ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست 613 345 نوفن حامی البرز

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست: تسلا در ادامه نوآوری‌های عجیب‌وغریب خود روشی جدید و کاملاً ابتکاری را برای تولید بدنه خودرو ارائه داده که این امکان را در زمانی کوتاه‌تر و با هزینه بسیار کمتر، فراهم می‌نماید که برای ساخت فریم یا چهارچوب بدنه خودرو، از تکنیک «دایکست» یا «ریخته‌گری تحت‌فشار» استفاده شده که می‌تواند فرآیندهای سنتی مونتاژ قطعات، از طریق جوش دادن و پرچ کردن را، به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

متیو کنیت کالاس «Mattew Kenneth Kallas»، سال‌های بسیاری را صرف بررسی و توسعه مدل‌های دایکست و به‌کارگیری آن‌ها در ساخت خودرو نموده است و هم‌اکنون در شرکت تسلا مشغول به کار است، حاصل تلاش‌های چندین ساله خود را، در ثبت اختراع جدیدی ارائه نموده است.

فرایند تشریح شده در این پتنت، به ساخت یک فریم کامل از بدنه خودرو اشاره نموده که با استفاده از روش ریخته‌گری تحت‌فشار، کاهش قابل توجه تعداد ماشین‌های ریخته‌گری را به همراه خواهد داشت. این امر، موجب می‌شود تا هزینه‌های تولید و بهره‌برداری، هزینه‌های عملیاتی کارخانه، هزینه‌های ابزار و تجهیزات و حتی زمان ساخت فریم خودرو، کاهش یابد. به عبارت دیگر با کاهش تعداد مراحل مونتاژ قطعات ریخته‌گری، کل فرآیند تولید کارآمدتر شده و مدیریت آن نیز به صورت بهینه‌تری انجام می‌گیرد. در فرآیندهای معمول ساخت بدنه خودرو عدمتاً از ماشین‌های ریخته‌گری چندگانه برای تولید اجزای مختلف استفاده می‌شود که در نهایت این قطعات و اجزا، توسط نیروی انسانی یا سیستم‌های رباتیک، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با توجه به هزینه‌های سرمایه‌ای بالاتر ریخته‌گری تحت‌فشار در مقایسه با سایر فرآیندهای ریخته‌گری، استفاده از فرایند جدید پیشنهادی توسط تسلا، کاهش فرایندها و حجم کار برای دستیابی به محصول مونتاژ نهایی را به دنبال داشته که می‌تواند تعداد ماشین‌های ریخته‌گری مورد نیاز را نیز، تقلیل دهد.

دستگاه ریخته‌گری ابداعی تسلا، می‌تواند ابزاری بسیار مناسب برای ساخت فریم بدنه خودروهای خودران بوده که نیاز به مونتاژ و استفاده از اتصالات مرسوم را به شکل قابل توجهی حذف می‌نماید. باید توجه داشت که ساخت یکنواخت بدنه خودرو بدون استفاده از اتصالات جوشکاری و پرچ‌های فعلی، می‌تواند هزینه تعمیرات خودرو را نیز به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بدون شک، تیم مهندسی تسلا، به تمامی این جنبه‌ها توجه داشته و احتمالاً این پتنت، نقطه آغاز یک برنامه جذاب و هیجان‌انگیز بوده که می‌تواند صنعت فعلی را زیر و رو نماید.

لازم به ذکر است که تسلا در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به نوآوری داشته و هم‌پای بزرگان صنعت خودرو و حتی جلوتر از آن‌ها، به ارائه نوآوری‌های جدید می‌پردازد. این شرکت در بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی خود، نیم‌نگاهی به توسعه فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه داشته که از آن جمله، می‌توان به فناوری موقعیت‌یابی خودروهای خودران و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود قابلیت‌های این خودروها اشاره نمود. بررسی سایر نوآوری‌های تسلا در حوزه ساخت و تولید، نظیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید خودرو، نشان می‌دهد که این غول فناوری، بسیار علاقه‌مند به دگرگون‌سازی دنیای ساخت با بازگشت به اصول ساده اولیه و یافتن راه‌هایی برای ساخت محصولات بهتر در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر است. نمود این رویکرد را، می‌توان در شعار مشهور «ایلان ماسک»، بنیان‌گذار تسلا مشاهده نمود که هدف خود را ساخت ماشینی بیان می‌کند که خود سازنده ماشین باشد.

