تحلیل پتنت
تحلیل پتنت عبارت است از استفاده از اطلاعات اختراعات ثبت شده در دنیا در جهت پیشبرد برنامه ها، کمک به فرایند تصمیم گیری و آگاهی از جدیدترین مباحث در حوزه خاصی از فناوری. مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از تحلیل پتنت صنایع و شرکت های خصوصی، سیاست گذاران کلان و مدیران و از سوی دیگر محققان و دانشگاهیان می باشند.
از آنجا که اختراعات ثبت شده در دنیا دارای اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی هستند یکی از مهمترین منبع اطلاعات محسوب میشوند و به همین دلیل محققان، فناوران، مدیران کسب و کارها، مدیران تحقیق و توسعه و … نیاز دارند به دلایل مختلف این اطلاعات را بررسی و تحلیل کنند. تحلیل پتنت (Patent Analysis) بررسی اطلاعات اختراعات ثبت شده است که در آن تحلیلگر پس از جستجو در بانکهای اطلاعاتی اختراعات، مجموعهای از پتنتها را که با موضوع تحلیل ارتباط دارد، جمع آوری کرده و از طریق مقایسه و تطبیق آنها به نیازهای مطرح شده از جانب متقاضی، پاسخ دهد.
برخی از اهداف تحلیل پتنت عبارتند از:
– جلوگیری از دوباره کاری های پژوهشی (کاهش هزینه های پژوهشی)
– شناسایی فناوریهای و محصولات جدید
– شروع پژوهش از سطح دانش بالاتر
– پیشبینی روند توسعهی یک فناوری خاص
– حل مسائل تجاری یا تحقیقاتی
– اطلاع از روند پیشرفت تجاری و فنی کشورها و شناسایی همکاران تحقیقاتی و تجاری
– تعیین زمینه های سرمایه گذاری
– یافتن خوراک تحقیقاتی برای مراکز مربوطه و واحد های تحقیق و توسعه شرکت ها
– و …
گام های عملیاتی تحلیل پتنت
به منظور انجام صحیح یک تحلیل پتنت نیاز است گام های زیر با دقت انجام شود تا بتوان به نتایج بدست آمده از تحلیل استناد کرد:
- انتخاب هدف
- انتخاب بانک اطلاعاتی جامع و قوی
- انتخاب کلید واژه ها
- پردازش اطلاعات
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی اختراع در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.
دیگر مطالب مرتبط
گزارش وایپو از ثبت اختراع بین المللی2017 سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO گزارشی را از فعالیت کشور ها در حوزه ثبت اختراع در سال 2017 منتشر کرده است که طبق این آمار برای اولین بار تعداد کل اظهارنامه های ثبت اختراعات جهان از مرز سه میلیون ثبت اختراع گذشته است. طبق گزارش وایپو از ثبت اختراع، این تعداد اظهارنامه ثبت اختراع نسبت به سال 2016 بیش از 8 درصد افزایش داشته است. رتبه بندی کشورها در آمار وایپو در این
دروس دانشگاهی کارآفرینی دروس دانشگاهی کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی و گرایشهای آن این رشته دارای 18 واحد درس اصلی (9 درس 2 واحدی) به شرح زیر می باشد: تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت استراتژیک کارآفرینی. دروس تخصصی8 واحد: دروس تخصصی بر اساس گرایش موردنظر تعیین می شود. دروس تخصصی
قانون ثبت اختراعات در ذیل قانون ثبت اختراعات کشور ایران مصوب 7/8/1386 درج شده است. در ادامه این قانون، قوانین مربوط به طرحهاي صنعتي و علائم تجاري و همچنین آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات نیز می باشد که در اینجا درج نشده است. ماده1 اختراع نتيجه فكر فرد يا افراد است كه براي اولين بار فرآيند يا فرآوردهاي خاص را ارائه ميكند و مشكلي را دريك حرفه، فن، فناوري، صنعت و مانند آنها حل مينمايد. ماده2 اختراعي قابل
ثبت اختراع ایران نوآورانی که استراتژی ثبت اختراع آنها بر این است که اختراع خود را در ایران مورد حمایت قرار دهند می توانند اظهارنامه ی ثبت اختراع خود را به اداره ثبت اختراع ایران واقع در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زیر مجموعه ی قوه قضاییه ارائه دهند. این اداره در کشور فقط یک دفتر دارد که در حال حاضر در ضلع شمالی پارک شهر، در تهران واقع است. در تعیین استراتژی ثبت اختراع باید
فرآیند ثبت اختراع در معاهده PCT فرآیند ثبت اختراع در معاهده PCT از مراحل زیر تشکیل شده است: تشکیل پرونده (ثبت اظهارنامه) جستجوی بین المللی انتشار بین المللی جستجوی تکمیلی بین المللی بررسی مقدماتی بین المللی ورود به فاز ملی جهت دریافت مشاوره ثبت اظهارنامه اختراع در معاهده PCT به شماره 09355047676 در واتساپ پیام دهید. 1- تشکیل پرونده یا ثبت اظهارنامه در معاهده PCT یا Filing: مخترع می تواند اختراع خود را از طریق یکی از دفاتر
کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگیشان دارند. تفاوت آنها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوتها بیشتر از خواستهها و رویاهای آنهاست. این تفاوتها به عادات یا رموز نهایی برنمیگردد. تفاوت آنها به نیروی قابل سنجشی برمیگردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب میشود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آنها پدیدار
روز جهانی مالکیت فکری سازمان جهانی مالکیت فکری(معنوی) یا وایپو که یکی از سازمانهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد است، با هدف پیشبرد حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف و ارائه راهکارهای جهانی در این مورد تاسیس شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی در این سازمان تصمیم گرفته شد که سالانه روزی را به عنوان روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهند. ۲۶ اوریل که در واقع روز اجرایی شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ است به عنوان روز
علامت تجاری علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/ بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها یا اشخاص متمایز نماید. در بررسی تاریخچه ی حقوق مالکیت صنعتی ایران ملاحظه میکنیم که در سال ۱۳۰۴ اولین قانون حمایت از حقوق مالکیت فقط در زمینه ی حمایت از علائم تجارتی در ایران به تصویب رسیده است. قانون جاری مربوط به سال 1368 می باشد. به منظور بالا بردن شانس موفقیت
بسیاری از افراد شغل ثابت دارند اما همیشه به فکر کار آفرینی پاره وقت هستند، به دلیل اینکه کارآفرینی یک قدم بسیار بزرگ است و ممکن است با شکست یا مشکلات مواجه شود، افراد ترجیح می دهند که شغل ثابت خود را حفظ کنند. البته که کارآفرینی پاره وقت مشکلات و شلوغی های خود را دارد، این نوع کارآفرینان باید چند موضوع را در نظر داشته باشند: مدیریت زمان، باید یاد بگیرید بدون بهانه تراشی به کسب و کار خودتان
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری
در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید: