سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

تاریخچه سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPOاحساس نیاز به سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO به رویدادی در سال 1873 باز می‌گردد. در این سال نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه بین‌المللی نوآوری در وین برگزار شد. اغلب مدعوین این نمایشگاه را به دلیل ترس از “سرقت مالکیت فکری” و عدم وجود راهکار بین المللی جهت حمایت از آثارشان در این رویداد شرکت ننمودند. در پی تلاش‌های کارشناسان ده سال بعد کنوانسیون پاریس در سال 1883 برای اولین بار جهت حمایت از دارائی فکری برپا شد و کشورهای عضو برای رسیدن به اهداف مربوطه‌ اداره بین‌المللی ایجاد کردند.

 

کنفرانس برن

در سال 1886 نیز کنفرانس برن با هدف حمایت از آثار ادبی و هنری برگزار شد و اداره‌ای برای انجام امور اداری آن ایجاد گردید. در سال 1967 کنوانسیونی تأسیس سازمان جهانی دارائی فکری در استکهلم با هدف ایجاد هماهنگی بین اداره کنوانسیون پاریس و برن، همچنین توسعه ابزار لازم برای انطباق و روزآمد نمودن آنها تشکیل گردید و در سال 1970 با نام سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO آغاز بکار نمود.

در سال 1974 این سازمان به عنوان یکی از شانزده آژانس وابسته به سازمان ملل پذیرفته شد تا بتواند فعالیت‌های دارائی فکری را ارتقاء‌ بخشد و انتقال تکنولوژی را به کشورهای در حال توسعه تسهیل نماید و بدین وسیله توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را ایجاد نماید.

 

ماده 27 منشور حقوق بشر

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل (حق دارائی فکری) افراد از حمایت منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی و هنری بهره‌مند می‌گردند. در دارائی فکری نیز مانند دیگر حقوق مالکیت،‌ خالق یا مالک پروانه ثبت اختراع،‌ نشان تجاری و حق چاپ و تکثیر از منافع اثر یا سرمایه خود بهره‌مند می‌گردد.

 

اهداف سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

اهداف سازمان WIPO براساس ماده 3 کنوانسیون استکهلم اهداف این سازمان عبارتند از:

  • ارتقاء حمایت از دارائی فکری در جهان از طریق همکاری‌های متقابل دولتها و WIPO با سازمانهای مشابه بین‌المللی،
  • ایجاد هماهنگی و حصول اطمینان از همکاریهای اجرایی اتحادیه‌های پاریس و برن.

 

یکی از خدمات وایپو انتشار آمار مربوط به مالکیت معنوی می باشد.  شاخص جهانی نوآوری یکی از گزارشاتی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می شود و در آن به رتبه‌بندی کشورها از منظر نوآوری می‌پردازد. همچنین وایپو با دیگر سازمان ها و نهاد های مرتبط در راستای رسیدن به اهداف خود همکاری می کند.

بیژن نصیری اعظم، وایپو 2015 - Bijan Nasiri Azam

معاهده همکاری ثبت اختراع

سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

یکی از مهمترین معاهداتی که در سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO مدیریت و سازماندهی می شود معاهده همکاری ثبت اختراع است که امکان حمایت از اختراعات را در کلیه کشورهای عضو تنها با ارائه یک اظهارنامه ممکن می سازد.

 

زیرشاخه های سازمان WIPO

در این سازمان مرکز حل اختلاف وایپو (داوری و میانجیگری) که یک مرکز ارائه دهنده راه حل اختلافات به صورت غیر انتفاعی، بین المللی و بی طرف است و همچنین شبکه سبز وایپو WIPO Green که یک بازار تعاملی در جهت ترویج نوآوری و گسترش فن آوری های سبز است قرار دارد. از دیگر فعالیت های این سازمان پروژه کمک به مخترعان در خصوص نوشتن مدارک ثبت اختراع است که کارشناسان موسسه نوفن نیز جلساتی را در این خصوص در وایپو داشته اند.

 

در این فیلم که توسط وایپو ساخته شده است، مهمترین فعالیت های این سازمان را به صورت خلاصه نمایش میدهد. این فیلم توسط موسسه نوفن زیر نویس و با هماهنگی با بخش مدیا WIPO منتشر شده است و حق انتشار آن برای موسسه نوفن محفوظ است.

