بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد

بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد

بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد 733 403 نوفن حامی البرز

بازوبندی که پیشرفت "ام‌اس" را به دقت زیر نظر می‌گیرد

 

محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که برای تعیین تغییرات کوچک و کوتاه مدت در رابطه با عملکردهای حرکتی و قدرت عضلات مفید است (بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد).

برای مردمی که از بیماری “ام‌اس” (MS) رنج می‌برند، سنجش چگونگی نوسان وضعیت آن‌ها در دوره‌های زمانی کوتاه، امری دشوار است.

در یک پژوهش جدید، محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که در این زمینه ابداع شده است و می‌تواند تغییرات ظریفی که شاید پنهان بمانند را شناسایی کند.

به طور معمول، پیشرفت بیماری ام‌اس از طریق ارزیابی‌های گاه‌ به گاه و در کلینیک‌های درمانی ردیابی می‌شود.

این بدان معناست زمانی‌که بیمار دچار مشکل شد و یا در وضعیت خود بهبود پیدا کرد، مورد سنجش قرار می‌گیرد و در نتیجه ممکن است میان تغییراتی که اتفاق افتاده‌اند و هرگونه پاسخ برای درمان آن‌ها، فاصله زمانی ایجاد شود.

در این راستا، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه “کالیفرنیا، سن‌دیگو” به فکر بررسی یک محصول موجود در بازار افتادند که تحت عنوان ” MYO-band” معروف است.

این بازوبند (بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد) در ابتدا برای کنترل حرکات دستگاه‌های الکترونیکی ساخته شده و روی بازو بسته می‌شود.

بازوبند ” MYO-band” مجهز به شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و الکترودهای سطحی نوار عصب و عضله است که پالس‌های الکتریکی اعصاب را از طریق پوست تشخیص می‌دهند.

بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد

بازوبند مذکور روی ۱۱۷ بیمار مبتلا به ام‌اس و ۳۰ فرد سالم آزمایش شده است و در آزمایشاتی که روزانه کمتر از ۵ دقیقه زمان لازم داشت تا این افراد بازوبند را روی بازو یا ماهیچه ساق پا ‌بستند و به ترتیب با انگشتان دست و پای خود ۲۰ ضربه زدند.

اطلاعات حاصل از این آزمایش برای تجزیه و تحلیل به صورت بی‌سیم به یک رایانه انتقال یافت.

برنامه‌ریزی شده که مطالعات وسیع‌تری در این حوزه انجام شود و از نرم‌افزارهای تخصصی‌تر در این حوزه کمک گرفته شود.

در مقایسه با روش‌های بالینی با استانداردهای برتر، محققان دریافتند که این دستگاه برای تعیین تغییرات کوچک و کوتاه مدت در رابطه با عملکردهای حرکتی و قدرت عضلات، قابل اطمینان است(بازوبندی که پیشرفت “ام‌اس” را به دقت زیر نظر می‌گیرد).

“جنیفر گریوز”(Jennifer Graves)، محقق ارشد این پژوهش اظهار کرد: در حال حاضر، ما اقدامات قابل توجهی برای تعیین پیشرفت بیماری ام‌اس نداریم.

وی ادامه داد: توسعه این دستگاه‌ها به ما کمک می‌کند که به جای ۳ تا ۵ سال، طی ۶ تا ۱۲ ماه روند پیشروی بیماری ام‌اس را ارزیابی کنیم.

پژوهشگران انگلیسی اخیرا اظهار کرده‌اند فناوری واقعیت مجازی می‌تواند به بیماران کمک کند تا عملیات فیزیوتراپی را در خانه به درستی انجام دهند.

پژوهشگران “دانشگاه واریک” انگلیس اخیرا اظهار کرده‌اند افراد می‌توانند با کمک فناوری واقعیت مجازی عملیات فیزیوتراپی را در خانه انجام دهند.

پژوهشگران اظهار کرده‌اند با ترکیب فناوری واقعیت مجازی و ضبط حرکت سه‌بعدی می‌توان تمرینات فیزیوتراپی را در خانه انجام داد.

تمرین‌های فیزیوتراپی که در حال حاضر برای برخی افراد تجویز می‌شود را بیماران می‌بایست به طور منظم در خانه انجام دهند و تمریناتی که باید انجام دهند را نیز در کلینیک مخصوص به آنها آموزش می‌دهند اما این موضوع که افراد پس از آموزش در کلینیک می‌بایست تمرینات را در خانه انجام دهند کمی آنها را نگران می‌کند؛ چراکه فکر می‌کنند ممکن است تمرینات خود را به درستی و صحیح انجام ندهند.

