کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

733 403 نوفن حامی البرز

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

 

ماسک “C-Thru” نام یک مجموعه کلاه ایمنی آتش‌نشانان شامل کلاه و ماسک مخصوص آتش‌نشانی است که مجهز به یک دوربین حرارتی و یک نمایشگر “هاد”(HUD) یا نمایشگر سر بالا است تا دید حرارتی را در اختیار آتش‌نشانان قرار دهد.

تیم‌های آتش‌نشانی مجبور به حمل وسایل به شکل دستی به منظور کمک به آنها در شرایط سخت و محیط‌های پر از دود هستند تا اینکه یک شرکت آمریکایی به نام “Qwake” با فراهم کردن دید حرارتی در یک صفحه نمایش “هاد” واقع در جلوی چشم آتش‌نشانان و درون ماسک تنفسی آنها به کمک آنها آمده است.

این فناوری موسوم به “C-Thru” که تداعی‌گر معنی دیدن از میان چیزی است متشکل از یک شیشه کوچک و شفاف “هاد” است در درون ماسک تنفسی و جلوی چشم‌ آتش‌نشان و یک دوربین حرارتی بیرون از کلاه ایمنی آتش‌نشانان است.

“هاد”(HUD) نمایشگری فرانما است که اطلاعات را در جلوی دید و منظر بیننده، بدون اینکه بیننده مجبور باشد، جایی دیگر را بنگرد، نمایش می‌دهد. نمایشگرهای سربالا در آغاز برای هواپیماهای نظامی طراحی شده بودند، ولی هم‌اکنون در هواپیماهای تجاری، تانک‌ها و وسائل دیگر از جمله خودروها و به تازگی در سیستم‌های ایمنی آتش‌نشانی نیز استفاده می‌شوند.

این فناوری حتی اگر اتاق تاریک و پر از دود باشد نیز به آتش‌نشان امکان می‌دهد به خوبی ماموریت خود را انجام دهد. هنگامی که این سیستم توسط آتش‌نشانان کالیفرنیایی در یک ماموریت آتش‌نشانی آزمایش شد، آتش‌نشانان گفتند که با استفاده از “C-Thru” نه تنها می‌توانستند قربانیانی را که در جستجوی آنها بودند، بیابند، بلکه سطح نمایش جزئیات شگفت‌آور بوده است.

منبع تغذیه نمایشگر این سیستم ایمنی آتش‌نشانی (کلاه ایمنی آتش‌نشانان)، یک دوربین حرارتی در قسمت بیرونی ماسک است که از طریق الگوریتم هوش مصنوعی و شناسایی لبه‌ها و اشکال در محیط کار می‌کند. افراد، مواد و وسایل مختلف که دارای حرارت متفاوت هستند، در نظر آتش‌نشان به رنگ سبز نشان داده می‌شوند.به نظر می‌رسد این سیستم هنوز در مرحله نمونه اولیه قرار دارد، اگرچه نمونه اولیه نسبتاً پیشرفته‌ای است.

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

بی‌شک آتش‌نشانان منتظر عرضه این سیستم هستند، هر چند که سازمان‌های آتش‌نشانی منتظر هستند تا ببینند برای خرید این فناوری نسل جدید چقدر باید هزینه کنند.

یک شرکت چینی از تولید گوشی جان سخت تازه ای به نام دوگی خبر داده که در صورت ضربات شدید و رها شدن زیر شیر آب باز هم به خوبی کار می‌کند.

این گوشی اندرویدی اس ۹۵ پرو نام دارد و اجزای مستحکم کننده آن به صورت ماژولار طراحی شده اند و به راحتی از آن جدا شده یا به آن اضافه می‌شوند.

گوشی یادشده را می‌توان به مدت چهار ساعت در عمق سه متری آب نگه داشت و بدون آنکه مشکل خاصی برایش ایجاد شود و همچنین اگر این گوشی را هزاران بار از ارتفاع حدوداً دو متری بر روی یک سطح سیمانی بیندازید که هیچ بخشی از آن نشکسته و آسیب نمی بیند.این گوشی دارای باتری ۵۱۵۰ میلی آمپری است. اما امکان نصب یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری اضافی هم بر روی آن وجود دارد. همچنین با افزودن یک بلندگوی اضافی به این گوشی می‌توان از آن برای پخش صدا با قدرت بیشتر استفاده کرد.

