خودروی نانویی چوبی

خودروی نانویی چوبی

خودروی نانویی چوبی 733 403 نوفن حامی البرز

خودروی نانویی چوبی

خودروی نانویی چوبی: وزارت محیط‌ زیست ژاپن با همکاری دانشگاه کیوتو اقدام به ساخت خودرویی از جنس نانوسلولز کرده است که وزن کمتر و در عین حال قدرت بیشتری نسبت به خودروهای فولادی دارد.

خودروی نانویی چوبی

وزارت محیط‌ زیست ژاپن خودرویی از چوب تولید کرده که آن را «خودرو نانوسلولزی» نام گذاشته است. این خودرو از سلولز نانوفیبری مبتنی بر چوب ساخته شده است و سلولز نانوفیبری یک پنجم نسخه فولادی وزن دارد ولی قدرت آن پنج برابر است که این فرصت را به خودروسازان می‌دهد تا خودروهایی سبک، قدرتمند و در عین حال بادوام بسازند. ساخت این خودروی نانویی به شرکت‌های خودروسازی اجازه می‌دهد تا دو هزار کیلوگرم کربن را از چرخه عمر خودرو حذف کنند.

این اولین باری نیست که خودرویی از جنس چوب ساخته شده است، خودروسازان از زمان آغاز تولید خودرو، اقدام به ساخت خودروهای چوبی کرده‌اند. اما این خودرو نوآورانه اندکی متفاوت از محصولات چوبی پیشین است. در این خودرو از نانوسلولز که یکی از مشتقات چوب است، استفاده شده است. سلولز نانوفیبری قوی‌تر از تار عنکبوت بوده و کاملا متراکم، سبک و فوق‌العاده مستحکم است و در عین حال قابلیت بازیافت هم دارد.

این خودرو Nano Cellulose Vehicle نام‌گذاری شده است که به اختصار “NCV” نام گرفته و در برابر خودروهای معمولی ۱۰ درصد کمتر وزن دارد.

این خودرو با همکاری دانشگاه کیوتو ژاپن تولید شده و در ساخت آن از مقدار زیادی سلولز نانوفیبری در بدنه و فضای درونی خودرو به کار گرفته شده است.

این گروه تحقیقاتی آزمایش‌های متعددی را روی قطعات خودرو انجام داده تا از دوام طولانی خودرو اطمینان حاصل کنند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که نتایج امیدوارکننده بوده و می‌توان روی تولید انبوه این خودرو کار کرد.

