
تحلیل پتنت
تحلیل پتنت عبارت است از استفاده از اطلاعات اختراعات ثبت شده در دنیا در جهت پیشبرد برنامه ها، کمک به فرایند تصمیم گیری و آگاهی از جدیدترین مباحث در حوزه خاصی از فناوری. مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از تحلیل پتنت صنایع و شرکت های خصوصی، سیاست گذاران کلان و مدیران و از سوی دیگر محققان و دانشگاهیان می باشند.
از آنجا که اختراعات ثبت شده در دنیا دارای اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی هستند یکی از مهمترین منبع اطلاعات محسوب میشوند و به همین دلیل محققان، فناوران، مدیران کسب و کارها، مدیران تحقیق و توسعه و … نیاز دارند به دلایل مختلف این اطلاعات را بررسی و تحلیل کنند. تحلیل پتنت (Patent Analysis) بررسی اطلاعات اختراعات ثبت شده است که در آن تحلیلگر پس از جستجو در بانکهای اطلاعاتی اختراعات، مجموعهای از پتنتها را که با موضوع تحلیل ارتباط دارد، جمع آوری کرده و از طریق مقایسه و تطبیق آنها به نیازهای مطرح شده از جانب متقاضی، پاسخ دهد.
برخی از اهداف تحلیل پتنت عبارتند از:
– جلوگیری از دوباره کاری های پژوهشی (کاهش هزینه های پژوهشی)
– شناسایی فناوریهای و محصولات جدید
– شروع پژوهش از سطح دانش بالاتر
– پیشبینی روند توسعهی یک فناوری خاص
– حل مسائل تجاری یا تحقیقاتی
– اطلاع از روند پیشرفت تجاری و فنی کشورها و شناسایی همکاران تحقیقاتی و تجاری
– تعیین زمینه های سرمایه گذاری
– یافتن خوراک تحقیقاتی برای مراکز مربوطه و واحد های تحقیق و توسعه شرکت ها
– و …
گام های عملیاتی تحلیل پتنت
به منظور انجام صحیح یک تحلیل پتنت نیاز است گام های زیر با دقت انجام شود تا بتوان به نتایج بدست آمده از تحلیل استناد کرد:
- انتخاب هدف
- انتخاب بانک اطلاعاتی جامع و قوی
- انتخاب کلید واژه ها
- پردازش اطلاعات
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی اختراع در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.
دیگر مطالب مرتبط
![]()
بسیاری از افراد شغل ثابت دارند اما همیشه به فکر کار آفرینی پاره وقت هستند، به دلیل اینکه کارآفرینی یک قدم بسیار بزرگ است و ممکن است با شکست یا مشکلات مواجه شود، افراد ترجیح می دهند که شغل ثابت خود را حفظ کنند. البته که کارآفرینی پاره وقت مشکلات و شلوغی های خود را دارد، این نوع کارآفرینان باید چند موضوع را در نظر داشته باشند: مدیریت زمان، باید یاد بگیرید بدون بهانه تراشی به کسب و کار خودتان
افشاء اختراع براساس بند هـ ماده 4 قانون ثبت اختراعات ایران چنانچه اختراعی در هر کجای دنیا از طریق کتبی یا شفاهی قبل از تاریخ اظهارنامه افشاء عمومی شده باشد شرط جدید بودن اختراع را از دست داده و قابل ثبت نخواهد بود. یکی از رایج ترین نحوه افشاء انتشار مقاله است که متاسفانه پژوشگران کشورمان عجله بسیار زیادی برای انتشار نتیجه تحقیقات شان توسط مقاله دارند درحالی که چنانچه تحقیق انجام شده قابلیت ثبت به عنوان اختراع را دارد،
شرایط ثبت یک ایده به عنوان اختراع شرایط ثبت یک ایده به عنوان اختراع در اکثر کشور های دنیا یکسان است، اما در برخی کشورها مانند آمریکا شرایط کمی متفاوت می باشد. اینکه مخترع ایده ی خود را در کدام کشور ثبت کند بستگی به استراتژی ثبت اختراع او دارد. بطور کلی جهت این که یک ایده به عنوان اختراع ثبت شود و به طور کامل حمایت گردد باید دارای شرایط زیر باشد: جدید بودن گام ابتکاری کاربرد صنعتی افشاء کامل
کارآفرینی به چه معناست؟ وقتی واژه کار آفرینی را می شنویم، این واژه را به افرادی که سرمایه گذاری های خود را شروع کرده اند نسبت می دهیم یا کسی که تجارت خود را آغاز کرده را کار آفرین خطاب میکنیم. در واقع یکی از تعریف های کارآفرینی ، مراحل شروع یک تجارت یا ایجاد سازمانی با هدف سود آوری یا تامین نیازهای جامعه است. وقتی از این واژه برای سود و نیاز های جامعه استفاده کنیم،کارآفرینی تجاری را از
