تجربیات در مورد مراجع استعلام مختلف

نمایش 12 پاسخ رشته ها
  • نویسنده
    نوشته‌ها
    • #20040
      mardani57
      مشارکت کننده

      سلام
      اگر هنگام ثبت اختراع با مراجع استعلام برخورد داشته اید لطفا تجربیات و نظرات خود را در مورد آن مرجع استعلام بنویسید تا هم مراجع مناسب و معتبر مشخص شوند و هم مراجع غیر کارامد شناخته شوند.
      حتما موضوع اختراع ، مدت داوری ، کیفیت گزارش نهایی و طرز برخورد و عنوان مرجع مذکور را ذکر نمایید.
      متشکرم

    • #20045
      mardani57
      مشارکت کننده

      سازمان پژوهش های علمی و صنعتی – سال ۹۵ –
      تجربه اول ثبت اختراع من تهیه یک اظهارنامه ابتدایی بدون آشنایی با پتنت با موضوع طراحی یک نوع توالت بود.
      سازمان پژوهش ها پس از ۴ ماه داوری بدون گزارش جزییات، در یک خط اختراع رو رد کرد. در بررسی مجدد به دلیل تماس گرفتن داور متوجه شدم داور مربوطه از سطح تحصیلی پایینی برخوردار هست و توانایی تصور فنی طرح را از روی نقشه ها ندارد چه رسد به آشنایی با سیستم پتنت و حتی آشنایی با کامپیوتر.
      من تقاضای تغییر مرجع استعلام دادم ولی پذیرفته نشد.
      البته مایوس کننده ترین حرفی که شنیدم از کارشناس مربوطه در سازمان ثبت بود که کار کردن در موضوع توالت را بی ارزش شمرد و من پاسخ دادم وقتی ما هنوز توالت طرح ۵۰ سال پیش را تولید میکنیم که پر از عیب هم هست قطعا هنوز اختراع قابل قبولی انجام نشده است.

    • #20046
      mardani57
      مشارکت کننده

      اداره گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد – سال ۹۶
      این بار پس از مطالعه کامل و یاد گرفتن سیستم و کارکرد پتنت و پتنت نویسی طبق سیستم جهانی ،اظهارنامه اختراع دیگری را ثبت کردم و مرجع استعلام را دانشگاه آزاد انتخاب کردم ( با خود فکر کردم حتما داوران دانشگاه ها سطح علمی بالاتری دارند )
      ولی گزارش اول را پس از ۷ ماه اعلام شد – یک گزارش چند صفحه ای که به همه چیز پرداخته بود به غیر از اصل اختراع و خصوصا ادعانامه. یعنی مثلا چون پتنت هایی با موضوع مشابه ولی راه حل و ادعانامه متفاوت پیدا کرده بود اختراع را جدید ندانسته بود ولی اعلام کرده بود اختراع دارای گام ابتکاری هست.
      این موضوع برای من و اداره ثبت اختراع مشخص کرد که داور مربوطه هیچ آشنایی با سیستم و ساختار پتنت و داوری ندارد. چون امکان ندارد یک اختراع جدید نباشد ولی گام ابتکاری داشته باشد. سه بار اداره ثبت به آنجا نامه زد که این مورد را حل کنند ولی هردفعه پس از ۵ ماه پاسخ دادند که مورد تایید نیست.
      جالب اینکه همین طرح را در PCT هم ثبت کردم و در گزارش داوری اعلام شده تمام ادعاها جدید و دارای گام ابتکاری و کاربرد صنعتی هستند ولی مرغ داور محترم دانشگاه آزاد همچنان یک پا داشت.
      متاسفانه مسئولین اداره دانشگاه آزاد هم بی دلیل از داور دفاع کردند و در طولانی کردن زمان پاسخدهی رکورد ثبت کردند.
      البته الان دانشگاه آزاد از فهرست مراجع حذف شده و من فعلا در حال جستجوی مرجع استعلام دیگری آشنا به سیستم پتنت و داوری هستم.
      موضوع اختراع: یک نوع پاپوش – مدت داوری : ۲ سال

