اولین فرودگاه خودروهای پرنده برقی در جهان

اولین فرودگاه خودروهای پرنده برقی در جهان

اولین فرودگاه خودروهای پرنده برقی در جهان 733 403 نوفن حامی البرز

 

یکی از شهرهای کشور انگلیس با مشارکت شرکت هیوندای در پروژه‌ای که هدف آن توسعه زیرساخت‌های عدم انتشار کربن است، میزبان اولین فرودگاه نسل بعدی وسایل نقلیه هوایی برقی و خودران خواهد بود.

طی چند سال اخیر محبوبیت خودروهای پرنده افزایش یافته است و حتی شرکت‌های شهیری مانند “بوئینگ” و “پورشه” به دنبال تولید این وسایل نقلیه هستند. اکنون شهری در انگلیس در حال آماده شدن برای میزبانی از اولین فرودگاه جهان مخصوص خودروهای پرنده است.

یک استارتاپ انگلیسی موسوم به “Urban-Airport” با غول خودروسازی “هیوندای” برای مهندسی این فرودگاه آینده نگرانه همکاری کرده است تا طعم نسل بعدی سفرهای هوایی را به مردم بچشاند. آنها نام این فرودگاه جدید را “فرودگاه شهری”(Urban Air Port) گذاشته‌اند.

این فرودگاه با عدم انتشار کربن و هر نوع آلاینده، میزبان نسل بعدی وسایل نقلیه هوایی برقی و خودران خواهد بود.

“ریکی ساندو” بنیان‌گذار و مدیر اجرایی این استارتاپ گفت: خودروها به جاده احتیاج دارند. قطارها به ریل نیاز دارند. هواپیما به فرودگاه نیاز دارد و هواپیماهای برخاست و فرود عمودی(eVTOL) نیز به پایگاه‌های هوایی مخصوص خود احتیاج دارند. بیش از صد سال پیش، اولین پرواز تجاری جهان انجام شد و جهان متصل مدرن را ایجاد کرد. “فرودگاه شهری” ارتباطات را در سراسر شهرهای ما بهبود می‌بخشد، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و به انگلیس کمک می‌کند تا در یک اقتصاد جدید کاملاً پاک جهانی پیشگام شود.

وی افزود: خودروهای پرنده در گذشته یک رویا بودند. اکنون آنها حمل و نقل هوایی پاک شهری را برای مردم فراهم می‌کنند و دنیای جدیدی از حمل و نقل هوایی با آلایندگی صفر را ایجاد می‌کنند.

یک “فرودگاه شهری” می‌تواند از هرگونه eVTOL پشتیبانی کند و برای شرایط اضطراری ایده آل است، زیرا می‌تواند به سرعت هواپیماهای بدون سرنشین و سایر eVTOLها را برای حمل و نقل تجهیزات و افراد در هر جایی که بیشترین نیاز احساس می‌شود، عملیاتی کند.

یک “فرودگاه شهری” ۶۰ درصد کوچکتر از یک سکوی مخصوص فرود و برخاست بالگرد است و در عرض چند روز قابل نصب است. ضمن اینکه در صورت نیاز می‌توان آن را جابجا کرد و به مکان‌های دیگر برای نصب برد. این فرودگاه از آنجایی که انتشار صفر کربن دارد، بسیار دوست‌دار محیط زیست است.

در عین حال، شرکت “هیوندای” اظهار داشت که قصد دارد هواپیماهای eVTOL خود را بسازد و به عنوان بخشی از برنامه تجاری سازی هوانوردی خود تا سال ۲۰۲۸ از این پروژه پشتیبانی می‌کند.

این فرودگاه جدید در شهر کاونتری(Coventry) انگلیس در حال ساخت است و تا نوامبر ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد. این پروژه یک کمک ۱.۲ میلیون پوندی (۱.۶۵ میلیون دلاری) از دولت انگلیس دریافت کرده است.

محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به زودی خواهند توانست مانند گوشت، مواد گیاهی را نیز به شکل‌های دلخواه در محیط آزمایشگاه پرورش دهند.

گوشت‌های آزمایشگاهی امروزه در حال رواج هستند و شنیدن اخبار آنها دیگر چندان تعجب برانگیز نیست. اما شنیدن اینکه محققان موسسه فناوری ماساچوست به دنبال پرورش چوب در آزمایشگاه هستند، شاید کمی عجیب باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این کار ایده خوبی خواهد بود. گفتنی است که تولید چوب در آزمایشگاه زمان بسیار کمتری نسبت به روند طبیعی آن که چند دهه طول می‌کشد تا به چوبی تبدیل شود که ما برای تولید از آن استفاده می‌کنیم، نیاز دارد.

نکته دوم و شاید مهمتر از مورد قبل اینکه چوب ساخته شده در آزمایشگاه باعث کاهش نیاز به قطع درختان در جنگل‌های با ارزش زمین می‌شود که برای تولید اکسیژن مورد نیاز ما و پاک‌سازی هوا از آلاینده‌ها حیاتی است. همچنین چوب آزمایشگاهی در هر زمان و هر مکان در دسترس است.

محققان در چکیده مقاله خود نوشتند: سیستم‌های فعلی برای تولید مواد بیولوژیکی گیاهی ناکارآمد هستند، اما این کار یک راه حل جدید است که بر اساس کشت انتخابی بافت‌های گیاهی قابل تنظیم با استفاده از تکنیک‌های مقیاس پذیر و بدون نیاز به زمین زراعی است و توسط عواملی همچون فصل، آب و هوا یا در دسترس بودن منابع محدود نمی شود.

این روش می‌تواند باعث کاهش بسیاری از ضایعات مرتبط با محصولات چوبی شود. از آنجا که درختان به شکل استوانه‌ای رشد می‌کنند، بنابراین وقتی مبلمان را از آنها می‌سازیم، ناخواسته مقدار زیادی چوب را هدر می‌دهیم که در بسیاری از موارد هدر می‌رود و استفاده نمی‌شود.

محققان می‌گویند که سلول‌های ایجاد اشیای چوبی از برگ‌های گیاه “گل آهاری”(zinnia) استخراج می‌شوند و برای رشد نیازی به خاک و نور خورشید ندارند. این سلول‌ها حتی می‌توانند در آزمایشگاه در قالب‌های خاص ریخته شوند و به شکل‌های خاصی مانند صندلی رشد کنند.

این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است، به این معنی که فعلا هیچ مبلمان ساخته شده توسط “گل آهاری” را نخواهیم دید. با این حال، این گام مهمی در جهت ساخت پایدارتر محصولات چوبی سازگار با محیط زیست است.

این روش در صورت موفقیت می‌تواند باعث محبوبیت بیشتر محصولات چوبی نسبت به پلاستیک‌های خطرناکی شود که باعث آلودگی زمین و اقیانوس‌ها می‌شوند.

این مطالعه در مجله Cleaner Production منتشر شده است.

 

منبع: ایسنا