مشکلات روند اداره ثبت اختراعات

نمایش 9 پاسخ رشته ها
  • نویسنده
    نوشته‌ها
    • #22243
      patentcoo
      مشارکت کننده

      به نقل از ویکی پدیا :

      به عقیده بسیاری از مخترعین یکی از اشکالات اساسی روند ثبت اختراع در ایران از سال ۱۳۹۲ تا1399 ( به مدت 8 سال ) ، هزینه بالا و راندمان طولانی روند اداری ثبت اختراع می‌باشد که حجم کثیری از طرح‌های قابل ثبت به ثبت نهایی نمی‌رسند، بنا بر گزارشی که در خبرگزاری فارس تحت عنوان (“ایده دزدی” در پیچ و خم اداری/ خلاءاداری و قانونی برای ثبت اختراعات) منتشر گردید، یکی از مخترعین اینگونه می‌نویسد:

      با سلام اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید و دارای گام ابتکاری است ولی مراجع دانشگاهی و داوران پس از گرفتن هزینه‌های بالا طرح را تأیید نمی‌کنند و ضمن اعلام نظر شخصی در پاسخ می‌گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می‌گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم. برخی از مراجع نیز می‌گویند داور متخصص ندارند!

      بنا بر گزارش تابناک تحت عنوان (با این ایرادات و ابهامات از «مالکیت صنعتی» حمایت نخواهد شد!):

      در این خصوص یکی از متقاضیان به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کرده‌است :

      کارشناس محترم با سلام، اینجانب بشخصه اعتقادی به روند مارکسیستی و وارداتی اداره اختراعات که با قانون اساسی کشور در تضاد می‌باشد ندارم. بر فرض مثال اداره ثبت پرونده متقاضی را در مجموع به حداقل ۵۰ مرجع ارسال کند و پرونده ۳ ماه در هر مرجع طبق قانون توقف کند تا یکی از این مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوری قرار دهند، این یعنی اتلاف وقت چیزی حدود ۸ سال و پرداخت هزینه چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان. در حال حاضر ۱۱ مرجع در پرونده‌های قبلی اعلام کرده‌اند داور متخصص ندارند!. اولا بعد از ۸ سال پرونده به چه درد متقاضی می‌خورد؟، دوم اینکه اگر متقاضیان بخواهند 30 اظهارنامه با این روند ثبت کنند یه چیزی حدود 900 میلیون باید هزینه کنند (بنظر شما امکان ثبت اختراع به صورت غیر مستقیم از اینجانب سلب نشده‌است ؟)، ایا بعد از اینکه سند را دریافت کردم همین دولت (قوه مجریه) این هزینه را می‌تواند طی فرآیندی به اینجانب برگرداند (به قول دوستمون خود سند اختراع ۵ کیلو روغن نباتی ارزش دارد ؟)، یا قرار است متقاضی در جامعه رها شود ؟. در اداره شما مردم دو دسته هستند برخی با سرمایه‌های خود اختراع ثبت می‌کنند برخی با دارایی‌های خود. اشخاصی که با دارایی خود اختراع ثبت می‌کنند مثل اعضا هیئت علمی، اشخاصی که به بدنه آزمایشگاه و پژوهشگاه‌ها متصل هستند، این افراد هر هزینه ای بابت اختراع انجام می‌دهند دولت طی فرآیندی این هزینه را به آن‌ها برگشت می‌دهد یا از طریق گرنت دانشگاهی یا از طریق پژوهش تولید. یعنی این وسط فقط پول جابجا می‌شود و کسی ضرر نمی‌کند. دسته دوم کسانی هستند که با سرمایه‌های خود اختراع انجام می‌دهند مثل افراد که مدارک عالیه دانشگاهی دارند مشغول کار هستند اما به بدنه دولت وصل نیستند، این افراد تحت هر شرایطی اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آن‌ها هم سرمایه خود را از دست داده‌اند و هم دارایی خود را که همان اختراع می‌باشد. چون این افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول یک مرحله بیشتر برای فرایند ثبت انرژی صرف کنند، این روند به صورتی طراحی شده که به مرور زمان قشر متوسط جامعه که ابزار تولید را در اختیار دارد منحل خواهد شد؛ و جامعه دو قطبی می‌شود یعنی دو قشر بالا و پایین که در این صورت کاپیتالیسم رخ می‌دهد و …

