سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

تاریخچه سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPOاحساس نیاز به سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO به رویدادی در سال 1873 باز می‌گردد. در این سال نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه بین‌المللی نوآوری در وین برگزار شد. اغلب مدعوین این نمایشگاه را به دلیل ترس از “سرقت مالکیت فکری” و عدم وجود راهکار بین المللی جهت حمایت از آثارشان در این رویداد شرکت ننمودند. در پی تلاش‌های کارشناسان ده سال بعد کنوانسیون پاریس در سال 1883 برای اولین بار جهت حمایت از دارائی فکری برپا شد و کشورهای عضو برای رسیدن به اهداف مربوطه‌ اداره بین‌المللی ایجاد کردند.

 

کنفرانس برن

در سال 1886 نیز کنفرانس برن با هدف حمایت از آثار ادبی و هنری برگزار شد و اداره‌ای برای انجام امور اداری آن ایجاد گردید. در سال 1967 کنوانسیونی تأسیس سازمان جهانی دارائی فکری در استکهلم با هدف ایجاد هماهنگی بین اداره کنوانسیون پاریس و برن، همچنین توسعه ابزار لازم برای انطباق و روزآمد نمودن آنها تشکیل گردید و در سال 1970 با نام سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO آغاز بکار نمود.

در سال 1974 این سازمان به عنوان یکی از شانزده آژانس وابسته به سازمان ملل پذیرفته شد تا بتواند فعالیت‌های دارائی فکری را ارتقاء‌ بخشد و انتقال تکنولوژی را به کشورهای در حال توسعه تسهیل نماید و بدین وسیله توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را ایجاد نماید.

 

ماده 27 منشور حقوق بشر

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل (حق دارائی فکری) افراد از حمایت منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی و هنری بهره‌مند می‌گردند. در دارائی فکری نیز مانند دیگر حقوق مالکیت،‌ خالق یا مالک پروانه ثبت اختراع،‌ نشان تجاری و حق چاپ و تکثیر از منافع اثر یا سرمایه خود بهره‌مند می‌گردد.

 

اهداف سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

اهداف سازمان WIPO براساس ماده 3 کنوانسیون استکهلم اهداف این سازمان عبارتند از:

  • ارتقاء حمایت از دارائی فکری در جهان از طریق همکاری‌های متقابل دولتها و WIPO با سازمانهای مشابه بین‌المللی،
  • ایجاد هماهنگی و حصول اطمینان از همکاریهای اجرایی اتحادیه‌های پاریس و برن.

 

یکی از خدمات وایپو انتشار آمار مربوط به مالکیت معنوی می باشد.  شاخص جهانی نوآوری یکی از گزارشاتی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می شود و در آن به رتبه‌بندی کشورها از منظر نوآوری می‌پردازد. همچنین وایپو با دیگر سازمان ها و نهاد های مرتبط در راستای رسیدن به اهداف خود همکاری می کند.

بیژن نصیری اعظم، وایپو 2015 - Bijan Nasiri Azam

معاهده همکاری ثبت اختراع

سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO

یکی از مهمترین معاهداتی که در سازمان‌ جهانی مالکیت فکری WIPO مدیریت و سازماندهی می شود معاهده همکاری ثبت اختراع است که امکان حمایت از اختراعات را در کلیه کشورهای عضو تنها با ارائه یک اظهارنامه ممکن می سازد.

 

زیرشاخه های سازمان WIPO

در این سازمان مرکز حل اختلاف وایپو (داوری و میانجیگری) که یک مرکز ارائه دهنده راه حل اختلافات به صورت غیر انتفاعی، بین المللی و بی طرف است و همچنین شبکه سبز وایپو WIPO Green که یک بازار تعاملی در جهت ترویج نوآوری و گسترش فن آوری های سبز است قرار دارد. از دیگر فعالیت های این سازمان پروژه کمک به مخترعان در خصوص نوشتن مدارک ثبت اختراع است که کارشناسان موسسه نوفن نیز جلساتی را در این خصوص در وایپو داشته اند.

 

در این فیلم که توسط وایپو ساخته شده است، مهمترین فعالیت های این سازمان را به صورت خلاصه نمایش میدهد. این فیلم توسط موسسه نوفن زیر نویس و با هماهنگی با بخش مدیا WIPO منتشر شده است و حق انتشار آن برای موسسه نوفن محفوظ است.

