ماده جدید جایگزین بافت انسانی می شود

ماده جدید جایگزین بافت انسانی می شود

ماده جدید جایگزین بافت انسانی می شود 733 403 نوفن حامی البرز

ماده جدید جایگزین بافت انسانی

 

پژوهشگران سوئدی، ماده جدید جایگزین بافت انسانی ابداع کرده‌اند که می‌تواند جایگزین بافت انسانی در فناوری‌های حوزه پزشکی باشد.

پژوهشگران سوئدی، ماده جدیدی شبیه به لاستیک ابداع کرده‌اند که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و می‌تواند جایگزین خوبی برای بافت انسانی در مراحل فناوری پزشکی باشد. این ماده جدید می‌تواند تحول مهمی در زندگی انسان‌ها ایجاد کند.

با پیشرفت محصولات حوزه فناوری پزشکی، تقاضا برای مواد طبیعی که مناسب ادغام با بدن هستند، بالا می‌رود. به کار بردن این مواد در بدن، خطرات بسیاری از جمله عفونت حاد را به همراه دارد؛ در نتیجه نیاز به مواد جدیدی که سازگاری بیشتری با بدن دارند، به شدت احساس می‌شود.

پژوهشگران “دانشگاه چالمرز” (Chalmers University) سوئد، ترکیباتی را در این ماده جدید به کار بردند که می‌توانند عملکرد خوبی در بدن داشته باشند.

این پژوهشگران با طراحی دوباره ترکیب‌بندی این ماده طی فرآیندی موسوم به “نانوساختاربندی” توانستند ویژگی‌های منحصر به فردی را به ماده ببخشند. هدف پژوهشگران این بود تا ماده‌ای محکم مانند استخوان ابداع کنند اما با نتایج شگفت‌آوری رو به رو شدند.

دکتر “آناند کومار راجاسخاران” (Anand Kumar Rajasekharan)، استاد علوم مواد و از پژوهشگران این پروژه گفت: تبدیل شدن نتیجه کار به یک ماده بسیار نرم، انعطاف‌پذیر و لاستیک مانند، ما را شگفت‌زده کرد.

نتایج این پژوهش نشان دادند که این ماده لاستیک مانند می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد و به خاطر داشتن ویژگی‌هایی مانند کشش، قابلیت پردازش و دوام، به سادگی در فرآیندهای پزشکی به کار برود.

ساختار این ماده، به آن کمک می‌کند که آنتی‌باکتریال باشد و کار خود را به شیوه‌ای طبیعی و غیرسمی انجام دهد. این ماده می‌تواند به پپتیدهای ضدمیکروبی که پروتئین‌های کوچکی در سیستم ایمنی هستند، متصل شود و بدین ترتیب، نیاز به آنتی‌بیوتیک را از بین ببرد.

“مارتین اندرسون” (Martin Andersson)، استاد شیمی دانشگاه چالمرز و سرپرست این پژوهش گفت: نخستین کاربرد مورد نظر ما، استفاده از این ماده در سوند ادرار است. این ماده را می‌توان به گونه‌ای ساخت که از رشد باکتری پیشگیری کند و به همین دلیل، ماده مناسبی برای کاربردهای پزشکی باشد.

از آنجا که این ماده جدید را می‌توان با تزریق کردن انتقال داد، نیاز به جراحی‌های قوی برای بازسازی قسمت‌هایی از بدن برطرف می‌شود. این ماده پس از تزریق می‌تواند ساختار لاستیک مانند خود را در بدن شکل دهد. همچنین می‌توان این ماده را با کمک چاپ سه‌بعدی، به صورت ساختارهای مورد نیاز ارائه داد.

این ماده به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد خود، گزینه مناسبی برای انتقال دارو خواهد بود. پزشکان می‌توانند دارو را روی این ماده بارگذاری کنند و آن را در مراحل درمانی برای بهبود و کاهش التهاب به کار ببرند. با وجود این قابلیت‌ها، دیگر نیازی نیست که دارو به کل بدن منتقل شود؛ در نتیجه بسیاری از عوارض جانبی بروز پیدا نمی‌کنند. از آنجا که این ماده، غیرسمی است، ضرری برای سلامت بیمار به همراه ندارد.

راجاسخاران افزود: ما در حال حاضر به صورت تمام وقت با یک شرکت تازه تاسیس موسوم به “آمفریا” (Amferia) همکاری می‌کنیم تا پژوهش خود را به مرحله صنعتی شدن برسانیم. این ماده، بسیار امیدوارکننده است و می‌تواند مزایای اجتماعی بسیاری به همراه داشته باشد.

محققان انگلیسی از ابداع حسگری پیشرفته خبر داده اند که برای ردگیری وضعیت سلامت انسان‌ها و حیوانات قابل استفاده بوده و علائم حیاتی را از روی لباس یا موی بدن حیوانات کنترل می‌کند.

حسگر یادشده قادر به شناسایی علائم حیاتی حیات در انسان‌ها مانند ضربان قلب و وضعیت تنفس است و حتی اگر فردی تا چهار لباس را بر روی هم پوشیده باشد این حسگر با نصب بر روی بیرونی‌ترین لباس می‌تواند علائم یادشده را ردگیری کند.

پژوهشگران دقت این حسگر سیلیکونی غوطه ور در یک محفظه آبی را بسیار بالا دانسته‌اند و می‌گویند، حسگر مذکور مانند یک گوشی پزشکی عمل می‌کند و اصوات دریافتی از قلب و بینی و غیره را به علائم دیجیتال تبدیل کرده و آنها را برای رایانه از قبل معین شده ارسال می‌کند.

حسگر مذکور با قرار گرفتن بر روی موی بدن حیوانات می‌تواند به طور دقیق همین کار را برای آنها نیز انجام دهد. حسگرهایی که قبلاً برای استفاده حیوانات تولید شده بودند قادر به کنترل علائم حیاتی آنها از روی مو و پوشش ضخیم بدن نبودند و لذا بعد از تراشیده شدن بخش‌هایی از این پوشش به سطح بدن حیوانات چسبانده می‌شدند.

برای تولید انبوه این حسگر هنوز برنامه ریزی خاصی انجام نشده، اما از این طریق می‌توان برای تشخیص زودهنگام ابتلای افراد و حیوانات به بیماری‌های مختلف اقدام کرد و جلوی شیوع ویروس‌ها و باکتری‌های مرگبار را به سرعت گرفت.

 

منبع: ایسنا