تغییر در اظهارنامه PCT نسبت به ثبت اختراع ایران

نمایش 6 پاسخ رشته ها
  • نویسنده
    نوشته‌ها
    • #17457
      svhashemi
      مشارکت کننده

      با سلام
      عذرخواهم، برای ثبت PCT، باید اظهارنامه ای که در ایران ثبت کرده ایم، عیناً و کلمه به کلمه ترجمه شود؟ یا می توانیم در تنظیم اظهارنامه PCT تغییرات و اصلاحاتی نسبت به اظهارنامه فارسی ایجاد کنیم؟
      منظورم از تغییر و اصلاح شامل عنوان اختراع، یا شرح و توصیف و یا ادعانامه است.
      با تشکر

    • #17461
      نوفن
      مدیرکل

      با سلام و تشکر از سوال خوبتون،

      جهت ثبت در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT با رعایت حق تقدم کشور مبدا (ایران) شما نباید محدوده نوآوری ادعا شده خود را افزایش دهید. به طور کامل تر یعنی ادعانامه خود را نباید وسیع تر کنید.

      بحث ترجمه لغت به لغت مطرح نیست. اصلا نمیشود و نباید به این شکل ترجمه انجام شود. ترجمه مدارک ثبت اختراع خود یک مقوله کاملا تخصصی است. مخصوصا در مورد ادعانامه، اگر توسط شخص غیر متخصص تهیه و ترجمه شود میتواند تاثیر بدی در نتیجه جستجوی بین المللی داشته باشد و حمایت از یک اختراع را از بین ببرد.

      عنوان اختراع بهتر است خیلی متفاوت نباشد، به شکلی که بتوان با مقایسه کردن دو نام (فارسی و انگلیسی) تشخیص داد که مربوط به یک اختراع است.
      موفق باشید

    • #17526
      SRMousaviL
      مشارکت کننده

      اگر اختراع در PCT ثبت بشه مگه قابل استناد در تمام کشور ها نیست؟! پس چرا باید مجدد، مثلا در ایران ثبت ملی بشه؟!

    • #17527
      نوفن
      مدیرکل

      اختراعی که درمعاهده ی PCT ثبت میشود در واقع فقط حق تقدم آن در کشور های عضو افزایش پیدا میکند و تا در کشور مقصد (بر اساس حق تقدم PCT) اظهارنامه نشود قدرت اجرایی پیدا نمیکند. در نتیجه شما برای هر کشوری که می خواهید باید جداگانه درخواست بدهید.

    • #20038
      mardani57
      مشارکت کننده

      سلام
      اگر در اصل اخترای یعنی مثلا در ادعانامه به ادعاها اضافه کنید باید حتما در چارچوب کلیت اصل اختراع شما باشد.
      با این توضیح که تاریخ حق تقدم ادعاهای جدید شما تاریخ ثبت در pct خواهد بود و تاریخ ادعاهای تغییر نکرده، همان تاریخ ثبت اولیه در ایران خواهد بود.

    • #20918
      ashrafz
      مشارکت کننده

      بنده هم همین سوال را داشتم و اینطور که متوجه شدم اگر اختراعی در ایران به زبان فارسی ثبت شده باشد، میتوانیم با ترجمه نسبتا آزاد مدارک به زبان انگلیسی، حق تقدم ثبت در سایر کشورها را هم از طریق ثبت PCT درخواست کنیم. حالا برایم سوال است که در مرحله بعدی، برای ثبت همان اختراع در سایر کشورها نظیر آمریکا، ژاپن، چین، یا کشورهای اروپایی، آیا باید همان مدارکی را که برای ثبت PCT ارسال کرده بودیم، عینا مجددا ارائه کنیم یا اینکه در این مرحله هم اجازه بازنویسی البته بدون تجاوز از قلمرو اختراع ثبت شده در PCT را داریم؟ مثلا آیا میتوانیم با کمک وکلای ثبت اختراع در آن کشورها مدارک را مجددا نگارش و ترسیم کنیم؟

    • #20936
      نوفن
      مدیرکل

      موضوع این است که ترجمه مدارک برای ثبت در PCT باید به درستی انجام شود و این که احتمالا نیاز است که بخشی از مدارک اصلاح گردد. در مورد سوال دوم، امکان دارد با توجه به نتیجه گزارش جستجوی اختراع و استاندارد های هر دفتر ثبت ملی، نیاز باشد مدارک کمی اصلاح گردد. در این مدل اصلاح، شما نمیتوانید حوزه فناوری اختراع را گسترش دهید.
      موفق باشید

نمایش 6 پاسخ رشته ها
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.