تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن

تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن

تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن 733 403 نوفن حامی البرز

تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن

 

پژوهشگران آمریکایی نوعی دریچه مصنوعی قلب ابداع کرده‌اند که می‌تواند با افزایش سن بیمار قطر خود را تغییر دهد (تطبیق دریچه مصنوعی قلب).

برای کودکانی که با “نقص مادرزادی قلب” (CHD) به دنیا می‌آیند تطبیق دریچه مصنوعی قلب که جریان خون را حفظ می‌کنند و یک روش لازم و دشوار به شمار می‌روند که کاشت این ابزار در قلب، نه تنها به جراحی نیاز دارد، بلکه باید هر چند سال یک بار و با رشد بدن کودکان، مراحل پرخطر این روش تکرار شوند.

پژوهشگران “بیمارستان کودکان بوستون” (Boston Children’s Hospital) برای برطرف کردن این مشکل، نوعی دریچه مصنوعی قلب طراحی کرده‌اند که می‌تواند بدون نیاز به جراحی‌های تهاجمی، تنظیم شود و قطر خود را تغییر دهد.

براساس گزارش “انجمن قلب آمریکا” (AHA)، از هر 1000 نوزاد، 9 نفر با نقص مادرزادی قلب به دنیا می‌آیند. این مشکل می‌تواند به بروز ناهنجاری در دیواره‌های قلب، رگ‌ها و عروق مجاور و یا دریچه‌هایی منجر شود که جریان خون را در این اندام تنظیم می‌کنند (تطبیق دریچه مصنوعی ).

هنگامی که یک کودک با نقص مادرزادی قلب به دنیا می‌آید، جراحان می‌توانند دریچه‌های مصنوعی را در قلب او بگذارند تا عملکرد درست آن بازگردانده شود اما این دریچه‌ها، قطر ثابتی دارند و به همین دلیل باید هر بار جایگزین و تنظیم شوند. به گفته پژوهشگران بیمارستان کودکان بوستون، کسانی که پیش از دو سالگی، دریچه‌های مصنوعی را دریافت می‌کنند، حداقل پنج بار پیش از رسیدن به بزرگسالی، به جراحی قلب باز نیاز خواهند داشت تا دریچه‌ها جایگزین شوند.

پژوهشگران در این بررسی، دریچه‌های موجود در رگ‌های عمیق پا را مورد بررسی قرار دادند که می‌توانند حتی با انبساط رگ‌ها در واکنش به حجم سنگین خون، جریان خون را حفظ کنند.

تطبیق دریچه مصنوعی قلب با سن

این گروه پژوهشی، دریچه‌های مصنوعی خود را در آزمایشگاه و روی مدل‌های حیوانی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که دریچه‌ها می‌توانند براساس فشار و میزان متفاوت جریان خون تنظیم شوند. پژوهشگران باور دارند که این دریچه‌ها در انسان نیز قابلیت تنظیم شدن را دارند و با حداقل تهاجم همراه هستند.

“سوفی هافربرث” (Sophie Hofferberth)، سرپرست این پژوهش گفت: رگ‌ها تقریبا 70 درصد حجم خون را با خود حمل می‌کنند. ابعاد رگ می‌تواند با توجه به حالت بدن تغییر کنند و دریچه‌ها نیز کار خود را ادامه می‌دهند. ما با تقلید از این قابلیت دریچه‌های طبیعی قلب انسان، دریچه‌هایی طراحی کرده‌ایم که ابعاد آنها قابل برنامه‌ریزی است تا با رشد بدن سازگار شوند و کنترل جریان خون را از دست ندهند.

“پدرو دل نیدو” (Pedro del Nido)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما امیدواریم که بتوانیم این ابزار جدید را به سرعت به آزمایش‌های بالینی وارد کنیم. اگر نتایج پیش‌بالینی ما نتیجه خوبی در آزمایش‌های انسانی داشته باشند، تحول قابل توجهی ایجاد خواهند کرد.

محققان با استفاده از دی‌سولفید مولیبدن، دستگاه لایه‌نازک انعطاف‌پذیری ساخته اند که می‌تواند حرکت سیالات نظیر حرکت آب درون لوله‌ها را به الکتریسیته تبدیل کند که این مولد برای تامین نیاز انرژی ادوات اینترنت اشیا مناسب است.
برای تامین انرژی ادوات در اینترنت اشیا می‌توان از انرژی طبیعی موجود در پدیده‌های پیرامون استفاده کرد به طوری که نور، گرما یا لرزش‌های محیطی را به الکتریسیته تبدیل کرد، این فناوری به کاهش اثرات زیست‌محیطی کمک می‌کند و می‌توان از آن برای تولید انرژی موردنیاز برای ادوات مختلف در طولانی‌مدت استفاده کرد و به طوری که نیاز به باتری و شارژر نباشد.