فیزیوتراپی (Physiotherapy) یا فیزیک‌درمانی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است که در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود.

ترکیب فناوری واقعیت مجازی با ضبط حرکت سه‌بعدی به افراد اجازه می‌دهد تا حرکات واقعی را به صورت دقیق روی یک آواتار که در یک محیط مجازی قابل مشاهده است، انجام دهند و محققان طی این مطالعه تحقیق کردند تا دریابند که آیا افراد قادرند به طور دقیق و هماهنگ با آواتار حرکات خود را در یک محیط مجازی انجام دهند یا خیر.

آنها از شرکت‌کنندگان خواستند تا با یک آواتار که از طریق هدست واقعیت مجازی مشاهده می‌شود، قدم بردارند و در همین حین هنگامی‌که شرکت‌کنندگان مطلع نبودند، محققان به طرز ظریفی سرعت یکی از مراحل آواتار را کند یا تند کردند تا دریابند آیا شرکت کنندگان قادر به تنظیم حرکات خود با سرعت آواتار هستند یا خیر، که پس از بررسی‌ها آنها دریافتند افراد قادر به انجام این کار شدند و پژوهشگران دریافتند پزشکان می‌توانند توسط این روش بر تمرین‌های بیماران که در خانه انجام می‌دهند، نظارت کنند.

 

