماید که پس از تفکر و تدبر به یک مشکل فنی در رشته ای از صنعت پی برده و برای حل آن مشکل فنی راه حل نوآورانه ای ارائه نموده تا به ذهن مخاطب و کارشناس بررسی کننده برسد که اختراع موضوعیت دارد و ادعاها درصورت تحقق سایر شرایط می تواند اختراع محسوب شود فلذا متقاضی باید ابتدا مشکل فنی که وجود آن موجب نیاز به اختراع شده و اهداف اختراع در جهت رفع مشکل فنی مذکور را بیان کند تا قابلیت اختراعی بودن موضوع محقق شود. این بخش را بایست در حداکثر یک پاراگراف تهیه نمایید

 

 

د- دانش فنی پیشین :

بطورکلی مخترع از دانشهای مختلفی که در جامعه وارد حوزه قلمرو عمومی مالکیت شده است استفاده نموده و با این دانش پایه زمینه ایجاد و خلق اختراعات و فناوریهای نو را فراهم می آورد بدین ترتیب متقاضی باید دانش فنی پیشین و سابقه پیشرفت هایی که در رابطه با اختراع ادعایی وجود دارد را بیان نماید به نحوی که برای درک و جدید بودن اختراع کفایت کند پس واضح است که بیان عملکردهای مختلف دانش فنی پیشین و ارزیابی و سنجش آن می تواند به نوعی مبین و روشنگر دانش گذشته باشد و با بررسی دانش موجود به نوآور بودن اختراع پی برد و بطورکلی بیان دانش فنی پیشین برای احراز گام ابتکاری الزامی است و گستره دانش فنی پیشین شامل اطلاعات عمومی و اسناد مکتوب و غیر مکتوب به زبانهای مختلف می تواند باشد .

توجه داشته باشید نحوه معرفی سوابق یا ارجاعات در اظهارنامه اختراع، متفاوت از سبک آدرس دهی به ارجاعات در مقاله نویسی یا تنظیم پایان نامه های دانشگاهی می باشد. بدین معنی که سوابق اختراع در متن توصیف اختراع و بصورت تک تک ذکر می شوند نه به شکل فهرست وار و مانند اینها.

برخی از منابعی که میتوان اظهارنامه ها یا پتنت های ثبت شده را در آن ها جستجو کرد به شرح زیر می باشد.

  1. http://ipm.ssaa.ir/Search-Invention
  2. http://patentscope.wipo.int
  3. https://worldwide.espacenet.com
  4. http://www.uspto.gov/patents/process/search/index.jsp
  5. https://patents.google.com
  6. http://www.freepatentsonline.com/search.html
  7. https://www.lens.org/lens/

ه- شرح مختصر / مفصل اختراع:

در شرح و توصیف اختراع مخترع باید به طور روشن و گویا دانش موجود خود را افشا نماید و به گونه ای دانش موجود خود را تشریح کند که هرکس دارای مهارت فنی عادی، بدون ابتکار خاصی، قادر باشد با بازخوانی دانش موجود اختراع مورد نظر را بسازد و این شرح اختراع باید دقیق و کافی و بطور یکپارچه بیان شود تا افشا کافی و مؤثر و شرط ساخت اختراع (ENABLING) به طور کامل محقق شود و بیان دانش موجود و ارایه راه حل برای مشکل فنی موجود باید بطور مؤثر و کافی تشریح و توصیف شود.

برای اختراعاتی که موضوع آنها فرایند جدید و یا یک مواد جدید (فرمولاسیون) باشد می توانید به توضیح مواد به کار رفته، نسبت مواد در ترکیب، چگونگی انجام فرآیند و سایر توضیحات بپردازید.

