مرجع استعلام اختراع

نمایش 32 پاسخ رشته ها
  • نویسنده
    نوشته‌ها
    • #17842
      mohammad2018
      مشارکت کننده

      درود بر شما، اظهارنامه ثبت اختراعی را ثبت نمودم. بعد از ثبت اظهارنامه یک طرح مشابه بدون کارشناسی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی به لحاظ علمی در گذشته ثبت شده بود که با اصلاح ادعانامه اول موفق به عبور از این مرحله و معرفی به سازمان پژوهش های علمی و صنعتی به عنوان مرجع استعلام اختراع  شدم.

      اما متاسفانه در این سازمان یک طرح که قبلا در اداره ثبت اختراعات آمریکا ثبت شده بود اعلام شد که مشابه هست و مکانیزم پیچیده تری نسبت به طرح جدید بنده داره. به علاوه مکانیزم این طرح ثبت شده به کلی فرق داره و کارایی جهت تولید انبوه نداره. همچنین برای مصرف کننده و تولید انبوه کاربردی نیست.

      حال با اینکه طرح من مکانیزم متفاوتی داره و قابلیت تولید انبوه رو داره و کارایی واقعا کاربردی داره ، هم اینکه پیچیدگی های سیستم قبلی رفع و بهینه شده است چگونه باید روند ثبت ادعانامه جدید رو از چه جایی انجام بدم و چگونه و به چه ترتیبی باید اقدام کنم و به کجا مراجعه کنم؟

      با تشکر از زحمات شما

      • این موضوع 6 سال، 3 ماه پیش توسط mohammad2018 اصلاح شده است.
      • این موضوع 6 سال، 3 ماه پیش توسط نوفن اصلاح شده است.
      • این موضوع 6 سال، 3 ماه پیش توسط نوفن اصلاح شده است.
      • این موضوع 6 سال، 3 ماه پیش توسط نوفن اصلاح شده است.
      • این موضوع 6 سال، 3 ماه پیش توسط نوفن اصلاح شده است.
      • این موضوع 6 سال، 3 ماه پیش توسط نوفن اصلاح شده است.
    • #17849
      نوفن
      مدیرکل

      سلام، این که در نتیجه جستجوی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی فقط یک اختراع مشابه اختراع شما پیدا شده است، بسیار امیدوار کننده است. اما این که چرا اختراعی که روش حل مسئله آن با اختراع شما متفاوت است، مانع ثبت اختراع شما شده است، احتمالا به دلیل عدم تهیه مدارک ثبت اختراع مخصوصا ادعانامه به شکل اصولی می باشد.

      ادعانامه اختراع باید به شکلی تنظیم گردد که تکنیک اصلی اختراع و در واقع حل مسئله مورد نظر را به طور کامل پوشش دهد و افشاء اختراع را به طور کامل انجام دهد. چنانچه افشاء اختراع به طور دقیق انجام نشود یکی از مشکلاتی که به همراه دارد، عدم امکان اثبات جدید بودن و کارایی اختراع است.

       

      اقدامی که الان باید انجام دهید این است که با توجه به توضیحات بالا شرح و ادعانامه اختراع را اصلاح نمایید و ابتدا در سامانه اداره ثبت اختراعات ثبت کنید و سپس تقاضای نامه بررسی مجدد به سازمان پژوهشهای علمی صنعتی بدهید. پس از صدور نامه توسط اداره ثبت اختراعات، به سامانه سازمان پژوهشهای علمی صنعتی مراجعه کنید و در ادامه همان درخواست قبلی، درخواست بررسی مجدد بدهید.

