تحلیل پتنت

تحلیل پتنت

تحلیل پتنت

تحلیل پتنت عبارت است از استفاده از اطلاعات اختراعات ثبت شده در دنیا در جهت پیشبرد برنامه ها، کمک به فرایند تصمیم گیری و آگاهی از جدیدترین مباحث در حوزه خاصی از فناوری. مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از تحلیل پتنت صنایع و شرکت های خصوصی، سیاست گذاران کلان و مدیران و از سوی دیگر محققان و دانشگاهیان می باشند.

 

از آنجا که اختراعات ثبت شده در دنیا دارای اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی هستند یکی از مهم‌ترین منبع اطلاعات محسوب می‌شوند و  به همین دلیل محققان، فناوران، مدیران کسب و کارها، مدیران تحقیق و توسعه و … نیاز دارند به دلایل مختلف این اطلاعات را بررسی و تحلیل کنند. تحلیل پتنت (Patent Analysis) بررسی اطلاعات اختراعات ثبت شده است که در آن تحلیلگر پس از جستجو در بانک‌های اطلاعاتی اختراعات، مجموعه‌ای از پتنت‌ها را که با موضوع تحلیل ارتباط دارد، جمع آوری کرده و از طریق مقایسه و تطبیق آنها به نیازهای مطرح شده از جانب متقاضی، پاسخ ‌دهد.

برخی از اهداف تحلیل پتنت عبارتند از:

– جلوگیری از دوباره کاری  های پژوهشی (کاهش هزینه ‌های پژوهشی)

– شناسایی فناوری‌های و محصولات جدید

– شروع پژوهش از سطح دانش بالاتر

– پیش‌بینی روند توسعه‌ی یک فناوری خاص

– حل مسائل تجاری یا تحقیقاتی

– اطلاع از روند پیشرفت تجاری و فنی کشورها و شناسایی همکاران تحقیقاتی و تجاری

– تعیین زمینه ‌های سرمایه  گذاری

– یافتن خوراک تحقیقاتی برای مراکز مربوطه و واحد های تحقیق و توسعه شرکت ها

– و …

 

گام های عملیاتی تحلیل پتنت

به منظور انجام صحیح یک تحلیل پتنت نیاز است گام های زیر با دقت انجام شود تا بتوان به نتایج بدست آمده از تحلیل استناد کرد:

  • انتخاب هدف
  • انتخاب بانک اطلاعاتی جامع و قوی
  • انتخاب کلید واژه ها
  • پردازش اطلاعات

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی اختراع در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.

 

