مالکیت فکری

مالکیت فکری

مالکیت فکریحقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از فعالیت ها و محصولات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار را حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده ی آن اعطاء می نماید.

از منظر مدیریت مالی، دارایی به دو بخش مشهود و نا مشهود تقسیم می شود. دارایی مشهود شامل ساختمان‌ها و زمین، ماشین‌آلات، و دارایی های نامشهود یا غیر فیزیکی شامل حق ثبت اختراعات، علامات تجاری، کپی‌رایت، سرقفلی و شهرت برند می باشند.

امکان دارد این سوال مطرح شود که چرا ما صحبت از دارایی نامشهود در مورد یک کتاب و یا یک اختراع میکنیم در حالی که این ها قابل رویت و لمس هستند؟ پاسخ این سوال این است که هنگام صدور سند مالکیت دارایی های مشهود، آنها قابل رویت هستند و بر اساس شواهد سند مالکیت صادر می شود اما یک اختراع در هنگام صدور سند مالکیت امکان دارد هنوز نمونه سازی نشده باشد و یا نمونه در حد آزمایشگاهی باشد. دولت ها با استفاده از حقوق مالکیت فکری این امکان را می یابند که صاحبان این قبیل دارایی ها را مورد حمایت قرار دهند. حمایت از حقوق مالکیت فکری باعث گسترش فعالان حوزه های مختلف آن خواهد شد.

چرا نیازمند مالکیت فکری هستیم؟

تصور کنید شما خودرویی را از کارخانه خریداری می کنید. آن خود رو را در جلوی منزل خود پارک می کنید و زمانی که به محل پارک کردن خودرو مراجعه می کنید متوجه می شود که شخص دیگری می خواهد از خودرو شما استفاده کند.
در این حالت مالکیت شما برای استفاده از این خودرو نقض شده است. حال اگر شما نتوانید از طریق مراجع قانونی دارایی خود را بازپس بگیرید، دیگر برای خرید خودرو اقدام نخواهید کرد و این کار را به دیگران نیز توصیه خواهید نمود و این امر باعث می شود شرکت خودرو ساز، فروش خود را از دست بدهد و کسب و کار خود را متوقف کند.

حال همین مثال را در مورد تولید دارایی های فکری بررسی می کنیم. تصور کنید شخصی (تولید کننده) ایده جدیدی در مورد یک محصول که مشکلی را از کاربر حل می کنید دارد. سرمایه گزاری این ایده را از ایده پرداز می خرد و تولید می کند. حال اگر افراد دیگر اجازه داشته باشند بدون پرداخت حق مالکیت فکری، محصول جدید را تولید و به بازار عرضه کنند، سرمایه گزار دیگر رغبتی برای مشارکت در تولید ایده های جدید ندارد و در نتیجه ایده پرداز نیز انگیزه ای برای تولید ایده های جدید پیدا نخواهد کرد.

هدف کلی مقوله مالکیت فکری این است که حقوق مادی و معنوی کلیه افرادی که در زنجیره خلق تا تجاری سازی یک محصول نوآورانه فعال هستند حفظ شده و این امر موجب افزایش ثروت آفرینی از طریق نوآوری گردد. با توجه به سیاست های کلی کشور در خصوص توسعه ی تولید و صادرات محصولات با فناوری برتر توجه به حقوق مالکیت فکری (Intellectual Property) در بعد ملی و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.

 

