ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست 613 345 نوفن حامی البرز

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست: تسلا در ادامه نوآوری‌های عجیب‌وغریب خود روشی جدید و کاملاً ابتکاری را برای تولید بدنه خودرو ارائه داده که این امکان را در زمانی کوتاه‌تر و با هزینه بسیار کمتر، فراهم می‌نماید که برای ساخت فریم یا چهارچوب بدنه خودرو، از تکنیک «دایکست» یا «ریخته‌گری تحت‌فشار» استفاده شده که می‌تواند فرآیندهای سنتی مونتاژ قطعات، از طریق جوش دادن و پرچ کردن را، به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

متیو کنیت کالاس «Mattew Kenneth Kallas»، سال‌های بسیاری را صرف بررسی و توسعه مدل‌های دایکست و به‌کارگیری آن‌ها در ساخت خودرو نموده است و هم‌اکنون در شرکت تسلا مشغول به کار است، حاصل تلاش‌های چندین ساله خود را، در ثبت اختراع جدیدی ارائه نموده است.

فرایند تشریح شده در این پتنت، به ساخت یک فریم کامل از بدنه خودرو اشاره نموده که با استفاده از روش ریخته‌گری تحت‌فشار، کاهش قابل توجه تعداد ماشین‌های ریخته‌گری را به همراه خواهد داشت. این امر، موجب می‌شود تا هزینه‌های تولید و بهره‌برداری، هزینه‌های عملیاتی کارخانه، هزینه‌های ابزار و تجهیزات و حتی زمان ساخت فریم خودرو، کاهش یابد. به عبارت دیگر با کاهش تعداد مراحل مونتاژ قطعات ریخته‌گری، کل فرآیند تولید کارآمدتر شده و مدیریت آن نیز به صورت بهینه‌تری انجام می‌گیرد. در فرآیندهای معمول ساخت بدنه خودرو عدمتاً از ماشین‌های ریخته‌گری چندگانه برای تولید اجزای مختلف استفاده می‌شود که در نهایت این قطعات و اجزا، توسط نیروی انسانی یا سیستم‌های رباتیک، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با توجه به هزینه‌های سرمایه‌ای بالاتر ریخته‌گری تحت‌فشار در مقایسه با سایر فرآیندهای ریخته‌گری، استفاده از فرایند جدید پیشنهادی توسط تسلا، کاهش فرایندها و حجم کار برای دستیابی به محصول مونتاژ نهایی را به دنبال داشته که می‌تواند تعداد ماشین‌های ریخته‌گری مورد نیاز را نیز، تقلیل دهد.

دستگاه ریخته‌گری ابداعی تسلا، می‌تواند ابزاری بسیار مناسب برای ساخت فریم بدنه خودروهای خودران بوده که نیاز به مونتاژ و استفاده از اتصالات مرسوم را به شکل قابل توجهی حذف می‌نماید. باید توجه داشت که ساخت یکنواخت بدنه خودرو بدون استفاده از اتصالات جوشکاری و پرچ‌های فعلی، می‌تواند هزینه تعمیرات خودرو را نیز به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بدون شک، تیم مهندسی تسلا، به تمامی این جنبه‌ها توجه داشته و احتمالاً این پتنت، نقطه آغاز یک برنامه جذاب و هیجان‌انگیز بوده که می‌تواند صنعت فعلی را زیر و رو نماید.

لازم به ذکر است که تسلا در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به نوآوری داشته و هم‌پای بزرگان صنعت خودرو و حتی جلوتر از آن‌ها، به ارائه نوآوری‌های جدید می‌پردازد. این شرکت در بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی خود، نیم‌نگاهی به توسعه فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه داشته که از آن جمله، می‌توان به فناوری موقعیت‌یابی خودروهای خودران و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود قابلیت‌های این خودروها اشاره نمود. بررسی سایر نوآوری‌های تسلا در حوزه ساخت و تولید، نظیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید خودرو، نشان می‌دهد که این غول فناوری، بسیار علاقه‌مند به دگرگون‌سازی دنیای ساخت با بازگشت به اصول ساده اولیه و یافتن راه‌هایی برای ساخت محصولات بهتر در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر است. نمود این رویکرد را، می‌توان در شعار مشهور «ایلان ماسک»، بنیان‌گذار تسلا مشاهده نمود که هدف خود را ساخت ماشینی بیان می‌کند که خود سازنده ماشین باشد.