 

دیگر مطالب مرتبط

آئين‌نامه نشان های جغرافيايی      فصل اول ـ كليات آئين‌نامه نشان های جغرافيايی  ماده 1 در آئين‌نامه نشان های جغرافيايی اصطلاحات به كار برده شده داراي معانی زير مي‌باشند : الف ـ قانون : منظور از قانون، قانون حمايت از نشانه‌های جغرافيایی مصوب 1383/11/07 مجلس شورای اسلامی می باشد. ب ـ مرجع ثبت : مرجع ثبت در اين آئين‌نامه اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک كشور می باشد. ج ـ استفاده كننده مجاز
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
فرآیند ثبت اختراع در ایران زمانی که ایده ای به ذهن شخص می رسد، باید فرآیند ثبت اختراع را برای تبدیل ایده به دارایی فکری سپری کند. پس از این که یک ایده برای برطرف کردن مشکلی در صنعت به ذهن شخص می رسد در اولین اقدام باید سابقه افشاء آن ایده را بررسی کند. این بررسی به این معنا نیست که در سایت های تولید کننده محصول به دنبال کالای تولید شده بگردد. جستجو ابتدا باید از سایت های
علامت تجاری     علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/ بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها یا اشخاص متمایز نماید. در بررسی تاریخچه ی حقوق مالکیت صنعتی ایران ملاحظه میکنیم که در سال ۱۳۰۴ اولین قانون حمایت از حقوق مالکیت فقط در زمینه ی حمایت از علائم تجارتی در ایران به تصویب رسیده است. قانون جاری مربوط به سال 1368 می باشد. به منظور بالا بردن شانس موفقیت
روز جهانی مالکیت فکری سازمان جهانی مالکیت  فکری(معنوی) یا وایپو که یکی از سازمان‎های زیر‎مجموعه سازمان ملل متحد است، با هدف پیشبرد حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف و ارائه راه‎کارهای جهانی در این مورد تاسیس شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی در این سازمان تصمیم گرفته شد که سالانه روزی را به ‎عنوان روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهند. ۲۶ اوریل که در واقع روز اجرایی شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ است به عنوان روز
ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO اداره ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO یک روش درخواست یکنواخت برای مخترعان و شرکت های خصوصی را برای حفاظت از ثبت اختراع در 38 کشور اروپایی فراهم می کند. این مجتمع اجرایی سازمان ثبت اختراع اروپا است و تحت نظارت شورای اداری قرار دارد.   راه های محافظت از اختراع در اتحادیه اروپا در حال حاضر، در اتحادیه اروپا برای محافظت از یک اختراع یا فناوری، دو راه پیش روی متقاضیان قرار دارد: «ثبت اختراع ملی در یک کشور خاص»
مالک و مخترع در اظهارنامه اختراع تفاوت مخترع با مالک چیست؟ قبل از تکمیل کردن اظهارنامه اختراع، بهتر است بدانید که " تفاوت مخترع با مالک چیست؟". شخص یا اشخاصی که نوآوری را انجام داده اند، در سند ثبت اختراع، مخترع نامیده می شوند که الزاما باید شخص حقیقی باشد و امکان واگذاری آن وجود ندارد. اما شخصی که از انتفاع مالی اختراع بهره مند می شود مالک اختراع نامیده می شود که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی بوده
ثبت اختراع یا انتشار مقاله کدام اول باید انجام شود؟ پژوهشگران منابع مالی و غیر مالی بسیاری را صرف انجام تحقیقات و پژوهش ها میکنند و امکان دارد تعدادی از آنها تبدیل به دستاوردها و فناوری های نو گردد که پیش از این در دنیا سابقه نداشته است. محققان با هدف این که در دنیا اولین محققی باشند که آن دستاورد را معرفی میکند، این نتایج را به سرعت در مقالات علمی ملی و بین المللی منتشر و به آن
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از
استراتژی ثبت اختراع استراتژی ثبت اختراع مشخص می کند که مخترع قبل از ارائه تقاضای تشکيل پرونده ثبت اختراع، بايد پاسخ چه سوالاتی را برای خود مشخص کرده باشد. سوالات زیر حداقل مطالبی است که باید نسبت به آن تصمیم بگیرید. آیا طرح من به عنوان اختراع قابل ثبت است؟ چرا بايد اختراع خود را ثبت کنم؟ چه چيزی را بايد ثبت کنم؟ چه وقت اختراع خود را ثبت کنم؟ کجا اختراع خود را ثبت کنم؟   آیا طرح من
هر فعالیت و حتی کارهای روزمره ساده نیاز به برنامه ریزی دارد  برنامه ریزی برای کارآفرینی از اهمیت زیادی برخوردار است و در چگونه پیمودن مسیر موفقیت در کارآفرینی نقش بسیار مهمی دارد. یک کارآفرین موفق برای اینکه خودش را در مسیر موفقیت قرار دهد، به دو روش برای کارآفرینی برنامه ریزی می کند. برنامه ریزی کوتاه مدت و برنامه ریزی بلند مدت و این اصول موفقیت در کار آفرینی است. در هر کسب و کاری ممکن است با عوامل
کارآفرینی دیجیتال، این عبارت از به‌کارگیری فناوری های دیجیتال در قلب کسب‌و‌کار و استفاده از ویژگی های این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است.   نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کارآفرینی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در کارآفرینی واژه اقتصادی جدید به مرور رواج یافته و چشم انداز تازه ای را نمایان می کند که باعث گسترش فناوری اطلاعات می شود. فراموش نکنیم که آموزش کارآفرینی دیجیتال چه نقش مهمی در رسیدن به چشم

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:
[bbp-single-tag id=220]