کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی 733 403 نوفن حامی البرز

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

 

ماسک “C-Thru” نام یک مجموعه کلاه ایمنی آتش‌نشانان شامل کلاه و ماسک مخصوص آتش‌نشانی است که مجهز به یک دوربین حرارتی و یک نمایشگر “هاد”(HUD) یا نمایشگر سر بالا است تا دید حرارتی را در اختیار آتش‌نشانان قرار دهد.

تیم‌های آتش‌نشانی مجبور به حمل وسایل به شکل دستی به منظور کمک به آنها در شرایط سخت و محیط‌های پر از دود هستند تا اینکه یک شرکت آمریکایی به نام “Qwake” با فراهم کردن دید حرارتی در یک صفحه نمایش “هاد” واقع در جلوی چشم آتش‌نشانان و درون ماسک تنفسی آنها به کمک آنها آمده است.

این فناوری موسوم به “C-Thru” که تداعی‌گر معنی دیدن از میان چیزی است متشکل از یک شیشه کوچک و شفاف “هاد” است در درون ماسک تنفسی و جلوی چشم‌ آتش‌نشان و یک دوربین حرارتی بیرون از کلاه ایمنی آتش‌نشانان است.

“هاد”(HUD) نمایشگری فرانما است که اطلاعات را در جلوی دید و منظر بیننده، بدون اینکه بیننده مجبور باشد، جایی دیگر را بنگرد، نمایش می‌دهد. نمایشگرهای سربالا در آغاز برای هواپیماهای نظامی طراحی شده بودند، ولی هم‌اکنون در هواپیماهای تجاری، تانک‌ها و وسائل دیگر از جمله خودروها و به تازگی در سیستم‌های ایمنی آتش‌نشانی نیز استفاده می‌شوند.

این فناوری حتی اگر اتاق تاریک و پر از دود باشد نیز به آتش‌نشان امکان می‌دهد به خوبی ماموریت خود را انجام دهد. هنگامی که این سیستم توسط آتش‌نشانان کالیفرنیایی در یک ماموریت آتش‌نشانی آزمایش شد، آتش‌نشانان گفتند که با استفاده از “C-Thru” نه تنها می‌توانستند قربانیانی را که در جستجوی آنها بودند، بیابند، بلکه سطح نمایش جزئیات شگفت‌آور بوده است.

منبع تغذیه نمایشگر این سیستم ایمنی آتش‌نشانی (کلاه ایمنی آتش‌نشانان)، یک دوربین حرارتی در قسمت بیرونی ماسک است که از طریق الگوریتم هوش مصنوعی و شناسایی لبه‌ها و اشکال در محیط کار می‌کند. افراد، مواد و وسایل مختلف که دارای حرارت متفاوت هستند، در نظر آتش‌نشان به رنگ سبز نشان داده می‌شوند.به نظر می‌رسد این سیستم هنوز در مرحله نمونه اولیه قرار دارد، اگرچه نمونه اولیه نسبتاً پیشرفته‌ای است.

کلاه ایمنی آتش‌نشانان با دید حرارتی

بی‌شک آتش‌نشانان منتظر عرضه این سیستم هستند، هر چند که سازمان‌های آتش‌نشانی منتظر هستند تا ببینند برای خرید این فناوری نسل جدید چقدر باید هزینه کنند.

یک شرکت چینی از تولید گوشی جان سخت تازه ای به نام دوگی خبر داده که در صورت ضربات شدید و رها شدن زیر شیر آب باز هم به خوبی کار می‌کند.

این گوشی اندرویدی اس ۹۵ پرو نام دارد و اجزای مستحکم کننده آن به صورت ماژولار طراحی شده اند و به راحتی از آن جدا شده یا به آن اضافه می‌شوند.

گوشی یادشده را می‌توان به مدت چهار ساعت در عمق سه متری آب نگه داشت و بدون آنکه مشکل خاصی برایش ایجاد شود و همچنین اگر این گوشی را هزاران بار از ارتفاع حدوداً دو متری بر روی یک سطح سیمانی بیندازید که هیچ بخشی از آن نشکسته و آسیب نمی بیند.این گوشی دارای باتری ۵۱۵۰ میلی آمپری است. اما امکان نصب یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری اضافی هم بر روی آن وجود دارد. همچنین با افزودن یک بلندگوی اضافی به این گوشی می‌توان از آن برای پخش صدا با قدرت بیشتر استفاده کرد.