 

منبع: کانون پتنت ایران

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  محققان دانشگاه توکیو نمونه اولیه یک دوچرخه برقی بادی را تولید کرده اند که با استفاده از تلمبه‌های برقی باد می‌شود و می‌توان از آن برای جابجایی استفاده کرد. این دوچرخه برقی بادی مجهز به سیستم کنترل از راه دور نیز است و وزن آن در مجموع از ۵.۵ کیلوگرم فراتر نمی‌رود. باتری آن نیز بسیار کوچک بوده و ابعادی به اندازه یک کتاب دارد. چهار چرخ کوچک آن نیز به راحتی در کوله پشتی جا می‌شوند. این دوچرخه
با تولید یک پلیمر رسانای انعطاف‌پذیر و استفاده از آن در سلول خورشیدی آلی، منعطف‌ترین سلول خورشیدی جهان ساخته شد. این سلول خورشیدی را می‌توان تا ۴۰ درصد حالت اولیه کشید. با رشد سریع بازار ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن، سلول‌های خورشیدی ارتجاعی که می‌توانند تحت فشار نیز کار کنند، به عنوان منبع انرژی مورد توجه قرار گرفته است. برای ساخت چنین سلول‌های خورشیدی، لازم است که لایه فعال نوری آن‌ها که نور را به برق تبدیل می‌کند، ضمن داشتن خاصیت
  یک ربات کوچک ساخته شده که با کمک نور «یو وی سی» سطوح خانه و آشپزخانه را پاکسازی و ضدعفونی می کند (پاکسازی و ضدعفونی خانه توسط ربات). پاکسازی و ضدعفونی خانه توسط ربات کوچکی ساخته شده که می‌تواند آشپزخانه و خانه را ضدعفونی کند. این ربات برای فرایند ضدعفونی و پاکسازی کردن از نور مافوق بنفش استفاده می‌کند. انرژی UVC بیشترین اثر میکروب کشی را دارد. این اشعه باکتری را از بین می‌برد و به آن اجازه تکثیر
  یک استارتاپ آمریکایی با شرکت "مگنیکس" برای ساخت بزرگترین هواپیمای هیدروژنی جهان همکاری می کند. شرکت "یونیورسال هیدروژن" که یک استارتاپ سوخت لجستیکی جدید است، پروژه ای برای تولید یک هواپیمای هیدروژنی شروع کرده است که بزرگترین هواپیماهای هیدروژنی جهان خواهد شد. این شرکت که در لس آنجلس آمریکا مستقر است، قرار است فناوری خود را بر روی هواپیمای "Q300" که یک هواپیمای 56 نفره است و با نام "Dash-8" نیز شناخته می شود، آزمایش کند. این هواپیما به
  اپل حق امتیاز اختراع یک دستگاه تاشو ثبت کرده که در آن از فناوری جدیدی برای جلوگیری از تا شدن و تاب برداشتن نمایشگر انعطاف پذیر در حالت باز استفاده می شود و با توجه به حق امتیاز اختراعی که اپل به تازگی در آمریکا ثبت کرده به نظر می رسد این شرکت قصد دارد یک نسخه از آیفون تاشو بسازد ( اپل موبایل با نمایشگر تاشو ). این حق امتیاز «دستگاه های الکترونیکی با نمایشگر انعطاف پذیر و
چمدان هوشمند هم از راه رسید چمدان هوشمند هم از راه رسید:یک شرکت تجاری رباتی در قالب یک چمدان خودران که قادر است در کنار مالک خود حرکت کند و لوازم مسافرت یا خریدهای وی را حمل کند، خبر داده است.شرکت ایتالیایی پیاگو که از سال ۲۰۱۷ برنامه ریزی برای تولید چنین ربات هایی را آغاز کرده و این بار رباتی برای حمل وسایل مسافرت یا خریدهای روزانه به نام گیتا تولید کرده است. این ربات می تواند حداکثر ۱۸
