ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست 613 345 نوفن حامی البرز

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست: تسلا در ادامه نوآوری‌های عجیب‌وغریب خود روشی جدید و کاملاً ابتکاری را برای تولید بدنه خودرو ارائه داده که این امکان را در زمانی کوتاه‌تر و با هزینه بسیار کمتر، فراهم می‌نماید که برای ساخت فریم یا چهارچوب بدنه خودرو، از تکنیک «دایکست» یا «ریخته‌گری تحت‌فشار» استفاده شده که می‌تواند فرآیندهای سنتی مونتاژ قطعات، از طریق جوش دادن و پرچ کردن را، به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

متیو کنیت کالاس «Mattew Kenneth Kallas»، سال‌های بسیاری را صرف بررسی و توسعه مدل‌های دایکست و به‌کارگیری آن‌ها در ساخت خودرو نموده است و هم‌اکنون در شرکت تسلا مشغول به کار است، حاصل تلاش‌های چندین ساله خود را، در ثبت اختراع جدیدی ارائه نموده است.

فرایند تشریح شده در این پتنت، به ساخت یک فریم کامل از بدنه خودرو اشاره نموده که با استفاده از روش ریخته‌گری تحت‌فشار، کاهش قابل توجه تعداد ماشین‌های ریخته‌گری را به همراه خواهد داشت. این امر، موجب می‌شود تا هزینه‌های تولید و بهره‌برداری، هزینه‌های عملیاتی کارخانه، هزینه‌های ابزار و تجهیزات و حتی زمان ساخت فریم خودرو، کاهش یابد. به عبارت دیگر با کاهش تعداد مراحل مونتاژ قطعات ریخته‌گری، کل فرآیند تولید کارآمدتر شده و مدیریت آن نیز به صورت بهینه‌تری انجام می‌گیرد. در فرآیندهای معمول ساخت بدنه خودرو عدمتاً از ماشین‌های ریخته‌گری چندگانه برای تولید اجزای مختلف استفاده می‌شود که در نهایت این قطعات و اجزا، توسط نیروی انسانی یا سیستم‌های رباتیک، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با توجه به هزینه‌های سرمایه‌ای بالاتر ریخته‌گری تحت‌فشار در مقایسه با سایر فرآیندهای ریخته‌گری، استفاده از فرایند جدید پیشنهادی توسط تسلا، کاهش فرایندها و حجم کار برای دستیابی به محصول مونتاژ نهایی را به دنبال داشته که می‌تواند تعداد ماشین‌های ریخته‌گری مورد نیاز را نیز، تقلیل دهد.

دستگاه ریخته‌گری ابداعی تسلا، می‌تواند ابزاری بسیار مناسب برای ساخت فریم بدنه خودروهای خودران بوده که نیاز به مونتاژ و استفاده از اتصالات مرسوم را به شکل قابل توجهی حذف می‌نماید. باید توجه داشت که ساخت یکنواخت بدنه خودرو بدون استفاده از اتصالات جوشکاری و پرچ‌های فعلی، می‌تواند هزینه تعمیرات خودرو را نیز به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بدون شک، تیم مهندسی تسلا، به تمامی این جنبه‌ها توجه داشته و احتمالاً این پتنت، نقطه آغاز یک برنامه جذاب و هیجان‌انگیز بوده که می‌تواند صنعت فعلی را زیر و رو نماید.

لازم به ذکر است که تسلا در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به نوآوری داشته و هم‌پای بزرگان صنعت خودرو و حتی جلوتر از آن‌ها، به ارائه نوآوری‌های جدید می‌پردازد. این شرکت در بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی خود، نیم‌نگاهی به توسعه فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه داشته که از آن جمله، می‌توان به فناوری موقعیت‌یابی خودروهای خودران و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود قابلیت‌های این خودروها اشاره نمود. بررسی سایر نوآوری‌های تسلا در حوزه ساخت و تولید، نظیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید خودرو، نشان می‌دهد که این غول فناوری، بسیار علاقه‌مند به دگرگون‌سازی دنیای ساخت با بازگشت به اصول ساده اولیه و یافتن راه‌هایی برای ساخت محصولات بهتر در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر است. نمود این رویکرد را، می‌توان در شعار مشهور «ایلان ماسک»، بنیان‌گذار تسلا مشاهده نمود که هدف خود را ساخت ماشینی بیان می‌کند که خود سازنده ماشین باشد.

 

منبع: کانون پتنت ایران

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن در سن‌لوئیس به همراه همکاران خود از دانشگاه نورث‌وسترن موفق شده‌اند شیوه‌ای غیرتهاجمی را برای رساندن نانوداروهای فعال‌کننده ایمنی به مغز ارائه دهند. این روش که از چند قطره داروی بینی آغاز می‌شود، با بهره‌گیری از اعصاب صورت، تومورهای مرگبار گلیوبلاستوما را در مدل‌های حیوانی به طور کامل حذف کرده است. به گزارش ایسنا، سال‌هاست که سدهای زیستی حفاظت‌کننده مغز، ورود بسیاری از داروهای ضدسرطان را دشوار کرده‌اند و همین موضوع، گلیوبلاستوما را به یکی از
MXene، ماده‌ای از خانواده مواد دوبعدی با رسانایی فوق‌العاده، این بار در نقش یک میانجی صلح بین لایه‌های سلول خورشیدی ظاهر شد. نتیجه کاهش درگیری‌های اتمی و افزایش خروجی برق بود، تا جایی که ولتاژ و پایداری همزمان صعود کردند. به گزارش ایسنا، گروهی از پژوهشگران در دانشگاه باسک (UPV/EHU) اسپانیا با افزودن یک لایه بسیار نازک از ماده نوظهور MXene در رابط بین لایه الکترون‌بر و جذب‌کننده پروسکایت، موفق شدند بازده تبدیل انرژی یک سلول خورشیدی پروسکایت را به
  تاکسی هوایی سوئیسی ای وی تول، با موفقیت در جریان یک پرواز آزمایشی قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشت. تاکسی هوایی eVTOL که توسط شرکت سوئیسی دوفور ساخته شده، یک وسیله نقلیه تمام برقی است که قابلیت نشست و برخاست عمودی دارد و از این لحاظ مشابه با هلیکوپترها عمل می‌کند ، اما می‌تواند مانند هواپیماها بعد از حرکت بر روی باند اوج گرفته و مسیر خود را ادامه دهد. بال این هواپیما به صورت چرخشی ساخته شده و
تولید عینک واقعیت افزوده جنگی تولید عینک واقعیت افزوده جنگی: شرکت بی ای ای از تولید نمونه اولیه یک عینک واقعیت افزوده سبک خبر داده که کاربردهای نظامی دفاعی دارد و طراحی و ساخت آن دو سال زمان برده است. این عینک واقعیت افزوده مجهز به یک نمایشگر تمام رنگی و فشرده است که می‌تواند برای مدت طولانی در برابر چشمان کاربران قرار گرفته و نیازهای اطلاعاتی آنها را برطرف کند که نمونه اولیه آن ساخته شده است. این عینک
  (موبایل بدون پورت و دکمه) اپل حق اختراع جدیدی از یک موبایل ثبت کرده که نمایشگر آن دور دستگاه می پیچد و همچنین هرگونه دکمه و پورت در بخش های کناری این دستگاه حذف شده است. حق امتیاز اختراع جدید اپل نشان می دهد آیفون جدید احتمالا بدنه ای کاملا شیشه ای و نمایشگری بدون لبه دارد که کناره های دستگاه را از چهار جهت می پوشاند که علاوه بر آن هیچ نشانی از پورت یا دکمه در بخش
با یک اختراع جدید، جراحان می‌توانند بخیه را کنار بگذارند و از چسب بدن فعال‌شونده با نور که با تلاش محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) ابداع شده است، استفاده کنند. به گزارش ایسنا، بخیه‌هایی که برای کمک به بستن بریدگی‌های بزرگ و برش‌های جراحی استفاده می‌شوند، تقریباً کار را به خوبی انجام می‌دهند، اما به هیچ وجه بی‌نقص نیستند. اکنون یک پلیمر زیست‌سازگار جدید که به چسباندن و ترمیم بافت بدون ایجاد آسیب کمک می‌کند و توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) توسعه
  محققان موفق به تولید چسب زخم جدیدی شده اند که با کنترل میزان جذب اکسیژن در بافت پیوندی زده شده از شکست عمل‌های جراحی پیوند اعضا جلوگیری می‌کند. موفقیت عمل‌های جراحی پیوند اعضا و وادار کردن بافت‌های پیوند زده شده به فعالیت مانند بافت‌های عادی و اصلی همیشه فرایندی پرچالش بوده است و برای موفقیت در این زمینه تضمین اکسیژن رسانی به بافت پیوندی اهمیت زیادی دارد و حالا یک چسب زخم بزرگ بانداژ به کمک پزشکان آمده است.
  یک دستگاه جمع آوری میکروپلاستیک‌ها جالب به گونه‌ای طراحی شده است که بر روی رینگ خودرو نصب می‌شود و وظیفه جمع آوری میکروپلاستیک‌های تایرها را بر عهده دارد. در حالی که ممکن است ما از اگزوز خودرو به عنوان منبع اصلی آلودگی هوا یاد کنیم، از این نکته که لاستیک‌های خودرو نیز با انتشار میکروپلاستیک به شدت در آلودگی هوا غافل هستیم. دستگاه جمع آوری میکروپلاستیک‌ها که روی چرخ‌های خودرو نصب می‌شود، می‌تواند ذرات لاستیکی که از تایرها جدا
  محققان روسی مواد کاتدی بر پایه پلیمری جدید برای استفاده در باتری‌های دو یونی لیتیوم سنتز و آزمایش کرده اند. میزان برق مصرفی در سراسر جهان سال به سال در حال افزایش است؛ از سوی دیگر از آنجایی که بسیاری از دستگاه های الکتریکی در حالت خودکار فعالیت می کنند، تقاضا برای راه حل های ذخیره انرژی نیز در حال افزایش است. باتری های لیتیوم یونی گزینه خوبی برای ذخیره انرژی هستند؛ آنها می توانند انرژی زیادی تولید کنند
موتورسیکلت برقی دوستدار محیط زیست موتورسیکلت برقی دوستدار محیط زیست: یک شرکت خودروسازی، موتورسیکلت برقی ساخته که هیچ گونه آلودگی‌ای تولید نمی‌کند. موتور سیکلت برقی ساخت این شرکت اسپانیایی که "سیت"( SEAT) نام دارد، می‌تواند در هفته ۱۰۰ مایل را با صرف هزینه‌ی تقریبی یک پوندی سپری کند. این موتورسیکلت برقی در پاسخ به نیاز روزافزون مردم برای مسافرت‌های شهری و بدون تولید آلودگی ساخته شده است و قدرت موتور این وسیله نقلیه ۱۱ کیلو وات بر ساعت است که
  یک سیستم جدید، حرکت حرارتی گرافن را مستقیماً به یک جریان الکتریکی تبدیل می کند و با تولید انرژی پاک بی حد و حصر، متناقض با "نظریه فاینمن" است. تیمی از فیزیکدانان دانشگاه "آرکانزاس" موفق به ساخت یک مدار گرافنی شده اند که می تواند انرژی پاک را بی حد و حصر تولید کند. این سیستم جدید با گرفتن حرکت حرارتی گرافن و تبدیل آن به یک جریان الکتریکی کار می کند. "پائول تیبادو"، استاد فیزیک و محقق اصلی
  یک شرکت طراحی از طرح مفهومی یک هواپیمای مسافربری تمام برقی رونمایی کرد که به جای موتورهای جت، دارای چند پروانه بوده و دوستدار محیط زیست است. کانسپت این هواپیما که هیچ آلودگی‌ای ایجاد نمی‌کند توسط شرکتی به نام JDXP طراحی شده (طرح مفهومی) که در نیویورک واقع شده است که این هواپیمای برقی موسوم به "زیرو"(ZERO) دارای یک ساختار آیرودینامیکی است و همچنین دماغه هواپیما تیز بوده و طول بال‌های آن زیاد است و به برخاستن مناسب‌تر هواپیما