
تحلیل پتنت
تحلیل پتنت عبارت است از استفاده از اطلاعات اختراعات ثبت شده در دنیا در جهت پیشبرد برنامه ها، کمک به فرایند تصمیم گیری و آگاهی از جدیدترین مباحث در حوزه خاصی از فناوری. مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از تحلیل پتنت صنایع و شرکت های خصوصی، سیاست گذاران کلان و مدیران و از سوی دیگر محققان و دانشگاهیان می باشند.
از آنجا که اختراعات ثبت شده در دنیا دارای اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی هستند یکی از مهمترین منبع اطلاعات محسوب میشوند و به همین دلیل محققان، فناوران، مدیران کسب و کارها، مدیران تحقیق و توسعه و … نیاز دارند به دلایل مختلف این اطلاعات را بررسی و تحلیل کنند. تحلیل پتنت (Patent Analysis) بررسی اطلاعات اختراعات ثبت شده است که در آن تحلیلگر پس از جستجو در بانکهای اطلاعاتی اختراعات، مجموعهای از پتنتها را که با موضوع تحلیل ارتباط دارد، جمع آوری کرده و از طریق مقایسه و تطبیق آنها به نیازهای مطرح شده از جانب متقاضی، پاسخ دهد.
برخی از اهداف تحلیل پتنت عبارتند از:
– جلوگیری از دوباره کاری های پژوهشی (کاهش هزینه های پژوهشی)
– شناسایی فناوریهای و محصولات جدید
– شروع پژوهش از سطح دانش بالاتر
– پیشبینی روند توسعهی یک فناوری خاص
– حل مسائل تجاری یا تحقیقاتی
– اطلاع از روند پیشرفت تجاری و فنی کشورها و شناسایی همکاران تحقیقاتی و تجاری
– تعیین زمینه های سرمایه گذاری
– یافتن خوراک تحقیقاتی برای مراکز مربوطه و واحد های تحقیق و توسعه شرکت ها
– و …
گام های عملیاتی تحلیل پتنت
به منظور انجام صحیح یک تحلیل پتنت نیاز است گام های زیر با دقت انجام شود تا بتوان به نتایج بدست آمده از تحلیل استناد کرد:
- انتخاب هدف
- انتخاب بانک اطلاعاتی جامع و قوی
- انتخاب کلید واژه ها
- پردازش اطلاعات
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی اختراع در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.
دیگر مطالب مرتبط
![]()
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
هر فعالیت و حتی کارهای روزمره ساده نیاز به برنامه ریزی دارد برنامه ریزی برای کارآفرینی از اهمیت زیادی برخوردار است و در چگونه پیمودن مسیر موفقیت در کارآفرینی نقش بسیار مهمی دارد. یک کارآفرین موفق برای اینکه خودش را در مسیر موفقیت قرار دهد، به دو روش برای کارآفرینی برنامه ریزی می کند. برنامه ریزی کوتاه مدت و برنامه ریزی بلند مدت و این اصول موفقیت در کار آفرینی است. در هر کسب و کاری ممکن است با عوامل
مالکیت فکری حقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از فعالیت ها و محصولات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار را حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده ی آن اعطاء می نماید. از منظر مدیریت مالی، دارایی به دو بخش مشهود و نا مشهود تقسیم می شود. دارایی مشهود شامل ساختمانها و زمین، ماشینآلات، و دارایی های نامشهود یا غیر فیزیکی شامل حق
ثبت بين المللی براساس موافقتنامه و پروتكل مادريد با نگرشی بر تاريخچه ی كنوانسيون پاریس درخصوص حمايت از مالكيت صنعتی در می يابيم كه به منظور حمايت از علائم تجارتی در سطح بين المللی به موجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقی يا حقوقی) مي بايست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات كشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون با پرداخت هزينه های متفاوت و صرف زمان طولانی، توديع نمايد. به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين
حقوق مالکیت صنعتی در بعد ملی اولین قانون ایران در خصوص حقوق مالکیت صنعتی "قانون علامت صنعتی و تجارتی" مصوب 1304 می باشد این قانون در 18 ماده تصویب شده بود از نظر مقررات مربوط به ضمانت اجرایی قدرت چندانی نداشته است. آیین نامه اجرایی آن هم تدوین نشد اما در قانون "علائم تجاری و اختراعات" و آیین نامه اجرایی آن که در سال 1310 به تصویب رسیده بود درخصوص ضمانت اجرای حقوق مالکیت صنعتی به لحاظ زمان تصویب ناشناخته
افشاء اختراع براساس بند هـ ماده 4 قانون ثبت اختراعات ایران چنانچه اختراعی در هر کجای دنیا از طریق کتبی یا شفاهی قبل از تاریخ اظهارنامه افشاء عمومی شده باشد شرط جدید بودن اختراع را از دست داده و قابل ثبت نخواهد بود. یکی از رایج ترین نحوه افشاء انتشار مقاله است که متاسفانه پژوشگران کشورمان عجله بسیار زیادی برای انتشار نتیجه تحقیقات شان توسط مقاله دارند درحالی که چنانچه تحقیق انجام شده قابلیت ثبت به عنوان اختراع را دارد،
ثبت اختراع بین المللی اگر منظور از عبارت ثبت اختراع بین المللی این است که مخترع اختراع خود را در یک دفتر ثبت میکند و در همه کشور های دنیا حمایت می شود، باید بدانیم که چنین حمایتی وجود ندارد. طبق قوانین کشورها، حمایت قانونی از اختراعات محدود به مرز جغرافیایی هر کشور (territorial) می باشد. یعنی چنانچه شما گواهی ثبت اختراع آمریکا را داشته باشید و شخصی در کشور ایران حق اختراع شما را نقض کند، شما بر اساس
مالک و مخترع در اظهارنامه اختراع تفاوت مخترع با مالک چیست؟ قبل از تکمیل کردن اظهارنامه اختراع، بهتر است بدانید که " تفاوت مخترع با مالک چیست؟". شخص یا اشخاصی که نوآوری را انجام داده اند، در سند ثبت اختراع، مخترع نامیده می شوند که الزاما باید شخص حقیقی باشد و امکان واگذاری آن وجود ندارد. اما شخصی که از انتفاع مالی اختراع بهره مند می شود مالک اختراع نامیده می شود که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی بوده
کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگیشان دارند. تفاوت آنها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوتها بیشتر از خواستهها و رویاهای آنهاست. این تفاوتها به عادات یا رموز نهایی برنمیگردد. تفاوت آنها به نیروی قابل سنجشی برمیگردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب میشود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آنها پدیدار
هزینه ثبت اختراع ایران هزینه ثبت اختراع در دفتر ثبت اختراعات ایران دارای بخش های مختلفی است. این هزینه برای مالکان حقوقی ده برابر مالکان حقیقی می باشد. چنانچه مالکان اختراع ترکیبی از حقیقی و حقوقی باشند، به نسبت درصد مالکیت شان مبلغ مربوطه محاسبه خواهد شد. ردیف اقلام هزينه شخص حقيقي شخص حقوقي 1 حق ثبت اظهارنامه و اظهارنامه تقسيمي 10.000 100.000 2 هزينه ثبت سالانه سـال اول تا پنجـم، هـر سـال معـادل 100000 ريال سال ششم
جستجوی اختراعات ثبت شده در آمریکا به منظور جستجوی اختراعات ثبت شده در آمریکا USPTO می توان به پایگاه اطلاع رسانی این اداره به آدرس http://patft.uspto.gov مراجعه کرد. در بخش مربوطه به جستجوی اختراعات ثبت شده در این پایگاه امکانات متفاوتی به منظور جستجوی آسان پیشبینی شده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. پایگاه اینترنتی اداره ثبت اختراعات آمریکا ظاهر صفحات خود را به تازگی تغییر داده است که تصویر زیر صفحه اولیه این پایگاه در
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از
پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری
در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید: