تحلیل پتنت

تحلیل پتنت

تحلیل پتنت

تحلیل پتنت عبارت است از استفاده از اطلاعات اختراعات ثبت شده در دنیا در جهت پیشبرد برنامه ها، کمک به فرایند تصمیم گیری و آگاهی از جدیدترین مباحث در حوزه خاصی از فناوری. مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از تحلیل پتنت صنایع و شرکت های خصوصی، سیاست گذاران کلان و مدیران و از سوی دیگر محققان و دانشگاهیان می باشند.

 

از آنجا که اختراعات ثبت شده در دنیا دارای اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی هستند یکی از مهم‌ترین منبع اطلاعات محسوب می‌شوند و  به همین دلیل محققان، فناوران، مدیران کسب و کارها، مدیران تحقیق و توسعه و … نیاز دارند به دلایل مختلف این اطلاعات را بررسی و تحلیل کنند. تحلیل پتنت (Patent Analysis) بررسی اطلاعات اختراعات ثبت شده است که در آن تحلیلگر پس از جستجو در بانک‌های اطلاعاتی اختراعات، مجموعه‌ای از پتنت‌ها را که با موضوع تحلیل ارتباط دارد، جمع آوری کرده و از طریق مقایسه و تطبیق آنها به نیازهای مطرح شده از جانب متقاضی، پاسخ ‌دهد.

برخی از اهداف تحلیل پتنت عبارتند از:

– جلوگیری از دوباره کاری  های پژوهشی (کاهش هزینه ‌های پژوهشی)

– شناسایی فناوری‌های و محصولات جدید

– شروع پژوهش از سطح دانش بالاتر

– پیش‌بینی روند توسعه‌ی یک فناوری خاص

– حل مسائل تجاری یا تحقیقاتی

– اطلاع از روند پیشرفت تجاری و فنی کشورها و شناسایی همکاران تحقیقاتی و تجاری

– تعیین زمینه ‌های سرمایه  گذاری

– یافتن خوراک تحقیقاتی برای مراکز مربوطه و واحد های تحقیق و توسعه شرکت ها

– و …

 

گام های عملیاتی تحلیل پتنت

به منظور انجام صحیح یک تحلیل پتنت نیاز است گام های زیر با دقت انجام شود تا بتوان به نتایج بدست آمده از تحلیل استناد کرد:

  • انتخاب هدف
  • انتخاب بانک اطلاعاتی جامع و قوی
  • انتخاب کلید واژه ها
  • پردازش اطلاعات

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی اختراع در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.

 