محققان دانشگاه ناگویا و دانشگاه کیوشو روی انرژی ناشی از حرکت ناچیز سیالات متمرکز شده‌اند و آن‌ها دستگاهی ساختند که می‌تواند بیش از ۵ ولت برق را مستقیم از حرکت یک قطره مایع ایجاد کند.

انرژی حاصل از جریان‌های ناچیز مایعات در محیط‌های مختلف نظیر لوله‌های کارخانه‌ها و دستگاه‌های میکروسیالی قابل استفاده است اما تاکنون به‌صورت موثری روی این فناوری کار نشده است، محققان نشان داده‌اند که یک ورق گرافنی می‌تواند از حرکت سیال برق تولید کند، با این وجود ولتاژ خروجی آن محدود به ۰٫۱ ولت است که برای تامین انرژی ادوات الکترونیکی کافی نیست.

این دستگاه که از یک فیلم نازک انعطاف‌پذیر ساخته شده، هنگامی که قطرات آب روی سطح بالای آن به حرکت درمی‌آیند، برق تولید می‌کند،انتظار می‌رود که این فناوری بتواند برای دستگاه‌هایی که انرژی خود را تامین می‌کنند استفاده شود؛ برای مثال، از این فناوری می‌توان در حسگرهای نظارت بر کیفیت فاضلاب‌های کارخانه‌ها استفاده کرد.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که می‌توان از دی‌سولفید مولیبدن به جای گرافن استفاده کرد و در نهایت ژنراتوری ساخت که امکان تولید بیش از ۵ ولت برق از قطرات سیال را دارا است.

این نانوژنراتور به قدری انعطاف‌پذیر است که می‌توان آن را روی سطوح منحنی نصب کرد. بنابراین، این نانوژنراتور را می‌توان در ادوات اینترنت اشیا به کار برد.

 