      • این موضوع 2 سال، 11 ماه پیش توسط patentcoo اصلاح شده است.
      • این موضوع 2 سال، 11 ماه پیش توسط patentcoo اصلاح شده است.
      • این موضوع 2 سال، 11 ماه پیش توسط patentcoo اصلاح شده است.
      • این موضوع 2 سال، 11 ماه پیش توسط patentcoo اصلاح شده است.
      • این موضوع 2 سال، 11 ماه پیش توسط patentcoo اصلاح شده است.
    • #22248
      patentcoo
      مشارکت کننده

      به نقل از ویکی پدیا :
      نگاهی به اقتصاد دانش بنیان*
      پیرو گزارش های منتشر شده در انبوهی از رسانه ها از جمله خبرآنلاین ،خبرگزاری مهر و میزان درخصوص ” تحقق اقتصاد دانش بنیان ” گروهی از نخبگان و مخترعین کشور در این خصوص توضیح داده اند : تا آنجاکه ما میدانیم در سایر کشورها اقتصاد دانش بنیان یعنی اینکه به عنوان مثال” شرکت سونی اریکسون ” با دوتا دانشگاه صحبت میکند یا خودش یک دانشگاه و مرکز اموزش تاسیس میکند بعد بیانه صادر میکند که هرکسی بتواند فاند یا پذیرش دانشگاه مارو بگیرد، بعد از گرفتن مدرک تحصیلی در همین کمپانی سونی اریکسون مشغول به کار می شود ، این چنین کشوری میتواند ادعا کند که اقتصاد دانش بنیان دارد . نه اینکه در کشورما شما با کنکور وارد دانشگاه شوید بعد طی یک فرایندی یک مدرک بگیرید و در انتها دنبال کار بگردید بعد اخر در یک حیطه دیگری مشغول به فعالیت شوید اسم این کار اقتصاد دانش بنیان نیست .متاسفانه تعریف صحیح و درستی از اقتصاد دانش بنیان به ” مردم ” داده نشده است، برای اقتصاد دانش بنیان داشتن نیاز به زیر ساخت و سیاست گذاری است که مبنا آن از همان وزارت علوم می باشد . در حقیقت صنعت می بایست دانشگاه ایجاد کند چون شرکت نیاز به متخصص دارد نه اینکه دانشگاه شرکت تاسیس کند ! چون دانشگاه که نیازی به تولید ندارد . !

    • #22251
      نوفن
      مدیرکل

      با سلام
      ضمن تشکر از ثبت نظرتون، اون متقاضی که 30 تومان هزینه کرده، نگفته که این مبلغ رو دقیقا خرج چه کاری کرده؟ چون همونطور که همه میدونیم هزینه های واریزی به ادارات کلا 700 هزار تومان هم نمیشه!

      در خصوص “ایده دزدی” هم اگر سند و مدرک دارید عنوان کنید، اگر نه مطلبی که نمیتونین ثابت کنین رو مطرح نکنین. در خصوص هزینه داوری، از 300 هزار تومان داریم تا نهایتا 800 هزار تومان (برای شخص حقیقی) و این امکان دارد دلیل در شدن پرونده، نوشتن غیر اصولی مدارک باشد (حتی اگر نوآوری داشته باشد).

      ما هم اعتقاد داریم که نظام ثبت اختراع ایران نیاز به اصلاح دارد، اما یک طرفه هم نباید به قاضی رفت.

      موفق باشید.

    • #22252
      patentcoo
      مشارکت کننده

      اگر پرونده از نظر فنی مشکل داشته باشه کارشناس اداره اختراع پرونده را به مرجع ارسال نمی کند . هزینه داوری 300 الی 800 تومن برای زمانی است که یک طرح قابل ثبت در همون مرحله اول تایید بشه و نه به استعلام دوم یا سوم و به کمیسیون برسه . من خودم شخصا تا کنون به 9 مرجع استعلام مراجعه کردم و ضمن پرداخت هزینه که مرجع پاسخ داده اند که داور متخصص ندارند . یعنی فقط گفتن داور متخصص ندارند . خوب ما الان حدود 90 مرجع داریم میانگین اگر متقاضی طبق حرف ویکی پدیا به 50 مرجع استعلام در طول یک بازه زمانی مراجعه کنه و اظهارنامه بفرسته رد بشه و این مورد چندین بار تکرار بشه بعد از مدت 8 سال اگر بخواد 30 اظهارنامه ثبت کنه یعنی به سند قطعی برسه باید 900 ملیون با تمام هزینه های استعلام هزینه کنه و در نهایت 30 سند میگیره که شاید این 30 سند 5 کیلو روغن نباتی در جامعه ما ارزش نداشته باشد . در صورتی که هیئت علمی دانشگاه از این هزینه معاف می شوند و دولت طی فرایندی این هزینه را به ان ها برگشت میدهد . کاملا مشخص است که نمایندگانی که این قوانین را تصویب کرده اند یا خودشان هیئت علمی بوده اند یا رابطه نزدیکی با دانشگاه ها داشته اند چون شما در این روند یک قانون بر ضرر ان ها پیدا نمی کنید . اقتصاد دانش بنیان هم که تعریفش در بالا نوشته شده است . ممنون

