سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

تاریخچه سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPOاحساس نیاز به سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO به رویدادی در سال 1873 باز می‌گردد. در این سال نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه بین‌المللی نوآوری در وین برگزار شد. اغلب مدعوین این نمایشگاه را به دلیل ترس از “سرقت مالکیت فکری” و عدم وجود راهکار بین المللی جهت حمایت از آثارشان در این رویداد شرکت ننمودند. در پی تلاش‌های کارشناسان ده سال بعد کنوانسیون پاریس در سال 1883 برای اولین بار جهت حمایت از دارائی فکری برپا شد و کشورهای عضو برای رسیدن به اهداف مربوطه‌ اداره بین‌المللی ایجاد کردند.

 

کنفرانس برن

در سال 1886 نیز کنفرانس برن با هدف حمایت از آثار ادبی و هنری برگزار شد و اداره‌ای برای انجام امور اداری آن ایجاد گردید. در سال 1967 کنوانسیونی تأسیس سازمان جهانی دارائی فکری در استکهلم با هدف ایجاد هماهنگی بین اداره کنوانسیون پاریس و برن، همچنین توسعه ابزار لازم برای انطباق و روزآمد نمودن آنها تشکیل گردید و در سال 1970 با نام سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO آغاز بکار نمود.

در سال 1974 این سازمان به عنوان یکی از شانزده آژانس وابسته به سازمان ملل پذیرفته شد تا بتواند فعالیت‌های دارائی فکری را ارتقاء‌ بخشد و انتقال تکنولوژی را به کشورهای در حال توسعه تسهیل نماید و بدین وسیله توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را ایجاد نماید.

 

ماده 27 منشور حقوق بشر

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل (حق دارائی فکری) افراد از حمایت منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی و هنری بهره‌مند می‌گردند. در دارائی فکری نیز مانند دیگر حقوق مالکیت،‌ خالق یا مالک پروانه ثبت اختراع،‌ نشان تجاری و حق چاپ و تکثیر از منافع اثر یا سرمایه خود بهره‌مند می‌گردد.

 

اهداف سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

اهداف سازمان WIPO براساس ماده 3 کنوانسیون استکهلم اهداف این سازمان عبارتند از:

  • ارتقاء حمایت از دارائی فکری در جهان از طریق همکاری‌های متقابل دولتها و WIPO با سازمانهای مشابه بین‌المللی،
  • ایجاد هماهنگی و حصول اطمینان از همکاریهای اجرایی اتحادیه‌های پاریس و برن.

 

یکی از خدمات وایپو انتشار آمار مربوط به مالکیت معنوی می باشد.  شاخص جهانی نوآوری یکی از گزارشاتی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می شود و در آن به رتبه‌بندی کشورها از منظر نوآوری می‌پردازد. همچنین وایپو با دیگر سازمان ها و نهاد های مرتبط در راستای رسیدن به اهداف خود همکاری می کند.

بیژن نصیری اعظم، وایپو 2015 - Bijan Nasiri Azam

معاهده همکاری ثبت اختراع

سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

یکی از مهمترین معاهداتی که در سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO مدیریت و سازماندهی می شود معاهده همکاری ثبت اختراع است که امکان حمایت از اختراعات را در کلیه کشورهای عضو تنها با ارائه یک اظهارنامه ممکن می سازد.

 

زیرشاخه های سازمان WIPO

در این سازمان مرکز حل اختلاف وایپو (داوری و میانجیگری) که یک مرکز ارائه دهنده راه حل اختلافات به صورت غیر انتفاعی، بین المللی و بی طرف است و همچنین شبکه سبز وایپو WIPO Green که یک بازار تعاملی در جهت ترویج نوآوری و گسترش فن آوری های سبز است قرار دارد. از دیگر فعالیت های این سازمان پروژه کمک به مخترعان در خصوص نوشتن مدارک ثبت اختراع است که کارشناسان موسسه نوفن نیز جلساتی را در این خصوص در وایپو داشته اند.

 

در این فیلم که توسط وایپو ساخته شده است، مهمترین فعالیت های این سازمان را به صورت خلاصه نمایش میدهد. این فیلم توسط موسسه نوفن زیر نویس و با هماهنگی با بخش مدیا WIPO منتشر شده است و حق انتشار آن برای موسسه نوفن محفوظ است.

 