      دقیت کنید که درخواست جدید ایجاد نکنید چون باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

    • #17859
      raha
      مشارکت کننده

      سلام.
      خیلی ممنون از راهنمایی تون ، من هم مشکل مشابهی دارم. دقیقا چه تغییری باید در مدارک بدیم که نتیجه خوبی از سازمان پژوهش ها بگیریم؟

    • #17860
      نوفن
      مدیرکل

      با توجه به نامه ای که سازمان پژوهشهای علمی صنعتی داده نکات فنی اختراع (های) معرفی شده توسط این سازمان رو بررسی کنید و ببینید اختراع شما چه تفاوتی با اونها داره. بعد ادعانامه تون رو طوری بروزرسانی کنید که این تفاوت ها واضح بشند و کارشناس بتونه بهشون استناد کنه به عنوان نوآوری اختراع شما.
      موفق باشید

    • #18044
      مجید فلاح جو
      مشارکت کننده

      آیا حتما باید سازمان پژوهش ها رو به عنوان مرجع استعلام اختراع انتخاب کنیم؟ نمیشه یه جای دیگه رو انتخاب کنیم؟

    • #18163
      نوفن
      مدیرکل

      در برخی مواقع کارشناس تصمیم میگیره که مرجع استعلام کجا باشه.

    • #18684
      hamid
      مشارکت کننده

      با سلام .وقتی اداره ثبت نامه استعلامو به مرکز پژوهشها میفرسته برای پیگیری ادامه کار ایا باید در سایت پژوهشها هم همان مراحل ارسال اظهارنامه و ادعا اختراع و پرداخت هزینه را مجددا انجام داد؟
      ممنونم.

    • #18685
      نوفن
      مدیرکل

      سلام، بله، شما باید ابتدا در سایت سازمان پژو هشهای علمی و صنعتی ثبت نام کنین و مدارک رو آپلود و هزینه رو هم پرداخت کنین.

      البته در این سایت میتونین اطلاعات بیشتری از اختراع مانند فیلم و عکس و نتایج آزمایش و … رو برای داوران ارسال کنین.

      موفق باشید.

    • #18688
      hamid
      مشارکت کننده

      با تشکر از شما. اداره ثبت طی نامه از پژوهش میخواد که طبق مدارک موجود در اداره ثبت مورد رو بررسی و نظر بده حالا چرا باید تو سازمان پژوهشها هم ثبت نام کرد یعنی دوباره و موازی کاری بعدشم هزینش خیلی زیاده 350 هزار تومن و بعدشم تو سایتش راهنما نداره مثلا من ثبت نام اولیه رو کردم ولی برای پیوست ادعا و توصیف و ضمائم دیگه نمیشه آپلودی کرد .عجب حمایتی از مخترع میکنن !!!؟؟؟

    • #18690
      hamid
      مشارکت کننده

      ممکنه لطفا بفرمایین تا اختراعی ثبت بشه کجاها باید نظر بدن و هر کدام چه مبلغی باید پرداخت بشه شاید بخاطر مشکل مالی اختراع کردنو هم بزاریم کنار.البته خود اداره ثبت خیلی منصفه که 10تومن میگیره.

    • #18710
      نوفن
      مدیرکل

      یکی از علتهای ارسال مجدد مدارک در سایت سازمان پژوهشها این است که امکان دارد شما از زمانی که اظهارنامه اختراع را ثبت کردید تا زمانی که اطلاعات را به سازمان پژوهشها ارسال میکنید، تغییراتی در مدارک داده باشید. البته باید نسخه اصلاح شده را به اداره ثبت هم ارسال کنید.

       

      در مورد هزینه، مبلغ رو با چی مقایسه کردید که گفتید زیاد است؟ ایران یکی از ارزان ترین کشور ها در هزینه های ثبت اختراع است.

       

      در خصوص آپلود مدارک، پس از پرداخت هزینه قابل ارسال خواهد بود. پس از تایید اختراع توسط مرجع استعلام، هزینه روزنامه رسمی و اقساط سال اول رو باید پرداخت کنین.

       

      موفق باشید.