    • #20190
      saipa111
      مشارکت کننده

      با سلام
      به نظر من هيچ كدام از مراجع اسبعلام كار خود را درست انجام نمي دهند و مطمئن هستم كه اگر بتوانند طرح شما را رد و خودشان از آن استفاده خواهند كرد ،موضوعي كه خودم تجربه كردم و پس از دو سال انتظار و صرف هزينه هاي كارشناسي و غيره آخر به اين نتيجه رسيدم كه ديگر ايده ها و طرح هايم را جهت ثبت در ايران به اداره ثبت اختراعات نبرم و با پيدا كردن افرادي در خارج از كشور به آنها ارائه دهم چرا كه به راحتي آب خوردن طرح و ايده من را دانشگاه علوم پزشكي ايران (كه بر خلاف اسمش …) بي دليل رد كرد و سپس با اعتراض من و موافقت با درخواست من جهت تغيير مرجع طرح من به مركز پژوهش هاي علمي و صنعتي ارسال گرديد و من خوش خيال كه فكر مي كردم دستهايي پشت پرده نيست با صرف وقت و هزينه مجددا با جواب ناعادلانه و بسيار مسخره كه منجر به صدور راي رد شدن گرديد ،مواجه شدم ، تمامي اسناد و مدارك موجود مي باشد كه اگر هر كس كه حتي از مسايل حقوقي و … كمترين اطلاع را هم ندارد آنها را ببيند متوجه خواهد شد آلبته خدمت شما عرض كنم كه با توجه به تجربيات كسب شده در اين مدت به اين نتيجه رسيدم كه اگر شما آشنايي در اداره ثبت اختراعات داشته باشيد حتي در صورت داشتن چندين مورد مشابه در دنيا طرح شما مورد قبول واقع مي شود و شما مخترع خواهيد شد كه در اين باره هم مستندات موجود مي باشد.

    • #20201
      mardani57
      مشارکت کننده

      دقیقا
      متاسفانه این یک سیستم من درآوردی است که در ایران اجرا شده. در صورتی که در کشورهای دیگر مثل آمریکا همه مراحل داوری در خود اداره ثبت انجام میشه و داوران کاملا آموزش دیده و آشنا به پتنت و سیستم داوری پتنت هستند.
      اما اینجا کار داوری بدون آموزش درست به بیرون از اداره داده شده و کاملا هم ناکارآمد هست و اگر تغییر نکند و تصحیح نشود مخترعین واقعی از فرآیند ثبت اختراع دلسرد خواهند شد.
      البته بعید می دونم طرحی دزدیده بشه چون به هر حال کسی نمی تواند ایده شما را ثبت کند و قابل اعتراض و پیگیری هست.
      وافعا بهترین راه ثبت در PCT هست. حتی اگر به دریافت پتنت هم نرسید اظهارنامه شما منتشر میشه و دیگر قابل ثبت توسط دیگران نیست.

      • #22631
        adelsingeri
        مشارکت کننده

        نقش مخترع و نو آور ارائه راه حل جدید برای مشلات است
        این وضعیت ثبت اختراع در ایران یک مشکل است که باید برای حل آن نوآوری کنیم

        از شرکت نوفن تشکر می کنم که بستر تبادل افکار اینجاد کرده است
        بنظر یک انجمن افراد مخترع و نو آور جهت حمایت و تشویق آنها راه اندازی بشه .
        من در این خصوص علاقمند هستم

    • #20213
      saipa111
      مشارکت کننده

      سلام مجدد
      دوست من خدمت شما عرض کنم بعید ندانید چرا که به راحتی طرح و ایده من به سرقت رفت و الان چیزی بیشتر از دو سال است که پیگیر هستم و با توجه به روند پیشرفت پرونده در دادگاه مطمئن هستم به نتیجه نخواهم رسید من حاضرم اگر شخصی بتواند این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند از تمامی حق و حقوق خودم بگدرم و حق ثبت اختراع و کلیه حق و حقوقم را به آن شخص واگذار نمایم چرا که لااقل دل خوش به این موضوع میشوم که هم دانشگاه علوم پزشکی ایران و هم اداره ثبت اختراعات دیگر نفعی نخواهند برد،تمامی مستندات موجود است اگر کسی در خود توانایی این موضوع را دارد این گوی و این هم میدان.