 

و- توضیح اشکال، نقشه ها (درصورت وجود) :

برای فهم ارتباطِ عناصر و درک دیداری موضوع اختراع و اجزای طرح و نحوه عملکرد آن وجود اشكال، نقشه ها ، نمودارها و … می باشد

برای این منظور نقشه ها و تصاویر را در فایلی جداگانه قرار میدهیم. دقت کنید که هیچگونه عکس و یا تصویری در فایل شرح اختراع نباید درج گردد. و ملزم به جمع کردن این موارد در فایلی جداگانه  با نام (نقشه) هستید. موارد موجود در فایل نقشه براساس موضوع عبارتند از: پلان ها و نما های فنی، نمودارها،فرمولاسیون ها، تصاویر، نقشه های انفجاری، جداول، نمودار فرآیندی، واکنش ها و … . این نقشه ها باید به صورتی باشند که یک متخصص در آن زمینه بتواند اختراع را درک و ارتباط اجزای آن را دریابد و تعبیه این بند به نوعی در راستای افشای کامل و موثر اختراع است. همچنین ارجاع به شماره هایی که برای بیان ویژگی های اختراع در نقشه آمده است الزامی است. نقشه ها باید به صورت فنی ترسیم شوند که در بیشتر موارد نیاز به نرم افزار های مختلف طراحی و نقشه کشی است.

اگر نقشه ها و یا تصاویر و … از یک عدد بیشتر باشند، هر کدام  باید شماره گذاری شوند و همچنین، اجزاءِ نقشه ها و تصاویر هم شماره یا علامت گذاری شوند. در نظر داشته باشید که اجزاء و قطعات یکسان در نماهای مختلف باید دارای شماره یا علامت یکسان باشند. اجزا هر نقشه که شماره گذاری شده اند باید در همین بخش (شرح نقشه) توضیح داده شوند.

 

 

ز-  مزایای اختراع :

از مقایسه دانش فنی و راه حلهای پیشین برای حل مشکل فنی با دانش و راه حل های ابداعی موجود مزایای اختراع قابل استخراج و فهم خواهد بود و بیان مزایای اختراع و تشریح آن سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و صنعتگران را فرصت خواهد داد تا تکنولوژی مورد ادعا را ارزیابی نموده، و درصد توفیق آن در بازار کسب و کار را بیشتر درک نمایند.

 

 

ح- روش اجرایی برای به کارگیری اختراع :

در برخی از قوانین ملی کشورها علاوه بر بیان و توصیف کامل اختراع برای افشای مؤثر اختراع متقاضی باید بهترین روش جرایی اختراع را نیز توصیف نماید و در آئین نامه به جای بهترین روش اجرایی عبارت حداقل یک روش اجرایی برای بکارگیری اختراع بکار رفته است که متقاضی باید آن را توضیح دهد.

 

 

ت- کاربرد صنعتی اختراع (در صورتی که ماهیت اختراع گویای این امر نباشد) :

کاربرد یا کاربردهای صنعتی اختراع در صورتی که ماهیت اختراع گویای این امر نباشد باید ذکر شود و درصورت عدم ذکر صریح کاربرد صنعتی در این قسمت و عدم کفایت و گویا بودن این امر در اختراع می تواند زمینه استفاده یا سوءاستفاده از این حق را در آینده برای افراد سودجو و رقبا فراهم آورد. تنظیم صحیح توصیف اختراع باید با تمرین و توجه به آموزش های ارائه شده در منبع معتبر باشد.

 

فایل نمونه شرح اختراع

اداره ثبت اختراعات فایل نمونه شرح اختراع را جهت استفاده کاربران ارائه داده است که در لینک زیر میتوانید آن را دانلود کنید:

فایل نمونه شرح اختراع

فایل راهنمای تکمیل شرح اختراع

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.

 