    • #18726
      hamid
      مشارکت کننده

      خیلی ممنون از پاسختون.
      سازمان پژوهشها با اداره ثبت یه تفاوتهایی ظاهرا در قوانین ثبت اختراع هم داره.مثلا در اداره ثبت داشتن نقشه الزامی نیست ولی در سازمان پژوهشها 4مورد الزامی برای ارسال داره که یکیش نقشه هست ایا همینطوره یا نه؟
      بنظر میاد اداره ثبت سرعت رسیدگیش از پژوهشها بمراتب بیشتره چون رفع نقص در اداره ثبت اگر کار درست انجام بشه بسرعت انجام میشه ولی پژوهشهارو نمیدونم نگرانم ایا اونجا هم همینطوره ؟
      راستش انتظار داشتم حداقل جاهایی که با اختراع و مخترع ارتباط دارند با بقیه ادارات تفاوت داشته باشن ولی حیف که ندارن.
      آیا اطلاعات زیادی کمکی میتونه بکنه یا خلاصه مفید بودن اطلاعات ارسالی بهتره؟
      بازم ممنون از شما

    • #18736
      hamid
      مشارکت کننده

      سوال مهمتر که جا افتاده. من که خودم نقشه کش نیستم و حالا که نقشه میخوان باید اختراعو برای نقشه کش غریبه افشا کنم تا بتونه بکشه اینو چیکارش کنم؟

    • #18747
      نوفن
      مدیرکل

      اداره ثبت اختراعات و سازمان پژوهشهای علمی صنعتی دو کار متفاوت در روند ثبت اختراع انجام میدهند. اداره ثبت اختراعات پرونده را از نظر کامل بودن مدارک و ظاهر پرونده بررسی میکند (بررسی شکلی) و سازمان پژوهشهای علمی صنعتی یا دیگر مراجع استعلام پرونده را از نظر شرایط ثبت اختراع (بررسی ماهوی) بررسی می کنند. در نتیجه این دو را نمیشود با هم مقایسه کرد.

      چنانچه اختراعی در زمینه فرمول مواد یا موارد مشابه باشد، امکان دارد به نقشه نیاز نداشته باشد، در نتیجه اداره ثبت اختراعات نقشه را الزامی نمیداند اما دستگاه ها و اخترعات مشابه به نقشه نیاز دارند. از آنجا که سازمان پژوهشهای علمی صنعتی فقط اختراعاتی را بررسی میکند که نیازمند نقشه هستند، درنتیجه ارسال نقشه را الزامی کرده است. ارسال هر گونه اطلاعات تکمیلی مانند فیلم، انیمیشن، عکس دستگاه ساخته شده و یا نتایج آزمایش میتواند در دریافت تاییدیه کمک کند.

      اما در خصوص نقشه، با توجه به این که شما اظهانامه ی اختراع رو ثبت کردید و تاریخ حمایت از ایده ی شما (در صورت ثبت) از تاریخ اظهارنامه خواهد بود درنتیجه نگرانی در خصوص دادن اطلاعات به غیر نداشته باشید. اما اگر خواستید این موسسه پس از انعقاد قرارداد حفظ محرمانگی آماده ی انجام امور نقشه کشی برای ثبت اختراع نیز می باشد.

    • #18760
      hamid
      مشارکت کننده

      ممنون از جوابتون. اگه کمی زودتر پاسخو دریافت میکردم زحمت نقشه رو به شما میدادم ولی قبل از دیدن این پست انجامشو به یکی دیگه سپردم ..انشاالله کارای بعدی .

    • #18763
      hamid
      مشارکت کننده

      سلام. ببخشید الان نقشه ها و توضیحاتش چند صفحه شدن که گذاشتمشون تو یک فولدر که بزارم تو سایت .ولی وقتی اوپن رو کلیک میکنم خود فولدر باز میشه که میشه از اون چند عکس یکیشو انتخاب و در سایت گذاشت یعنی کل فولدرو نمیشه .البته حجمشم در حد مورد قبول هست.حالا چطوری میتونم تمام اونارو با هم تو سایت سازمان پژوهش بزارم؟
      ممنون از راهنمایی

    • #18764
      نوفن
      مدیرکل

      باید فولدر اطلاعات مورد نظرتون رو ZIP کنید و بعد فایل ZIP رو روی سایت آپلود کنید.

