
محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که برای تعیین تغییرات کوچک و کوتاه مدت در رابطه با عملکردهای حرکتی و قدرت عضلات مفید است (بازوبندی که پیشرفت “اماس” را به دقت زیر نظر میگیرد).
برای مردمی که از بیماری “اماس” (MS) رنج میبرند، سنجش چگونگی نوسان وضعیت آنها در دورههای زمانی کوتاه، امری دشوار است.
در یک پژوهش جدید، محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که در این زمینه ابداع شده است و میتواند تغییرات ظریفی که شاید پنهان بمانند را شناسایی کند.
به طور معمول، پیشرفت بیماری اماس از طریق ارزیابیهای گاه به گاه و در کلینیکهای درمانی ردیابی میشود.
این بدان معناست زمانیکه بیمار دچار مشکل شد و یا در وضعیت خود بهبود پیدا کرد، مورد سنجش قرار میگیرد و در نتیجه ممکن است میان تغییراتی که اتفاق افتادهاند و هرگونه پاسخ برای درمان آنها، فاصله زمانی ایجاد شود.
در این راستا، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه “کالیفرنیا، سندیگو” به فکر بررسی یک محصول موجود در بازار افتادند که تحت عنوان ” MYO-band” معروف است.
این بازوبند (بازوبندی که پیشرفت “اماس” را به دقت زیر نظر میگیرد) در ابتدا برای کنترل حرکات دستگاههای الکترونیکی ساخته شده و روی بازو بسته میشود.
بازوبند ” MYO-band” مجهز به شتابسنج، ژیروسکوپ و الکترودهای سطحی نوار عصب و عضله است که پالسهای الکتریکی اعصاب را از طریق پوست تشخیص میدهند.
بازوبندی که پیشرفت “اماس” را به دقت زیر نظر میگیرد
بازوبند مذکور روی ۱۱۷ بیمار مبتلا به اماس و ۳۰ فرد سالم آزمایش شده است و در آزمایشاتی که روزانه کمتر از ۵ دقیقه زمان لازم داشت تا این افراد بازوبند را روی بازو یا ماهیچه ساق پا بستند و به ترتیب با انگشتان دست و پای خود ۲۰ ضربه زدند.
اطلاعات حاصل از این آزمایش برای تجزیه و تحلیل به صورت بیسیم به یک رایانه انتقال یافت.
برنامهریزی شده که مطالعات وسیعتری در این حوزه انجام شود و از نرمافزارهای تخصصیتر در این حوزه کمک گرفته شود.
در مقایسه با روشهای بالینی با استانداردهای برتر، محققان دریافتند که این دستگاه برای تعیین تغییرات کوچک و کوتاه مدت در رابطه با عملکردهای حرکتی و قدرت عضلات، قابل اطمینان است(بازوبندی که پیشرفت “اماس” را به دقت زیر نظر میگیرد).
“جنیفر گریوز”(Jennifer Graves)، محقق ارشد این پژوهش اظهار کرد: در حال حاضر، ما اقدامات قابل توجهی برای تعیین پیشرفت بیماری اماس نداریم.
وی ادامه داد: توسعه این دستگاهها به ما کمک میکند که به جای ۳ تا ۵ سال، طی ۶ تا ۱۲ ماه روند پیشروی بیماری اماس را ارزیابی کنیم.
پژوهشگران انگلیسی اخیرا اظهار کردهاند فناوری واقعیت مجازی میتواند به بیماران کمک کند تا عملیات فیزیوتراپی را در خانه به درستی انجام دهند.
پژوهشگران “دانشگاه واریک” انگلیس اخیرا اظهار کردهاند افراد میتوانند با کمک فناوری واقعیت مجازی عملیات فیزیوتراپی را در خانه انجام دهند.
پژوهشگران اظهار کردهاند با ترکیب فناوری واقعیت مجازی و ضبط حرکت سهبعدی میتوان تمرینات فیزیوتراپی را در خانه انجام داد.
تمرینهای فیزیوتراپی که در حال حاضر برای برخی افراد تجویز میشود را بیماران میبایست به طور منظم در خانه انجام دهند و تمریناتی که باید انجام دهند را نیز در کلینیک مخصوص به آنها آموزش میدهند اما این موضوع که افراد پس از آموزش در کلینیک میبایست تمرینات را در خانه انجام دهند کمی آنها را نگران میکند؛ چراکه فکر میکنند ممکن است تمرینات خود را به درستی و صحیح انجام ندهند.
