روند عجیب اداره ثبت طرحهای صنعتی

نمایش 4 پاسخ رشته ها
  • نویسنده
    نوشته‌ها
    • #22186
      mardani57
      مشارکت کننده

      سلام
      ظاهراً اداره ثبت طرح صنعتی روند جدیدی را پی گرفته است که اظهارنامه های چندطرحی را مجبور می کنند تا برای هر طرح، یک اظهارنامه جدا ارائه کند و برای هرکدام هزینه جداگانه بپردازد.
      مثلا من یک اظهارنامه با سه حالت مختلف از یک وسیله که قبلا ثبت اختراع هم کرده بودم را ارائه کردم و بدون دلیل ، حکم به ثبت جداگانه دادند و پرونده رو سریعا باطل کردند.

      در حالی که طبق ماده 24 قانون ثبت طرح های صنعتی می توان دو یا چند طرح را در صورتی که مربوط به یک طبقه بندی بین الملی باشند ، در قالب یک اظهارنامه ثبت کرد.

      حتما می دونید هزینه ثبت آگهی روزنامه رسمی چند برابر شده و در سال 99 ثبت یک طرح صنعتی حدود 500 هزار تومان هزینه دارد.
      حدس من این است که به دلیل کمبود بودجه دولتی ، بخش های مختلف دولت به دنبال افزایش درامد مستقیم از مردم هستند.

      ولی این روند قطعاً نقض آشکار قوانین و نوعی باج گیری می باشد. در ضمن امکان ثبت جداگانه طرح های خیلی شبیه به هم ، خود ، ناقض اصل جدید بودن و وجود ابتکار در طرح های صنعتی می باشد.

      حتی این اجبار برخلاف عرف بین المللی است ، می توان بیشمار طرح صنعتی ثبت شده در سازمان های بین المللی پیدا کرد که چندین طرح در قالب یک اظهارنامه ثبت شده اند.

      !!!!!!!!! لطفاً اگر تجربه مشابه ای داشته اید اینجا عنوان کنید تا جهت اطلاع عمومی از این روند و جلوگیری از آن بتوان اقدامی کرد. متشکرم !!!!!!!

    • #22188
      نوفن
      مدیرکل

      با سلام، در خصوص ماده 24 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری، این اجازه داده شده است که چند طرح صنعتی مرتبط طی یک اظهارنامه به اداره ارائه شود، اما معنی آن این نیست که همه آنها طی یک سند تایید خواهند شد، اگر این چنین بود چند ایراد به این روش وارد است:
      1- اگر شما چند طرح را با هم اظهارنامه کنید، اگر یکی از آنها شرایط ثبت را نداشته باشد، بقیه هم رد خواهند شد
      2- شما با پرداخت یک هزینه، بررسی چند طرح صنعتی را به اداره تحمیل خواهید کرد.
      3- اگر سندی هم صادر گردد و شما بخواهید برای تجاری سازی یکی از آنها با یک تیم، و برای دیگری با تیم دیگری همکاری کنید، به مشکل بر خواهید خورد.
      و موارد دیگر

      این موضوع در ادارات کشورهای دیگر هم به همین شکل است و فقط شامل کشور ما نمیشود. برای مثال به شما پیشنهاد میکنم نگاهی به قوانین اداره ثبت طرح های صنعتی اتحادیه اروپا بیاندازید.

      ممنون میشم یکی از آن “بیشمار طرح صنعتی” ثبت شده در سازمان های بین المللی که اشاره کردید را در اینجا درج کنید.

      با درود

    • #22195
      mardani57
      مشارکت کننده

      سلام
      ممنون از پاسخ شما

      منظور از چند طرح ، قطعاً طرح های بی ربط یا کاملا متفاوت نیست ، منظور اشکال ، انواع و یا تجسم های مختلف (embodiments) یک وسیله که شاید حتی در یک اظهارنامه ثبت اختراع هم شده ، می باشند یا چندین نقش مختلف روی بدنه یک وسیله و یا حتی می توانند اجزای مختلف یک وسیله باشند.
      مثلا طرحی که من ارائه کرده بودم 3 طرح از یک شیر آب خاص بود که انحنای عَلَم آن را با سه طول و قطر اندکی متفاوت تصویر کرده بودم ، ولی اجبار به ثبت اظهارنامه جداگانه کردند. در صورتی که حتی در نگاه اول با هم یکسان به نظر می رسند.
      در صورتی که 2 سال قبل در مورد مشابهی ، یک وسیله با دو نوع مختلف ولی مشابه را در یک اظهارنامه ارائه و ثبت و آگهی نیز کرده بودم و ایراد هم نگرفته بودند.