    • #18777
      esmaeil
      مشارکت کننده

      سلام
      من مراحل ثبت اختراع رو انجام دادم سایت چند مورد مشابه اختراع من رو اعلام کرد
      بعد از ارسال فایل توضیحات به بنده نامه ای زدند که مرجع استعلام رو انتخاب کن من هم ” سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران دفتر مالكيت فكري ” انتخاب کردم . بعد از این نامه ای ارسال کردند به سازمان و پایین نامه همچین توضیحی دادند :

      رونوشت :

      مالك اظهارنامه : مقتضي است جهت ادامه روند بررسي ثبت اختراع خود از مرجع مربوطه به ليست مراجع استعلام موجود در پورتال مالكيت ، مراجعه نموده و طبق لينك راهنماي مركز ، فرآيند بررسي را پيگيري نماييد در غير اين صورت اظهارنامه شما مسكوت خواهد بود.

      سوال من از دوستان اینه که الان دقیقن چی کار باید بکنم ؟

      ممنون

    • #18790
      esmaeil
      مشارکت کننده

      از دوستان کسی به همچین مسئله ای بر نخورده ؟

    • #18791
      hamid
      مشارکت کننده

      دوست عزیز . اداره ثبت احتمالا توضیحات شمارو قبول کرده و کار شمارو به اونجا ارسال کرده. اونجا هم شما باید وارد سایتش بشی ( که لینک ش در پیام های بالا تر هست) و ثبت نام اولیه رو انجام بدی و مدارک خواسته شده رو بارگذاری کنی که برای بررسی 350000 تومن پول میگیرن. خودشون اعلام کردن حداقل زمان بررسی 3 ماه هست بعد نتیجه به اداره ثبت اعلام میشه.

    • #18810
      dimcoin
      مشارکت کننده

      سلام
      کسی میدونه کدوم مرجع کار رو سرعتر راه میندازن ؟ پارک علم و فناوری یزد کار رو سه ماهه با هزینه 200 طول داد . سازمان تحقیقات مخابرات و سازمان پژوهشهای علمی صنعتی خیلی خیلی دیر جواب میدن…
      موضوع اختراع برق-الکترونیکه و تهران هستش

      • این پاسخ 5 سال، 7 ماه پیش توسط dimcoin اصلاح شده است.
      • این پاسخ 5 سال، 6 ماه پیش توسط ghorbani اصلاح شده است.
    • #18959
      hamid
      مشارکت کننده

      در مرحله بعد بررسی مرجع استعلام ” در نوبت شورا” یعنی چی .مگه خود داورا نظر نمیدن پس شورا چیه؟

    • #18961
      نوفن
      مدیرکل

      شما پاسخ مرجع استعلام اختراع رو به اداره ثبت دادی، بعد نوشته “در نوبت شورا” ؟

    • #18963
      hamid
      مشارکت کننده

      سلام.
      نه از زمانیکه درخواست از اداره ثبت به مرجع استعلام ارسال شده اول مراحل تعیین داوران بود و بعد از اونم جلوی درخواست نوشته در نوبت شورا یعنی مرجع هنوز هیچ جوابی نداده.
      ممنون

    • #18964
      hamid
      مشارکت کننده

      در تکمیل عرایض قبل.حدود دو ماهونیم پیش نامه ثبت به مرجع استعلام ارسال شده ودر انجا بعد از انتخاب داوران و انجام مرحله داوری که جلوی درخواست نوشته بود مرحله داوری و بعد از ان بیشتر از یکماه قبل نوشت در نوبت شورا که هنوزم همین هست ایا یادشون رفته یا منتظرن سه ماه مدت بررسی کامل بشه یا چی؟

    • #19001
      hamid
      مشارکت کننده

      چقدر دیر جواب میدین.
      سایت مرکز پژوهشها هم خودش نه تلفن تماس داره نه گزینه ای برای سوال و جواب .فقط باید منتظر موند تا یادشون بیافته یه درخواستس موجوده ولی اگه یادشون نیافته چیکار باید کرد؟ الان 45 روزه زده “در نوبت شورا “. مگه میلیونها مخترع و اختراع باشه که این همه تو نوبت باشن.

    • #19004
      نوفن
      مدیرکل

      با سلام و عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخ دهی
      دریافت پاسخ از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی حداکثر تا 6 ماه طول میکشد. پس از ارسال پاسخ استعلام اختراع به اداره ثبت، فایل آن برای شما نیز ایمیل خواهد شد.

