پرواز موفق آمیز تاکسی هوایی که هم هواپیما است و هم هلیکوپتر

پرواز موفق آمیز تاکسی هوایی که هم هواپیما است و هم هلیکوپتر

پرواز موفق آمیز تاکسی هوایی که هم هواپیما است و هم هلیکوپتر 733 403 نوفن حامی البرز

تاکسی هوایی

 

تاکسی هوایی سوئیسی ای وی تول، با موفقیت در جریان یک پرواز آزمایشی قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشت.

تاکسی هوایی eVTOL که توسط شرکت سوئیسی دوفور ساخته شده، یک وسیله نقلیه تمام برقی است که قابلیت نشست و برخاست عمودی دارد و از این لحاظ مشابه با هلیکوپترها عمل می‌کند ، اما می‌تواند مانند هواپیماها بعد از حرکت بر روی باند اوج گرفته و مسیر خود را ادامه دهد.

بال این هواپیما به صورت چرخشی ساخته شده و برای نشست و برخاست به سبک هلیکوپترها این بال و چهار پره نصب شده بر روی آن چرخش کرده و عمود بر زمین قرار می‌گیرند تا انرژی لازم را برای بلند شدن تاکسی هوایی تأمین کنند و در حالت پرواز افقی نیز این بال و پره های آن دوباره چرخش کرده و موازی با زمین و مانند بال‌های عادی هواپیماها قرار می‌گیرند.

با انجام ۵۵۰ پرواز آزمایشی، مرحله اول بررسی قابلیت‌های این تاکسی هوایی به پایان رسیده و ثبات، استحکام و قابلیت کنترل آن در تمامی شرایط آب و هوایی به اثبات رسیده است که طول بال این تاکسی برقی هوایی به ۴.۵ متر می‌رسد و انتظار می‌رود پرواز با آن در آینده‌ای نه چندان دور ممکن شود.

یک مهندس سابق اپل، طرح جدیدی برای افزایش کارآیی ماسک‌ها ارائه داده است که می‌تواند ایمنی در برابر کروناویروس را افزایش دهد.

یکی از مهندسان سابق اپل، طرح جدیدی ارائه داده است تا کارآیی ماسک‌های جراحی را افزایش دهد و ایمنی آنها را برای مقابله با کووید- ۱۹ بالا ببرد.

از آنجا که در دوره شیوع کروناویروس، با کمبود ماسک‌های “N95” رو به رو هستیم و ساخت این ماسک‌ها نیز کار دشواری است، بسیاری از افراد سعی می‌کنند ماسک‌های جراحی را به کار ببرند اما مشکل ماسک‌های جراحی این است که به طور کامل روی صورت محکم نمی‌شوند و کاربر را در خطر تماس با کروناویروس قرار می‌دهند.

این ابزار، فشار زیادی را به صورت کاربر وارد نمی‌کند و استفاده از آن آزاردهنده نیست. بدین ترتیب، کاربر می‌تواند چندین ساعت در روز، از این بست استفاده کند و احساس بدی نداشته باشد.

طرح مهندس سابق اپل، وسیله ای است که مانند یک قاب، اطراف صورت و روی ماسک قرار می‌گیرد و ماسک را روی صورت محکم نگه می‌دارد تا همه راه‌های نفوذ بسته شوند و امکان ورود ویروس برقرار نشود.

از آنجا که اندازه بینی همه افراد، یکسان نیست، این ابزار در اندازه کوچک، متوسط و بزرگ عرضه شده است.

جنس این وسیله، نوعی سیلیکون است که مورد تایید “سازمان غذا و دارو” (FDA) قرار دارد و برای پوست مضر نیست. به علاوه این سیلیکون، قابل بازیافت است و مشکلی برای طبیعت ایجاد نمی‌کند.

طراحی این بست به گونه‌ای است که کاربران با داشتن ماسک می‌توانند به راحتی از عینک هم استفاده کنند؛ در نتیجه کاربرانی که عینک می‌زنند، مشکلی نخواهند داشت.

 

منبع: خبرگزاری مهر