خودروی نانویی چوبی

خودروی نانویی چوبی

خودروی نانویی چوبی 733 403 نوفن حامی البرز

خودروی نانویی چوبی

خودروی نانویی چوبی: وزارت محیط‌ زیست ژاپن با همکاری دانشگاه کیوتو اقدام به ساخت خودرویی از جنس نانوسلولز کرده است که وزن کمتر و در عین حال قدرت بیشتری نسبت به خودروهای فولادی دارد.

خودروی نانویی چوبی

وزارت محیط‌ زیست ژاپن خودرویی از چوب تولید کرده که آن را «خودرو نانوسلولزی» نام گذاشته است. این خودرو از سلولز نانوفیبری مبتنی بر چوب ساخته شده است و سلولز نانوفیبری یک پنجم نسخه فولادی وزن دارد ولی قدرت آن پنج برابر است که این فرصت را به خودروسازان می‌دهد تا خودروهایی سبک، قدرتمند و در عین حال بادوام بسازند. ساخت این خودروی نانویی به شرکت‌های خودروسازی اجازه می‌دهد تا دو هزار کیلوگرم کربن را از چرخه عمر خودرو حذف کنند.

این اولین باری نیست که خودرویی از جنس چوب ساخته شده است، خودروسازان از زمان آغاز تولید خودرو، اقدام به ساخت خودروهای چوبی کرده‌اند. اما این خودرو نوآورانه اندکی متفاوت از محصولات چوبی پیشین است. در این خودرو از نانوسلولز که یکی از مشتقات چوب است، استفاده شده است. سلولز نانوفیبری قوی‌تر از تار عنکبوت بوده و کاملا متراکم، سبک و فوق‌العاده مستحکم است و در عین حال قابلیت بازیافت هم دارد.

این خودرو Nano Cellulose Vehicle نام‌گذاری شده است که به اختصار “NCV” نام گرفته و در برابر خودروهای معمولی ۱۰ درصد کمتر وزن دارد.

این خودرو با همکاری دانشگاه کیوتو ژاپن تولید شده و در ساخت آن از مقدار زیادی سلولز نانوفیبری در بدنه و فضای درونی خودرو به کار گرفته شده است.

این گروه تحقیقاتی آزمایش‌های متعددی را روی قطعات خودرو انجام داده تا از دوام طولانی خودرو اطمینان حاصل کنند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که نتایج امیدوارکننده بوده و می‌توان روی تولید انبوه این خودرو کار کرد.