  محققان دانشگاه ام‌.آی‌.تی برای ردیابی حالات خواب، یک دستگاه جدید توسعه داده‌اند. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه "ام‌آی‌تی"(MIT) دستگاهی توسعه داده‌اند که می‌تواند حالات خواب افراد را بدون نیاز به دوربین یا حسگرهای چسبیدنی، ردیابی کند. این دستگاه یک ردیاب دیواری است که "BodyCompass" نام گرفته و با تجزیه و تحلیل سیگنال‌های رادیویی که از اشیاء داخل اتاق ساطع می‌شود، کار می‌کند. محققان این پروژه معتقدند، دستگاهی که می‌تواند حالات خواب افراد را زیرنظر بگیرد، کاربردهای بالقوه زیادی دارد.
  شرکت ولوکوپتر از تولید تاکسی‌های هوایی جدیدی با بال ثابت خبر داده که می‌توانند افراد بیشتری را در مسافت‌های طولانی‌تری حمل کنند. این تاکسی هوایی تازه که ولوکانکت نام دارد، برای پرواز بر فراز شهرهای شلوغ طراحی شده و انعطاف بالایی نیز دارد. محصولات قبلی این شرکت عموماً قادر به حمل دو مسافر بودند و برد آنها از ۳۰ کیلومتر فراتر نمی‌رفت. پهپاد باری این شرکت نیز قادر به حمل حداکثر ۲۰۰ کیلوگرم بار است. این محصول چهار نفر
ساعت های هوشمند شخصی سازی شده ساعتهای هوشمند شخصی سازی شده: محققان چینی از ابداع پلتفرمی موسوم به سیستم های الکترونیکی متحول شونده یا تی ای اس خبر داده اند که با استفاده از آن پیکربندی و شخصی سازی محصولات الکترونیکی با کاربردهای مختلف تسهیل می شود.   می توان با استفاده از این پلتفرم ساعت های هوشمندی تولید کرد که بعد از بسته شدن به دور دست انسان به طور خودکار اندازه بند ساعت و میزان تماس آن با
  ماسک "C-Thru" نام یک مجموعه کلاه ایمنی آتش‌نشانان شامل کلاه و ماسک مخصوص آتش‌نشانی است که مجهز به یک دوربین حرارتی و یک نمایشگر "هاد"(HUD) یا نمایشگر سر بالا است تا دید حرارتی را در اختیار آتش‌نشانان قرار دهد. تیم‌های آتش‌نشانی مجبور به حمل وسایل به شکل دستی به منظور کمک به آنها در شرایط سخت و محیط‌های پر از دود هستند تا اینکه یک شرکت آمریکایی به نام "Qwake" با فراهم کردن دید حرارتی در یک صفحه نمایش
  کنترل پهپادها با استفاده از دسته کنترل‌های سنتی کار ساده ای نیست و محققان دانشگاه ام آی تی به همین علت هدایت آنها را با استفاده از علائمی که از بازو ارسال می‌شود، ممکن کرده اند (امکان کنترل پهپاد با عضلات بازو). بازوبند مذکور می‌تواند حرکات بازو در جهات مختلف را شناسایی کند و امکان کنترل پهپاد با عضلات بازو را بر اساس حرکات یادشده هدایت کند. این بازوبند مجهز به الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیز هست که مسیر حرکت
  یک شرکت هلندی، نوعی زیردریایی ابداع کرده است که می‌تواند امکان اکتشاف در عمق ۱۰۰ متری را فراهم کند. شاید یک وسیله نقلیه که قابلیت حرکت در عمق ۱۰۰ متری آب را دارد، امکان اکتشاف در دریاهای عمیق را به سادگی فراهم کند. زیردریایی‌ها، اختراعات عجیبی هستند و امکان اکتشاف در دریاهای عمیقی را فراهم می‌کنند که انسان توانایی رفتن به آنها را ندارد. در هر حال، تاکنون اینکه هر شخص‌، زیردریایی مخصوص به خود را داشته باشد، امر