دوربین اصلی این گوشی با دقت ۴۸ مگاپیکسل طراحی شده و دارای قدرت زوم اپتیکی ده برابر است.

وزن این گوشی بدون متعلقات اضافی ۲۸۵ گرم است و یک دسته تاشو بازشونده نیز در پشت آن نصب شده تا بتوان از آن برای مشاهده فیلم و عکس استفاده کرد. از جمله دیگر امکانات این گوشی می‌توان به سیستم عامل اندروید ۹، پردازنده هشت هسته‌ای Helio P۹۰، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، دو سیم کارت و هشت گیگابایت رم اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

حسگر جدید اثر انگشت در آیفون شرکت اپل در حال تلاش برای توسعه فناوری نوستالژیک و مشهور حسگر اثر انگشت است. این فناوری جدید اپل، مبتنی بر صفحه‌ نمایش آیفون بوده و نیاز به تعبیه یک کلید و سنسور خاص خارج از صفحه نمایش، نخواهد داشت. اپل نخستین شرکتی نیست که گوشی‌های هوشمند خود را مجهز به این امکان داخل صفحه‌ نمایش می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد که فناوری معرفی شده توسط اپل، موفقیتی قابل ملاحظه را نسبت به نمونه‌های
  حسگر ی با استفاده از فیلم حاوی نانوذرات ساخته شده‌است که به دانشمندان کمک می‌کند تا حرکات پیچیده دست را رصد کند. یک گروه تحقیقاتی موفق به ساخت حسگری شدند که قادر به ثبت حرکات بدن انسان از فاصله دور است. این حسگر که حاوی لایه‌ای بسیار نازک است، دور دست پیچیده شده و با حرکات ۵ انگشت، به‌صورت زنده قادر است تا حرکات اصلی را همانند یک آیینه شبیه‌سازی کند. این فناوری به یک شبکه نرونی یادگیری عمیق
  محققان با الهام از یکی از سریع ترین پرنده جهان ، رباتی ۲۶ گرمی توسعه داده اند که با سرعت ۸متر برثانیه پرواز می کند. گروهی از محققان بین المللی یک پهپاد ۲۶ گرمی توسعه داده اند که می تواند بال بزند و مانند یک «بادخورک» پرواز کند و در آسمان شیرجه بزند. به همین دلیل چنین پهپادی از کوادکوپترهای فعلی کارآمدتر است (پهپاد با الهام از سریع ترین پرنده جهان). محققان با الهام از یکی از سریع ترین
  شرکت "ایرباس" قصد دارد از یک حسگر زنده فوق‌العاده حساس برای تشخیص بمب در فرودگاه‌ها استفاده کند که توسط یک استارتاپ ساخته شده و از سلول‌های بیولوژیکی زنده استفاده می‌کند و می‌تواند امنیت فرودگاه‌ها را به خوبی تضمین کند تا دیگر شاهد حملات تروریستی در آنها نباشیم. به گفته "فایننشال تایمز" شرکت "ایرباس"(Aivbus) قصد دارد یک "بینی الکترونیکی" را آزمایش کند که از سلول‌های بیولوژیکی زنده استفاده می‌کند تا بتواند مانند سگ‌های بمب‌یاب به کشف بمب‌ها بپردازد. این حسگر
  یک شرکت آمریکایی نوعی بالشت ژله‌ای طراحی کرده است که فشار وارد بر سر، گردن و ستون فقرات را هنگام خواب کاهش می‌دهد. رختخواب یکی از مهمترین ارکان خواب باکیفیت است که معمولا افراد از گردن درد ناشی از بالش غیر استاندارد گله‌مند هستند. محققان به این منظور نوعی بالشت ژله‌ای طراحی کرده‌اند که میزان فشار وارد بر گردن را به حداقل کاهش می‌دهد که این بالشت ژله‌ای Aloe Ice Pillow Gel نام دارد و از یک فوم ژله‌ای