 

منبع: کانون پتنت ایران

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که برای تعیین تغییرات کوچک و کوتاه مدت در رابطه با عملکردهای حرکتی و قدرت عضلات مفید است (بازوبندی که پیشرفت "ام‌اس" را به دقت زیر نظر می‌گیرد). برای مردمی که از بیماری "ام‌اس" (MS) رنج می‌برند، سنجش چگونگی نوسان وضعیت آن‌ها در دوره‌های زمانی کوتاه، امری دشوار است. در یک پژوهش جدید، محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که در این زمینه ابداع شده است و می‌تواند تغییرات ظریفی که شاید پنهان بمانند را
  یک شرکت فنلاندی پاکبان خودرانی را به شکل یک خودروی برقی تولید کرده که قادر به حرکت در سطح شهر و پاکسازی مناطق مختلف است. این پاکبان خودران که توسط شرکت ترومبیا تولید شده، به طور آزمایشی در پایتخت فنلاند مورد استفاده قرار گرفته و فعلاً برخی مسیرهای حرکت دوچرخه‌ها و نیز خیابان‌های اصلی را در شب تمیز و پاکسازی می‌کند. باتری‌های لیتیومی نصب شده بر روی این خودرو شارژ آن را تا ۱۷ ساعت تأمین می‌کند و با
  یک مخترع به نام "الن پن" به امید اینکه مردم بیشتری را به زدن ماسک تشویق کند، یک تفنگ ساخته است که ماسک شلیک می‌کند. ماسک‌ها یکی از راه های مؤثر در مبارزه با شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ هستند، اما هنوز بسیاری از مردم در برابر پوشیدن آنها مقاومت می کنند. با وجود اینکه ماسک زدن در طولانی مدت ناراحت کننده و آزار دهنده است، اما عدم استفاده از ماسک در واقع یک خطر برای سایر جامعه است.
  استودیوی جدید شرکت "هیوندای" موسوم به "New Horizons" به معنی "افق‌های جدید" روی طراحی خودروهایی به شکل فیلم مشهور ترانسفورماتورها یا تبدیل شوندگان کار خواهد کرد. شرکت "هیوندای" در نمایشگاه فناوری "CES 2019" چیزی شبیه به آنچه در یک فیلم علمی-تخیلی می‌بینیم را به نمایش گذاشت: یک وسیله نقلیه به نام "Elevate Ultimate Mobility" به معنای "وسیله نقلیه افراشته متحرک" که هر چرخ آن به یک پایه با قابلیت تنظیم ارتفاع متصل شده بود. اکنون "هیوندای" استودیویی به نام
  شرکت کانادایی الکترامکانیکا از تولید خودروی برقی سه چرخ فشرده خبر داده که مناسب استفاده در شهرهای بزرگ و پرترافیک است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار ایالات متحده حدود ۹۰ درصد از آمریکایی‌ها به تنهایی رانندگی می‌کنند و بنابراین تولید و ساخت خودروی فشرده برقی می‌تواند رفت و آمدها را در این کشور تسهیل کند. خودروی برقی یادشده که سولو ای وی نام دارد، در جلو دارای دو چرخ و در عقب دارای یک چرخ بوده
ساخت مسواکی برقی 3 سر ساخت مسواکی برقی 3 سر: به تازگی یک مسواک ساخته شده که دارای سه سر است و می‌تواند در عرض ۵۰ ثانیه دندان‌ها را کاملا تمیز کند. مسواک سه سر "برابرا براش"(BruBruBrush) نسبت به دیگر مسواک‌های مدرن به زمان بیشتری نیاز دارد با این حال سازندگان آن مدعی شده‌اند که محصول ساخت آنها نسبت به نمونه‌های دیگر عملکرد بهتری دارد. در مسواک‌های برقی دیگر موتور مسواک باعث لرزش برس‌های مسواک می‌شود و تمام دندان‌ها را
  دانشگاه هاروارد با همکاری شرکت سونی ربات جراح کوچک جدیدی را تولید کرده اند که با الهام از هنر اوریگامی قادر به انجام جراحی‌های پیشرفته است. ربات یادشده که مینی آر سی ام نام دارد ابعادی به اندازه نصف یک توپ تنیس دارد و وزن آن هم از چند صد گرم فراتر نمی‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ربات در مقایسه با ابزار دیگر جراحی که به طور دستی کنترل می‌شوند تا ۶۸ درصد دقیق‌تر است و می‌تواند با دقت
  منابع خبری از تولید خودروی برقی جدید شرکت اپل با باتری منحصر به فرد در سال ۲۰۲۴ خبر داده‌اند. این کار در راستای پیشبرد طرح تایتان این شرکت انجام می‌شود. اپل بی سروصدا در تلاش برای تولید خودروی برقی خودران است، اما هنوز جزئیات زیادی در این زمینه اعلام نشده است و گفته می‌شود اپل تا چهار سال دیگر این محصول را به بازار می‌فرستد. طراحی باتری این خودرو کاملاً منحصر به فرد بوده و گفته می‌شود ظرفیت شارژ
  خودکاری که تمام نمی‌شود یک قلم موسوم به «اُمگا» با نوکی از جنس یک آلیاژ فلزی خاص و بدنه آلومینیومی "آندیزه"(anodized) شده به گونه‌ای طراحی شده است که نیازی به جوهر برای نوشتن ندارد. ما در عصری زندگی می‌کنیم که ارتباطات دیجیتال به شکل وسیعی جای جوهر را گرفته است و تغییری که بدون شک زندگی را در دنیای پرسرعت امروزی که در آن ایمیل جای نامه‌نگاری را گرفته است، آسان می‌کند (خودکاری که تمام نمی‌شود). اما با این
  کنترل "ایمپلنت مغزی" کاشت یا ایمپلنت‌های عصبی ممکن است گزینه‌های درمانی مناسبی برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری پارکینسون و صرع باشند؛ اما یکی از نکاتی که باید ذکر کرد، این است که چنین دستگاه‌هایی می‌بایست برای مدت زمان طولانی در شرایط سخت در جمجمه کار کنند و یکی از چالش‌هایی که پزشکان با آن رو به رو هستند مسئله تامین نیروی این ایمپلنت‌ها است و مشکل دیگر آنها نیز برقراری ارتباط با این ایمپلنت‌ها برای کنترل عملکرد
محققان در استرالیا ابزاری ساختند که می‌تواند از روی عرق بدن، برق تولید کند. این ابزار قادر است انرژی مورد نیاز ساعت هوشمند را تامین کند. آنها به دنبال راهی هستند که حتی اگر بدن عرق نکرد نیز این دستگاه برق تولید کند. تنفس یکی از گزینه‌های احتمالی آنها برای تولید برق است. در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه Device منتشر شده است، محققان دانشگاه دکین جزئیات مربوط به ساخت نانوژنراتور هیدروالکتریک را ارائه کردند، نانوژنراتوری که به صورت
نوآوری‌ دیگر از اپل در زمینه احراز هویت بیومتریک ساعت‌های هوشمند نوآوری‌ دیگر از اپل در زمینه احراز هویت بیومتریک ساعت‌های هوشمند: اپل در ادامه نوآوری‌های مستمر خود در زمینه فناوری‌های احراز هویت کاربران، روشی ابتکاری برای ساعت‌های تولیدی خود توسعه داده است. این ایده خلاقانه که مبتنی بر ارسال سیگنال‌هایی از یک سنسور نوری تعبیه شده در زیر ساعت و نزدیک به ساعد دست کاربر است که می‌تواند ویژگی‌های بیومتریک فرد را شناسایی نموده و از آن‌ها برای احراز