مالکیت فکری

مالکیت فکری

مالکیت فکریحقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از فعالیت ها و محصولات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار را حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده ی آن اعطاء می نماید.

از منظر مدیریت مالی، دارایی به دو بخش مشهود و نا مشهود تقسیم می شود. دارایی مشهود شامل ساختمان‌ها و زمین، ماشین‌آلات، و دارایی های نامشهود یا غیر فیزیکی شامل حق ثبت اختراعات، علامات تجاری، کپی‌رایت، سرقفلی و شهرت برند می باشند.

امکان دارد این سوال مطرح شود که چرا ما صحبت از دارایی نامشهود در مورد یک کتاب و یا یک اختراع میکنیم در حالی که این ها قابل رویت و لمس هستند؟ پاسخ این سوال این است که هنگام صدور سند مالکیت دارایی های مشهود، آنها قابل رویت هستند و بر اساس شواهد سند مالکیت صادر می شود اما یک اختراع در هنگام صدور سند مالکیت امکان دارد هنوز نمونه سازی نشده باشد و یا نمونه در حد آزمایشگاهی باشد. دولت ها با استفاده از حقوق مالکیت فکری این امکان را می یابند که صاحبان این قبیل دارایی ها را مورد حمایت قرار دهند. حمایت از حقوق مالکیت فکری باعث گسترش فعالان حوزه های مختلف آن خواهد شد.

چرا نیازمند مالکیت فکری هستیم؟

تصور کنید شما خودرویی را از کارخانه خریداری می کنید. آن خود رو را در جلوی منزل خود پارک می کنید و زمانی که به محل پارک کردن خودرو مراجعه می کنید متوجه می شود که شخص دیگری می خواهد از خودرو شما استفاده کند.
در این حالت مالکیت شما برای استفاده از این خودرو نقض شده است. حال اگر شما نتوانید از طریق مراجع قانونی دارایی خود را بازپس بگیرید، دیگر برای خرید خودرو اقدام نخواهید کرد و این کار را به دیگران نیز توصیه خواهید نمود و این امر باعث می شود شرکت خودرو ساز، فروش خود را از دست بدهد و کسب و کار خود را متوقف کند.

حال همین مثال را در مورد تولید دارایی های فکری بررسی می کنیم. تصور کنید شخصی (تولید کننده) ایده جدیدی در مورد یک محصول که مشکلی را از کاربر حل می کنید دارد. سرمایه گزاری این ایده را از ایده پرداز می خرد و تولید می کند. حال اگر افراد دیگر اجازه داشته باشند بدون پرداخت حق مالکیت فکری، محصول جدید را تولید و به بازار عرضه کنند، سرمایه گزار دیگر رغبتی برای مشارکت در تولید ایده های جدید ندارد و در نتیجه ایده پرداز نیز انگیزه ای برای تولید ایده های جدید پیدا نخواهد کرد.

هدف کلی مقوله مالکیت فکری این است که حقوق مادی و معنوی کلیه افرادی که در زنجیره خلق تا تجاری سازی یک محصول نوآورانه فعال هستند حفظ شده و این امر موجب افزایش ثروت آفرینی از طریق نوآوری گردد. با توجه به سیاست های کلی کشور در خصوص توسعه ی تولید و صادرات محصولات با فناوری برتر توجه به حقوق مالکیت فکری (Intellectual Property) در بعد ملی و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.

 