منبع: ایرنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

حسگر حرکتی که باعث کاهش آسیب وارده به کارگران می شود حسگر حرکتی که باعث کاهش آسیب وارده به کارگران می شود: استارت آپ" Strongarm Technologies" آمریکا اخیرا موفق به توسعه دستگاه ردیاب حرکتی برای کارگران شده است که از صدمات وارده به بدن آنها در محل کار جلوگیری خواهد کرد. اخیرا ابزاری موسوم به "فوز" (FUSE) ساخته شده است که کارخانه‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از آن برای به حداقل رساندن آسیب به بدن کارگرانشان استفاده کنند. یک استارت آپ
  گروهی از محققان سنگاپوری روش جدیدی را برای تزریق انسولین با استفاده از آهن ربا ابداع کرده‌اند که درد و رنج این کار را کاهش می‌دهد. در این روش که الهام گرفته از طب سنتی چین است، از آهن ربا برای جمع کردن پوست و وارد آوردن فشاری مختصر به آن استفاده می‌شود و از این طریق مسیری برای انتقال انسولین به داخل بدن به شیوه‌ای ایمن و مؤثر ابداع می‌شود. استفاده آزمایشی از این روش بر روی موش‌ها
متخصصان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با به‌کارگیری ترکیبات نانویی در بستر پلیمر، محصولی سبک، بادوام و مقاوم در برابر حرارت و فشار تولید کرده‌اند که علاوه‌بر ضربه گیر برای کاهش خسارات تصادفات، در صنایع دیگری همچون ساختمان‌سازی، مبلمان شهری و تولید تجهیزات ورزشی نیز قابل استفاده است. به گزارش ایسنا، اسماعیل نوری، مدیرعامل این شـرکت گفت: با استفاده از فناوری نانو، موفق به تولید گرانول‌های پلیمری مقاوم و ضربه‌گیر شده‌ایم که می‌توانند در کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات مؤثر باشند. این
  محققان رکورد جدیدی را در زمینه پایدارترین انتقال سیگنال لیزری در جو ثبت کردند که می توان از آن برای آزمایش نظریه نسبیت عام اینشتین نیز استفاده کرد. دانشمندان مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی(ICRAR) و دانشگاه وسترن استرالیا(UWA) رکورد جهانی جدیدی را در زمینه پایدارترین انتقال سیگنال لیزر از جو به ثبت رساندند. آنها دستیابی به این رکورد جهانی و چگونگی ترکیب فناوری "تثبیت کننده فاز" را با ترمینال‌های نوری خود هدایتگر پیشرفته در مطالعه‌ای که در مجله Nature
  یک شرکت که دریچه و سوپاپ های جایگزین چاپ سه بعدی برای ماسک های تنفس مصنوعی یا ونتیلاتورها می سازد (عینک هوشمند)، شگفتی دیگری با فناوری چاپ سه بعدی اختراع کرده است که یک تبدیل شونده است که ماسک تنفس زیر آب یا غواصی را به ماسک تنفسی تبدیل می‌کند. فناوری چاپ سه بعدی ترفندهای جدیدی را برای کمک به کنترل شیوع کروناویروس جدید به ارمغان می آورد. اکنون یک شرکت ایتالیایی که دریچه و سوپاپ جایگزین چاپ سه
  دو شرکت فناوری در آمریکا برای اولین بار از استفاده از اتوبوس‌های خودران برای جابجایی و انتقال مسافر بین شهری خبر داده‌اند. دو شرکت نیوفلایر و رباتیک ریسرچ می‌گویند اتوبوس‌های خودران Xcelsior می‌توانند بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سفرهای کوتاه بین شهری مورد استفاده قرار بگیرند. همکاری این دو شرکت برای تولید اتوبوس‌های خودران از می سال ۲۰۱۹ آغاز شد و سال گذشته از اتوبوس‌های یادشده به طور آزمایشی برای انتقال مسافر استفاده شد. این اتوبوس‌های تمام برقی هم
  پژوهشگران "دانشگاه توکیو"، حسگرهایی ابداع کرده‌اند که می‌توانند امکان انعطاف‌پذیری ربات‌ها را بیشتر فراهم کنند. ربات‌ها را می‌توان از مواد نرم ساخت اما انعطاف‌پذیری چنین ربات‌هایی محدود به استفاده از حسگرهای سفت و سختی است که برای کنترل آنها ضروری هستند. پژوهشگران "دانشگاه توکیو" (UTokyo)، حسگرهایی ابداع کرده‌اند که می‌توانند عملکرد حسگرهای معمول را داشته باشند اما انعطاف‌پذیری ربات‌ها را به میزان بیشتری به ارمغان بیاورند. انعطاف‌پذیری ربات‌ها می‌توانند با کمک این حسگرهای جدید، سازگارتر و منعطف‌تر از ربات‌هایی
  محققان دانشگاه توکیو نمونه اولیه یک دوچرخه برقی بادی را تولید کرده اند که با استفاده از تلمبه‌های برقی باد می‌شود و می‌توان از آن برای جابجایی استفاده کرد. این دوچرخه برقی بادی مجهز به سیستم کنترل از راه دور نیز است و وزن آن در مجموع از ۵.۵ کیلوگرم فراتر نمی‌رود. باتری آن نیز بسیار کوچک بوده و ابعادی به اندازه یک کتاب دارد. چهار چرخ کوچک آن نیز به راحتی در کوله پشتی جا می‌شوند. این دوچرخه
  محققان موفق به طراحی دو سلول خورشیدی برای بهره وری بیشتر شده اند که رکورد بهره وری را شکسته اند و از آنها برای تبدیل ۵۰ درصد از انرژی دریافتی خورشید به الکتریسیته استفاده شده است. سلول خورشیدی برای بهره وری بیشتر تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته به کار می‌روند، معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. اما محققان آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر در کلرادوی آمریکا دو سلول خورشیدی ساخته‌اند که دارای بهره وری ۴۷.۱ درصدی هستند. سلول خورشیدی
  گروهی از محققان بانداژی زیست تجزیه پذیر ابداع کرده اند که حاوی پروتئین های تشکیل دهنده استخوان است و با چسباندن آن روی محل شکستگی، درمان آن را تسریع می کند. نوع جدیدی از بانداژ توسعه یافته که می تواند با پیوند زدن پروتئین های تشکیل دهنده استخوان و سلول های بنیادی در محل شکستگی، آن را درمان کند. در حقیقت بانداژ مذکور حاوی ماده زیستی به نام Wn۳a است که به محل شکستگی استخوان می چسبد و فرایند
یک صندلی چرخ‌دار برقی جدید می‌تواند از وظیفه سنتی خود فراتر رود و افراد مبتلا به محدودیت حرکتی را قادر به ایستادن، خوابیدن و حتی بالا و پایین رفتن از پله‌ها کند. اغلب ویلچرهای برقی حداقل دو مشکل دارند، اول اینکه نمی‌توانند از پله‌ها بالا و پایین بروند و دوم این که کاربر مجبور است روی آنها همیشه در حالت نشسته باشد. اکنون یک ویلچر رباتیک آزمایشی جدید، هر دو کاستی را برطرف می‌کند. این صندلی چرخ‌دار توسط گروهی از
  محققان روشی نوین ابداع کرده اند تا بتوان با کمک دوربین موبایل و یادگیری عمیق ابتلا به دیابت نوع دوم را در افراد شناسایی کرد. گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند می توان با استفاده از دوربین موبایل دیابت نوع دوم را تشخیص داد. روش به کار گرفته شده در این تحقیق نیازمند هیچ گونه سخت افزار اضافی غیر از دوربین موبایل نیست و هم اکنون می تواند با دقت بیش از ۸۰ درصد دیابت را شناسایی