دیگر مطالب مرتبط

حق تقدم اختراع کنوانسیون پاریس حق تقدم اختراع کنوانسیون پاریس به مخترعان اجازه می دهد اختراعی را که در یک کشور ثبت کرده اند، در کشور های دیگر نیز ثبت کنند و از تاریخ اولین اظهارنامه، مورد حمایت قرار گیرند. این بدان معنا است که چنانچه مخترع 1 در کشور الف  و در تاریخ 1399/1/1 اختراع خود را اظهارنامه کرده باشد و مخترع 2 در کشور ب پس از این تاریخ همان اختراع را اظهارنامه کند، در صورتی که مخترع
جستجو اختراعات ثبت شده در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT یکی از بهترین منابع جستجو رایگان اختراعات سایت patentscope که مربوط به اختراعات منتشر شده در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT و برخی دیگر از کشورهای مهم میباشد است. این وب سایت که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO راه اندازی شده است بجز اختراعات ثبت شده در PCT، امکان جستجو در میلیون ها سند اختراع اظهار یا ثبت شده در کشورهای  Argentina, Korea, Russian Federation,  Singapore, EPO (European Patent
نظام ثبت اختراع در دنيا به طور كلی دو نظام ثبت اختراع موجود می باشد : 1-  نظام اعلامی 2-  نظام بررسی ماهيتی یا  Examination    نظام اعلامی : در این نظام، بر روی اختراع ادعا شده بررسی صورت نمی گیرد و تنها در صورت عدم ثبت اختراع تا آن زمان اقدام به ثبت آن میگردد.   نظام بررسی ماهيتی یا  Examination: در این نظام، ثبت اختراع علاوه بر استعلام به منظور عدم ثبت پیشین آن، بررسی دقیق از نظر تخصصی
مالک و مخترع در اظهارنامه اختراع تفاوت مخترع با مالک چیست؟ قبل از تکمیل کردن اظهارنامه اختراع، بهتر است بدانید که " تفاوت مخترع با مالک چیست؟". شخص یا اشخاصی که نوآوری را انجام داده اند، در سند ثبت اختراع، مخترع نامیده می شوند که الزاما باید شخص حقیقی باشد و امکان واگذاری آن وجود ندارد. اما شخصی که از انتفاع مالی اختراع بهره مند می شود مالک اختراع نامیده می شود که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی بوده
کارآفرینی دیجیتال، این عبارت از به‌کارگیری فناوری های دیجیتال در قلب کسب‌و‌کار و استفاده از ویژگی های این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است.   نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کارآفرینی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در کارآفرینی واژه اقتصادی جدید به مرور رواج یافته و چشم انداز تازه ای را نمایان می کند که باعث گسترش فناوری اطلاعات می شود. فراموش نکنیم که آموزش کارآفرینی دیجیتال چه نقش مهمی در رسیدن به چشم
معاهده همکاری ثبت اختراع PCT معاهده همکاری ثبت اختراع  PCT یا Patent Cooperation Treaty یک پیمان بین المللی است که بر اساس آن امکان حمایت از اختراع ثبت شده در این معاهده، در کلیه ی کشور های عضو تنها با ارائه یک اظهارنامه وجود دارد. به زبان ساده، مخترعی که در این معاهده اظهارنامه خود را ثبت کند، می تواند در کلیه ی کشورهای عضو، ثبت اختراع ملی را بر اساس همین اظهارنامه و با توجه به حق تقدم اولین افشاء
علامت تجاری     علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/ بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها یا اشخاص متمایز نماید. در بررسی تاریخچه ی حقوق مالکیت صنعتی ایران ملاحظه میکنیم که در سال ۱۳۰۴ اولین قانون حمایت از حقوق مالکیت فقط در زمینه ی حمایت از علائم تجارتی در ایران به تصویب رسیده است. قانون جاری مربوط به سال 1368 می باشد. به منظور بالا بردن شانس موفقیت
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از
ارتقاع اختراع شاید یکی از انتقاداتی که مخترعین به نظام ثبت اختراع می گیرند این باشد که امکان ثبت یک اختراع تکمیلی برای اختراعی که قبلا ثبت شده است وجود دارد.این بدان معناست که ارتقاع اختراع شما می تواند توسط شخص دیگری صورت گیرد. اما در صورت رعایت اصول نظام بررسی اختراعات (examination)  حقی از هیچ کدام از طرفین ضایع نخواهد شد،به این صورت که چنانچه شما نوآوری انجام داده باشید که از اجزاء a+b+c  تشکیل شده باشد وشخص دیگری
در صورتی که ایده پرداز شرایط ثبت یک ایده به عنوان اختراع را بررسی کرده و از قابلیت ثبت ایده خود اطمینان پیدا کرده باشد، باید جهت تشکیل پرونده در اداره ثبت اختراعات و تسلیم اظهارنامه اختراع اقدام کند. حمایت از اختراع از تاریخ ثبت اظهارنامه است و به همین جهت تغییرات چندانی در اظهارنامه اختراع نمیتوان داد. کلیه مراحل ثبت اظهارنامه و پیگیری های آتی به صورت الکترونیکی بر روی سایت اداره ثبت مالکیت های صنعتی انجام میشود. جهت

 

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:

نمایش موضوع 1 (از 41 کل)
نمایش موضوع 1 (از 41 کل)