      موفق باشید.

    • #19015
      younes_system
      مشارکت کننده

      با سلام و احترام و تشکر از وقت و زحماتتان
      1-بنده می خواستم با ثبت چندین اختراع معافیت سربازی بگیرم. آیا همچنین قانونی وجود دارد که با 3 یا 5 تا اختراع معاف شویم؟
      2-سایت بنیاد علمی نخبگان به مدیریت دکتر ستاری، گفته پس از ثبت اختراع در سامانه ثبت اسناد باید به تایید جشنواره های دوره ای رویش برسد که در هر جشنواره یک اختراع را می توان ارائه داد ولی می توان از مراجع دیگر این تاییدیه علمی را گرفت. آیا این مراجع استعلام ذکر شده شما به همین مفهوم می باشد؟
      3- کدام یک از مراجع استعلام ذکر شده در سایت ثبت اسناد ارزانتر و کدامیک سریعتر است البته حدودی بفرمایید ممنون می شوم.
      4- آیا مراجع استعلام پس از تایید گواهی می دهند و آن را می توان به سایت بنیاد نخبگان ارائه داد که در سربازی تسهیلات بگیریم؟
      5- آیا امکان کلاه برداری و سواستفاده شخصی کارکنان این مراجع وجود دارد؟ مثل آقازاده های برخی مسئولین؟
      تشکر فراوان

    • #19016
      hdelbari
      مشارکت کننده

      دوست عزیز اینکه خلاقیت داشته باشی و دنبال ثبت اختراع باشی خیلی خوبه ولی تجربه شخصی من میگه خیلی رو این قوانین حساب باز نکن. قوانین معافیت سربازی ممکنه فردا تغییر کنه ! در مورد هزینه داوری، فکر میکنم حداقل ۲۵۰ هزار تومن رو همه جا بگیرن. بهتره قبل از انتخاب مرجع مورد نظر، وارد سایت اون مرجع بشی و ارتباط بگیری. ولی هیچ چیز کاملا قطعی نیست. مرجع من گفته بود سه هفته ولی دو ماه و نیم طول کشید. در مورد کلاه برداری و سو استفاده باید بگم با این جریانی که راجع به معافیت سربازی بوجود آمده، قطعا انگیزه کلاه برداری و فساد هم بالا میره !

    • #19017
      younes_system
      مشارکت کننده

      با سلام خدمت مدیر سایت عزیز. بنده منتظر جواب شما هستم. از دوستان دیگر هم خواهش میکنم بحث رو به حاشیه نبرن و پاسخ های بی منطق و بی ربط ندهند

    • #19041
      younes_system
      مشارکت کننده

      با سلام و احترام و تشکر از وقت و زحماتتان
      1-بنده می خواستم با ثبت چندین اختراع معافیت سربازی بگیرم. آیا همچنین قانونی وجود دارد که با 3 یا 5 تا اختراع معاف شویم؟
      2-سایت بنیاد علمی نخبگان به مدیریت دکتر ستاری، گفته پس از ثبت اختراع در سامانه ثبت اسناد باید به تایید جشنواره های دوره ای رویش برسد که در هر جشنواره یک اختراع را می توان ارائه داد ولی می توان از مراجع دیگر این تاییدیه علمی را گرفت. آیا این مراجع استعلام ذکر شده شما به همین مفهوم می باشد؟
      3- کدام یک از مراجع استعلام ذکر شده در سایت ثبت اسناد ارزانتر و کدامیک سریعتر است البته حدودی بفرمایید ممنون می شوم.
      4- آیا مراجع استعلام پس از تایید گواهی می دهند و آن را می توان به سایت بنیاد نخبگان ارائه داد که در سربازی تسهیلات بگیریم؟
      5- آیا امکان کلاه برداری و سواستفاده شخصی کارکنان این مراجع وجود دارد؟

