خودروی نانویی چوبی

خودروی نانویی چوبی

خودروی نانویی چوبی 733 403 نوفن حامی البرز

خودروی نانویی چوبی

خودروی نانویی چوبی: وزارت محیط‌ زیست ژاپن با همکاری دانشگاه کیوتو اقدام به ساخت خودرویی از جنس نانوسلولز کرده است که وزن کمتر و در عین حال قدرت بیشتری نسبت به خودروهای فولادی دارد.

خودروی نانویی چوبی

وزارت محیط‌ زیست ژاپن خودرویی از چوب تولید کرده که آن را «خودرو نانوسلولزی» نام گذاشته است. این خودرو از سلولز نانوفیبری مبتنی بر چوب ساخته شده است و سلولز نانوفیبری یک پنجم نسخه فولادی وزن دارد ولی قدرت آن پنج برابر است که این فرصت را به خودروسازان می‌دهد تا خودروهایی سبک، قدرتمند و در عین حال بادوام بسازند. ساخت این خودروی نانویی به شرکت‌های خودروسازی اجازه می‌دهد تا دو هزار کیلوگرم کربن را از چرخه عمر خودرو حذف کنند.

این اولین باری نیست که خودرویی از جنس چوب ساخته شده است، خودروسازان از زمان آغاز تولید خودرو، اقدام به ساخت خودروهای چوبی کرده‌اند. اما این خودرو نوآورانه اندکی متفاوت از محصولات چوبی پیشین است. در این خودرو از نانوسلولز که یکی از مشتقات چوب است، استفاده شده است. سلولز نانوفیبری قوی‌تر از تار عنکبوت بوده و کاملا متراکم، سبک و فوق‌العاده مستحکم است و در عین حال قابلیت بازیافت هم دارد.

این خودرو Nano Cellulose Vehicle نام‌گذاری شده است که به اختصار “NCV” نام گرفته و در برابر خودروهای معمولی ۱۰ درصد کمتر وزن دارد.

این خودرو با همکاری دانشگاه کیوتو ژاپن تولید شده و در ساخت آن از مقدار زیادی سلولز نانوفیبری در بدنه و فضای درونی خودرو به کار گرفته شده است.

این گروه تحقیقاتی آزمایش‌های متعددی را روی قطعات خودرو انجام داده تا از دوام طولانی خودرو اطمینان حاصل کنند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که نتایج امیدوارکننده بوده و می‌توان روی تولید انبوه این خودرو کار کرد.

