احداث کشتی نوح مدرن در سواحل آفریقای جنوبی

احداث کشتی نوح مدرن در سواحل آفریقای جنوبی

احداث کشتی نوح مدرن در سواحل آفریقای جنوبی 733 403 نوفن حامی البرز

احداث کشتی نوح مدرن

 

در صد کیلومتری شمال شرقی سواحل کوازولو-ناتال در آفریقای جنوبی پروژه‌ای جاه‌طلبانه در شرف اجراست که قصد دارد همچون «کشتی نوح» از هر گیاه و جانداری روی کره زمین نمونه‌ای را گرد آورد (احداث کشتی نوح مدرن).

این پارک عظیم که انرژی مورد نیاز آن از پنل‌های خورشیدی تامین خواهد شد با هدف محافظت از میراث حیات بر کره زمین تاسیس خواهد شد که مسئولین پروژه از مردم برای تامین بودجه ۵.۵ میلیاردی احداث این پارک طلب کمک کرده‌اند.

به گزارش یورونیوز، ریچارد پرینسلو کرسن که مدیریت شرکت سرمایه‌گذار موسوم به CTA را برعهده دارد می‌گوید آن‌ها نه از نهادهای دولتی که از مشارکت مردمی در احداث این مرکز سود می‌جویند و او دلیل این امر را «پیدایش احساس تعلق همگانی» نسبت به این پارک و گنجینه حاضر در آن می‌داند.

وی اضافه کرده است قصد دارد با بهره‌گیری از فناوری‌های نو تجربه‌ای منحصر به فرد را برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان رقم بزند و قرار است در دالان‌هایی در این پارک، با استفاده از فناوری نوین سه‌بعدی (موسوم به هولوگرام)، تصاویری زنده از جانداران پیشاتاریخی به نمایش درآید (احداث کشتی نوح مدرن).

مسئولان امیدوارند بتوانند با تاسیس این مرکز (احداث کشتی نوح مدرن) توجه جهانی را به اهمیت تنوع زیستی و حضور گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف جلب کنند. امری که به گفته آنان «به اندازه نجات خرس‌های قطبی از تغییرات اقلیمی باارزش است».

سرمایه‌گذاران پروژه قصد دارند کلنگ احداث این پارک را در اوت ۲۰۲۰ به زمین بزنند.

شرکت اینتل در تلاش برای تولید یک تراشه رایانه‌ای است که بتواند از برخی فعالیت‌های مغز تقلید کند و مانند انسان‌ها و حیوانات بو بکشد یا حداقل تا حدی از این اقدام تقلید کند.

محققان شرکت اینتل با همکاری پژوهشگران دانشگاه کورنل در حال ابداع الگوریتم ریاضی منحصر به فردی هستند که بو کشیدن را برای تراشه‌های رایانه‌ای ممکن کند.

این تراشه که فعلاً Loihi نام گرفته، با استفاده از ۷۲ حسگر شیمیایی و جمع آوری داده‌های مربوط به آنها تولید می‌شود و می‌تواند در گام اول ده نوع بوی مختلف را تشخیص دهد. انتظار می‌رود تعداد این بوهای قابل درک به تدریج افزایش یابد.

این محققان با بررسی سیستم بویایی برخی حیوانات و برآورد فعالیت الکتریکی مغز آنها در زمان بو کشیدن، امیدوارند بتوانند سیستم مذکور را در آینده نزدیک ابداع کنند. الگوریتم مذکور به صورت خودآموز طراحی می‌شود تا تراشه رایانه‌ای یادشده به طور خودکار فرایند بو کشیدن را انجام دهد.

در آینده با استفاده از این تراشه می‌توان ربات‌هایی تولید کرد که در حوزه‌های مختلف مانند امداد و نجات، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، کنترل کیفیت، پزشکی و داروسازی، تغذیه و صنایع غذایی و غیره کاربرد خواهند داشت.

 

منبع: ایسنا