    • #20214
      mardani57
      مشارکت کننده

      سلام
      منظور من از بعید این هست که هر روز اتفاق نمی افتد ولی غیرمحتمل هم نیست.
      از مشکل پیش آمده برای شما هم خیلی متاسف هستم. اگر مدارکتون برای شکایت کافی هست حتما تا گرفتن حقتون پیگیری کنید. اگر در ادعانامه اظهارنامه شما که تاریخش هم تقدم دارد ادعایی مشابه ادعای طرف دعواتون داشته باشید قطعا حداقل می تونید ادعانامه و ثبت اختراع اون رو نقض کنید.
      چه خوب میشه اگر یک گروه بسازیم و هر کسی مشکلات مشابه و احتمالا دزدی اختراعش رو به طور مستند بگذاره تا با شناخت بیشتر ، جلوی این مشکلات گرفته بشه.
      ولی برخلاف دزدی ایده که شاید کمتر اتفاق بیفته ، داوری اشتباه و تضییع حق مخترعین در مراجع استعلام هر روز اتفاق می افتد.
      متاسفانه داوران شناخت ابتدایی پتنت رو هم ندارن و روءساشون هم بر حسب جایگاه بدون آگاهی فقط از اونها دفاع میکنند.
      مثلا تا به حال ندیدم در یک گزارش داوری، ادعاها به صورت ادعا به ادعا بررسی بشن. در صورتی که در گزارش داوری pct اگر تجربش رو داشته باشید می بینید که ادعاها تک به تک از نظر جدید بودن ، گام ابتکاری و کاربرد صنعتی بررسی و به طور مستند اعلام نتیجه میشن و مشخص میکنند کدام ادعاها باید اصلاح بشن و تازه میره توی مرحله اصلاح و کمک میکنند تا ادعانامه قابل ثبت و نهایی شود. این روند در آمریکا هم همینطور هست.
      ولی اینجا نه تنها هیچیک انجام نمیشه بلکه فقط در نهایت می نویسند مورد تایید نیست و تمام. اعتراض هم چون دلایل رد مستند به شما داده نشده فقط رد میشه و میره به مرحله کمیسیون.
      اصلا جبهه داور به جای راهنما و کمک به ثبت اختراع، یک جبهه جنگی بدون هیچ حقی برای مخترع هست. حتی به این فکر نمیکنند که این جنگ کور با مخترعین به ضرر همه از جمله صنعت کشور است.
      هرچند امیدوار هستم دوستان، موارد داوری خوب در ایران رو هم اگر تجربه داشته اند با دلیل معرفی کنند.

    • #20216
      saipa111
      مشارکت کننده

      با سلام و عرض ادب و احترام
      از زمانی که صرف کردید و راهنمایی های جامعی انجام دادید از شما سپاسگزارم،خدمت شما عرض کنم با توجه به پیچ های که سرراه من قرار میدهند به این نتیجه رسیدم که بی خیال شم چون مطمئنم اگر بخوام ادامه بدم بجز وقت و هزینه اعصاب و روان خودم هم مرخص میشه چون چیزی نزدیک به دو سال و نیمه که درگیر این موضوع هستم،بازهم ممنون در پناه حق باشید..

    • #20217
      saipa111
      مشارکت کننده

      در کل من سر حرفم هستم و اگر کسی بتواند با توجه به مستندات محکمی که دارم این موضوع را پیگیری کند حاضرم بدون هیچگونه چشم داشتی با قرارداد محضری کلیه حق و حقوق خودم را واگذار نمایم ،شماره تماس اینجانب ۰۹۲۱۴۴۷۲۰۱۵ می باشد.وحید حسنی نیا