کارآفرینی دیجیتال، این عبارت از بهکارگیری فناوری های دیجیتال در قلب کسبوکار و استفاده از ویژگی های این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است. نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کارآفرینی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در کارآفرینی واژه اقتصادی جدید به مرور رواج یافته و چشم انداز تازه ای را نمایان می کند که باعث گسترش فناوری اطلاعات می شود. فراموش نکنیم که آموزش کارآفرینی دیجیتال چه نقش مهمی در رسیدن به چشم
ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO اداره ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO یک روش درخواست یکنواخت برای مخترعان و شرکت های خصوصی را برای حفاظت از ثبت اختراع در 38 کشور اروپایی فراهم می کند. این مجتمع اجرایی سازمان ثبت اختراع اروپا است و تحت نظارت شورای اداری قرار دارد. راه های محافظت از اختراع در اتحادیه اروپا در حال حاضر، در اتحادیه اروپا برای محافظت از یک اختراع یا فناوری، دو راه پیش روی متقاضیان قرار دارد: «ثبت اختراع ملی در یک کشور خاص»
استارتاپ چیست؟ استارتاپ چیست؟ می توان در ادبیات ساده اینطور گفت که هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر میگیریم. استارتاپ چیست؟ اگر چه در تعریف بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینهها شکل گرفتهاند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره میشود که استارت آپ باید در
علامت تجاری علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/ بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها یا اشخاص متمایز نماید. در بررسی تاریخچه ی حقوق مالکیت صنعتی ایران ملاحظه میکنیم که در سال ۱۳۰۴ اولین قانون حمایت از حقوق مالکیت فقط در زمینه ی حمایت از علائم تجارتی در ایران به تصویب رسیده است. قانون جاری مربوط به سال 1368 می باشد. به منظور بالا بردن شانس موفقیت
کارآفرینان موفق و ناموفق تفاوت کارآفرینان موفق و ناموفق در این است که کارآفرینان موفق نگاه نو و متفاوتی به کار و زندگیشان دارند. تفاوت آنها با کارآفرینان ناموفق ظریف، اما قابل تشخیص است. این تفاوتها بیشتر از خواستهها و رویاهای آنهاست. این تفاوتها به عادات یا رموز نهایی برنمیگردد. تفاوت آنها به نیروی قابل سنجشی برمیگردد که در دایره تفکر و تعقل این افراد نهفته است و موجب میشود تحولاتی در شیوه کار، زندگی و روابط شغلی آنها پدیدار
وحدت اختراع بر اساس اصل " وحدت اختراع " ادعاهای اظهار شده فقط باید مرتبط به یک اختراع یا گروهی از اختراعات مرتبط به یکدیگر باشد به نحوی که یک مفهوم کلی از اختراع واحد را تشکیل دهد. با توجه به اصل فوق قوانین بسیاری از کشور ها به متقاضی یا مخترع اجازه می دهد که گروهی از ادعاهای مربوط به اختراعاتی که ارتباط آنها یک مفهوم کلی از یک اختراع واحد را تشکیل میدهد در یک اظهارنامه به ثبت
آئيننامه نشان های جغرافيايی فصل اول ـ كليات آئيننامه نشان های جغرافيايی ماده 1 در آئيننامه نشان های جغرافيايی اصطلاحات به كار برده شده داراي معانی زير ميباشند : الف ـ قانون : منظور از قانون، قانون حمايت از نشانههای جغرافيایی مصوب 1383/11/07 مجلس شورای اسلامی می باشد. ب ـ مرجع ثبت : مرجع ثبت در اين آئيننامه اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک كشور می باشد. ج ـ استفاده كننده مجاز
برای این که بتوانید شخصا کسب کاری را راه اندازی و مدیریت کنید، لازم است شرایط شخصی کارآفرین را دارا باشید. وجود این شرایط در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر فراوانی دارد. درصورتی که برخی از این شرایط را ندارید، بهتر است برای کسب آنها تلاش کنید و یا در صورت عدم موفقیت، آن مسئولیت را به افراد معتمد دیگر واگذار کنید. - مرحله اول ارزیابی شخصیتی: • آیا کارآفرینی برای شما ساخته شده است ؟ طبیعی است
پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری
در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:
[bbp-single-tag id=251]