فیزیوتراپی (Physiotherapy) یا فیزیکدرمانی شیوهای از درمان بیماریها و اختلالات عصبی-ماهیچهای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریانهای الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است که در این روشها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده میشود.
ترکیب فناوری واقعیت مجازی با ضبط حرکت سهبعدی به افراد اجازه میدهد تا حرکات واقعی را به صورت دقیق روی یک آواتار که در یک محیط مجازی قابل مشاهده است، انجام دهند و محققان طی این مطالعه تحقیق کردند تا دریابند که آیا افراد قادرند به طور دقیق و هماهنگ با آواتار حرکات خود را در یک محیط مجازی انجام دهند یا خیر.
آنها از شرکتکنندگان خواستند تا با یک آواتار که از طریق هدست واقعیت مجازی مشاهده میشود، قدم بردارند و در همین حین هنگامیکه شرکتکنندگان مطلع نبودند، محققان به طرز ظریفی سرعت یکی از مراحل آواتار را کند یا تند کردند تا دریابند آیا شرکت کنندگان قادر به تنظیم حرکات خود با سرعت آواتار هستند یا خیر، که پس از بررسیها آنها دریافتند افراد قادر به انجام این کار شدند و پژوهشگران دریافتند پزشکان میتوانند توسط این روش بر تمرینهای بیماران که در خانه انجام میدهند، نظارت کنند.
منبع: ایسنا
دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:
![]()
اولین سیستم عایق صوتی کنار جادهای میتواند با بهرهگیری از انرژی خورشیدی، انرژی ۱۰۰ خانه را تامین کند. ایالت ماساچوست ممکن است اولین ایالتی باشد که اولین مانع صوتی کنار جادهای با قابلیت بهرهگیری از انرژی خورشیدی را نصب میکند. این سیستم نوآورانه که توسط یک شرکت محلی به نام "Ko-Solar" طراحی شده است، موانع صوتی معمولی و قدیمی را با پنلهای خورشیدی جایگزین میکند تا ضمن جلوگیری از انتشار صدای جاده به سمت مناطق مسکونی، از انرژی خورشیدی
پژوهشگران آمریکایی، باتری ربات را برای استفاده در رباتها ابداع کردهاند که از الیاف دور ریخته، ساخته شدهاند. باتری ربات که در حال حاضر روی رباتها نصب میشوند، میتوانند قدرت الکتریکی آنها را تامین کنند اما اضافه شدن وزن باتری ربات موجب میشود که ربات به قدرت بیشتری برای حمل و جا به جایی آن نیاز داشته باشد. گروهی از پژوهشگران "دانشگاه میشیگان" (UMich)، راه حل هوشمندانهای طراحی کردهاند که به رباتهای آینده امکان میدهد تا با خنثی کردن
با طولانی شدن دوره شیوع ویروس کرونا، ماسک های خلاقانه با امکانات متنوع هر روز بیش از گذشته عرضه میشوند. یکی از تازهترین این ماسکها که «بون کانداکشن» نام دارد علاوه بر تجهیز به فیلترهای قدرتمند ضد باکتری قابلیت پخش موسیقی نیز دارد. یکی از قابلیتهای این ماسک منعطف بودن آن به خصوص از طرفین است که موجب میشود به راحتی با فرمهای مختلف صورت سازگار شود. فیلترهای این ماسک جلوی ورود، گرد و خاک، باکتری و دیگر ذرات
شرکت ژاپنی ان ای سی از عرضه پلتفرم جدیدی به نام اس ایکس آئورورا خبر داده که کوچکترین ابررایانه جهان محسوب میشود و در حوزه هوش مصنوعی کاربرد دارد. این پلتفرم با نام کامل SX-Aurora TSUBASA AI ارائه خدمات هوش مصنوعی در عرصه بانکداری، بهداشت و درمان و برای استفاده مؤسسات مالی و اعتباری را تسهیل میکند. این کوچکترین ابررایانه با زبانهای برنامه نویسی متنوعی مانند سی، سی پلاس پلاس و فرترن سازگاری دارد. با نصب ابررایانه مذکور بر
برچسبهای کوچک مجهز به بلوتوث، ابزار مناسبی برای افرادی هستند که همیشه وسایل خود را گم میکنند. همه ما چنین شرایطی را تجربه کردهایم. هنگام صبح که به سرعت از در خارج میشوید، نمیتوانید کوله یا شارژر لپتاپ خود را پیدا کنید. شاید این موضوع، به چند دقیقه تاخیر در کار منجر شود اما تصور کنید که گاهی ممکن است تاخیر در پرواز یا مصاحبه کاری را در پی داشته باشد. اگر دائما در حال جستجوی وسایل خود هستید،
