طرح صنعتی

طرح صنعتیطرح صنعتی

 

در بررسی تاریخچه حقوق مالکیت صنعتی ایران آخرین تغییرات در قانون در حوزه طرح های صنعتی در سال ۱۳۸۷ بوده است که قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی و علائم تجارتی و آئین نامه اجرایی آن در این سال تصویب و اجرایی گردیده است.

از نظر قانون ثبت اختراعات‌، طرحهای صنعتی و علائم تجاری ” هرگونه تركيب خطوط يا رنگها و هرگونه شكل سه‌ بعدی با خطوط‌، رنگها و يا بدون آن‌، به‌گونه‌ای كه تركيب يا شكل يك فرآورده صنعتی يا محصولی از صنايع دستی را تغيير دهد، طرح صنعتی است‌. در يك طرح صنعتی تنها دسترسی به يك نتيجه فنی بدون تغيير ظاهری مشمول حمايت از اين قانون نمی باشد. ”

“ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ یا بدون آن بگونه ای که ترکیب یا شکل یک فراورده را از نظر تزیینی و زیباشناختی تغییر داده و باعث جذب مصرف کننده گردد را طرح صنعتی می گویند و تنها دسترسی به یک نسخه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت قانون نمی باشد ”

 

لزوم ثبت طرح جدید قبل از افشا

آیا می دانستید اگر طرح جدیدی برای محصولات تولیدی خود ایجاد کرده اید یا بسته بندی منحصر به فردی ابداع کرده اید قبل از افشا باید آن را ثبت نمایید؟ هر تغییر در شکل ظاهری یا نوع بسته بندی که باعث زیبا شدن محصول تولیدی شما گردید و باعث جذابیت محصولات شما برای مصرف کننده شد بهتر است آن را قبل از افشاء ثبت نمایید تا از سو استفاده ی رقبای خارجی و داخلی در بازارهای هدف جلوگیری شود. با ثبت طرح صنعتی شما می توانید به راحتی از واردات یک محصول که تقلیدی از طرح تولیدی ثبت شده شما است جلوگیری نمایید.

طرح صنتی دایره وسیعی از محصولات صنعتی، خانگی، اداری، ورزشی، صنایع دستی، اسباب بازی، مبلمان اداری، لوازم برقی، خودرو و قطعات آن، ابزار های فنی و پزشکی بهداشتی، اقلام لوکس، تزئینی، منسوجات، فرش و لباس، ظروف آشپزخانه، مصنوعات پلاستیکی و حتی بسته بندی طیف وسیعی از محصولات را شامل می شود. از این رو و وفق ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی علائم تجاری مصوب 1386 هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی یا خطوط، رنگها و یا بدون آن به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصول از صنایع دستی را تغییر دهد طرح صنعتی است”. در ضمن طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر شکل ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی شود.

شاید یک طراح در طراحی طرح مورد نظر جنبه های مختلف مانند باب میل بازار، انبار داری، تعمیر و نگهداری، حمل و نقل، تولید سریع و کم هزینه و … را در نظر داشته باشد اما آنچه را این قانون، به تعبیری دیگر حقوق طرح صنعتی حمایت می کند فقط شکل و ظاهر آن محصول آن هم از جنبه ی زیبایی شناسی را شامل می گردد در سایر خصوصیات، بخصوص ویژگی فنی یا عملکردی آن تحت حمایت این قانون نمی باشد.

 

انتخاب نام مناسب برای طرح صنعتی

در انتخاب نام برای طرح صنعتی باید به نام یا عنوانِ عمومی که بین عموم مردم متداول است و باعث شناختن آن کالا می‌شود اشاره شود. مانند: صندلی، بُطری، کاسه، فنجان، ، جعبه بسته‌بندی دارو و… . بنابراین، از عباراتی مانند: نام تجاری، امتیازات عملکردی، شکل هندسی و جنس مواد سازندۀ کالا، استفاده نشود. همچنین جهت توصیف شکل ضاهری کالا، صرفا ویژگی های هندسی قابل رویت آن مانند خطوط و شکل سه بعدی و یا رنگ ها توصیف گردد.

