کاهش گسترش سرطان مغز با یک مسیر سلولی

کاهش گسترش سرطان مغز با یک مسیر سلولی

کاهش گسترش سرطان مغز با یک مسیر سلولی 733 403 نوفن حامی البرز

 

پژوهشگران کانادایی، مسیر سلولی جدیدی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند رشد و گسترش تومورهای مغزی را محدود کند.

پژوهشگران “دانشگاه مک‌گیل”(McGill University) کانادا، یک مسیر سلولی جدید را شناسایی کرده‌اند که با کنترل بازیابی پروتئین‌های گیرنده سطح سلول، رشد و گسترش تومورهای مغزی را محدود می‌کند.

این پژوهش نشان می‌دهد این مسیر سلولی که پروتئینی موسوم به “Rab35” را شامل می‌شود، در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما معیوب است و بازیابی فعالیت Rab35 می‌تواند یک راهبرد درمانی جدید برای این نوع کشنده از سرطان مغز باشد.

گلیوبلاستوما، تهاجمی‌ترین نوع سرطان مغز است و از آنجا که امکان درمان آن تا حد زیادی وجود ندارد، بیمار به طور میانگین طی ۱۴ ماه پس از تشخیص از دنیا می‌رود. تکثیر و گسترش سلول‌های گلیوبلاستوما مانند سایر سرطان‌ها، به پروتئین‌های گیرنده گوناگون خارج از سلول بستگی دارد. سطح این پروتئین‌های گیرنده، توسط مسیرهای انتقال سلولی کنترل می‌شود که گیرنده‌ها را درونی می‌کند و سپس، یا به تخریب آنها می‌پردازد یا آنها را به سطح سلول بازمی‌گرداند.

مکفرسون و همکارانش دریافتند که کاهش سطح Rab35، رشد و گسترش تومورهای مغزی را در موش‌ها افزایش می‌دهد و به کاهش طول عمر این حیوانات منجر می‌شود. در مقابل، افزایش سطح Rab35، به کاهش رشد تومور و بقای موش‌ها می‌انجامد.

این مسیرهای انتقال در سلول‌های سالم، توسط گروهی از پروتئین‌ها موسوم به “GTPases” تنظیم می‌شوند. “پیتر مکفرسون”(Peter McPherson)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما پیشتر نشان داده‌ایم که سطحی از یکی از انواع پروتئین‌های GTPases موسوم به Rab35، در گلیوبلاستومای انسانی کاهش می‌یابد؛ بنابراین در پی بررسی نقش Rab35 در گسترش گلیوبلاستوما هستیم.

پژوهشگران دریافتند که Rab35 توسط مسیری فعال می‌شود که یکی دیگر از انواع پروتئین‌های GTPase موسوم به “Arf5” را در بر دارد. به نظر می‌رسد که Arf5 و Rab35 به همراه یکدیگر، انتقال گیرنده‌های گوناگون سطح سلول را کنترل می‌کنند؛ در نتیجه توانایی سلول‌ها را برای انتقال و حمله به بافت‌ها و همچنین توانایی تکثیر سلول‌های آغازکننده تومور مغزی را محدود می‌سازند.

یکی از گیرنده‌های سطح سلول که توسط این مسیر کنترل می‌شود، پروتئین‌ سیگنال‌دهنده موسوم به “EGFR” است. EGFR، در سلول‌های گلیوبلاستومای فاقد Rab35، به صورت فزاینده‌ای در سطح سلول بازیابی می‌شود و به افزایش فعالیت سیگنال‌دهی گیرنده می‌انجامد. مهار EGFR با داروی موسوم به “ارلوتینیب”(Erlotinib)، تولید پروتئینی موسوم به “SPOCD1” را که به تکثیر یا متاستاز چندین سرطان منجر می‌شود، کاهش می‌دهد.

نظر مکفرسون و همکارانش این است که شاید بازیابی فعالیت Rab35 با ایجاد تغییر در تخریب و بازیافت گیرنده‌های سطحی سلول از جمله “EGFR”، گسترش گلیوبلاستوما را محدود کند.
این پژوهش، در نشریه “Journal of Cell Biology” به چاپ رسید.

یک شرکت هندی صابون‌های نانو که به شکل قرص است برای مقابله با ویروس کرونا تولید و به بازار عرضه کرد.

این صابون‌ها برای کمک به مقابله با ویروس کرونا تولید و عرضه شده‌اند.

شرکت اوریل ایمارا (Orial Imara)، تولیدکننده و صادرکننده صابون در کرالا، صابون‌هایی به نام Elaria nano را تولید کرده است.

کی سی جابر مدیرعامل اوریل ایمارا که این صابون نانو را تولید می‌کند، توضیح داد: هر قرص صابون حدود ۲ گرم وزن دارد که برای یک شست و شوی خوب دست کافی است، وی افزود: این شرکت اکنون بسته‌های ۲۰ قرص صابون را در دو نوار با قیمت ۳۰ پوند به بازار عرضه کرده است.

وی یادآور شد: صابون‌های دستنانویی اوریل ایمارا در حال حاضرسوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های دارویی در سراسر کرالا و کارناتاکا موجود است و به‌صورت مرحله‌ای به بازارهای دیگر جنوب هند عرضه می‌شود، این شرکت صادرات خود را به قطر آغاز کرده است.

مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: کمی آب و صابون هنوز هم بهترین روش برای خلاص شدن از شر میکروب‌ها و ویروس کرونا است، طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، استفاده از ضد عفونی کننده بر پایه الکل باید گزینه دوم شما باشد.

جابر افزود: اوریل ایمارا یکی از اولین تولیدکنندگان این نوع صابون نانو در جهان است و برای افرادی که همیشه در حال حرکت و جابه‌جایی هستند و کسانی که نمی‌خواهند از صابون‌های مکان‌های عمومی مانند رستوران استفاده کنند، ایده‌آل است، این یک صابون درجه ۱ با ۷۶-۸۰ درصد ماده چرب (TFM) است.

 

منبع: ایسنا