      پاسخ به موارد شما با ذکر شماره:

      1- قطعا با تذکر کارشناس یا داور مواردی که قابل ثبت نیست، در مرحله رفع نقص قابل حذف از اظهارنامه می باشند. اظهارنامه طرح صنعتی نیز مانند اظهارنامه اختراع ، امکان تغییر و رفع نقص دارد.

      2- قطعاً ماده 24 قانون بی دلیل نوشته نشده است ، دلیلی ندارد برای انواع بسیار مشابه یک وسیله چند اظهارنامه ثبت کرد و چند بار پول پرداخت. می توانند منطقی ، هزینه ثبت رو بالا ببرند که البته آن را هم در هزینه ثبت آگهی رسمی قبلا انجام داده اند.
      (این عمل اداره ثبت من را به یاد بسته بندی های تنقلات می اندازد که قبل از گران کردن اول مقدار و حجم بسته کوچک می شود.)

      3- منظور ، طرح های دارای وجه اشتراک هست، بنابراین مشکلی در تجاری سازی پیش نمی آید. حتی اگر نیاز به تولید کننده های مختلف بود، می توان موارد و جزییات را در قرارداد ذکر کرد.
      ( قطعا اداره ثبت نگران این مورد نبوده وگرنه اظهارنامه من را از اساس باطل نمی کرد.)

      ….. (ادامه در پست بعدی)

    • #22211
      mardani57
      مشارکت کننده

      ….. (ادامه پست قبل)

      امکان ثبت چند طرح در قالب یک اظهارنامه در قوانین USPTO , EPO, HAGUE هم ذکر شده به شرطی که دارای وحدت طراحی یا وحدت استفاده یا وحدت تولید یا جزئی از یک ترکیب باشند.
      حتی در لینکی که شما فرستاید هم قابل مشاهده است:
      https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/the-design-and-its-products در قسمت Multiple applications

      اگر فقط در google.patents عبارت (embodiment) type:DESIGN را جستجو کنید ، ده ها هزار design patent با طرح های چندگانه ، با اختلاف کم و زیاد را به شما نشان می دهد.
      مانند: D824219 , USD618516S1 , USD556080S1 , USD671109S1

      به هر حال تنها جایی که در قانون ثبت ایران در مورد این موضوع صحبت شده همین است، و این نص صریح قانون است، اگر موردی متفاوت در قانون یافتید که مخالف این قانون است لطفا ارائه دهید:
      ماده 24 قانون ثبت طرح های صنعتی که در ماده 71 آیین نامه اجرایی هم تکرار شده.

      منتظر دیدن نظرات و تجربیات همه دوستان هستم. ممنون

    • #22292
      mardani57
      مشارکت کننده

      یکی دیگر از کرامات اداره ثبت طرح های صنعتی این است که یک اظهارنامه را به دلیل جدید نبودن رد می کند و حتی زحمت ارائه مدرک این ادعا یا ارائه یک نمونه مشابه را هم به خود نمی دهد. و جالب تر از آن اعلام می کند اگر دلیلی برای جدید بودن دارید طی انبوهی کار اداری و اتلاف وقت ارائه دهید.
      یعنی انگار که یک نفر شما را در خیابان الکی به دلیل دزدی دستگیر کند و به شما بگوید اثبات کنید که دزدی نکردید.
      به نظرم این حجم از منطق و نو آوری در داوری حتما باید به نام ایران (!؟) در دنیا ثبت بشه.
      یک دلیل این مشکل همان نگاه از بالا به پایین سیستم به مردم است.

نمایش 4 پاسخ رشته ها
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.