    • #19096
      نوفن
      مدیرکل

      سلام
      1- خیر- میتوانید در شرکت های دانش بنیان خدمت را انجام دهید.
      2- باید در جشنواره های بنیاد شرکت کنید، تاییدیه ها هم کمک میکند.
      3- با توجه به زمینه فنی اختراع باید مرجع استعلام را انتخاب کنید، نه هزینه و زمان.
      4- مرجع نامه ای میدهد که تصویر آن را در سایت اداره ثبت اختراعات میتوانید دریافت کنید.
      5- با توجه به الکترونیکی شدن ثبت اظهانامه، خیر

      موفق باشید

    • #19598
      roz2064
      مشارکت کننده

      درود دوستان عزیز
      عزیزان باید عرض کنم فرایند ثبت اختراع فراز و نشیب های زیادی داره و واقعا تلاش زیادی رو می طلبه که در آخر اگر موفق بشید لذت موفقیت بسیار دلنشین هست …
      بنده مرداد 97 شروع به انجام مراحل اولیه ثبت اختراعم کردم و تازه 31 اردیبهشت 98 جواب مرجع استعلام رو گرفتم که البته بسیار مسرت بخش بود و تایید شده بود . دقیقا 6 ماه طول کشید تا جواب رسید و این مدت بسیار سخت گذشت و پر استرس … واقعا صبر ایوب لازم داشت … ضمنا هزینه داوری 500 هزار تومان بود و مرجع هم مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران که البته باید بگم انصافا پاسخگو بودن و پیگیر ، به نظرم مرجع خوبی بود و انتخاب موفق داشتم …. خلاصه اینکه مراحل ثبت اختراع صبر و مثبت اندیشی زیادی رو نیاز داره و امیدوارم همه دوستان در زندگی موفق باشن و بتونن طرح های ابتکاری خودشون رو به ثبت برسونن … من 6 سال پیش یک اختراع مهمتر هم داشتم که به دلیل محدودیت اقلام مورد نیاز و نبود امکانات و پشتیبانی و حمایت نتوستم نمونه رو بسازم و سال گذشته در یک فیلم سینمایی متوجه شدم جای دیگه ای این اختراع انجام شده و برام خیلی سخت بود اون لحظه و متاسف شدم که چرا در کشور ما حمایتی از قشر مخترع و مبتکر نمیشه و همیشه ملاک نخبه بودن رو مدرک دانشگاهی میدونن در صورتی که به نظر من 70 درصد افرادی که دانشگاه میرن فقط دنبال مدرک هستن و ابتکار و خلاقیتی از خودشون ندارن و متاسفانه کسی قید این موضوعات مهم نیست ….
      ضمنا موارد جالب دیگه در ثبت اختراع : علاوه بر زمان زیاد داوری ، فقط نزدیک دو تا سه هفته طول میکشه که نامه جواب داوری رو بفرستن برای ثبت اختراع ، من از اول خرداد هنوز منتظرم …
      نقشه در اکثر موارد الزامیه …. تنظیم اظهارنامه و ادعا و بقیه موارد بسیار حساس هست و خیلی باید دقت کنید …
      از نظر امنیتی تنها مورد تاریخ تنظیم اظهارنامه شماست و اینکه حق تقدم دارید نسبت به کسی که بخواد طرح شما رو صاحب بشه ، یعنی من 20 مرداد اظهارنامه رو ثبت کردم کسی بیاد این طرح یا مشابه رو بخواد و شهریور ارائه بده طرح من حق تقدم داره و اون شخص نمیتونه کاری انجام بده مگر در صورت انصراف من و یا باطل شدن اظهارنامه ..
      یه سوال از کارشناس و یا دوستان با تجربه تر دارم ، اینکه هزینه روزنامه رسمی و مدت زمانی که طول میکشه گواهی ثبت اختراع رو صادر کنند چقدر هست ( از زمان دریافت نامه استعلام ) … ممنون میشم پاسخ بدید که دیگران هم استفاده کنن..
      ارزوی موفقیت برای دوستان

      • #19663
        Vahid.SS
        مشارکت کننده

        با سلام
        هزینه روزنامه رسمی حول و هوش 75 هزار تومن هست
        از زمان واریز وجه تا چاپ روزنامه رسمی حدود یک هفته طول میکشه

نمایش 32 پاسخ رشته ها
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.