منبع: ایسنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  شرکت مایکروسافت با همکاری کروز و جنرال موتورز خودروی خودران تولید می‌کند. هدف از این همکاری ارتقای فناوری مورد استفاده در این خودرو اعلام شده است. کروز و جنرال موتورز قبلاً هم همکاری‌هایی در زمینه تولید خودروهای خودران داشتند و حالا مایکروسافت به جمع آنها ملحق شده تا به تجاری سازی خودروهای خودران کمک کند.مایکروسافت میزان سرمایه گذاری خود را در این زمینه ۲ میلیارد دلار اعلام کرده است. کروز و جنرال موتورز از پلتفرم کلود آزور مایکروسافت در
  یک استاد ایرانی دانشگاه نورث وسترن وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی ابداع کرده که با تحلیل عرق انسان می تواند نشانگرهای بدن را رصد کند. از این فناوری برای رصد نشانگرهای حیاتی مبتلایان به کرونا استفاده می شود. شرکت «اپیکور بیوسیستمز» وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی ساخته که قابلیت های مختلفی دارند. روزبه غفاری مهندس پزشکی زیستی، کارآفرین و استاد دانشگاه نورث وسترن موسس و مدیرارشد اجرایی این شرکت است. وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی این
  مقابله با کرونا با اشعه ماورا بنفش چینی‌ها از اشعه ماورا بنفش به عنوان یک ابزار جدید برای ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها و آسانسورها با هدف مقابله باکرونا بهره گرفته اند. در تازه‌ترین اقدام از این دست شرکت یانگائو که خدمات حمل و نقل عمومی در شانگهای ارائه می‌دهد، یک اتاق تنظیف و پاکیزه سازی را برای اتوبوس‌ها راه اندازی کرده که از طریق تابش اشعه ماورا بنفش هرگونه عفونت و آلودگی را برطرف می‌کند. همزمان با درخواست دولت چین
  یک کلید ضد میکروب فلزی آنتی میکروبیال برای دوری از لمس اشیایی نظیر عابر بانک‌ها که به طور بالقوه می‌توانند آلوده باشند، ساخته شده است. اجتناب از لمس برخی از سطوح هنگام بیرون آمدن از خانه و حاضر شدن در ملاء عام دشوار است. صفحه نمایش‌های لمسی در فروشگاه‌ها، دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی، صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز یا حتی دستگیره درها و غیره؛ همه ما هر روزه در معرض تماس با سطوح بالقوه آلوده هستیم. این ابزار موجب عدم لمس
  نور مرئی در طبعیت اهمیت زیادی دارد. این نور توسط چشم انسان قابل رویت است و یکی از شدیدترین نورهایی است که از خورشید منتشر می‌شود و به سطح زمین می‌رسد و عنصری اساسی برای فرآیندهای زیستی زیربنای حیات است. تولید نور مرئی منسجم مانند نور لیزر که برای مدت کوتاهی شدت می‌گیرد، کار دشواری است. این گروه برای تولید نور مرئی در مقیاس زمانی فمتوثانیه از لیزر صنعتی که در اکثر آزمایشگاه‌ها وجود دارد، استفاده کردند. آن‌ها دریافتند
  نتایج پژوهش محققان نشان می‌دهد که ساخت تولید کیف،کفش و لباس از قارچ‌ می‌تواند یک جایگزین دوستدار محیط زیست برای چرم سنتی باشد. محققان می‌گویند که می‌توان قارچ‌ها را تحت فشار قرار داد و از طریق شیمیایی فرآوری کرد تا برای رقابت با چرم، ماده‌ای کاملا محکم ساخت. چرم‌های سنتی و گزینه‌های جایگزین آن معمولا از حیوانات و پلیمرهای مصنوعی به دست می‌آیند. اما تولید چرم مانند سایر صنایع وابسته به دام، برای محیط زیست بد است چرا که
  محققان موفق به تولید چسب زخم جدیدی شده اند که با کنترل میزان جذب اکسیژن در بافت پیوندی زده شده از شکست عمل‌های جراحی پیوند اعضا جلوگیری می‌کند. موفقیت عمل‌های جراحی پیوند اعضا و وادار کردن بافت‌های پیوند زده شده به فعالیت مانند بافت‌های عادی و اصلی همیشه فرایندی پرچالش بوده است و برای موفقیت در این زمینه تضمین اکسیژن رسانی به بافت پیوندی اهمیت زیادی دارد و حالا یک چسب زخم بزرگ بانداژ به کمک پزشکان آمده است.
  یک تولید کننده موبایل چینی حق امتیاز اختراع یک عینک هوشمند ثبت کرده که سیگنال های درمانی از جمله نور فرابنفش و امواج صوتی منتشر می کند که برای درمان افسردگی و خستگی کارآمد است. شرکت شیائومی حق امتیاز اختراعی به نام «عینک و قاب هوشمند» ثبت کرده است. جزئیات این حق امتیاز نشان می‌دهند عینک و قاب هوشمند آن قابلیت‌های ردیابی مشکل سلامتی و درمان را یکپارچه می‌کند. محصول مذکور سیگنال‌های درمانی از جمله پالس‌های نور فرابنفش، نور
  شرکت ال جی از طراحی یک سیستم کنترل عبور (دستگاه‌ کارت زنی کارکنان) مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داده که با استفاده از فناوری تشخیص چهره کارکنان ادارات را شناسایی می‌کند. سیستم یادشده در حین عبور کارمندان و ورود آنها به ادارات هویت آنها را شناسایی و زمان عبور و مرور آنها را ثبت می‌کند و از معطلی افراد در برابر درب‌های ورودی برای کارت زدن جلوگیری می‌کند (دستگاه‌ کارت زنی کارکنان ادارات با هوش مصنوعی). این سیستم به
  اگر بستن بند کفش‌هایتان برایتان کار آسانی نبوده نگران نباشید چرا که شرکت آمریکایی"نایک"(Nike) با همکاری گوگل برای حل این مشکل با یک ایده نوین دیگر آمده است و به شما اجازه می‌دهد بند کفش خود را با فرمان صوتی ببندید. کفش‌های کتانی بسکتبال "Adapt BB" طراحی این شرکت مجهز به یک سیستم بستن بند هستند که با فشار دادن یک دکمه روی کفش فعال می‌شوند، اما اکنون دستیار صوتی گوگل می‌تواند این کار را برای کاربران انجام دهد.
  شرکت جنرال موتورز از دو طرح اولیه رونمایی کرده که یکی از آنها یک تاکسی پرنده با ۴ پروانه و دیگری خودروی خودران لوکسی است که با صوت کاربر و حرکات دست فعال می شود. شرکت جنرال موتور در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی ۲۰۲۱ از یک تاکسی پرنده با برند کادیلاک رونمایی کرد. طرح اولیه این خودرو نشان دهنده یک وسیله نقلیه است که به طور عمودی از زمین بلند می‌شود و فرود می‌آید و ظرفیت یک سرنشین را
  یک فناوری جدید به کسانی که به هر دلیل قادر به استفاده از دستان خود برای کنترل وسایل الکترونیکی نیستند، امکان می دهد تا آنها را تنها با حرکت چشم خود کنترل کنند. این دستگاه پوشیدنی حرکات چشم کاربر و موقعیت مردمک چشم را ردیابی می کند تا مکان نمای موشواره(فلش موس) را روی کنترل وسایل الکترونیکی حرکت دهد. افرادی که نمی توانند از دستان خود به طور کامل استفاده کنند، ممکن است تعامل با دستگاه های لمسی برایشان