قطار ی که با سوخت زباله حرکت می کند

قطار ی که با سوخت زباله حرکت می کند

قطار ی که با سوخت زباله حرکت می کند 733 403 نوفن حامی البرز

قطاری که با سوخت زباله حرکت می کند

 

مهندسان یک شرکت انگلیسی نمونه اولیه واگن قطاری را توسعه داده اند که ظرفیت ۶۰ نفر را دارد و با گاز زیستی حرکت می کند.

گروهی از مهندسان شرکت «اولترالایت ریل پارتنرز» معتقدند قطارها به جای گازوئیل می توانند با گاز تولید شده از زباله های انسانی، حیوانی و همچنین غذاهای دورریز حرکت کنند.

آژانس تأمین بودجه تحقیقات «Innovate UK» در انگلیس با پرداخت ۶۰ هزار پوند از این طرح پشتیبانی کرده است. البته این دومین کمکی است که به تیم تحقیقات تعلق می گیرد. در اوایل سال جاری بودجه ای ۳۵۰ هزار دلاری برای ساخت یک واگن کوچکتر ۶۰ نفر به این شرکت تعلق گرفت.

این طرح واگن «بیواولترا» نام دارد و می تواند ۱۲۰ مسافر را حمل کند. چنین واگنی با ۲۰ متر طول و حداکثر سرعت ۵۰ مایل برساعت می تواند گاز بیومتان را به برق تبدیل و در نهایت باتری های قطار را شارژ کند. به این ترتیب موتورهای قطار به حرکت در می آیند.

نمونه اولیه این قطار که ۱۰ متر طول و ۱۲ تن وزن داشت در ماه جولای آزمایش شد.در حال حاضر به دلیل شیوع کووید۱۹ در قطار جدید تغییراتی اعمال خواهد شد تا نسخه جدیدبه ویژگی‌هایی مانند نور فرابنفش، سطوح مسی ویروس کش، سپر پلاستیکی و تهویه قوی مجهز شود.

قطار «بیواولترا» جایگزینی برای واگن‌های ریلی گازوئیلی آلاینده، پر سر و صدا و کم بازده است.

انگلیس قصد دارد قطارهای گازوئیلی را تا سال ۲۰۴۰ از خطوط راه آهن انگلیس حذف کند و منابع سوختی جایگزین مانند زیست گازها، هیدروژن و قطارهای مجهز به باتری را به کار گیرد.

محققان کره ای با استفاده از «روغن بزرک» روشی ابداع کرده اند که می تواند ۹۵ درصد ترک های نمایشگر موبایل را در ۲۰ دقیقه ترمیم کند.

محققان کره جنوبی روشی برای ترمیم نمایشگرهای شکسته موبایل یافته اند. این روش نوین شامل تقویت نمایشگر به وسیله «روغن بزرک است» تا آنها بتوانند خود را ترمیم کنند.

این تحقیق در نشریه Composite Part B: Engeenring منتشر شده و یونگ چا جونگ مدیر مرکزی در انستیتو علم و فناوری کره جنوبی(KIST) آن را رهبری کرده است.

در این پروژه محققان «روغن بزرک» را به شکل میکروکپسول هایی در نمایشگر به کار بردند. به طور دقیق تر در این روش از پلیمر دولایه (PBF) استفاده شد که دولایه متشکل از کپسول های روغن بزرک و محصول شیشه مانندی را در برمی گیرد . این ماده شیشه مانند در موبایل ها و دستگاه های دیگر به کار می رود CPI نام دارد. نتیجه حاصل ایجاد یک ماده جدید است.

محققان ادعا می کنند روش نوین آنها قادر به ترمیم ۹۵ درصد ترک های نمایشگر است. علاوه بر آن این روش ترک ها را در ۲۰ دقیقه ترمیم می کند.

محققان در آزمایش ها نشان دادند زمانی که نمایشگر در معرض خطر ترک قرار می گیرد، «روغن بزرک» آزاد و سپس سخت می شود. به این ترتیب نمایشگر هرگونه خسارتی را ترمیم می کند.

از این روش برای ترمیم چوب های کریکت و آثار هنری استفاده می شود زیرا «روغن بزرک» بی رنگ است و در دمای اتاق سخت می شود. البته این فرایند معمولا چند ساعت طول می کشد اما محققان توانسته اند با کمک دمای بالاتر و اشعه فرابنفش آن را تسریع کنند.

 

منبع: خبرگزاری مهر