در طرح هایی که از چند کالا با کاربرد مشابه تشکیل شده اند مانند(غذاخوری، سرویس قاشق و چنگال، سرویس ظروف غذاخوری، مبلمانِ اتاق نشیمن و …) نام هر کدام از کالاهای مستقل موجود در مجموعه‌ها، می‌بایست حتما در متن توصیف شکل ظاهری کالا بیایند. به عنوان مثال در سرویس ظروف: (بشقاب، دیس، کاسه، پیاله، قوری، فنجان، لیوان، نمک‌پاش، سالادخوری، قاشق، کف‌گیر و غیره) و در سرویس مبلمان: (مبل یک نفره، کاناپه (سه نفره)، میز جلوی مبلی، میز غذاخوری، میز آرایش، صندلی، دراور، تخت خواب و غیره).

· شکل کلی کالا (دوبعدی یا سه بعدی) همچنین شکل بصریِ هر کدام از بخش‌ها و اجزای آن، می‌توانند در ابتدا با بهره‌گیری از شکل‌ها و احجام بنیادین هندسی، به اختصار توصیف شوند. (مانند: مربع، مستطیل، مثلث، دایره، لوزی، بیضی، مکعب مربع، مکعب مستطیل، استوانه، هِرَم، مخروط و کُره) و سپس در ادامه سایر جزئیات طرح توصیف شوند. (از کل به جزء توصیف شود)

· در «توصیف شکل ظاهری کالا»، همواره از واژگان و عباراتی استفاده شود که با دقت بیشتری، طرح کالا را معرفی می‌کنند. به عنوان نمونه، برای توصیف شکل‌های «مربع، مستطیل، لوزی، ذوزنقه» واژۀ «چهارگوش» استفاده نشود. همچنین برای توصیف «چند ضلعی‌ها»، به واژۀ «چند ضلعی» اکتفا نشود و تعداد اضلاع نوشته شوند، مثلاً «پنج ضلعی»، «شش‌ضلعی»، «هفت ضلعی»، «هشت ضلعی» و غیره.

· تأکید می‌شود که در نوشتن «توصیف شکل ظاهری کالا»، ، نام کالا، نام و آدرس اشخاص اظهارنامه، به دُرستی املای واژگان و عدم وجود اشتباهات تایپی توجه شود.

 