 

دیگر مطالب مرتبط

آئين‌نامه نشان های جغرافيايی      فصل اول ـ كليات آئين‌نامه نشان های جغرافيايی  ماده 1 در آئين‌نامه نشان های جغرافيايی اصطلاحات به كار برده شده داراي معانی زير مي‌باشند : الف ـ قانون : منظور از قانون، قانون حمايت از نشانه‌های جغرافيایی مصوب 1383/11/07 مجلس شورای اسلامی می باشد. ب ـ مرجع ثبت : مرجع ثبت در اين آئين‌نامه اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک كشور می باشد. ج ـ استفاده كننده مجاز
فرآیند ثبت اختراع در معاهده PCT فرآیند ثبت اختراع در معاهده PCT از مراحل زیر تشکیل شده است:   تشکیل پرونده (ثبت اظهارنامه) جستجوی بین المللی انتشار بین المللی جستجوی تکمیلی بین المللی بررسی مقدماتی بین المللی ورود به فاز ملی جهت دریافت مشاوره ثبت اظهارنامه اختراع در معاهده PCT به شماره 09355047676 در واتساپ پیام دهید.   1- تشکیل پرونده یا ثبت اظهارنامه در معاهده PCT یا Filing: مخترع می تواند اختراع خود را از طریق یکی از دفاتر
کارآفرینی دیجیتال، این عبارت از به‌کارگیری فناوری های دیجیتال در قلب کسب‌و‌کار و استفاده از ویژگی های این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است.   نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کارآفرینی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در کارآفرینی واژه اقتصادی جدید به مرور رواج یافته و چشم انداز تازه ای را نمایان می کند که باعث گسترش فناوری اطلاعات می شود. فراموش نکنیم که آموزش کارآفرینی دیجیتال چه نقش مهمی در رسیدن به چشم
نظام ثبت اختراع در دنيا به طور كلی دو نظام ثبت اختراع موجود می باشد : 1-  نظام اعلامی 2-  نظام بررسی ماهيتی یا  Examination    نظام اعلامی : در این نظام، بر روی اختراع ادعا شده بررسی صورت نمی گیرد و تنها در صورت عدم ثبت اختراع تا آن زمان اقدام به ثبت آن میگردد.   نظام بررسی ماهيتی یا  Examination: در این نظام، ثبت اختراع علاوه بر استعلام به منظور عدم ثبت پیشین آن، بررسی دقیق از نظر تخصصی
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از
مزیت ثبت اختراع ایران مزیت ثبت اختراع ایران مانند همه کشورها دارای ابعاد مختلفی است. به طور کلی ثبت اختراع در یک کشور موجب ایجاد حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می گردد و پس از ثبت نهایی به مالک اختراع اجازه بهره برداری از نتایج نوآوری داده می شود. پس از ثبت و اعطاء گواهي ثبت اختراع به مالک و مخترع ،بر طبق قانون  به دو شکل از ثبت اختراع حمایت می شود: ۱- حمایت ایجابی که به
جنبه‌های کاربردی و اجرایی کارآفرینی از جنبه های کاربردی و اجرایی کارآفرینی می توان به مهمترین بخش آن یعنی آموزش اشاره کرد. یکی از ابزارهای عمده توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال، آموزش است  بویژه درسطح تحصیلات عالی. دستاوردهای دانشگاهها از دو راه فعالیتهای جامعه را تحت تأثیر قرارمی دهد. ابتدا با ارائه خدمات آموزشی که موجب رشد سرمایه انسانی می شود، سپس به عنوان یک مرکز تحقیقاتی در قالب مراکز تحقیق و توسعه، که امکان بکارگیری سایر دستاوردهای جدید علمی
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
برای این که بتوانید شخصا کسب کاری را راه اندازی و مدیریت کنید، لازم است شرایط شخصی کارآفرین را دارا باشید. وجود این شرایط در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر فراوانی دارد. درصورتی که برخی از این شرایط را ندارید، بهتر است برای کسب آنها تلاش کنید و یا در صورت عدم موفقیت، آن مسئولیت را به افراد معتمد دیگر واگذار کنید.   - مرحله اول ارزیابی شخصیتی: • آیا کارآفرینی برای شما ساخته شده است ؟ طبیعی است
استارتاپ چیست؟   استارتاپ چیست؟ می توان در ادبیات ساده اینطور گفت که هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیریم. استارتاپ چیست؟ اگر چه در تعریف بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:
[bbp-single-tag id=220]