    • #22199
      bita777
      مشارکت کننده

      سلام دوستان
      مرجع استعلام : مرکز تحقیقات طب و دارو سازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران
      مدت داوری برای اولین پاسخ : دو سال
      فقط در یک کلام بگم اگه برای وقت و پول و اعصابتون ارزش قائل هستید دنبال بساط ….. ثبت اختراع که اینا درست کردن نباشید !
      با اینکه تمام توصیف و ادعا و ….بدون عیب و نقص فرستادم و با اینکه محصولم طبیعی و ارگانیک بود به دلایل ابتدایی تایید نشد تازه دلیل ردی رو بعد از اعتراضات من فرستادن ! تو مدت این دو سال دریغ از یه تماس یا سوال و جواب بین من و داوران ! فکر کم داور خرزو خان بود !
      میگن منبعی معرفی کن که بگه این اختراع دقیقا این کارکرد رو داره ! آخه عقل کل اگه منبعی به صراحت می گفت که دیگه اخترا ع نبود !
      من می خواستم این محصول رو که دو سال روی خودم ازمایش کردم و جواب داده رو تولید کنم که اشتباه کردم و به توصیه یه نفر قبل از گرفتن مجوز بهداشت اومدم ثبت اختراع ! اگه رفته بودم مجوز بهداشت رو تا الان گرفته بودم ! حالا خوبه که فرمولش رو دقیق ندادم وگرنه قطعا دزدیده بودن !
      دریغ از ذره ای رسیدگی تو این ثبت اختراع ! چون حضوری هم نیست هر …. دلشون بخواد می کنن و فقط هزینه داوری رو از جیب ما می گیرن ! انشالا که این پول داوری ….. باشه که اصلا حتی پرونده رو مطالعه نمی کنن
      به نظر من ثبت اختراع هم باید مثل ثبت فیلم نامه بشه که هر کی بدون داوری ثبت کنه که فقط یه مدرکی برای تقدم ثبت باشه وگرنه اینجوری اصلا فایده ای نداره !

      • #22632
        adelsingeri
        مشارکت کننده

        ممنونم که اطلاع رسانی کردید
        نیاز به یک اتحادیه داریم در جهت حمایت از مخترعین . شاید اصلا باشه . آقای وحید حسنی شمارشون را داده بودند و ایشان هم همین درد را داشتند .
        اگه مخترع نتونه همن مشکل ثبت اختراع را حل کنه خیلی مخترع هم نیست . جنبه طنز داشت .
        اگه بیشتر توضیح بدید ممنون میشم

    • #22343
      saipa111
      مشارکت کننده

      سلام
      متاسفانه این روند مسخره ای که برای ثبت اختراع به راه انداختند جز اتلاف وقت،هزینه و در آخر سرقت ایده و اختراع هیچ نتیجه دیگری ندارد، وقتی مطالب شما دوست گرامی را می خواندم دقیقا مثل سرگذشت خودم بود با این فرق که چون شما فرمول را کامل ندادید خوشبختانه طرح هنوز برای شماست ولی مرجع استعلام من از من نمونه وسیله را خواست و طی یک پروسه وقت گیر با اعلام داشتن مورد مشابه طرح من را مردود اعلام کرد در صورتیکه جواب کارشناس آنجا مبنی بر جدید بودن این ابزار در سایت ثبت اختراعات بارگذاری شده بود و من پس از زمانی نزدیک به دو سال و نیم حرص و جوش خوردن به اینجا رسیدم که دست از پا درازتر بشینم و طرح تولید شده خودم را توسط شرکتی مثلا خارجی در سایت ها ببینم و …

    • #22609
      keyvanparsa5252
      مشارکت کننده

      سلام برای ثبت اختراع یک آب شیرین کن فوق العاده کاربردی اقدام کرده بودم که تایید نشد
      البته اولین تحربه ثبت اختراع من بود و طبیعی است که از نظر نگارش توصیف تجربه لازم را نداشته باشم با این وجود یقینا اصلا توصیف مطالعه نشده. مرجع بررسی اختراع من سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران یوده است و تمام ادعاهای من رد شده است. به عنوان نمونه ادعای شماره 4 من این است
      ادعای 4) در طراحی دستگاه، هیچ قطعه مکانیکی مانند پمپ جهت حرکت آب و بخار وجود ندارد و حرکت آب صرفا با استفاده از فشار آب ورودی به مخزن صورت میگیرد. هر مقدار آب ناخالص و شور وارد شود، همان مقدار آب شیرین و نمک و رسوبات به صورت جداگانه خارج میشود
      همان طر که مشخص است در متن ادعا نوشته ام حرکت آب و بخار صرفا با استفاده از فشار آب ورودی به دستگاه صورت میگیرد و در متن توصیف نیز نوشته ام که فشار آب ورودی به دستگاه حداقل بایستی 2 بار باشد. حال جوابیه گروه داوری را بخوانید

      ادعای شماره 4 صحیح نیست زیرا اولاً؛ آب ورودی (آب شور سرد) تحت یک فشاری وارد مخزن خواهد شد و اگر چنین نباشد آب چگونه به مخزن وارد می شود؟ ثانیاً؛ برای حرکت بخار آب در سیستم مستلزم وجود فشار مثبت یا منفی خواهد بود لذا حرکت بخار آب در لوله مارپیچ، کندانسور یا رادیاتور بدون وجود فشار، چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

      و یا ادعای شماره 3 من چنین بوده است
      ادعای 3) با توجه به ادعای شماره یک و قانون پایستگی انرژی، چرخه آب، جهت گرم شدن وتبدیل به بخار، صرفا از انرژی پتانسیل بخار استفاده میکند و منبع گرماده نصب شده در سیستم فقط در هنگام راه اندازی اولیه دستگاه و غلبه بر هدر رفت گرمایی که با توجه به عایق بندی حرارتی، سیستم بسیار کم است فعال میشود اگر هدر رفت گرما را صفر بگیریم مصرف انرژی دستگاه بعد از راه اندازی اولیه صفر است.

      و جوابیه داوران
      ادعای شماره 3 مغایر با قوانین ترمودینامیک است.
      فکر کنم هر فرد بیسوادی با خواندن متن متوجه خواهد شد که از نظر قوانین ترمودینامیک میتوان با استفاده از انرژی بخار آب آب سرد را به جوش آورد و یا به زبان ساده تر مقدار انرژی پتانسیل یک لیتر آب جوش و معادل آن بخار آب برابر است با انرژی که یک لیتر آب سرد نیاز دارد تا به بخار تبدیل شود
      ایده من طراحی یک آب شیرین کن بدون فیلتر و بامصرف انرژی بسیار بسیار کم بود که به همین راحتی امکان ثبـت آن در داخل کشور از بین رفت

    • #22614
      mardani57
      مشارکت کننده

      سلام دوست عزیز
      تبریک میگم، شما هم با این پدیده خاص در جهان آشنا شدید.
      اگر احتمالا در آینده طرح خود را در مراجع جهانی ثبت کردید به این گفته من پی خواهید برد که داوری اختراع در ایران یک روش من درآوردی است و دانش داوران ایرانی از سیستم جهانی داوری، نزدیک به صفر است.
      اگر در داوری های منتشر شده در پی سی تی یا مراجع دیگر مطالعه بفرمایید می بینید که اصلا وظیفه داور بررسی این نیست که آیا این وسیله درست کار می کند یا نه ، بلکه فقط مسوول بررسی جدید بودن جزییات و کلیات طرح نسبت به طرح های موجود براساس اطلاعات در اظهارنامه خصوصا ادعانامه و تصاویر می باشند. (جدید بودن و داشتن گام ابتکاری)
      اما در گزارش های داوری ایرانی بسیار می بینید که بر اساس نتیجه طرح شما داوری می کنند و حتی شباهت موضوع طرح شما را با اختراعات موجود، دلیل جدید نبودن اختراع شما ذکر می کنند.
      کما اینکه یک طرح پاپوش من را در ایران به خاطر ایجاد ناراحتی در پا رد کردند در صورتی که در گزارش پی سی تی کاملا اختراع جدید و قابل ثبت اعلام شد. یا یک طرح را به خاطر موجود بودن اختراع با موضوع مشابه غیر جدید اعلام کردند.
      احتمالا اختراع موتور برق ادیسون هم در ایران به علت خطر داشتن برق رد می شد.
      بنابراین شما در سرزمین “برره” انتظار داوری صحیح و ثبت اختراع حقیقی نداشته باشید و فقط به دعا و روشهای مشابه یا ثبت از طریق دانشگاه آشنا متوسل شوید.