دیگر مطالب مرتبط

نظام ثبت اختراع در دنيا به طور كلی دو نظام ثبت اختراع موجود می باشد : 1-  نظام اعلامی 2-  نظام بررسی ماهيتی یا  Examination    نظام اعلامی : در این نظام، بر روی اختراع ادعا شده بررسی صورت نمی گیرد و تنها در صورت عدم ثبت اختراع تا آن زمان اقدام به ثبت آن میگردد.   نظام بررسی ماهيتی یا  Examination: در این نظام، ثبت اختراع علاوه بر استعلام به منظور عدم ثبت پیشین آن، بررسی دقیق از نظر تخصصی
وحدت اختراع بر اساس اصل " وحدت اختراع " ادعاهای اظهار شده فقط باید مرتبط به یک اختراع یا گروهی از اختراعات مرتبط به یکدیگر باشد به نحوی که یک مفهوم کلی از اختراع واحد را تشکیل دهد. با توجه به اصل فوق قوانین بسیاری از کشور ها به متقاضی یا مخترع اجازه می دهد که گروهی از ادعاهای مربوط به اختراعاتی که ارتباط آنها یک مفهوم کلی از یک اختراع واحد را تشکیل میدهد در یک اظهارنامه به ثبت
وقتی در مورد اصول موفقیت در کار آفرینی صحبت می کنیم، اولین مواردی که به ذهن همه می رسد شجاعت و خطر پذیری است. بسیاری از افراد ایده های خوبی دارند، اما یا سرمایه اولیه ندارند و یا ترس از دست دادن سرمایه خود را دارند. اما کار آفرینان موفق از چاشنی شجاعت استفاده می کنند و می خواهند هر طور شده کسب و کاری راه اندازی کنند و علاوه بر در آمد بالا انگیزه هایی چون پیشرفت جامعه یا
فرآیند ثبت اختراع در ایران زمانی که ایده ای به ذهن شخص می رسد، باید فرآیند ثبت اختراع را برای تبدیل ایده به دارایی فکری سپری کند. پس از این که یک ایده برای برطرف کردن مشکلی در صنعت به ذهن شخص می رسد در اولین اقدام باید سابقه افشاء آن ایده را بررسی کند. این بررسی به این معنا نیست که در سایت های تولید کننده محصول به دنبال کالای تولید شده بگردد. جستجو ابتدا باید از سایت های
استارتاپ چیست؟   استارتاپ چیست؟ می توان در ادبیات ساده اینطور گفت که هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیریم. استارتاپ چیست؟ اگر چه در تعریف بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در
بسیاری از افراد شغل ثابت دارند اما همیشه به فکر کار آفرینی پاره وقت هستند، به دلیل اینکه کارآفرینی یک قدم بسیار بزرگ است و ممکن است با شکست یا مشکلات مواجه شود، افراد ترجیح می دهند که شغل ثابت خود را حفظ کنند. البته که کارآفرینی پاره وقت مشکلات و شلوغی های خود را دارد، این نوع کارآفرینان باید چند موضوع را در نظر داشته باشند: مدیریت زمان، باید یاد بگیرید بدون بهانه تراشی به کسب و کار خودتان
مالکیت فکری حقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از فعالیت ها و محصولات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار را حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده ی آن اعطاء می نماید. از منظر مدیریت مالی، دارایی به دو بخش مشهود و نا مشهود تقسیم می شود. دارایی مشهود شامل ساختمان‌ها و زمین، ماشین‌آلات، و دارایی های نامشهود یا غیر فیزیکی شامل حق
دروس‌ دانشگاهی کارآفرینی دروس‌ دانشگاهی کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی و گرایشهای آن این رشته دارای 18 واحد درس اصلی (9 درس 2 واحدی) به شرح زیر می باشد: تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت استراتژیک کارآفرینی.   دروس تخصصی8 واحد: دروس تخصصی بر اساس گرایش موردنظر تعیین می شود.   دروس تخصصی
تحلیل پتنت عبارت است از استفاده از اطلاعات اختراعات ثبت شده در دنیا در جهت پیشبرد برنامه ها، کمک به فرایند تصمیم گیری و آگاهی از جدیدترین مباحث در حوزه خاصی از فناوری. مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از تحلیل پتنت صنایع و شرکت های خصوصی، سیاست گذاران کلان و مدیران و از سوی دیگر محققان و دانشگاهیان می باشند.   از آنجا که اختراعات ثبت شده در دنیا دارای اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی هستند یکی از مهم‌ترین منبع اطلاعات محسوب می‌شوند
ثبت بين المللی براساس موافقتنامه و پروتكل مادريد   با نگرشی بر تاريخچه ی كنوانسيون پاریس درخصوص حمايت از مالكيت صنعتی در می يابيم كه به منظور حمايت از علائم تجارتی در سطح بين المللی به موجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقی يا حقوقی) مي بايست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات كشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون با پرداخت هزينه های متفاوت و صرف زمان طولانی، توديع نمايد.  به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين
آمار ثبت اختراع ایران   طبق اعلام اداره ی ثبت اختراعات، آمار ثبت اختراع ایران در 5 ماه نخست سال 1396 به این صورت است که تعداد 6402 اظهارنامه در این اداره به ثبت رسیده است که از این تعداد، 6076 اظهارنامه به مالکیت اشخاص ایرانی و 326 اظهارنامه به مالکیت اشخاص غیر ایرانی ثبت شده است. از این تعداد اظهارنامه ی به ثبت رسیده تنها 1588 عدد از آنها به عنوان اختراع ثبت گردیده که 1491 اختراع به مالکیت اشخاص ایرانی

 

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه میتوانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:

نمایش موضوع 1 (از 1 کل)
نمایش موضوع 1 (از 1 کل)