دیگر مطالب مرتبط

ثبت اختراع بین المللی اگر منظور از عبارت ثبت اختراع بین المللی این است که مخترع اختراع خود را در یک دفتر ثبت میکند و در همه کشور های دنیا حمایت می شود، باید بدانیم که چنین حمایتی وجود ندارد. طبق قوانین کشورها، حمایت قانونی از اختراعات محدود به مرز جغرافیایی هر کشور (territorial) می باشد. یعنی چنانچه شما گواهی ثبت اختراع آمریکا را داشته باشید و شخصی در کشور ایران حق اختراع شما را نقض کند، شما بر اساس
کارآفرینی دیجیتال، این عبارت از به‌کارگیری فناوری های دیجیتال در قلب کسب‌و‌کار و استفاده از ویژگی های این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است.   نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کارآفرینی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در کارآفرینی واژه اقتصادی جدید به مرور رواج یافته و چشم انداز تازه ای را نمایان می کند که باعث گسترش فناوری اطلاعات می شود. فراموش نکنیم که آموزش کارآفرینی دیجیتال چه نقش مهمی در رسیدن به چشم
هر فعالیت و حتی کارهای روزمره ساده نیاز به برنامه ریزی دارد  برنامه ریزی برای کارآفرینی از اهمیت زیادی برخوردار است و در چگونه پیمودن مسیر موفقیت در کارآفرینی نقش بسیار مهمی دارد. یک کارآفرین موفق برای اینکه خودش را در مسیر موفقیت قرار دهد، به دو روش برای کارآفرینی برنامه ریزی می کند. برنامه ریزی کوتاه مدت و برنامه ریزی بلند مدت و این اصول موفقیت در کار آفرینی است. در هر کسب و کاری ممکن است با عوامل
ثبت بين المللی براساس موافقتنامه و پروتكل مادريد   با نگرشی بر تاريخچه ی كنوانسيون پاریس درخصوص حمايت از مالكيت صنعتی در می يابيم كه به منظور حمايت از علائم تجارتی در سطح بين المللی به موجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقی يا حقوقی) مي بايست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات كشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون با پرداخت هزينه های متفاوت و صرف زمان طولانی، توديع نمايد.  به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين
بسیاری از افراد شغل ثابت دارند اما همیشه به فکر کار آفرینی پاره وقت هستند، به دلیل اینکه کارآفرینی یک قدم بسیار بزرگ است و ممکن است با شکست یا مشکلات مواجه شود، افراد ترجیح می دهند که شغل ثابت خود را حفظ کنند. البته که کارآفرینی پاره وقت مشکلات و شلوغی های خود را دارد، این نوع کارآفرینان باید چند موضوع را در نظر داشته باشند: مدیریت زمان، باید یاد بگیرید بدون بهانه تراشی به کسب و کار خودتان
ثبت اختراع یا انتشار مقاله کدام اول باید انجام شود؟ پژوهشگران منابع مالی و غیر مالی بسیاری را صرف انجام تحقیقات و پژوهش ها میکنند و امکان دارد تعدادی از آنها تبدیل به دستاوردها و فناوری های نو گردد که پیش از این در دنیا سابقه نداشته است. محققان با هدف این که در دنیا اولین محققی باشند که آن دستاورد را معرفی میکند، این نتایج را به سرعت در مقالات علمی ملی و بین المللی منتشر و به آن
علامت تجاری     علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/ بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها یا اشخاص متمایز نماید. در بررسی تاریخچه ی حقوق مالکیت صنعتی ایران ملاحظه میکنیم که در سال ۱۳۰۴ اولین قانون حمایت از حقوق مالکیت فقط در زمینه ی حمایت از علائم تجارتی در ایران به تصویب رسیده است.   طبق ماده 30 قانون علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از :
آمار ثبت اختراع ایران   طبق اعلام اداره ی ثبت اختراعات، آمار ثبت اختراع ایران در 5 ماه نخست سال 1396 به این صورت است که تعداد 6402 اظهارنامه در این اداره به ثبت رسیده است که از این تعداد، 6076 اظهارنامه به مالکیت اشخاص ایرانی و 326 اظهارنامه به مالکیت اشخاص غیر ایرانی ثبت شده است. از این تعداد اظهارنامه ی به ثبت رسیده تنها 1588 عدد از آنها به عنوان اختراع ثبت گردیده که 1491 اختراع به مالکیت اشخاص ایرانی
معاهده همکاری ثبت اختراع PCT معاهده همکاری ثبت اختراع  PCT یا Patent Cooperation Treaty یک پیمان بین المللی است که بر اساس آن امکان حمایت از اختراع ثبت شده در این معاهده، در کلیه ی کشور های عضو تنها با ارائه یک اظهارنامه وجود دارد. به زبان ساده، مخترعی که در این معاهده اظهارنامه خود را ثبت کند، می تواند در کلیه ی کشورهای عضو، ثبت اختراع ملی را بر اساس همین اظهارنامه و با توجه به حق تقدم اولین افشاء
استراتژی ثبت اختراع استراتژی ثبت اختراع مشخص می کند که مخترع قبل از ارائه تقاضای تشکيل پرونده ثبت اختراع، بايد پاسخ چه سوالاتی را برای خود مشخص کرده باشد. سوالات زیر حداقل مطالبی است که باید نسبت به آن تصمیم بگیرید. آیا طرح من به عنوان اختراع قابل ثبت است؟ چرا بايد اختراع خود را ثبت کنم؟ چه چيزی را بايد ثبت کنم؟ چه وقت اختراع خود را ثبت کنم؟ کجا اختراع خود را ثبت کنم؟   آیا طرح من

 

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:

نمایش موضوع 1 (از 2 کل)
نمایش موضوع 1 (از 2 کل)