  ابداع حسگری مقاوم و انعطاف‌پذیر پژوهشگران "دانشگاه واترلو"ی (University of Waterloo) کانادا با رهبری "الهام داوودی" و با کمک "احسان تویسرکانی" در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک حسگر محکم و انعطاف‌پذیر برای فناوری‌های پوشیدنی شده‌اند. محققان کانادایی با کمک محققان ایرانی و با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی و فناوری نانو موفق به ایجاد یک حسگر با دوام و انعطاف پذیر برای دستگاه‌های پوشیدنی شده‌اند و به گفته آنها حسگر مذکور می‌تواند بر همه چیز از علائم حیاتی
  یک شرکت چینی اسب رباتیکی برای کودکان طراحی کرده که می تواند به طور خودران حرکت کند و افراد و اشیا را بشناسد. استارت آپ خودرویی چین به نام Xpeng یک ربات تک شاخ طراحی کرده که کودکان می‌توانند سوار آن شوند. این ربات که «اژدهای کوچک سفید» نام دارد مجهز به یک سیستم هوش مصنوعی است تا مانورهای خودران انجام دهد، روی سطوح مختلف مسیریابی کند و افراد و اشیا را بشناسد. همچنین اسب رباتیک واکنش احساسی هوشمند
  مهندسان یک شرکت انگلیسی نمونه اولیه واگن قطاری را توسعه داده اند که ظرفیت ۶۰ نفر را دارد و با گاز زیستی حرکت می کند. گروهی از مهندسان شرکت «اولترالایت ریل پارتنرز» معتقدند قطارها به جای گازوئیل می توانند با گاز تولید شده از زباله های انسانی، حیوانی و همچنین غذاهای دورریز حرکت کنند. آژانس تأمین بودجه تحقیقات «Innovate UK» در انگلیس با پرداخت ۶۰ هزار پوند از این طرح پشتیبانی کرده است. البته این دومین کمکی است که
یک استارت‌آپ فرانسوی موسوم به Pi-Pop دوچرخه‌ای به همین نام را معرفی کرده است که به جای باتری از ابرخازن‌ها تغذیه می‌کند و راه‌حلی سازگار با محیط‌ زیست و بدون دردسر را برای رفت و آمد ارائه می‌دهد. استارت‌آپ فرانسوی Pi-Pop از یک دوچرخه برقی پیشگامانه رونمایی کرده است که برای یک دوچرخه سواری سازگار با محیط زیست و کارآمد، به جای باتری به ابرخازن‌ها متکی است. در عصری که دوچرخه‌های الکتریکی برای رفت و آمدهای روزانه و سواری‌های آرام
  یک شرکت مکزیکی چرم گیاهی از کاکتوس (چرم کاکتوس) تولید می کند که عمر آن ۱۰ سال است. نوعی چرم گیاهی به نام «دسرتو»(Desserto) از کاکتوس ساخته شده است. این چرم گیاهی انعطاف پذیر و زیست تخریب پذیر است و علاوه بر آن اثر لکه روی آن نمی ماند که در حال حاضر صنعت مد یکی از بزرگترین آلایندگان زمین به حساب می آید و درهمین راستا شرکت مکزیکی «دسرتو» راه حلی بدون استفاده از پوست حیوانات و ترکیبات شیمیایی
  محققان موفق به ساخت و اختراع ربات‌ زنجیری شده‌اند که در طول انجام ماموریت خود متوقف نمی‌شوند چرا که می‌توانند موانع موجود بر سر راه خود را به خوبی رد کنند. ربات‌ها به اشکال مختلفی حرکت می‌کنند. برخی با پا راه می‌روند و برخی دیگر روی چرخ‌های خود می‌چرخند و برخی نیز به شکل خزندگان برای حرکت می‌خزند، اما ربات‌ها بعضی از مواقع با یک مانع روبرو می‌شوند که آنها را از حرکت بازمی‌دارد. اکنون ربات زنجیری "RCTR" ابداع
  محققان نوعی اسکلت مصنوعی برای افزودن به مچ پا تولید کرده‌اند که سرعت راه رفتن افراد مسن یا افراد مبتلا به ناهنجاری‌های حرکتی را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. این اسکلت مصنوعی در اطراف ساق پا و در داخل کفش قرار می‌گیرد و به فرد امکان می‌دهد با سرعت دلخواه و مطلوب خود پیاده روی کند. استفاده آزمایشی از این محصول بر روی دستگاه‌های تردمیل موفقیت آمیز بوده و فعلاً انرژی مورد نیاز آن از طریق اتصال به موتورهای