تعریف کسب و کار کوچک و مراحل راه اندازی آن

کسب و کار کوچک

کسب و کار کوچک

کسب و کار کوچک

(Small business)

اندازه کسب و کارها به شیوه های مختلفی سنجیده می شود و با توجه به معیار ها می توان تعیین کرد که کسب و کار کوچک است یا خیر. موارد زیر تنها بعضی از معیارهای سنجش ابعاد کسب و کار هستند :

  • بر اساس تعداد کارکنان
  • بر اساس گردش مالی سالانه یا میزان درآمد سالانه
  • بر اساس تعداد مشتریان
  • بر اساس سرمایه گذاری اولیه
  • بر اساس سن کسب و کار

گاهی یک کسب و کار سه نفره، ده‌ها میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد و گاه یک کسب و کار صد نفری، با یک میلیارد تومان اداره می‌شود. گاهی یک کسب و کار، فقط بر روی یک مشتری بنا شده و پس از چند سال، نمی‌خواسته یا نتوانسته مشتریان جدید جذب کند. گردش مالی و تعداد کارکنان زیاد است. اما بازار آن کسب و کار هنوز کوچک است.

به عبارت دیگر مرسوم ترين استاندارد تعريف شده برای كسب و كار كوچك این است که هر شركتي با كمتر از 500 پرسنل که به صورت مستقل کار میکند در این حيطه قرار مي‌گيرد.

  • برنامه ریزی کسب و کار:

در ابتدای تصمیم گیری برای شروع یک کسب و کار، کارآفرین باید برنامه ریزی درست و تحقیق وسیع نیاز است. می توان موارد زیر را لازمه ی شروع یک کسب و کار دانست:

  • چه خدمت یا کالای قرار است ارائه شود؟
  • در کجا قرار است این کار را انجام شود؟
  • ساختار قانونی شرکت چگونه باید باشد؟ ( سهامی عام، خاص و … )
  • چه امکانات و تجهیزاتی نیاز است؟
  • اسم کسب و کار چه چیزی باشد؟
  • رقبای این کسب و کار چه کسانی هستند؟
  • مزیت رقابتی این شرکت نسبت به شرکتهای موجود چیست؟
  • آیا فرد می‌تواند برای کسب و کار جدید خود تقاضا ایجاد کند؟
  • به چه تسهیلات و امکانات بیمه‌ای نیاز است؟