یک هواپیمای عمود پرواز برقی و خودران در چین با قابلیت حمل ۴ سرنشین نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داد. این وسیله نقلیه می تواند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت پرواز کند. شرکت نوپای «اتوفلایت» اعلام کرد به طور موفقیت آمیز نخستین پرواز هواپیمای V۱۵۰۰M با ظرفیت ۴ سرنشین را تکمیل کرده است. این هواپیمای عمود پرواز برقی (eVTOL) مجهز به فناوری خودران است و هم اکنون میتواند با یک بار شارژ ۲۵۰ کیلومتر طی کند. V۱۵۰۰M در
ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریختهگری دایکست ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریختهگری دایکست: تسلا در ادامه نوآوریهای عجیبوغریب خود روشی جدید و کاملاً ابتکاری را برای تولید بدنه خودرو ارائه داده که این امکان را در زمانی کوتاهتر و با هزینه بسیار کمتر، فراهم مینماید که برای ساخت فریم یا چهارچوب بدنه خودرو، از تکنیک «دایکست» یا «ریختهگری تحتفشار» استفاده شده که میتواند فرآیندهای سنتی مونتاژ قطعات، از طریق جوش دادن و پرچ کردن را، به میزان
محققان انستیتوی فناوری ریختهگری، کامپوزیت و فرآوری وابسته به جامعه فرانهوفر آلمان، با استفاده از فناوری چاپ سهبعدی و RFID حلقه هوشمندی را ساختند که قابلیت جایگزینی کلیدها و کارتهای اعتباری را دارد. برچسبهای RFID در واقع بخشی از یک سیستم شناسایی با استفاده از امواج رادیویی هستند که به یک شیء متصل شده و دادههایی را در قالب سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای یک دستگاه بازخوان ارسال میکنند. این حلقه هوشمند دارای یک برچسب RFID است که توسط
ارتش ایالات متحده در جستجوی دستیابی به بالگردهای عمودپرواز برقی بی سر و صدا است که همانطور که از نامش پیداست، در عین برقی و بی صدا بودن، قادر به بلند شدن و فرود عمودی نیز باشد. ارتش آمریکا در تلاش است تا خصوصیات صوتی هواپیماهای عمودپرواز(eVTOL) و موتورهای محوری آن را به عنوان بخشی از تلاش برای دستیابی به بالگردهای بیصدا و سری، بهتر بشناسد. بالگردهای عمودپرواز مزایای بسیاری دارند، اما یکی از اشکالات بارز آنها صدای
یک طراح ویدئویی از عینک واقعیت افزوده اپل را طراحی و منتشر کرده است. مدت ها است که شایعات و گزارش هایی درباره توسعه عینکی با فناوری افزوده در اپل منتشر شده که با آیفون ۵G یکپارچه می شود. درهمین راستا یک ویدئوی جدید قابلیت های چنین هدست آینده گرایانه ای را نشان می دهد که یک طراح به نام «اسکندر اوتبایف» نسخه ای از طراحی اولیه عینک اپل را منتشر کرده که با قاب مشکی دور لنزها نشان
محققان "موسسه پلیتکنیک فدرال لوزان" سوئیس در مطالعه اخیرشان "آئورت مصنوعی" ایجاد کردهاند. به منظور کاهش فشار در قلب، مهندسان سوئیسی با استفاده از سیلیکون و یک سری الکترود یک آئورت مصنوعی را طراحی کردهاند. این دستگاه درست در پشت دریچه آئورت کاشته میشود و نحوه عملکرد آئورت را تقویت میکند تا مانند یک "آئورت بزرگ" عمل کند. وقتی ولتاژ الکتریکی به دستگاه وارد میشود، قطر آئورت مصنوعی از آئورت طبیعی بیشتر میشود. این دستگاه در کاهش فشار بر
یک گروه بینالمللی از پژوهشگران، حسگرهای فوقالعاده باریکی ابداع کردهاند که میتوان از آنها در لنزهای طبی هوشمند استفاده کرد. به لطف یک فرآیند جدید ساخت که به پژوهشگران امکان داده است تا یک لایه حسگر فوقالعاده نازک چندمنظوره تولید کنند، شاید لنزهای طبی به زودی پیشرفت چشمگیری داشته باشند. پژوهشگران "دانشگاه ساری" (University of Surrey) انگلستان با همکاری پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" (Harvard University)، "دانشگاه علم و فناوری چین" (USTC)، "آزمایشگاه ملی فیزیک" (NPL) انگلستان، "دانشگاه جرج واشنگتن" (George