منبع: ایرنا

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  یک شرکت تولیدکننده سیگار الکترونیکی ، به دنبال استفاده از فناوری‌ نوظهور هوش مصنوعی برای کمک به ترک سیگار است. یکی از معضلات قدیمی و به ظاهر حل‌نشدنی بشر، مصرف سیگار و دخانیات از سوی بسیاری از مردم است. امروزه بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان، به کسب‌وکار در این صنعت مشغول بوده و برآورد می‌شود که گردش مالی سیگار، در حدود ۳۳۰ میلیارد دلار در سال است. در این میان، عوارض کشیدن سیگار، نه تنها مصرف‌کنندگان که
راه حلی برای نقاط کور خودروها با ایده دختر ۱۴ ساله راه حلی برای نقاط کور خودروها با ایده دختر ۱۴ ساله: دختری ۱۴ ساله در ایالت پنسیلوانیای آمریکا توانست راه حلی را برای غلبه بر مشکل وجود نقاط کور خطرناک در برخی خودروها بیابد که با ابداع این روش به مشاهده افراد و خودروهایی کمک می کند که معمولا در دو سوی چپ و راست خودرو و در برابر چارچوب فلزی آن قرار می گیرند و به همین علت توسط
  یک استارتاپ آمریکایی با شرکت "مگنیکس" برای ساخت بزرگترین هواپیمای هیدروژنی جهان همکاری می کند. شرکت "یونیورسال هیدروژن" که یک استارتاپ سوخت لجستیکی جدید است، پروژه ای برای تولید یک هواپیمای هیدروژنی شروع کرده است که بزرگترین هواپیماهای هیدروژنی جهان خواهد شد. این شرکت که در لس آنجلس آمریکا مستقر است، قرار است فناوری خود را بر روی هواپیمای "Q300" که یک هواپیمای 56 نفره است و با نام "Dash-8" نیز شناخته می شود، آزمایش کند. این هواپیما به
  پژوهشگران سوئیسی سعی دارند نوعی ماسکی از جنس تیتانیوم ارائه دهند که قابلیت از بین بردن ذرات کروناویروس را داشته باشد. یکی از راه‌های مقابله با همه‌گیری کروناویروس، استفاده از ماسک‌ است که در حال حاضر یک کار اجباری به شمار می‌رود. اگرچه نمی‌توان تاثیر ماسک‌ها را در کاهش گسترش کووید- ۱۹ زیر سوال برد اما افزایش استفاده از ماسک می‌تواند پیامدهای منفی نیز به همراه داشته باشد. ماسک‌های غیرقابل تجزیه که از لایه‌های پلاستیکی پلی‌پروپیلن ساخته شده‌اند، می‌توانند
  محققان موفق به طراحی دو سلول خورشیدی برای بهره وری بیشتر شده اند که رکورد بهره وری را شکسته اند و از آنها برای تبدیل ۵۰ درصد از انرژی دریافتی خورشید به الکتریسیته استفاده شده است. سلول خورشیدی برای بهره وری بیشتر تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته به کار می‌روند، معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. اما محققان آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر در کلرادوی آمریکا دو سلول خورشیدی ساخته‌اند که دارای بهره وری ۴۷.۱ درصدی هستند. سلول خورشیدی
  اشتراک گذاری حالات روحی دوچرخه سواران یک شرکت خودروسازی از بادگیری مخصوص دوچرخه سواران رونمایی کرده که فرد می تواند حالات روحی خود را به صورت ایموجی روی یک پنل ال ای دی پشت آن به نمایش درآورد. شرکت فورد نمونه اولیه از یک بادگیر مخصوص دوچرخه سواران تولید کرده که ایموجی و علائم مختلفی پشت آن ظاهر می شود و به فرد اجازه اشتراک گذاری حالات روحی دوچرخه سواران با رانندگان را می دهد . این بادگیر با
  پژوهشگران دانشگاه‌های "هاروارد" و "ام.آی.تی" با همکاری "پردیس ثابتی" دانشمند ایرانی، فناوری جدیدی برای شناسایی کروناویروس ارائه داده‌اند که بر فناوری کریسپر مبتنی است و چندین تراشه را شامل می‌شود. پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" (Harvard University) و دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) با همکاری "پردیس ثابتی" استاد دانشگاه هاروارد، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص مولکولی مبتنی بر کریسپر کمک کند. این فناوری، تراشه‌هایی را شامل می‌شود که می‌توانند هزاران آزمایش را به صورت خودکار انجام دهند. این تراشه‌ها می‌توانند
پژوهشگران دانشگاه تهران و دانشگاه علوم و فناوری چین با تمرکز بر نانوساختارهای مکسین، دستاورد جالبی در توسعه زیست‌حسگری الکتروشیمیایی-لومینسانس (ECL) ایجاد کرده‌اند و افق‌های تازه‌ای را برای تست‌های تشخیصی بیماری‌ها گشودند. به گزارش ایسنا، این گروه تحقیقاتی با بهره‌گیری از خواص منحصربه‌فرد مکسین‌ها، موفق به توسعه حسگرهایی فوق‌حساس شده‌اند که توانایی تشخیص بیومارکرها را با دقت بالا و سرعت قابل توجه ارائه می‌دهند و افق تازه‌ای در تحلیل‌ نتایج تست‌های پزشکی گشوده‌است. سامانه‌های حسگری ECL طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای
  محققان رکورد جدیدی را در زمینه پایدارترین انتقال سیگنال لیزری در جو ثبت کردند که می توان از آن برای آزمایش نظریه نسبیت عام اینشتین نیز استفاده کرد. دانشمندان مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی(ICRAR) و دانشگاه وسترن استرالیا(UWA) رکورد جهانی جدیدی را در زمینه پایدارترین انتقال سیگنال لیزر از جو به ثبت رساندند. آنها دستیابی به این رکورد جهانی و چگونگی ترکیب فناوری "تثبیت کننده فاز" را با ترمینال‌های نوری خود هدایتگر پیشرفته در مطالعه‌ای که در مجله Nature
  محققان دانشگاه "تسینگهوا" در چین موفق به ساخت ربات کوچکی شده اند که می‌تواند زخم معده را با چاپ سلول‌های زیستی بر روی زخم، درمان کند. زخم های باز روی دیواره معده در صورت عدم درمان می‌توانند به مشکل بزرگی بدل شوند و گاهی به عمل جراحی نیاز دارند. با این وجود، در آینده نه چندان دور ممکن است یک ربات کوچک بتواند سلول های جدیدی را درون بدن بر روی این زخم ها "زیست چاپ"(bioprint) کند. در حالی
  محققان نوعی اسکلت مصنوعی برای افزودن به مچ پا تولید کرده‌اند که سرعت راه رفتن افراد مسن یا افراد مبتلا به ناهنجاری‌های حرکتی را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. این اسکلت مصنوعی در اطراف ساق پا و در داخل کفش قرار می‌گیرد و به فرد امکان می‌دهد با سرعت دلخواه و مطلوب خود پیاده روی کند. استفاده آزمایشی از این محصول بر روی دستگاه‌های تردمیل موفقیت آمیز بوده و فعلاً انرژی مورد نیاز آن از طریق اتصال به موتورهای
  محققان دانشگاه صنعتی گراتس (Graz University of Technology) اتریش با استفاده از الکترودهای خال‌کوبی موقت، فناوری جدیدی را برای ثبت فعالیت مغزی الکترو انسفالوگرافی (EEG) ایجاد کرده‌اند. دو سال پیش این فناوری در ثبت فعالیت مغزی داده‌های الکتروکاردیوگرافی (ECG) و الکترومیوگرافی (EMG) مؤثر بود. اکنون با اعمال تغییرات بیشتر الکترودهای سبک خال‌کوبی (tattoo-styled electrodes) می‌توانند سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی را ثبت کنند. این فناوری ارزان است و با استفاده از یک پرینتر جوهرافشان تولید می‌شود و اندازه گیری‌های الکترونسفالوگرافی را دقیقاً