      البته این را هم ذکر کنم ادعانامه شما هم بر اساس اصول تنظیم نشده، و اگر خواستید دوباره در ایران یا خارج ثبت کنید راجع به طریقه نوشتن اظهار نامه ، حتما مطالب آموزشی خارجی و نمونه اظهارنامه های خارجی را مطالعه بفرمایید و یا به شخص وارد بسپارید. در ادعانامه فقط باید اجزا طرح و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر به صورت عملکردی یا روشی ذکر شود نه اینکه از نتایج عمل طرح یا چیزهایی را که شامل نمی شود توضیح داد. البته خوشبختانه یا بدبختانه داور شما هم ظاهراً اطلاعی از این موضوع نداشت.

      با آرزوی موفقیت برای شما

      • #22615
        keyvanparsa5252
        مشارکت کننده

        سلام و تشکر دوست عزیز
        تشکر از راهنمایی شما که حتما در ادعانامه ام لحاظ خواهم کرد
        کاش مشکل فقط موارد گفته شده بود. الان من یک ثبت اختراع کرده ام و رد شد. قبول
        من نتوانسته ام نظر خود را منتقل کنم و یا هر علت دیگری باعث مردود شدن ایده شده است چند روز است سوال پرسیده ام که کارشناس سازمان علمی پژوهشی به من بگوید ایده من یک اختراع محسوب میشود یا نه؟ خودم در منابع داخلی و خارجی جستجو کرده ام و مورد مشابه پیدا نکرده ام ولی هیات داوری آیا جستجو کرده است؟ الان من وقت بگذارم و تمام نقایص را برطرف کنم و دوباره درخواست داوری بدهم و هیات داوری تمام ادعاهای من را قبول کند. در انتها بنویسد که این طرح در اوگاندا یا کشور دیگری ثبت شده است و اختراع محسوب نمیشود. خوب در مرحله داوری اول اعلام میکردند این ایده نوآوریدارد و یا ندارد و من را بلاتکلیف نمیگذاشتند. در حال حاضر در حال ساخت نمونه اولیه هستم شاید بتوانم ادعاهایم را ثابت کنم چند سال پیش این نمونه را ساخته و جواب گرفته بودم یعنی یک آب شیرین کن که در یک مجتمع ده واحدی نصب کرده بودم و با قیمت و هزینه برق بسیار کم آب تمام واحدها را رسوب زدایی میکرد و آب مقطر برای تمام مصارف تحویل میداد. امان از دست یکی از همسایه ها که آنقدر ایراد گرفت که من میترسم دستگاه منفجر شود مجبور شدم دستگاه را جمع آوری کنم و به ضایعاتی بفروشم الان مجبورم دوباره بسازم البته آن زمان نمیدانستم که این ایده حداقل در ایران وجود ندارد وگرنه حتما آن را ثبت و یا تجاری سازی میکردم
        تشکر مجدد از شما دوست عزیز

        • #22634
          adelsingeri
          مشارکت کننده

          آیا از قبل هم خودتان و هم افراد قانونی سرچ کنند و نتیجه را به داوران اعلام کنند به روند کار کمک نمی کند . ؟

          بعید بدانم از قبل این داوری رقم قابل توجهی دریافت کنند و احتمالا انگیره ندارند پس باید به داوران کمک فکری کرد

          البته جمله ام سوالی است و مایلم نظر شما را بدانم

        • #22653
          mardani57
          مشارکت کننده

          قطعاً خیلی بهتر است.
          ولی متاسفانه در ایران ، افراد و شرکتهای زیاد یا شناخته شده ای در این زمینه نداریم.
          اگر واقعاً در این کار حرفه ای و کارامد هم باشند قطعا هزینه بالایی دریافت خواهند کرد.
          راه کم هزینه ولی زمان بر ، مطالعه و یادگرفتن سیستم پتنت نویسی و جستجوی پتنت مخصوصاً از منابع خارجی می باشد.

      • #22633
        adelsingeri
        مشارکت کننده

        پاسخ و نگرش شما بنظرم صحیح است .
        من هرجند وارد نیستم و تا حدی که می فهمم ادعای ایشان نیاز به نگارش مجدد واضحتر دارد .

نمایش 12 پاسخ رشته ها
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.