دیگر مطالب مرتبط

ثبت اختراع بین المللی اگر منظور از عبارت ثبت اختراع بین المللی این است که مخترع اختراع خود را در یک دفتر ثبت میکند و در همه کشور های دنیا حمایت می شود، باید بدانیم که چنین حمایتی وجود ندارد. طبق قوانین کشورها، حمایت قانونی از اختراعات محدود به مرز جغرافیایی هر کشور (territorial) می باشد. یعنی چنانچه شما گواهی ثبت اختراع آمریکا را داشته باشید و شخصی در کشور ایران حق اختراع شما را نقض کند، شما بر اساس
استارتاپ چیست؟   استارتاپ چیست؟ می توان در ادبیات ساده اینطور گفت که هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیریم. استارتاپ چیست؟ اگر چه در تعریف بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در
ثبت بين المللی براساس موافقتنامه و پروتكل مادريد   با نگرشی بر تاريخچه ی كنوانسيون پاریس درخصوص حمايت از مالكيت صنعتی در می يابيم كه به منظور حمايت از علائم تجارتی در سطح بين المللی به موجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقی يا حقوقی) مي بايست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات كشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون با پرداخت هزينه های متفاوت و صرف زمان طولانی، توديع نمايد.  به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين
ثبت اختراع آمریکا ثبت اختراع آمریکا برای مخترعانی پیشنهاد می شود که تصور میکنند اختراع آنها در این کشور خریدار دارد و یا محصول آنها فروخته خواهد شد. ثبت اختراع در آمریکا فقط حمایت از اختراع در این کشور را به ارمغان خواهد آورد. اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا United States Patent and Trademark Office که با نام مخفف USPTO معروف است دفتر ثبت اختراعات کشور آمریکا می باشد که در الکساندریا، ویرجینیا واقع می باشد.
نظام ثبت اختراع در دنيا به طور كلی دو نظام ثبت اختراع موجود می باشد : 1-  نظام اعلامی 2-  نظام بررسی ماهيتی یا  Examination    نظام اعلامی : در این نظام، بر روی اختراع ادعا شده بررسی صورت نمی گیرد و تنها در صورت عدم ثبت اختراع تا آن زمان اقدام به ثبت آن میگردد.   نظام بررسی ماهيتی یا  Examination: در این نظام، ثبت اختراع علاوه بر استعلام به منظور عدم ثبت پیشین آن، بررسی دقیق از نظر تخصصی
مزیت ثبت اختراع ایران مزیت ثبت اختراع ایران مانند همه کشورها دارای ابعاد مختلفی است. به طور کلی ثبت اختراع در یک کشور موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می گردد و پس از ثبت نهایی به مالک اختراع اجازه بهره برداری از نتایج نوآوری داده می شود. پس از ثبت و اعطاء گواهي ثبت اختراع به مالک و مخترع ،بر طبق قانون  به دو شکل از ثبت اختراع حمایت می شود: ۱- حمایت ایجابی که به
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از
وحدت اختراع بر اساس اصل " وحدت اختراع " ادعاهای اظهار شده فقط باید مرتبط به یک اختراع یا گروهی از اختراعات مرتبط به یکدیگر باشد به نحوی که یک مفهوم کلی از اختراع واحد را تشکیل دهد. با توجه به اصل فوق قوانین بسیاری از کشور ها به متقاضی یا مخترع اجازه می دهد که گروهی از ادعاهای مربوط به اختراعاتی که ارتباط آنها یک مفهوم کلی از یک اختراع واحد را تشکیل میدهد در یک اظهارنامه به ثبت
در صورتی که ایده پرداز شرایط ثبت یک ایده به عنوان اختراع را بررسی کرده و از قابلیت ثبت ایده خود اطمینان پیدا کرده باشد، باید جهت تشکیل پرونده در اداره ثبت اختراعات و تسلیم اظهارنامه اختراع اقدام کند. حمایت از اختراع از تاریخ ثبت اظهارنامه است و به همین جهت تغییرات چندانی در اظهارنامه اختراع نمیتوان داد. کلیه مراحل ثبت اظهارنامه و پیگیری های آتی به صورت الکترونیکی بر روی سایت اداره ثبت مالکیت های صنعتی انجام میشود. جهت
ثبت اختراع یا انتشار مقاله کدام اول باید انجام شود؟ پژوهشگران منابع مالی و غیر مالی بسیاری را صرف انجام تحقیقات و پژوهش ها میکنند و امکان دارد تعدادی از آنها تبدیل به دستاوردها و فناوری های نو گردد که پیش از این در دنیا سابقه نداشته است. محققان با هدف این که در دنیا اولین محققی باشند که آن دستاورد را معرفی میکند، این نتایج را به سرعت در مقالات علمی ملی و بین المللی منتشر و به آن
وقتی در مورد اصول موفقیت در کار آفرینی صحبت می کنیم، اولین مواردی که به ذهن همه می رسد شجاعت و خطر پذیری است. بسیاری از افراد ایده های خوبی دارند، اما یا سرمایه اولیه ندارند و یا ترس از دست دادن سرمایه خود را دارند. اما کار آفرینان موفق از چاشنی شجاعت استفاده می کنند و می خواهند هر طور شده کسب و کاری راه اندازی کنند و علاوه بر در آمد بالا انگیزه هایی چون پیشرفت جامعه یا
کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگی‌شان دارند. تفاوت آن‌ها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوت‌ها بیشتر از خواسته‌ها و رویاهای آن‌هاست. این تفاوت‌ها به عادات یا رموز نهایی برنمی‌گردد. تفاوت آن‌ها به نیروی قابل سنجشی برمی‌گردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب می‌شود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آن‌ها پدیدار