دیگر مطالب مرتبط

جستجوی اختراعات ثبت شده در آمریکا به منظور جستجوی اختراعات ثبت شده در آمریکا USPTO می توان به پایگاه اطلاع رسانی این اداره به آدرس http://patft.uspto.gov مراجعه کرد. در بخش مربوطه به جستجوی اختراعات ثبت شده در این پایگاه امکانات متفاوتی به منظور جستجوی آسان پیشبینی شده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.   پایگاه اینترنتی اداره ثبت اختراعات آمریکا ظاهر صفحات خود را به تازگی تغییر داده است که تصویر زیر صفحه اولیه این پایگاه در
قانون ثبت اختراعات در ذیل قانون ثبت اختراعات کشور ایران مصوب 7/8/1386 درج شده است. در ادامه این قانون، قوانین مربوط به طرحهاي صنعتي و علائم تجاري و همچنین آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات نیز می باشد که در اینجا درج نشده است.   ماده1  اختراع نتيجه فكر فرد يا افراد است كه براي اولين بار فرآيند يا فرآورده‌اي خاص را ارائه مي‌كند و مشكلي را دريك حرفه‌، فن‌، فناوري‌، صنعت و مانند آنها حل مي‌نمايد.   ماده2 اختراعي قابل
ارتقاع اختراع شاید یکی از انتقاداتی که مخترعین به نظام ثبت اختراع می گیرند این باشد که امکان ثبت یک اختراع تکمیلی برای اختراعی که قبلا ثبت شده است وجود دارد.این بدان معناست که ارتقاع اختراع شما می تواند توسط شخص دیگری صورت گیرد. اما در صورت رعایت اصول نظام بررسی اختراعات (examination)  حقی از هیچ کدام از طرفین ضایع نخواهد شد،به این صورت که چنانچه شما نوآوری انجام داده باشید که از اجزاء a+b+c  تشکیل شده باشد وشخص دیگری
کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگی‌شان دارند. تفاوت آن‌ها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوت‌ها بیشتر از خواسته‌ها و رویاهای آن‌هاست. این تفاوت‌ها به عادات یا رموز نهایی برنمی‌گردد. تفاوت آن‌ها به نیروی قابل سنجشی برمی‌گردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب می‌شود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آن‌ها پدیدار
فرآیند ثبت اختراع در ایران زمانی که ایده ای به ذهن شخص می رسد، باید فرآیند ثبت اختراع را برای تبدیل ایده به دارایی فکری سپری کند. پس از این که یک ایده برای برطرف کردن مشکلی در صنعت به ذهن شخص می رسد در اولین اقدام باید سابقه افشاء آن ایده را بررسی کند. این بررسی به این معنا نیست که در سایت های تولید کننده محصول به دنبال کالای تولید شده بگردد. جستجو ابتدا باید از سایت های
آمار ثبت اختراع ایران   طبق اعلام اداره ی ثبت اختراعات، آمار ثبت اختراع ایران در 5 ماه نخست سال 1396 به این صورت است که تعداد 6402 اظهارنامه در این اداره به ثبت رسیده است که از این تعداد، 6076 اظهارنامه به مالکیت اشخاص ایرانی و 326 اظهارنامه به مالکیت اشخاص غیر ایرانی ثبت شده است. از این تعداد اظهارنامه ی به ثبت رسیده تنها 1588 عدد از آنها به عنوان اختراع ثبت گردیده که 1491 اختراع به مالکیت اشخاص ایرانی
شاخص جهانی نوآوری گزارشی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می­شود و در آن به رتبه‌بندی کشورها از منظر نوآوری می­‌پردازد. در گزارش سال 2018 وایپو، عملکرد نوآوری 130 کشور بر اساس 80 شاخص مورد بررسی قرار گرفته است و موضوع این گزارش (GII 2018 theme: "Energizing the World with Innovation") تقویت انرژی جهان با نوآوری قرار داده شده است. بر اساس پیشبینی های ذکر شده در این گزارش، رشد مصرف انرژی جهان در سال 2040
استراتژی ثبت اختراع استراتژی ثبت اختراع مشخص می کند که مخترع قبل از ارائه تقاضای تشکيل پرونده ثبت اختراع، بايد پاسخ چه سوالاتی را برای خود مشخص کرده باشد. سوالات زیر حداقل مطالبی است که باید نسبت به آن تصمیم بگیرید. آیا طرح من به عنوان اختراع قابل ثبت است؟ چرا بايد اختراع خود را ثبت کنم؟ چه چيزی را بايد ثبت کنم؟ چه وقت اختراع خود را ثبت کنم؟ کجا اختراع خود را ثبت کنم؟   آیا طرح من
علامت تجاری     علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/ بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها یا اشخاص متمایز نماید. در بررسی تاریخچه ی حقوق مالکیت صنعتی ایران ملاحظه میکنیم که در سال ۱۳۰۴ اولین قانون حمایت از حقوق مالکیت فقط در زمینه ی حمایت از علائم تجارتی در ایران به تصویب رسیده است.   طبق ماده 30 قانون علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از :
ثبت اختراع ایران نوآورانی که استراتژی ثبت اختراع آنها بر این است که اختراع خود را در ایران مورد حمایت قرار دهند می توانند اظهارنامه ی ثبت اختراع خود را به اداره ثبت اختراع ایران واقع در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زیر مجموعه ی قوه قضاییه ارائه دهند. این اداره در کشور فقط یک دفتر دارد که در حال حاضر در ضلع شمالی پارک شهر، در تهران واقع است. در تعیین استراتژی ثبت اختراع باید
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از

 

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:

نمایش موضوع 1 (از 2 کل)
نمایش موضوع 1 (از 2 کل)