دیگر مطالب مرتبط

ثبت اختراع آمریکا ثبت اختراع آمریکا برای مخترعانی پیشنهاد می شود که تصور میکنند اختراع آنها در این کشور خریدار دارد و یا محصول آنها فروخته خواهد شد. ثبت اختراع در آمریکا فقط حمایت از اختراع در این کشور را به ارمغان خواهد آورد. اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا United States Patent and Trademark Office که با نام مخفف USPTO معروف است دفتر ثبت اختراعات کشور آمریکا می باشد که در الکساندریا، ویرجینیا واقع می باشد.
کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگی‌شان دارند. تفاوت آن‌ها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوت‌ها بیشتر از خواسته‌ها و رویاهای آن‌هاست. این تفاوت‌ها به عادات یا رموز نهایی برنمی‌گردد. تفاوت آن‌ها به نیروی قابل سنجشی برمی‌گردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب می‌شود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آن‌ها پدیدار
مالکیت فکری در چاپ سه بعدی به باور بسیاری از متخصصین، چاپ سه بعدی تقریباً بر تمامی انواع مالکیت فکری نظیر کپی رایت، پتنت، طراحی های صنعتی و حتی نشانه های جغرافیایی تأثیر می گذارد. نحوه پوشش فناوری چاپ سه بعدی توسط قوانین فعلی مالکیت فکری  با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی میتوان تمام اشیاء را فارق از داشتن  یا نداشتن مجوز کپی نمود، که این امر از نگرانی های اصلی در زمینه ی کپی رایت است.حال سوال این
استارتاپ چیست؟   استارتاپ چیست؟ می توان در ادبیات ساده اینطور گفت که هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیریم. استارتاپ چیست؟ اگر چه در تعریف بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در
وحدت اختراع بر اساس اصل " وحدت اختراع " ادعاهای اظهار شده فقط باید مرتبط به یک اختراع یا گروهی از اختراعات مرتبط به یکدیگر باشد به نحوی که یک مفهوم کلی از اختراع واحد را تشکیل دهد. با توجه به اصل فوق قوانین بسیاری از کشور ها به متقاضی یا مخترع اجازه می دهد که گروهی از ادعاهای مربوط به اختراعاتی که ارتباط آنها یک مفهوم کلی از یک اختراع واحد را تشکیل میدهد در یک اظهارنامه به ثبت
شاخص جهانی نوآوری گزارشی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می­شود و در آن به رتبه‌بندی کشورها از منظر نوآوری می­‌پردازد. در گزارش سال 2018 وایپو، عملکرد نوآوری 130 کشور بر اساس 80 شاخص مورد بررسی قرار گرفته است و موضوع این گزارش (GII 2018 theme: "Energizing the World with Innovation") تقویت انرژی جهان با نوآوری قرار داده شده است. بر اساس پیشبینی های ذکر شده در این گزارش، رشد مصرف انرژی جهان در سال 2040
برای این که بتوانید شخصا کسب کاری را راه اندازی و مدیریت کنید، لازم است شرایط شخصی کارآفرین را دارا باشید. وجود این شرایط در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر فراوانی دارد. درصورتی که برخی از این شرایط را ندارید، بهتر است برای کسب آنها تلاش کنید و یا در صورت عدم موفقیت، آن مسئولیت را به افراد معتمد دیگر واگذار کنید.   - مرحله اول ارزیابی شخصیتی: • آیا کارآفرینی برای شما ساخته شده است ؟ طبیعی است
دروس‌ دانشگاهی کارآفرینی دروس‌ دانشگاهی کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی و گرایشهای آن این رشته دارای 18 واحد درس اصلی (9 درس 2 واحدی) به شرح زیر می باشد: تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت استراتژیک کارآفرینی.   دروس تخصصی8 واحد: دروس تخصصی بر اساس گرایش موردنظر تعیین می شود.   دروس تخصصی
بسیاری از افراد شغل ثابت دارند اما همیشه به فکر کار آفرینی پاره وقت هستند، به دلیل اینکه کارآفرینی یک قدم بسیار بزرگ است و ممکن است با شکست یا مشکلات مواجه شود، افراد ترجیح می دهند که شغل ثابت خود را حفظ کنند. البته که کارآفرینی پاره وقت مشکلات و شلوغی های خود را دارد، این نوع کارآفرینان باید چند موضوع را در نظر داشته باشند: مدیریت زمان، باید یاد بگیرید بدون بهانه تراشی به کسب و کار خودتان
تحلیل پتنت عبارت است از استفاده از اطلاعات اختراعات ثبت شده در دنیا در جهت پیشبرد برنامه ها، کمک به فرایند تصمیم گیری و آگاهی از جدیدترین مباحث در حوزه خاصی از فناوری. مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از تحلیل پتنت صنایع و شرکت های خصوصی، سیاست گذاران کلان و مدیران و از سوی دیگر محققان و دانشگاهیان می باشند.   مخاطبان تحلیل اختراعات ثبت شده مخاطبان خدمات تحلیل اختراعات ثبت شده با اهداف مختلفی نسبت به انجام آن اقدام می کنند که
نشان جغرافيایی نشان جغرافیایی نشانه‌ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه ی جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن به واسطه ی آن منطقه ی جغرافیایی می‌باشد، بکار می رود. بطور عام، یک نشان جغرافیایی شامل نام و محل منشاء کالاهاست. اینکه آیا یک نشانه به عنوان نشان جغرافیایی عمل می‌کند بستگی به قانون ملی و آگاهی مصرف کننده دارد.   قانون‌ حمايت‌ از نشانه‌های جغرافيایی فصل‌ اول‌ - تعاريف‌ ماده‌ 1 اصطلاحات‌ به‌كاربرده‌ شده‌ در

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:
نمایش 15 جستار (از 24 کل)
نمایش 15 جستار (از 24 کل)