      • این پاسخ 2 سال، 11 ماه پیش توسط patentcoo اصلاح شده است.
    • #22259
      نوفن
      مدیرکل

      کارشناس اداره ثبت، پرونده رو از نظر شکلی بررسی میکنه و اگر ایراد داشته باشه، ابلاغ رفع نقص میزنه. ماهیت پرونده رو مرجع استعلام بررسی میکنه. درنتیجه این دو به هم ربطی ندارن. هیچ کدام از موارد اعلام شده توسط شما در مورد هزینه مرجع استعلام رو بنده تا به حال مشاهده نکردم. امکان ارائه یک پرونده به 90 مرجع استعلام به دلایل مختلف وجود ندارد. پرونده نهایتا بعد از 2 بار بررسی به کمسیون میرود و در آنجا تعیین تکلیف میشود. امکان دارد باز هم به تعداد معدودی مرجع جدید ارجا شود.
      گواهی ثبت اختراع باید به منظور استفاده از مزایای انحصار در تولید و فروش استفاده شود که میتواند مزایای فراوانی را برای مالکان آن داشته باشد.
      موفق باشید

    • #22260
      patentcoo
      مشارکت کننده

      امکان ارائه پرونده به مرجع استعلام به 90 مرجع وجود ندارد اما منظور این است که اگر شما 90 پرونده داشته باشید که هیچ کدام را مراجع استعلام با بهانه های مختلف تایید نکنند شما 90 بار به مراجع مراجعه و هزینه پرداخت کرده اید . البته از نظر ایین های ابراهیمی ( یهودیت ، مسیحیت ، اسلام ) اختراع یک دارایی است و نه یک فعالیت علمی . به همین دلیل در سایر کشور ها اگزمینر ها آت سورس نیستند . کلماتی که در این روند ها استفاده میشه نظیر ” داور ، استعلام ، مرجع ، مخترع ، کارشناس ” این کلمات دارای معانی و مفاهیم خاصی هستند که می توان برای هر کدام ان ها ساعت ها مطالعه کرد و چندین جلد برای هر کدام کتاب نوشت و ما نمی توانیم همین طوری از این کلمات در هرجا که دلمان خواست استفاده کنیم . مثلا کلمه ” داوری یا داوری ” به تنهایی دارای مفهوم خاص است . برای اینکه داوری شکل بگیرد باید دو شخص یا چندین نفر وجود حقیقی داشته باشند و به یک اختلاف نظر برسند تا وجود داور احساس شود حال این داور می تواند اختیاری باشد یا اجباری . یعنی زمانی که اداره اختراعات پرونده متقاضی را به مرجع استعلام ارسال می کند باید یکنفر ذینفع ان طرف دیگر باشد که مدعی است اختراع مال او بوده ولی مجدد ثبت شده است در این حالت وجود داور احساس می شود و داوری شکل میگیرد . اما در این فرایند شخص حاضر در مرجع استعلام در ذهن خودش 80 ملیون نفر یا چندین میلیارد ادم رو ذی نفع قرار می دهد و می خواهد بین ان ها و متقاضی داوری کند چون این ذی نفع ها در عالم حقیقیت وجود ندارد عملا ” داوری ” اتفاق نمی افتد . من پیشنهاد میکنم که حتما سوره ابراهیم از قران را همراه با ترجمه از اینترنت مطالعه کنید تا متوجه موضوع شوید . در اداره اختراعات متقاضیان دو دسته هستند برخی با دارایی اختراع ثبت می کنند مثل اساتید دانشگاه بعضی با سرمایه . انهایی که با دارایی اختراع ثبت می کنند دولت طی فرایندی هزینه را به ان ها برگشت میدهد . اما سرمایه دسته دوم روزی به اتمام می رسد . شک نکنید که در این روند متقاضی برای 30 سند اختراع باید 900 ملیون هزینه کند . این هزینه به طور رسمی اعلام نمی شود و به چشم نیز دیده نخواهد شد اما عملا این اتفاق رخ خواهد داد . بع مرور زمان قشر متوسط جامعه که ابزار تولید را در اختیار دارد منحل خواهد شد و جامعه دو قطبی می شود که کاپیتالیسم رخ میدهد و این شروع فرایند مارکسیست خواهد بود و …