دوربین اصلی این گوشی با دقت ۴۸ مگاپیکسل طراحی شده و دارای قدرت زوم اپتیکی ده برابر است.

وزن این گوشی بدون متعلقات اضافی ۲۸۵ گرم است و یک دسته تاشو بازشونده نیز در پشت آن نصب شده تا بتوان از آن برای مشاهده فیلم و عکس استفاده کرد. از جمله دیگر امکانات این گوشی می‌توان به سیستم عامل اندروید ۹، پردازنده هشت هسته‌ای Helio P۹۰، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، دو سیم کارت و هشت گیگابایت رم اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  محققان دانشگاه "شهر" هنگ‌کنک در مطالعه اخیرشان از توسعه پچ‌های میکروسوزنی یخی خبر داده‌اند که می‌توان توسط آن دارو را به بدن بیماران ارسال کرد. هیچ کس استفاده از سوزن را دوست ندارد اما باید گفت گاهی چاره‌ای جز استفاده از آن برای ارسال دارو نیست اما پچ‌های میکروسوزنی که اخیرا به عنوان یک جایگزین بدون درد در حال ظهور هستند می‌توانند گزینه مناسبی باشند. اکنون محققان دانشگاه شهر هنگ کنگ نسخه جدیدی از این فناوری را ساخته‌اند که
  استودیوی جدید شرکت "هیوندای" موسوم به "New Horizons" به معنی "افق‌های جدید" روی طراحی خودروهایی به شکل فیلم مشهور ترانسفورماتورها یا تبدیل شوندگان کار خواهد کرد. شرکت "هیوندای" در نمایشگاه فناوری "CES 2019" چیزی شبیه به آنچه در یک فیلم علمی-تخیلی می‌بینیم را به نمایش گذاشت: یک وسیله نقلیه به نام "Elevate Ultimate Mobility" به معنای "وسیله نقلیه افراشته متحرک" که هر چرخ آن به یک پایه با قابلیت تنظیم ارتفاع متصل شده بود. اکنون "هیوندای" استودیویی به نام
  بیمارستانی در نیویورک با نصب دوربین های نظارتی گوگل در اتاق بیماران کووید۱۹، از قرار گرفتن کادر درمان در برابر ویروس جلوگیری و همزمان علائم حیاتی بیماران را رصد می کند (رصد کرونا توسط دوربین گوگل). ماونت سینایی یکی از بیمارستان های نیویورک است که انبوهی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در آن بستری هستند. این بیمارستان اکنون با استفاده از دوربین های نظارتی «نست» بیماران را رصد می کند (رصد کرونا توسط دوربین گوگل) تا میزان قرار
  محققان موفق به ساخت و اختراع ربات‌ زنجیری شده‌اند که در طول انجام ماموریت خود متوقف نمی‌شوند چرا که می‌توانند موانع موجود بر سر راه خود را به خوبی رد کنند. ربات‌ها به اشکال مختلفی حرکت می‌کنند. برخی با پا راه می‌روند و برخی دیگر روی چرخ‌های خود می‌چرخند و برخی نیز به شکل خزندگان برای حرکت می‌خزند، اما ربات‌ها بعضی از مواقع با یک مانع روبرو می‌شوند که آنها را از حرکت بازمی‌دارد. اکنون ربات زنجیری "RCTR" ابداع
  در صد کیلومتری شمال شرقی سواحل کوازولو-ناتال در آفریقای جنوبی پروژه‌ای جاه‌طلبانه در شرف اجراست که قصد دارد همچون «کشتی نوح» از هر گیاه و جانداری روی کره زمین نمونه‌ای را گرد آورد (احداث کشتی نوح مدرن). این پارک عظیم که انرژی مورد نیاز آن از پنل‌های خورشیدی تامین خواهد شد با هدف محافظت از میراث حیات بر کره زمین تاسیس خواهد شد که مسئولین پروژه از مردم برای تامین بودجه ۵.۵ میلیاردی احداث این پارک طلب کمک کرده‌اند.
  پژوهشگران "موسسه فناوری کالیفرنیا"، نوعی حسگر ابداع کرده‌اند که می‌تواند ابتلا به کووید- 19 را به سرعت و با دقت تشخیص دهد. یکی از ویژگی‌های کروناویروس که کنترل آن را دشوار می‌سازد، این است که بدون بروز هیچ نشانه‌ای، به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. امکان دارد که فرد حامل ویروس، احساس خوبی داشته باشد و کارهای روزمره خود را انجام دهد اما ویروس را با خود به محل کار، خانه دیگران و مکان‌های عمومی ببرد.