منبع: ایسنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  یک پنکه‌ جدید به نام "Following Fan" به معنی پنکه دنبال کننده قادر است به منظور خنک نگه داشتن فرد، وی را در اتاق دنبال کند. پنکه‌ ها معمولاً فقط می‌توانند در یک حالت قفل شوند یا نهایتا به حالت چرخشی هوا را خنک کنند، اما یک پنکه‌ جدید همانطور که از نام آن پیداست، کاربر را دنبال می‌کند! این دستگاه توسط مهندسان نرم افزار مستقر در مینه سوتای آمریکا طراحی شده است و در حالی که به نظر
  یک استارت آپ لنز چشمی مجهز به واقعیت افزوده ارائه کرده که به کاربر اجازه می دهد با تمرکز بر روی یک آیکون اپلیکیشنی را فعال کند ( فعال شدن لنز چشمی ). استارت آپMojo Vision که روی «رایانش نامرئی» تمرکز دارد از یک لنز چشمی هوشمند رونمایی کرده که واقعیت افزوده را در حوزه دید کاربر نمایش می دهد و نمایشگری همراه اطلاعات و نوتیفیکیشن ها ارائه و به کاربر اجازه می دهند روی نقاط مشخصی تمرکز کند. استارت
  حق امتیاز اختراع دو موبایل منتشر شده است که دارای نمایشگرهایی هستند که کل دستگاه را در بر می گیرد. شیائومی در اواخر ۲۰۱۹ میلادی طرح اولیه موبایل را رونمایی کرد که Mi Mix Alpha نام داشت و نمایشگر آن به طور کامل دستگاه را در بر گرفته بود. طبق گزارش وب سایت«لتس گو دیجیتال» شیائومی حق امتیاز مذکور را در پایان ۲۰۱۹ میلادی در چین ثبت کرده و اسناد آن در یکم ژانویه ۲۰۲۱ میلادی منتشر شده است.
  اشتراک گذاری حالات روحی دوچرخه سواران یک شرکت خودروسازی از بادگیری مخصوص دوچرخه سواران رونمایی کرده که فرد می تواند حالات روحی خود را به صورت ایموجی روی یک پنل ال ای دی پشت آن به نمایش درآورد. شرکت فورد نمونه اولیه از یک بادگیر مخصوص دوچرخه سواران تولید کرده که ایموجی و علائم مختلفی پشت آن ظاهر می شود و به فرد اجازه اشتراک گذاری حالات روحی دوچرخه سواران با رانندگان را می دهد . این بادگیر با
  محققان دانشگاه "شهر" هنگ‌کنک در مطالعه اخیرشان از توسعه پچ‌های میکروسوزنی یخی خبر داده‌اند که می‌توان توسط آن دارو را به بدن بیماران ارسال کرد. هیچ کس استفاده از سوزن را دوست ندارد اما باید گفت گاهی چاره‌ای جز استفاده از آن برای ارسال دارو نیست اما پچ‌های میکروسوزنی که اخیرا به عنوان یک جایگزین بدون درد در حال ظهور هستند می‌توانند گزینه مناسبی باشند. اکنون محققان دانشگاه شهر هنگ کنگ نسخه جدیدی از این فناوری را ساخته‌اند که
  یک شرکت انگلیسی از تولید گوشی هوشمند نسل پنجمی خبر داده که دارای یک صفحه کلید کامل است و به صورت کشویی طراحی شده است. این گوشی توسط شرکت پلنت کامپیوترز تولید شده و آسترو اسلاید جی ۵ نام دارد. صفحه کلید این گوشی در یک سو و نمایشگر آن در سوی دیگر قرار دارد و لذا تایپ کردن با صفحه کلید این گوشی نیز به سادگی ممکن است. در این گوشی از پردازنده دایمنسیتی ۸۰۰ مدیاتک استفاده شده
  محققان موفق به طراحی دو سلول خورشیدی برای بهره وری بیشتر شده اند که رکورد بهره وری را شکسته اند و از آنها برای تبدیل ۵۰ درصد از انرژی دریافتی خورشید به الکتریسیته استفاده شده است. سلول خورشیدی برای بهره وری بیشتر تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته به کار می‌روند، معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. اما محققان آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر در کلرادوی آمریکا دو سلول خورشیدی ساخته‌اند که دارای بهره وری ۴۷.۱ درصدی هستند. سلول خورشیدی
  گروهی از محققان ایرانی روشی نوین برای چاپ سه بعدی ساختار بیوالکترونیک انعطاف پذیر همراه منبع انرژی یکپارچه را فراهم می کند که این ابداع تحولی را در ساخت گجتهای پوشیدنی به وجود می آورد. افزایش تقاضا برای گجت های پوشیدنی به تحقیقاتی گسترده در زمینه ساخت دستگاه‌های بیوالکترونیک در مقیاس ریز منجر شده است. ابرخازن ها به دلیل مزایایی از جمله چرخه عمر طولانی، تراکم بالای انرژی و سرعت تخلیه شارژ سریع به عنوان منبع انرژی الکتریکی مناسب
  محققان آمریکایی توانستند برای مطالعه فعالیت مغز حیوانات زنده (درک بهتر مغز)، عملکرد کاوشگرهای عصبی میکرو ال‌ای‌دی‌ را بهبود ببخشند. در قرن اخیر، علم " اپتوژنتیک" به پیشرفت تکنیک‌های تصویر برداری ، مطالعه و بررسی عملکردهای مغزی و درک بهتر مغز سرعت بخشیده‌ است. این روش به دانشمندان اجازه می‌دهد با استفاده از نور، نورون‌های ویژه‌ای را در مغز حیوانات آزمایشگاهی فعال کند همچنین می‌تواند در بهبود بینایی موثر باشد. محققان دانشگاه "میشیگان" در گذشته توانستند ریزترین منابع نوری
  یک استارتاپ برزیلی، نوعی فناوری خانگی جدید ابداع کرده که می‌تواند نشانه‌های کووید-19 را در افراد بررسی کرده و امکان سرایت بیماری را کاهش دهد. معمولا به بیماران توصیه می‌شود که در صورت دیدن مشکل در نشانه‌های بالینی، به بیمارستان مراجعه کنند. استارتاپ برزیلی "بیولوژیکس" (Biologix)، یک فناوری خانگی برای بررسی آپنه خواب ابداع کرده‌اند که مبتنی بر اینترنت اشیا است و می‌توان از آن برای بررسی از راه دور افرادی استفاده کرد که مشکوک به داشتن نشانه‌های کووید-
  پژوهشگران آمریکایی، نوعی حسگر هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند میزان خارش پوست کاربر را اندازه‌گیری کند. یک حسگر پوشیدنی می‌تواند با ردیابی این که چند بار پوست خود را خراشیده‌اید، شدت خارش پوست را اندازه‌گیری کند. پژوهشگران "دانشگاه نورث‌وسترن"(Northwestern University) آمریکا، یک حسگر نرم ضد آب ابداع کرده‌اند که می‌تواند این کار را انجام دهد. این حسگر به پشت دست می‌چسبد و حرکت خاراندن را به واسطه امواج صوتی تولید شده با کشیدن ناخن روی پوست اندازه‌گیری می‌کند. خارش
لنزهایی ۲۰ برابر باریک‌تر از موی انسان لنزهایی ۲۰ برابر باریک‌تر از موی انسان: پژوهشگران آمریکایی، نوعی لنز برای دوربین تلفن همراه ابداع کرده‌اند که ضخامت آنها ۲۰ برابر کمتر از موی انسان است. پژوهشگران مهندسی الکترونیک و رایانه "دانشگاه یوتا"(UofU) در آمریکا نوع جدیدی از لنزهای نوری را ابداع کرده‌اند که بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از لنزهای معمولی تلفن‌های همراه است و قابلیت تصویربرداری در شب را نیز دارد. این لنزها تحول چشمگیری در تلفن‌های همراه ایجاد خواهند کرد