      • این پاسخ 2 سال، 11 ماه پیش توسط patentcoo اصلاح شده است.
      • این پاسخ 2 سال، 11 ماه پیش توسط patentcoo اصلاح شده است.
    • #22263
      patentcoo
      مشارکت کننده

      برای داوری وجود دو علت و علیت الزامی است و بدون ان داوری رخ نمی دهد . من برای عاقبت این اشخاصی که در این روند ها در حال بررسی پرونده ها هستند بسیار نگرانم چون حتی در قران در چندین ایه با کلمات تند با این افراد صحبت شده است .

      • این پاسخ 2 سال، 11 ماه پیش توسط patentcoo اصلاح شده است.
    • #22362
      saipa111
      مشارکت کننده

      با سلام
      در نظرات بالا نکته ای توجه ام را جلب کرد و ان هم موضوع ایده دزدی بود چرا که دقیقا مرجع استعلام من که دانشگاه علوم پزشکی . . . . بود به راحتی آب خوردن ایده من را به سرقت برد و از بابت درستی ادعایم هر گونه سندی خواستید بنده در اختیار شما قرار می دهم پس فکر نکنید که این موضوع اتفاق نمی افتد.
      با احترام-حسنی نیا

    • #22386
      hamed1994
      مشارکت کننده

      با سلا م اختراع بنده بعد از رفتن به مرجع زیر صلاح (دانشگاه امیر کبیر) به دلیل نداشتن گام نوع در اختراع رد شده وبه من گفتن در جواب که باید ادعا نامه رو اصلاح کنی که واقعا خنده دار بعد از 2 سال که تو استعلام بوده میخواستم دونم ایا میتونم مرجع استعلام رو عوض کنم وبه یک مرجع جدید بفرستم من درخواست برای اصلاح ادعا نامه و ضمایم زدم ولی هنوز نفرستادم میخواستم بدونم میتونم مرجع رو عوض کنم یا اگه اینکه چه مرجعی رو انتخاب کنم که راحتر باشه یا اگر ادعا نامه رو اصلاح کنم شانسی دارم ؟؟؟؟

      • #22387
        mardani57
        مشارکت کننده

        سلام

        به نظر من امکان تغییر مرجع بعید به نظر می رسد مگر بتوانید سازمان را مجاب کنید که توان داوری ندارند. ولی حداقل می توانید در بررسی مجدد تقاضای تعویض داور در همان مرجع بکنید. ممکن است هزینه هم داشته باشد.
        ولی مهم تر از آن ، بازنویسی اظهارنامه شما به خصوص ادعانامه می باشد. اگر در گزارش داور قبلی فهرست اختراعاتی که با ادعانامه شما تشابه داشته ارایه شده باشد کار شما ساده تر است و می توانید ادعاهای خود را طوری بازنویسی کنید که همه دارای گام ابتکاری باشند. اگر هم نشده باید یک جستجوی جامع در اختراعات جهانی به عمل بیاورید.
        به هر حال باید با مطالعه پتنت ها و راهنماها روش تنظیم درست ادعانامه را یاد بگیرید یا آن را به متخصص بسپارید.

        اگر اظهارنامه و به خصوص ادعانامه شما کامل و بی نقص باشد و باز با داوری ضعیف رد شد ، آن موقع راحت تر می توانید درخواست تعویض مرجع بدهید.
        مثلا در یک مورد آنقدر داوری مرجع در مورد اظهارنامه من دارای اشکال بود که خود سازمان به من پیشنهاد تعویض مرجع را داد.

        متاسفانه مرجعی که بتوان گفت از همه بهتر است وجود ندارد و کمی به شانس شما بستگی دارد. متاسفانه سازمان هنوز ، نسبت به آموزش گسترده روش جهانی داوری به داورهای مراجع اقدام نکرده است و فعلا هر داور با روش و دانش خود و متاسفانه سلیقه ای عمل می کند.

    • #22640
      adelsingeri
      مشارکت کننده

      ممنونم که تجربیات تان را به اشتراک گذاشتید

نمایش 9 پاسخ رشته ها
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.