  ایو رسی بال هایی ساخته که به انسان قدرت پرواز می دهد ( پرواز توسط بالهای جت ) . برای پرواز با بال، فرد باید از هواپیما یا بالگرد می پرید و حالا سیستم عمودپرواز خودرانی برای بال ها ابداع شده است. «ایو رسی»، خلبان سوئیسی و مردی که با بال های جتی پرواز می کند به تازگی ویدئوی جدیدی منتشر کرده است که برای پرواز لازم نیست از هواپیما یا بالگرد پایین بپرد و اکنون می تواند با
  یک شرکت فنلاندی پاکبان خودرانی را به شکل یک خودروی برقی تولید کرده که قادر به حرکت در سطح شهر و پاکسازی مناطق مختلف است. این پاکبان خودران که توسط شرکت ترومبیا تولید شده، به طور آزمایشی در پایتخت فنلاند مورد استفاده قرار گرفته و فعلاً برخی مسیرهای حرکت دوچرخه‌ها و نیز خیابان‌های اصلی را در شب تمیز و پاکسازی می‌کند. باتری‌های لیتیومی نصب شده بر روی این خودرو شارژ آن را تا ۱۷ ساعت تأمین می‌کند و با
  محققان آمریکایی موفق به تولید یک پچ هوشمند برای تشخیص کووید-۱۹ پوستی شدند که می‌تواند ابتلا به بیماری "کووید-۱۹" را قبل از بروز علائم آن، تشخیص دهد. محققان دانشگاه "نورث‌وسترن"(Northwestern) و بیمارستان تحقیقاتی "شرلی تیان ابیلیتی‌لب"(Shirley Tyan AbilityLab) در شیکاگو، یک پچ هوشمند برای تشخیص کووید-۱۹ پوستی ساختند که به اندازه یک تمبر بوده و از مواد نرم سیلیکونی ساخته شده است. این پچ هوشمند برای تشخیص کووید-۱۹ پوستی به گلو متصل شده و تنفس، سرفه، ضربان قلب و
شارژ کردن همزمان ۴ دستگاه توسط یک پد شارژ بی‌سیم: شارژ کردن همزمان ۴ دستگاه توسط یک پد شارژ بی‌سیم فناوری شارژ سریع و بی‌سیم یکی از آن دسته تکنولوژی‌هایی است که این روزها از استقبال بی‌نظیر و کم سابقه‌ای از سوی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و همچنین کاربران و علاقمندان به گجت‌های تکنولوژیک برخوردار شده است که از شرکت‌های بزرگی که در این راستا اقدامات متعددی را انجام داده‌اند، می‌توان به اپل و سامسونگ اشاره کرد که تاکنون
  یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، حسگرهای فوق‌العاده باریکی ابداع کرده‌اند که می‌توان از آنها در لنزهای طبی هوشمند استفاده کرد. به لطف یک فرآیند جدید ساخت که به پژوهشگران امکان داده است تا یک لایه حسگر فوق‌العاده نازک چندمنظوره تولید کنند، شاید لنزهای طبی به زودی پیشرفت چشمگیری داشته باشند. پژوهشگران "دانشگاه ساری" (University of Surrey) انگلستان با همکاری پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" (Harvard University)، "دانشگاه علم و فناوری چین" (USTC)، "آزمایشگاه ملی فیزیک" (NPL) انگلستان، "دانشگاه جرج واشنگتن" (George
  دو محقق پس از شش سال تلاش موفق به طراحی و ایجاد پیراهنی که مجهز به فناوری "لایت لیس"(Light Lace) است، شده‌اند. "راب شفرد"(Rob Shepherd) خالق فناوری "لایت لیس" گفت: آن پیراهن‌ها نور را از خود عبور می‌دهند و هنگامی که آنها را بکشید یا فشار دهید می‌توانید شدت خروجی نور را تغییر دهید. شفرد سال‌ها وقت خود را صرف ایجاد این فناوری کرد و در همین سال‌ها نیز "ایلیدا سامیلگیل"(Ilyada Samilgil) از دانشگاه کرنل با او همکاری می‌کرد