دیگر مطالب مرتبط

نظام ثبت اختراع در دنيا به طور كلی دو نظام ثبت اختراع موجود می باشد : 1-  نظام اعلامی 2-  نظام بررسی ماهيتی یا  Examination    نظام اعلامی : در این نظام، بر روی اختراع ادعا شده بررسی صورت نمی گیرد و تنها در صورت عدم ثبت اختراع تا آن زمان اقدام به ثبت آن میگردد.   نظام بررسی ماهيتی یا  Examination: در این نظام، ثبت اختراع علاوه بر استعلام به منظور عدم ثبت پیشین آن، بررسی دقیق از نظر تخصصی
شرح و توصیف اختراع جهت ثبت اظهارنامه ی اختراع لازم است فایلی حاوی شرح و توصیف اختراع را روی سایت اداره ی ثبت اختراعات آپلود نمایید. فایل ارسالی طبق بند ج ماده ی 6 قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1386 باید دارای ویژگی های ذیل باشد. چنانچه پس از مطالعه ی مطالب ذیل سوالی برایتان ایجاد شد میتوانید به تالار گفتگوی سایت نوفن مراجعه کرده مطالب موجود را مطالعه و یا سوال خود را مطرح و پاسخ را دریافت نمایید.
برای این که بتوانید شخصا کسب کاری را راه اندازی و مدیریت کنید، لازم است شرایط شخصی کارآفرین را دارا باشید. وجود این شرایط در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر فراوانی دارد. درصورتی که برخی از این شرایط را ندارید، بهتر است برای کسب آنها تلاش کنید و یا در صورت عدم موفقیت، آن مسئولیت را به افراد معتمد دیگر واگذار کنید.   - مرحله اول ارزیابی شخصیتی: • آیا کارآفرینی برای شما ساخته شده است ؟ طبیعی است
وحدت اختراع بر اساس اصل " وحدت اختراع " ادعاهای اظهار شده فقط باید مرتبط به یک اختراع یا گروهی از اختراعات مرتبط به یکدیگر باشد به نحوی که یک مفهوم کلی از اختراع واحد را تشکیل دهد. با توجه به اصل فوق قوانین بسیاری از کشور ها به متقاضی یا مخترع اجازه می دهد که گروهی از ادعاهای مربوط به اختراعاتی که ارتباط آنها یک مفهوم کلی از یک اختراع واحد را تشکیل میدهد در یک اظهارنامه به ثبت
هزینه ثبت اختراع ایران   هزینه ثبت اختراع در دفتر ثبت اختراعات ایران دارای بخش های مختلفی است. این هزینه برای مالکان حقوقی ده برابر مالکان حقیقی می باشد. چنانچه مالکان اختراع ترکیبی از حقیقی و حقوقی باشند، به نسبت درصد مالکیت شان مبلغ مربوطه محاسبه خواهد شد.   ردیف اقلام هزينه شخص حقيقي شخص حقوقي 1 حق ثبت اظهارنامه و اظهارنامه تقسيمي 10.000 100.000 2 هزينه ثبت سالانه سـال اول تا پنجـم، هـر سـال معـادل 100000 ريال سال ششم
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
کارآفرینی دیجیتال، این عبارت از به‌کارگیری فناوری های دیجیتال در قلب کسب‌و‌کار و استفاده از ویژگی های این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است.   نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کارآفرینی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در کارآفرینی واژه اقتصادی جدید به مرور رواج یافته و چشم انداز تازه ای را نمایان می کند که باعث گسترش فناوری اطلاعات می شود. فراموش نکنیم که آموزش کارآفرینی دیجیتال چه نقش مهمی در رسیدن به چشم
ثبت بين المللی براساس موافقتنامه و پروتكل مادريد   با نگرشی بر تاريخچه ی كنوانسيون پاریس درخصوص حمايت از مالكيت صنعتی در می يابيم كه به منظور حمايت از علائم تجارتی در سطح بين المللی به موجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقی يا حقوقی) مي بايست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات كشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون با پرداخت هزينه های متفاوت و صرف زمان طولانی، توديع نمايد.  به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين
طرح صنعتی   در بررسی تاریخچه حقوق مالکیت صنعتی ایران آخرین تغییرات در قانون در حوزه طرح های صنعتی در سال ۱۳۸۷ بوده است که قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی و علائم تجارتی و آئین نامه اجرایی آن در این سال تصویب و اجرایی گردیده است. از نظر قانون ثبت اختراعات‌، طرحهای صنعتی و علائم تجاری " هرگونه تركيب خطوط يا رنگها و هرگونه شكل سه‌ بعدی با خطوط‌، رنگها و يا بدون آن‌، به‌گونه‌ای كه تركيب يا شكل
کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگی‌شان دارند. تفاوت آن‌ها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوت‌ها بیشتر از خواسته‌ها و رویاهای آن‌هاست. این تفاوت‌ها به عادات یا رموز نهایی برنمی‌گردد. تفاوت آن‌ها به نیروی قابل سنجشی برمی‌گردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب می‌شود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آن‌ها پدیدار

 

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه میتوانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:

نمایش موضوع 1 (از 1 کل)
نمایش موضوع 1 (از 1 کل)