منبع: ایرنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  گروهی از فیزیکدانان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) روشی را برای کاهش نوسانات کوانتومی در ساعت‌های اتمی ایجاد کرده‌اند. ساعت‌های اتمی دقیق‌ترین نگهدارنده‌های زمان شناخته شده در جهان هستند که بهترین آنها می‌تواند زمان را با دقت یک ثانیه به مدت ۱۵ میلیارد سال نشان کند. با این حال یک گروه از محققان MIT به این نتیجه رسیدند که همین نوسان بسیار ناچیز هم در طول ۱۵ میلیارد سال نباید باشد. آنها در مقاله جدیدی که در مجله Nature منتشر شد،
فناوران یکی از استارت‌آپ‌ها با بهره‌گیری از الکترولیت‌های جامد پلیمری حاوی نانوساختارهای فلز-آلی، راهکاری نوآورانه برای غلبه بر محدودیت‌های باتری‌های متداول یون لیتیوم ارائه دادند و این نوآوری می‌تواند آینده خودروهای برقی و دستگاه‌های قابل حمل را تحت تاثیر قرار دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از ستاد نانو، جهان امروز به سرعت در حال حرکت به سمت حمل‌ونقل پایدار و انرژی‌های پاک است. در این میان، باتری‌های یون لیتیوم به‌عنوان قلب تپنده وسایل نقلیه الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی جایگاهی ویژه
  محققان استرالیایی چشم بیونیکی ابداع کرده اند که به طور مستقیم به تراشه در مغز متصل می شود و قدرت بینایی افراد نابینا را احیا می کند. آنها قصد دارند این فناوری را روی یک انسان آزمایش کنند. محققان تصمیم دارند یک چشم بیونیک را به طور آزمایشی در انسان ایمپلنت کنند. البته آماده سازی و تحقیقات برای انجام این عمل از حدود ۱۰ سال قبل آغاز شده است. محققان دانشگاه موناش در استرالیا ایمپلنت های بی سیمی ابداع
  سیتروئن یک خودروی برقی ویژه استفاده در مناطق شهری تولید کرده که دو نفر گنجایش دارد و با پرداخت ۲۲ دلار در ماه قابل استفاده است (تولید خودروی برقی دو نفره سیتروئن). این خودروی کوچک که آمی نام دارد و می‌تواند حمل و نقل در نواحی شهری را تسهیل کند و راندن آن نیاز به اخذ گواهینامه رانندگی نیز ندارد. افراد ۱۴ سال به بالا در فرانسه و ۱۶ سال به بالا در دیگر کشورهای اروپایی می‌توانند از این
  ربات سرویس غذای جدید شرکت "سافت‌بنک" می‌تواند به زودی جای پیش خدمت‌ها و تحویل دهندگان غذا(از آشپزخانه تا میز مشتری) در رستوران‌ها را بگیرد. پایگاه خبری رویترز اخیرا خبر داده شرکت نامی فناوری ژاپنی "سافت بانک" در حال آزمایش یک ربات سرویس غذایی جدید در ژاپن است. این ربات که "سروی" (Servi) نام دارد دارای طبقات مختلفی است که می‌تواند برای ارائه غذا به مشتریان به عنوان راهکاری هم برای رعایت فاصله اجتماعی به دلیل کووید-۱۹ و هم کمبود
  نمونه اولیه هدفونی ابداع شده که دارای میکروفون های مینیاتوری است و با کمک هوش مصنوعی صدای اطراف کاربر را ردیابی می کند که به این ترتیب خطر نزدیک شدن خودرو به فرد را به او هشدار می دهد و باعث جلوگیری از تصادف کاربر با یک هدفون می شود. عده زیادی از افراد هدفون به گوش دارند و نمی توانند هنگام گذر از خیابان متوجه خودروها شوند که با توجه به این موضوع محققان مشغول توسعه هدفون هایی
  محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی (فناوری نانو) و نوعی پلیمر، پوست محافظی ساختند که می‌تواند بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت کند. برخی حوادث نظیر شیوع بیماری کرونا یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیاز برای پوست دوم به‌منظور محافظت از انسان‌ها را نشان می‌دهد. در حال حاضر، ادوات و تجهیزات مراقبت شخصی در دسترس همگان نیست و از مشکلاتی نظیر تنفس‌پذیری برخوردار است. برای حل این مشکل، محققان یک تیم تحقیقاتی از چند موسسه و دانشگاه مختلف
آقای دارن تانگ کاندیدای سنگاپوری، به‌عنوان پنجمین مدیرکل جدید WIPO سازمان جهانی مالکیت فکری انتخاب شد. «دارن تانگپ (Daren Tang) که در حال حاضر مدیر اجرایی دفتر مالکیت فکری سنگاپور (IPOS) است، با کسب ۵۵ رأی از کمیته هماهنگی وایپو، خانم «بینینگ وانگ (Binying Wang) از چین با ۲۸ رأی را شکست داد. روند نامزدی و انتصاب مدیرکل جدید سازمان جهانی مالکیت فکری، در اکتبر سال ۲۰۱۹ به تصویب اعضا رسید و بر اساس آن، کمیته هماهنگی وایپو که متشکل
  کنترل "ایمپلنت مغزی" کاشت یا ایمپلنت‌های عصبی ممکن است گزینه‌های درمانی مناسبی برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری پارکینسون و صرع باشند؛ اما یکی از نکاتی که باید ذکر کرد، این است که چنین دستگاه‌هایی می‌بایست برای مدت زمان طولانی در شرایط سخت در جمجمه کار کنند و یکی از چالش‌هایی که پزشکان با آن رو به رو هستند مسئله تامین نیروی این ایمپلنت‌ها است و مشکل دیگر آنها نیز برقراری ارتباط با این ایمپلنت‌ها برای کنترل عملکرد
  شاید به زودی یک ابزار حسی کوچک بتواند اختلالات پوستی را به صورت غیرتهاجمی و با سرعت تشخیص دهد. شاید با قرار دادن یک ورقه نرم و کشش‌پذیر روی پوست بتوان اختلالات پوستی را به صورت غیرتهاجمی و بسیار زود تشخیص داد. گروهی از پژوهشگران هنگ‌کنگی با همکاری "دانشگاه نورث وسترن"(Northwestern University) آمریکا، ابزار الکترومکانیکی ساده‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌توان از آن برای تشخیص آسیب‌شناسی در بافت‌های عمیق به صورت خودکار و غیرتهاجمی استفاده کرد. یافته‌های این پژوهش،
  پژوهشگران آمریکایی، نوعی ابزار پوشیدنی برای کمک به آزمایش ام‌.آر.آی ابداع کرده‌اند که می‌تواند دشواری‌های ناشی از روش تصویربرداری ام‌.آر.آی را برطرف کند. کسانی که آزمایشات ماموگرافی یا ام‌.آر.آی را پشت سر گذاشته‌اند، از دشواری روند انجام شدن آنها آگاه هستند که پژوهشگران "دانشگاه پردو"(Purdue University) تلاش کرده‌اند تا نوعی فناوری را که در صنایع دفاعی و هوا-فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد به کار ببرند و روش جدیدی را برای انجام دادن برخی از تصویربرداری‌های پزشکی ابداع کنند. یکی
  در آینده‌ای نزدیک شارژ مجدد وسایل نقلیه الکتریکی در هنگام رانندگی در امتداد جاده الکتریکی در شمال ایتالیا امکان‌پذیر خواهد بود. طراحی جاده‌ای پیشرفته که وسایل نقلیه الکتریکی هنگام رانندگی بر روی آن می‌توانند شارژ شوند بدون شک رویای هر برنامه‌ریز شهری و معمار منظر است. اما حال این رویا به واقعیت پیوسته است. دیگری نیازی نیست رانندگان اینگونه وسایل نقلیه به دنبال ایستگاه شارژ باشند چرا که سیستم توسعه یافته توسط شرکت "ElectReon Wireless" این امکان را به